Twijfel: occasion met THP blok

1987

Net ingestapt
Goedendag allemaal

Na ruim 4,5 jaar in een (in mijn ogen) fantastische (maar relatief trage) 208 1.4 vti te hebben gereden vind ik het tijd voor wat anders. Omdat ik de 208 opzicht fantastisch vind en ik met de 1.4 ruim 4,5 jr werkelijk niets heb gehad behalve het reguliere onderhoud wil ik weer voor een 208 gaan, maar dan een meer pit. De 1.4 is niet de sloomste, echter tegenwoordig met alle kleine turbo blokjes moet je gewoon behoorlijk bij trappen om lekker mee te komen en in te halen.
Dus ga je kijken naar alternatieven.
Mijn ogen vallen nu constant op een 208 gti....
Hier proef mee gereden (model 2013) en het bevalt mij wel. Vervolgens ga je op internet zoeken naar verhalen over de auto en komt de THP 1.6 motor als een nieuwe horror film naar voren. Natuurlijk zijn er al veel fora met vragen maar veel vragen stammen uit 2015,2016...

Wie kan mij adviseren over deze motor die in een gti van 2013 en 2014 zit? Zijn bv. de ketting problemen al enigszins verholpen?

Ik heb ook de 1.2 puretech en de 1.6 thp 156 pk van de 208 xy gereden maar mijn inziens legt de 1.2 het flink af tegen de THP van de GTI deze voelt echt lekker tijdens het rijden. De xy was oke, maar toch voelt het alsof deze auto niet het volledige uit de auto haalt dus blijft alleen nu de GTI over...

Lastig.. zijn er ook positieve verhalen over de THP... 😆

Iemand van het forum heeft er een en die is er best tevreden over:
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,5398737,page=3

Die heeft ook maar iets meer als 30K op de teller staan. (oke iets later 40) Op die manier is elke motor en auto geweldig. De problemen komen pas later.

Gewoon niet aan beginnen. Al die wijzigingen zijn ook maar pleisters op een gapende open wond.

Bij twijfel gewoon niet doen en ik zou het sowieso niet doen.
Kijk gewoon eens bij vergelijkbare auto’s, net zo leuk
- Renault Clio RS
- Opel Corsa OPC
- Fiat Punto Abarth
- Ford Fiesta ST

Een THP vraagt om goed en tijdig onderhoud, een vriend van mij heeft de 156pk versie in zijn 2014 Grand Picasso. Staat nu op 195.000km zonder motorellende, welk stipt op tijd onderhoud gehad met de juiste olie etc.

Ik blijf erbij dat een performance THP beter is dan een standaard THP.

Deze blokjes liggen in tal van Mini Coopers van standaard tot S en JCW. Ik gok dat die van de CRZ R toch iets anders is maar ook dat is een 1.6 THP.
Ik ken een paar mensen die er een hebben, inderdaad ook mensen die onderhoud heel serieus nemen. Nog geen echte problemen gezien.

Ik denk dat bij deze kwetsbare blokjes een paar dingen wel echt heel belangrijk zijn.

1) Elk jaar of elke 15.000 km verse olie en een filter.

Houd je daar echt aan! De lange onderhoudsintervallen zijn de grootste killers van menig motor.

2) Rijd je auto warm voor je op het gas gaat.

Zeker met een geblazen turboblok zet je enorme krachten op je onderdelen. Het verschil tussen warme en koude olie wordt weliswaar heel erg snel kleiner maar het is nog steeds een enorm verschil. Met je standaard 1.0 3 cilinder maakt dat allemaal minder uit. Maar als jij bijna 200 pk uit een 1.6 je haalt is het gewoon belangrijk dat de smering in orde is.

Graph_Oil_LM_HT_5W40_1024.png

source

Ik heb deze grafiek al vaker geplaatst maar met een steenkoude motor heb je weliswaar fijne oliedruk! Maar geen mooie oliefilm over je glijlagers. Wees niet bang voor toeren draaien, maar wees wel heel bang voor load. Starten, direct en rustig wegrijden. Houd je motor tussen de 1500 en 3000 tpm, en geef niet meer dan een miniem streepje gas. Zodra alles lekker warm is gewoon gebruiken, vol op het gas als je wil laat hem in de toeren klimmen en geniet ervan. Maar rijd hem warm.

Allemaal bedankt voor de reacties... Tot nu toe valt de weegschaal met alle reacties meer richting het negatieve dan het positieve en dat is geen leuke gedachten.
Wat betreft onderhoud ben ik heel precies, met mijn huidige auto. Elke keer een week voor de interval verloopt krijgt hij een beurt en word de olie + filter vv, bougies etc. Natuurlijk weet ik niet hoe occasions qua onderhoud zijn. In boekjes kan zoveel staan...
Ook zal ik een eventuele gti ZEKER op tijd van beurtjes voorzien en constant goede olie (kroon,castrol) voorzien. Ik rij 9000 tot 10000 km per jaar en dus iedere 9000 km nieuwe olie en filters....
De occasions waar ik naar kijk zijn allemaal met 70-100d km op teller. Prijsklasse 10000-12000. De auto's als hierboven genoemd vind ik niet mooi. Juist het interieur vind ik waanzinnig mooi. Mijn huidige 208 is ook puik gestoffeerd en met de leren bekleding maakt dat de auto echt af.
Lastig dit....

