Tweedehands BMW 1-serie automaat: hoeveel kilometers en hoeveel cylinders?

Milan 4571031

Net ingestapt
Hoi,

Ik ben op zoek naar een tweedehands BMW 116i/118i/120i benzine automaat uit 2017 of later. Ik vroeg mij af wat het maximum aantal kilometer is dat er zou mogen opstaan. De meesten gebruiken de "magische" grens van 100 000, blijf ik hier echt beter onder? En is er hier een verschil in tussen een handgeschakelde en automatische versnellingsbak? Bij een handgeschakelde versnellingsbak weet ik dat een goed onderhouden auto zeker meer dan 100 000 kilometer kan hebben, maar is dit ook zo voor een automaat?

Het zou zijn om zo'n 10 000 kilometer per jaar mee te doen, en ik zou toch graag 5 jaar zonder problemen kunnen rijden.

Een vriend van mij zei ook dat ik beter zoek naar auto's met 4 cylinders, omdat er bij 3 cylinders vaak problemen zijn met de distributieketting. Alleen zie ik eigenlijk geen auto's met 4 cylinders te koop staan, enkel met 3 cylinders?

Mijn budget is om en bij de 19 000 euro (max 20 000 euro als het écht eentje is die aan al mijn wensen voldoet). Ik kijk vooral naar de bouwjaren 2017 en 2018. Nieuwer mag ook natuurlijk, maar ik wil wel wat opties etc. dus liever wat ouder met wat opties dan jonger maar geen parkeersensoren bijvoorbeeld.

De 1-serie is afhankelijk van bouwjaar geleverd met 3, 4 en 6 cilinders, met of zonder Turbo, achterwielaandrijving, voorwielaandrijving en zelfs vierwielaandrijving. Laat dus even weten binnen welke bouwjaren en met welk budget je zoekt.

Mijn budget is om en bij de 19 000 euro (max 20 000 euro als het écht eentje is die aan al mijn wensen voldoet). Ik kijk vooral naar de bouwjaren 2017 en 2018. Nieuwer mag ook natuurlijk, maar ik wil wel wat opties etc. dus liever wat ouder met wat opties dan jonger maar geen parkeersensoren bijvoorbeeld.

Zo heb ik bijvoorbeeld eentje online zien staan van 03/2017, volledig uitgerust hoe ik het eigenlijk zou willen, 184pk (met 4 cilinders). Maar wel 117 000 kilometers. Is het het waard om hier zo veel geld aan uit te geven of ga ik beter voor een jonger model met minder kilometers, maar dan minder uitgerust?

speedtouch zei:
Komt deze een beetje in de buurt?
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-120-120i-m-sport-edition-nederlandse-auto-nap-nieuwsta-benzine-blauw-69af45b1-0312-4a3d-9348-62eb9b9a4594?sort=price&desc=1&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=suggestedresultrec&cldtidx=11&position=11&search_id=jcysfrxfgy&source=listpage_suggested-results

10k te duur.

haarr zei:
speedtouch zei:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-120-120i-m-sport-edition-nederlandse-auto-nap-nieuwsta-benzine-blauw-69af45b1-0312-4a3d-9348-62eb9b9a4594?sort=price&desc=1&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=suggestedresultrec&cldtidx=11&position=11&search_id=jcysfrxfgy&source=listpage_suggested-results

10k te duur.
je hebt gelijk!

speedtouch zei:
haarr zei:
speedtouch zei:

10k te duur.
je hebt gelijk!

Inderdaad wat te duur, maar degene die ik online heb zien staan is dus hetzelfde type maar 2 jaar jonger en met 30 000 kilometer meer. En dus 10 000 euro goedkoper. Is het dat waard, indien goed onderhouden? En op wat moet ik letten als ik naar de onderhoudshistorie vraag?

Het is eigenlijk heel simpel:

Hou reserves voor een forse reparatie van €3-4k binnen enkele jaren. (Of betaal die aan de dealer en krijg 2 jaar garantie op de huisselectie)

Zo zou je zelfs kunnen overwegen om iets met twee ton te kopen, je houdt 6-8k reserve en lekker naar de 250k tuffen.

Auto's tot de 5jr/150.000 zouden eigenlijk gewoon de standaard dealerstempeltjes moeten hebben.

3, 4 of 6 cilinders kennen allemaal hun nukken. Hou er rekening mee dat alles per cilinder duurder wordt (mrb;verzekering;onderhoud;aanschaf)

Hee Milan,

Destijds(2 jaar geleden) heb ik de zelfde zoektocht gemaakt als jij.
Ik heb toen de keuze gemaakt voor een 320i uit 2016 om ik die voor een mooie prijs kon meekrijgen.
Dit was het facelift model met de b48 ipv de n20 motor. De B48 is de opvolger van de N20(die kende ook zijn problemen).

