Tweedehands auto kopen

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Ik ben na veel problemen met mijn Mini op zoek naar een tweedehands auto tot 3000-3500 euro. Ik zoek een zuinige auto die soepel schakelt en er ook best leuk uitziet. Heb al een proefrit gehad in een Ford KA uit 2011, maar dit was 'm toch niet voor mij.

Alvast bedankt voor de reacties.

haarr zei:
Mitsubishi Colt
https://www.autotrack.nl/a/mitsubishi-colt-benzine-2007-51337582

Erg betrouwbaar. Ik heb dezelfde ook uit 2007 met 270.000 op de teller.

Automaat moet je niet hebben. Die zijn niet goed.

Renault twing tce, heb je ook nog een turbo

https://www.gaspedaal.nl/renault/twingo/benzine?pmax=4000&cmax=1200&vmin=70&srt=df-a

Ps de colt is ook een goede keuze of een forfour https://www.gaspedaal.nl/smart/forfour/benzine?trns=15&pmax=4000&cmin=1200&srt=df-a

Ik ben toch aan het twijfelen over de Ford KA na er nog eens in gereden te hebben. Is dit een vrij betrouwbare auto? Hij reed en schakelde in ieder geval veel makkelijker dan mijn MIni.

De originele Ford KA is erg roest gevoelig en heeft een ouderwetse motor. En dat zie je terug in het verbruik.

Om een model echt goed te vergelijken zou ik er in meerdere rijden. Dan kan je beter bepalen of je in een fris model rijdt.

Rick 1868065 zei:
Ik ben toch aan het twijfelen over de Ford KA na er nog eens in gereden te hebben. Is dit een vrij betrouwbare auto? Hij reed en schakelde in ieder geval veel makkelijker dan mijn MIni.

Een ontzettend betrouwbare auto, de 1.2 is van fiat en onderstel deelt die met de fiat 500/panda. Check of die een logisch nap raport heeft en wanneer de distributie riem aan de beurt is.

Erwin 1402253 zei:
De originele Ford KA is erg roest gevoelig en heeft een ouderwetse motor. En dat zie je terug in het verbruik.

Om een model echt goed te vergelijken zou ik er in meerdere rijden. Dan kan je beter bepalen of je in een fris model rijdt.

2011, dan hebben we het over de 2e generatie ford ka, en dan zijn de zaken die jij benoemd niet van toepassing

De Renault Twingo 2 vanaf 2007, is een hele goede en betrouwbare auto.
De Renault Clio 3, Mitsubishi Colt en Smart Forfour zijn ook goede opties.
Of kijk eens naar een Fiat Grande Punto.

In deze prijsklasse zijn auto's al aardig op leeftijd, de technische staat bepaald voor een groot deel de betrouwbaarheid.

Auto encyclopedie zei:
Rick 1868065 zei:

Een ontzettend betrouwbare auto, de 1.2 is van fiat en onderstel deelt die met de fiat 500/panda. Check of die een logisch nap raport heeft en wanneer de distributie riem aan de beurt is.

Het is idd de 1.2 met de Fiat motor. Hij reed en schakelde veel beter dan de Mini One 1.2 die ik nu heb. Enige minpuntje vond ik de gevoelige koppeling en de het onduidelijke start-stop systeem. De sleutel met de knopjes erop moet ik nog een chip in laten bouwen of zo en de sleutel zonder knopjes moet ik 'm mee starten of iets in die trend want anders doet het start-stop systeem het niet?

de clio/punto die ak tipte zijn ook goede opties, als je dan voor een minder gewilde 3 deurs gaat , heb je ook kans op een betere deal. De clio is er ook met een 1.2 tce , deze heeft een slechte naam omdat de latere 1.2 tce problemen kende met o.a. de distributie ketting, maar de oude 1.2 tce met riem ipv kettig is een heel ander blok en staat als betrouwbaar te boek.

Ik hoop dat je er uit komt met de Ford Ka.

Rick 1868065 zei:

De Ford Ka 2 (vanaf 2008) staat bekend als een hele goede en betrouwbare auto.
Deze auto werdt gebouwd door Fiat in Polen, en is gebouwd met Fiat techniek.
Net als de Fiat Panda 2 en 500 is de Ka 2 goed gebouwd, en goed tegen roestbehandeld.

De 1.2 Fire 4 cilinder motor van Fiat staat bekend als erg degelijk, en is heel betrouwbaar.
De Ka 2 is dus zeker een aanrader in deze (lage) prijsklasse .

De Ford Ka 1 is door Ford gebouwd, zwak punt was vooral roest, dat is de reden dat je ze inmiddels bijna niet meer ziet. De kans om nog een goede tegen te komen wordt snel kleiner.

ak2 zei:
Rick 1868065 zei:

Net als de Fiat Panda 2 en 500 is de Ka 2 goed gebouwd, en goed tegen roestbehandeld.

De 1.2 Fire 4 cilinder motor van Fiat staat bekend als erg degelijk, en is heel betrouwbaar.

