Tweedehands Station diesel, max 10.000, voorkeur C segment

MCOO

Startmotor
Beste forumleden,
Ik ben me al een tijdje oriënteren op een stationwagen in verband met gezinsuitbreiding. We zijn nu met z'n tweeën maar over een paar maanden komt er als het goed is een uitbreiding. Om die reden zoek ik een station. Ik rijd nu een Renault Talisman (sedan) in de zakelijke lease, maar die kan ik inleveren. Ik merk steeds meer dat de nadelen van de sedan echt irritant zijn, terwijl ik de vorm wel mooi vind. Maar het moet toch wat praktischer worden.
Ik zoek nu een auto om niet meer te leasen, maar om te kopen. Ik rij nu dus een Talisman, hiervoor een Astra J sedan, een Leaf (geen succesnummer), een Golf hatchback, een Ford Focus station, Audi A4 sedan, Megane station. Best wat verschillende auto's dus, maar de overeenkomst was dat het allemaal diesels waren (behalve de Leaf dan). Over het algemeen was ik overal best tevreden met deze auto's.

Ik rijd nu ongeveer 20-25000km per jaar. Ik weet dat in sommige gevallen een benzine voordeliger kan zijn, maar ik vind diesel prettiger rijden (en ik houdt niet echt van 3 cilinder benzine turbo blokken). Daarmee kom ik al een beetje op wat ik zoek:
- Ruime stationwagen, ik wil een kinderwagen makkelijk achterin kunnen gooien.
- Leuk stuurgedrag
- niet al te zwaar ivm wegenbelasting (tot 1450 kg).
- diesel, moet een 4 cilinder zijn (meer mag maar die zijn er volgens mij niet onder de 1450 kg), 3 cilinders zijn niet aan mij besteed.
- bouwjaar 2013 of nieuwer.
- max 150.000 km. Ik wil er iets van 4 jaar in rijden.
- 6 versnellingsbak.
- C segmenter (mag groter). B segment lijkt me te klein en ga ik er qua ruimte niet echt op vooruit ten opzichte van de talisman sedan denk ik.
- 10.000 euro.
- lage kosten per kilometer

Nice to have, maar is zeker geen breekpunt als het er niet op zit
- Euro 6 diesel, ik kom nog wel eens in binnensteden
- automaat
- leuk audiosysteem
- stoelverwarming
- liever geen importauto, tenzij onderhoud en kilometerstand aantoonbaar is.

Wat ik wil overwegen:
- Andere carrosserievorm, zoals een SUV ofzo. MPV-achtigen zijn niet aan mij besteed.
- Iets hogere prijs, als ik daarvoor een betere aanbieding krijg.
- Of toch een benzine pareltje die ik even gemist heb.
- hogere kilometerstand, maar dan ook een (veel) lagere aanschafprijs, dat ik de auto kan oprijden in een aantal jaar.

No-go modellen:
Toyota hybride. Mijn vriendin rijdt er één en ik vind het saai rijden.
Liever geen Renault of Peugeot. Ik rijd nu Renault en toch heeft de Talisman rare kwaaltjes. Binnenspiegel die ineens afbreekt, infotainment ineens op zwart tijdens het rijden, dat soort dingen. Peugeot stations vind ik lelijk.
Astra station van voor 2016 vind ik lelijk, de nieuwere wel ok. Maar ik twijfel of die in budget valt.

De 3 waar ik zelf op uit ben gekomen:
-Ford Focus 2015 of nieuwer, 1.5 tdci. Voordelen: Ford stuurt leuk, euro 6 motor, titanium uitvoering zijn leuk aangekleed, prijzen liggen erg laag. Mogelijk nadeel: kofferbak is niet zo groot in het segment. Misschien dat de 2.0 tdci ook nog binnen budget valt.
- Honda Civic tourer 1.6 i-dtec: Voordelen: erg ruime auto, lijken goede motoren, handig opklapsysteem van stoelen. Nadelen: echt mooi vind ik ze niet, nauwelijks aanbod tweedehands, dus je hebt weinig te kiezen.
- Seat Leon 1.6 tdi: Voordelen: Ruimer dan focus. Nadelen: motorblok heeft minder koppel dan focus. Ik heb verder niet echt een positief of negatief beeld van de Leon. Ziet er geinig uit, ik weet niet hoe goed het rijdt.

De 'mwah modellen': Golf station, Octavia, Megane. ik word daar niet echt warm van en als ze vergelijkbaar geprijsd zijn als één van de drie hierboven kies ik liever één daarvan.
En als YOLO model, de BMW F31 3 serie. Eigenlijk net te zwaar, net iets te veel kilometers voor binnen mijn budget. En ik voorzie vooral een hoge berg onderhoudskosten. Maar misschien zie ik dat verkeerd.