Ik zou in jouw geval zeker voor een 4 cilinder gaan. De b48(4cil) staat beter bekend dan de b38(3cil).

Mijn auto heb ik destijds gekocht met 155kkm en staat nu op 180kkm. Gezien jouw aantal kilometers zou ik niet bang zijn voor problemen binnen de 5 jaar. Als je voor de automaat gaat, deze wel laten spoelen bij 170, daar knapt hij van op!

De b48 is ook geleverd als versie rond de 250pk dus met een chip kan je er nog wat meer uithalen.

Aandrijflijnen f20 en f30 komen volgens mij overeen

Op dit moment een 2e hands auto kopen is sowieso geen echt goed plan, omdat de prijzen veel te hoog zijn. Als je nu iets wilt kopen, koop dan iets goedkoops, dus bijvoorbeeld iets met een hele hoop kilometers op de teller. Bij 10.000 km per jaar is dat geen probleem normaliter. Bij het kopen van een gebruikte auto heb je ook altijd wat geluk nodig.

Bij een handgeschakelde versnellingsbak weet ik dat een goed onderhouden auto zeker meer dan 100 000 kilometer kan hebben, maar is dit ook zo voor een automaat?

normaal gesproken wel

. De meesten gebruiken de "magische" grens van 100 000, blijf ik hier echt beter onder?

exemplaren van 200.000 kunnen ook prima zijn, mits goed onderhouden. De kans op een defect is iets groter maar je koopt ze ook veel voordeliger

Het is dus net wat je zelf wil. Ook met 100.000 km kun je de onkosten krijgen
Maar wel 117 000 kilometers. Is het het waard om hier zo veel geld aan uit te geven of ga ik beter voor een jonger model met minder kilometers, maar dan minder uitgerust?

ook hier net wat je zelf wil, ga je voor luxe of lage km stand. Persoonlijk zou ik voor luxe gaan, zeker omdat een 1-serie van zichzelf al heel kaal is uitgerust. Mijn broer heeft ook een 1 serie gehad. 1 was hij mee wezen proefrijden en zat nog minder op dat mijn 20 jaar oude opel astra. o_O Wat eer armoe. Mijn astra uit 2001 had zaken zoals leer, stoelverwarming, xenon en dimmende binnenspiegel. Zat op zijn 1 serie allemaal niet op. Uiteindelijk voor een beter exemplaar gegaan. met wel wat meer zaken aan boord. Ik zou altijd voor een exemplaar gaan met sportstoelen. De standaard stoelen zitten echt slecht terwijl de sportstoelen juist erg goed zitten. Ook de grotere navi zou voor mij een must zijn. En de handbak in een 1 serie vind ik ook niet geweldig, mede doordat de automaat (van ZF) subliem is zou ik dus liever een auto kiezen met sporstoelen, navi pro, automaat, en wat andere luxere uitrusting. zo'n 1 serie rijd leuk maar als het zo'n kaal hok is is het voor mij nog niet freude am fahren. Maar het is net wat je zelf wil.

Ik snap die fixatie op een lagere kilometerstand nooit zo goed.
Alsof een auto met 80.000 op de teller een betere auto is dan een auto met 130.000 km op de teller.
Het gaat er vooral om hoe er met de auto is gereden en hoe het onderhoud is geweest.
Bij te lage kilometerstanden is de kans veel groter dat deze is gebruikt voor korte stukjes, als dit dan ook nog wordt gecombineerd met een sportieve rijstijl....
Daarnaast schrijf je meteen weer meer af bij een jonge auto, als je deze zelf door de 100.000 km grens heen rijdt.

Ach , laat mensen maar lekker tot 100.000 km kijken. Ik koop de auto's wel met 120.000 :) scheelt weer flink wat geld. Zeker als je weinig rijd blijf je nog hele lang onde de 200.000. De grens waar een auto weer wat minder waard word

MX6 zei:
Alsof een auto met 80.000 op de teller een betere auto is dan een auto met 130.000 km op de teller.
Het gaat er vooral om hoe er met de auto is gereden en hoe het onderhoud is geweest.

Helemaal mee eens!

speedtouch zei:
MX6 zei:

Helemaal mee eens!

Ooit een ex-rijschoolauto van 2 jaar oud gekocht met 140k km op de teller. Auto had 1x per dag een koude start en was verdere dag op temperatuur. Tot 300k km probleemloos gereden en ingeruild. M'n Laguna gekocht met 200k op de teller, staat nu op 300k. Wat kleine (ouderdoms)dingetjes, maar verder probleemloos.

Terug
Bovenaan