De Ford Ka 1 is door Ford gebouwd, zwak punt was vooral roest, dat is de reden dat je ze inmiddels bijna niet meer ziet. De kans om nog een goede tegen te komen wordt snel kleiner.

Dank! Mij werd in eerste instantie een Ford Fiësta geadviseerd, maar ik vind dat de Ford Ka veel lekkerder rijdt. Ook veel zuiniger en ook een start-stop systeem.
Enige gekke is dat ik het start-stop systeem niet helemaal snap. Ik krijg er 2 sleutels bij, eentje met knopjes en eentje zonder. Die zonder knopjes moet ik de auto mee starten blijkbaar, wan die met knopjes heeft geen start-stop erop en daar moet ik dan een chip ofzo in laten zetten?

Dat hoort niet! Dat stop/start is onafhankelijk van de sleutel. Ik vermoed dat een vorige eigenaar gedoe heeft gehad. Zelf vond ik stop/start in de Fiat 500 die wij hadden (zelfde technische basis) zeer irritant, het werkte vaker niet dan wel. Qua zuinigheid levert het amper iets op. De 1.2 is al heel erg zuinig.

Hoeveel km ga je per jaar rijden?

Rick 1868065 zei:
ak2 zei:
Rick 1868065 zei:

Dank! Mij werd in eerste instantie een Ford Fiësta geadviseerd, maar ik vind dat de Ford Ka veel lekkerder rijdt. Ook veel zuiniger en ook een start-stop systeem.
Enige gekke is dat ik het start-stop systeem niet helemaal snap. Ik krijg er 2 sleutels bij, eentje met knopjes en eentje zonder. Die zonder knopjes moet ik de auto mee starten blijkbaar, wan die met knopjes heeft geen start-stop erop en daar moet ik dan een chip ofzo in laten zetten?

Met de inklapbare sleutel met knopjes moet de auto ook gewoon starten. Dit is de orginele sleutel.
Als ik het verhaal lees zit hier geen transponder in om de startblokkering uit te schakelen, of is deze kapot, of niet ingelezen.

Het is namelijk niet normaal om 2 sleutels te moeten gebruiken.

De eenvoudige sleutel is de reserve sleutel. Blijkbaar werkt hier de transponder wel goed van, om de startblokkering uit te schakelen.

Ik zou wel zorgen dat dit is opgelost voor je de auto koopt. Een nieuwe sleutel en inlezen koste bij onze Citroën C3 € 200,00.

Het start stop systeem staat hier los van, dit werkt alleen bij niet te hoge en lage temperaturen, als de motor goed op temperatuur is, de accu voldoende is opgeladen, er niet een te groot verschil is tussen de ingestelde binnen en de buiten temperatuur etc. Het werkt in de praktijk dus vaak niet.

Auto encyclopedie zei:
@rick ik heb sterk het idee dat je de ford ka kan overnemen van een bekende van je?

Nee, bij een autogarage met goede recensies.

Rick 1868065 zei:
Auto encyclopedie zei:
@rick ik heb sterk het idee dat je de ford ka kan overnemen van een bekende van je?

Maar ik zou hem laten staan, als je nu al dit soort probleempjes hebt, wie weet wat er nog verborgen zit er is dus al aan geknoeid.

Frits79 zei:
Rick 1868065 zei:
Auto encyclopedie zei:

Maar ik zou hem laten staan, als je nu al dit soort probleempjes hebt, wie weet wat er nog verborgen zit er is dus al aan geknoeid.

Heb ik me ook afgevraagd. Maar we hebben een proefrit gehad en alles was verder prima. Hij krijgt zelfs een nieuwe APK.

Heb ik me ook afgevraagd. Maar we hebben een proefrit gehad en alles was verder prima. Hij krijgt zelfs een nieuwe APK.

dan zou ik gewoon als voorwaarde stellen dat de sleutels gewoon moeten werken zoals het hoort. Dus gewoon kunnen starten en zonder 'gedoe' zoals het hoort. anders zit je straks weer met hoge kosten.

(overigens zou ik het start/stop gelijk uitschakelen of er zo mee rijden dat hij het niet doet (koppeling vasthouden), voegt qua verbruik echt niets toe en is voor de auto niet heel goed, los van dat het ook nog eens behoorlijk irritant kan zijn)

AsconaGT zei:

dan zou ik gewoon als voorwaarde stellen dat de sleutels gewoon moeten werken zoals het hoort. Dus gewoon kunnen starten en zonder 'gedoe' zoals het hoort. anders zit je straks weer met hoge kosten.

(overigens zou ik het start/stop gelijk uitschakelen of er zo mee rijden dat hij het niet doet (koppeling vasthouden), voegt qua verbruik echt niets toe en is voor de auto niet heel goed, los van dat het ook nog eens behoorlijk irritant kan zijn)

Dat start-stop systeem is toch alleen maar dat je als de auto afslaat de koppeling in hoeft te drukken om 'm weer te starten?

Terug
Bovenaan