Op dit moment neig ik naar de Focus. Ik heb er een gehad van voor de facelift en die beviel best aardig. De Civic lijkt ook best ok qua techniek, al ben ik niet overtuigd van de looks. Ik zag wel dat je de Honda motor nog leuk kunt chiptunen :) Als laatste de Leon, lijkt goede aanbieding, het is wel meer een rationele keus.

Het is nog een heel verhaal geworden zie ik. Mijn vraag is: welke van de 3 (Focus, Civic, of Leon) zou je aanbevelen? Mis ik nog modellen van bijvoorbeeld subaru, mitsubishi, kia ofzo? Of zou je een andere aanbevelen en waarom?

Opel Astra K een idee?

Werd zeer goed door de pers ontvangen, zowel het rijden als de motor (euro 6). plus je krijgt gewoon een heel complete auto voor je geld. Kwaliteit lijkt prima te zijn. De auto kwam pas in 2016 op de markt; je koopt dus een relatief moderne auto met de laatste veiligheidssystemen (veel exemplaren hebben dodehoek waarschuwing, lane departure warning, SOS hulpdienst bellen of zelfs adaptive cruise control. en infotainment (apple carplay android auto), etc. gewoon een modernere auto.

zomaar 2 voorbeelden;

zoiets, naast de nice to have stoelverwarming ook stuurverwarming en weinig kilometers

of deze met wat meer kilometers maar naast ook stoel/stuur verwarming nóg meer luxe

De Opel was een beetje een blinde vlek voor me, maar goed dat je me erop attendeert. Het is zeker waar dat het een veel nieuwere auto is dan de focus, de focus is een facelift model van een auto uit 2012-2013 dacht ik. Ik heb een tijdje een Astra J sedan gereden, maar die was redelijk zwaar (maar met de 1.6 136 pk was die wel vlot), maar ook luxe, stoel/stuurverwarming etc. en ik zie nu dat de nieuwe Astra veel lichter is. Thanks voor de tip! Ik ga die zeker meenemen in de uiteindelijke keuze!

Dat je een diesel verkiest boven een benzine omdat je het fijner vind rijden , ondanks de mogelijk hogere kosten , zegt mij dat je een beetje een liefhebber bent en dat het autorijden wel wat geld mag kosten !

Dan zou ik zeggen ga voor die bmw 3 serie , als je die als outsider hebt , dat is denk ik de enige die iedere x een glimlach op je gezicht tovert , en dat zal die paar extra euro’s toch ook wel waard zijn , de rest van je shortlist is niet slecht , maar kunnen denk ik niet het gevoel evenaren wat die bmw kan doen.

De Opel Astra K vind ik ook een heel goed idee, de auto is modern, en biedt veel auto voor het geld.

Van de Honda Civic diesel is weinig aanbod, Honda is ook gewoon veel beter in benzinemotoren. Merken als Renault, Citroen en Peugeot hebben verfijnde diesels, die mooier lopen. Bij een Civic nam ik liever een benzine motor, je hebt dan ook veel meer keus.

De Ford Focus is een relatief oude auto, en kwam al in 2010 op de markt. De auto heeft wel een verfijnde en zuinige 1.6 diesel van Peugeot of de aangepaste Peugeot 1.5 diesel.
Als ik moest kiezen tussen de Focus, Civic, en Leon dan koos ik wel de Focus.
De Astra K lijkt mij wel een betere keus.

Bij je Talisman heb je gewoon wat pech, de auto staat volgens de ANWB bekend als goede en betrouwbare auto. Bij mijn laatste 2 Renault's heb ik geen enkele elektrische storing gehad. Een Megane 4 of oudere 3 1.5 DCI zijn prima keuzes.

Ik heb in het verleden een tijdje (0 - 65.000) in een Seat Leon 1.6 TDI (handgeschakeld) gereden. In een standaard uitvoering merk je wel dat de afwerking een stuk minder is ten opzichte van een VW Golf. Ik zou op zoek gaan naar een Limited II editie van destijds; LED, leer, stoelverwarming, navi, etc. Ik vond het een fijne luxe auto, helaas wel een beetje mak. Wil je wat meer vaart erin houden, zou ik voor de 2.0 TDI gaan. Deze heb ik daarna in Duitsland gereden voor een aantal jaren/kilometers van 25.000 tot 225.000 en nooit problemen mee gekend. Rijdt een stuk lekkerder doordat je altijd vermogen genoeg hebt en verbruikt nauwelijks meer. Als je er een zoekt, zoek dan vanaf 2015, een soort milde facelift te zien aan nieuwer/groter infotainmentsysteem.

Leon - Limited II

Terug
Bovenaan