1987 zei:
De occasions waar ik naar kijk zijn allemaal met 70-100d km op teller. Prijsklasse 10000-12000.

De problemen beginnen vaak ook wel rond die kilometerstand. En wees eens eerlijk, zulke soort auto's worden gereden door mensen die het vermogen aanspreken. Ook vaak koud.
En dat dit soort auto's voor zo'n prijs aangeboden worden zegt ook al wel iets eigenlijk.
Kijk je bijv naar de Clio RS dan betaal je al meer voor exemplaren die de ton al gepasseerd zijn.

Dat de 208 een fijne wagen is met mooi interieur ben ik zeker met je eens. In dit segment zijn er maar weinig met zo'n fraai interieur. De enige die een beetje in de buurt komt is de Corsa OPC maar die heeft weer een waardeloos multimediasysteem...

Dan hou je toch een reservepot aan voor ernstige zaken. Zet 2-3k opzij, gaat het kapot dan laat je het maken of ruil je de auto defect in voor een andere.

V0RQ zei:
Dan hou je toch een reservepot aan voor ernstige zaken. Zet 2-3k opzij, gaat het kapot dan laat je het maken of ruil je de auto defect in voor een andere.
Dat is een optie. Maar als je met die gedachtengang een auto moet kopen is dat niet zoals het hoort.
Ik ben wel benieuwd wat de percentage +/- is van defecte motoren met narigheid. Als dit nou 1 op de 20 is, kun je nog overwegen het risico te nemen ..

Standaard onderhoudsinterval is elke 30000km/2 jaar. Dat vinden leasemaatschappij leuk. Maar of dat nou goed is voor de betrouwbaarheid....
Daar kun je 15000km/1 jaar van maken.

Verder lees je over problemen met de distributie ketting (ratelend geluid is soms te horen) en toenemend olieverbruik.

Beide zijn dure reparaties.

Dit zegt ANWB over de laatste generatie, de e-THP:
"De e-THP motor is rond 2014 geintroduceerd. Het lijkt wel dat daar een verbeterslag heeft plaatsgevonden en krijgt het zeker de voorkeur voor een 5008 vanaf dat bouwjaar te kiezen. Maar in het algemeen kleeft er dus een verhoogd risico aan dit motortype. "

Nico GTR zei:
Ik blijf erbij dat een performance THP beter is dan een standaard THP.

Deze blokjes liggen in tal van Mini Coopers van standaard tot S en JCW. Ik gok dat die van de CRZ R toch iets anders is maar ook dat is een 1.6 THP.
Ik ken een paar mensen die er een hebben, inderdaad ook mensen die onderhoud heel serieus nemen. Nog geen echte problemen gezien.
Tijdens de zoektocht van mijn schoonouders naar een Mini Cooper S zijn die genoeg auto's tegen gekomen waar de motor pas vervangen was, of er een nieuwe cilinderkop op gezet was. Dus ook daar zijn genoeg problemen te vinden.

1987 zei:
V0RQ zei:
Dat is een optie. Maar als je met die gedachtengang een auto moet kopen is dat niet zoals het hoort.
Ik ben wel benieuwd wat de percentage +/- is van defecte motoren met narigheid. Als dit nou 1 op de 20 is, kun je nog overwegen het risico te nemen ..

1 op 20 is nog steeds niet fijn natuurlijk, zelfs al zou je het weten.

Puur op betrouwbaarheid: Prius en gebroeders. Alleen praat 95% van de kopers zich toch anders iets aan in de richting van uitstraling, luxe, ruimte, snelheid etc...

In het GTI/RS segment doe je toch al concessies op basis van betrouwbaarheid en hogere kosten... duss gewoon kopen dat ding en goed informatie inwinnen hoe je het kan voorkomen en herkennen. Wel met garantie kopen natuurlijk, misschien is 2 jaar leeuwekeurgarantie een optie.

Ja het GTI/RS segment is altijd duurder om te rijden maar een motorwissel of revisie is wel een andere uiterste natuurlijk.

Bobslee zei:
Ja het GTI/RS segment is altijd duurder om te rijden maar een motorwissel of revisie is wel een andere uiterste natuurlijk.

Nou ik ken alle bedragen niet uit mijn hoofd maar een paar tientjes verzekering links en brandstof rechts maal 48 maanden plus een extra set bandjes en drie flitsboetes óf een Auris Hybrid met zo'n "voorzichtige rijder" verzekering ;)

Maar oké, je wilt niet én én.

spoiler alert zei:
Dit zegt ANWB over de laatste generatie, de e-THP:
"De e-THP motor is rond 2014 geintroduceerd. Het lijkt wel dat daar een verbeterslag heeft plaatsgevonden en krijgt het zeker de voorkeur voor een 5008 vanaf dat bouwjaar te kiezen. Maar in het algemeen kleeft er dus een verhoogd risico aan dit motortype. "

Klopt zijn minder problemen mee, krijgt code groen vanaf september 2014.

Maar blijft desondanks een motor die aandacht behoeft.

Terug
Bovenaan