Tweedehands auto, <10k km/j en budget van ~€7.500

Rick 8794961

Net ingestapt
Hoi allemaal,

Sinds een paar weken ben ik op zoek naar een mooie tweedehands auto, maar kan ik inmiddels jullie hulp goed gebruiken.

Het doel van deze auto is vooral maandelijks de overtocht naar een vakantiewoning in noord-Frankrijk te maken. Dat is zo'n 300km rijden (enkel). Hiernaast zal ik deze gebruiken voor boodschappen en plezierritjes in Nederland. Ik verwacht onder de 10k km per jaar te blijven.
Dit zet mij in de richting van een benzine auto die plezierig rijdt op de snelweg, (redelijk) zuinig is en het liefst weinig onderhoud. Een wens, wat net geen eis is, is dat de auto er ook leuk uit moet zien.
Ik zou hier graag de komende 5 - 7 jaar plezierig in kunnen rijden.

Nu ben ik zelf op een volgend rijtje gekomen:
- Ford Fiesta (2012-2017)
- Renault Clio (2012 - heden)
- Hyundai i20 (2014 - heden)
- Hyundai i10 (2013 - heden)
- Toyota Yaris (2014 - heden)

Hebben jullie wellicht nog andere opties die in het rijtje kunnen? Anders een duidelijke voor- of afkeur in het genoemde rijtje?

Mijn dank is groot!

Prima rijtje hoor. De i10 is wat kleiner en voor langere stukken misschien wat minder fijn maar verder rij je niet veel dus dat houdt de (vaste) lasten wel lekker laag.

Bij de Fiesta voor de 1.0 ecoboost gaan, bij de Clio voor de 0.9TCe.

Je kan aan deze rij ook nog de Opel Corsa toevoegen (bij voorkeur de 1.0 turbo) of de Peugeot 208 (bij voorkeur na de facelift, eind 2015 geintroduceert).

Ook bij de Clio geldt dat (wanneer het budget het toelaat) je beter voor de facelift kan gaan, die is beter afgewerkt en heeft minder last van windruis op de snelweg (rond 2016 geintroduceert)

Bobslee zei:
Prima rijtje hoor. De i10 is wat kleiner en voor langere stukken misschien wat minder fijn maar verder rij je niet veel dus dat houdt de (vaste) lasten wel lekker laag.

Bij de Fiesta voor de 1.0 ecoboost gaan, bij de Clio voor de 0.9TCe.

Je kan aan deze rij ook nog de Opel Corsa toevoegen (bij voorkeur de 1.0 turbo) of de Peugeot 208 (bij voorkeur na de facelift, eind 2015 geintroduceert).

Ook bij de Clio geldt dat (wanneer het budget het toelaat) je beter voor de facelift kan gaan, die is beter afgewerkt en heeft minder last van windruis op de snelweg (rond 2016 geintroduceert)

Prima uitleg,en prima advies van Bobslee, veel succes met de proefritten.

Je hebt al een heel prima rijtje met geschikte kandidaten.

Ik gooi er nog 1 alternatief in. Zit eigenlijk een beetje tussen A en B segment in. Heeft de ruimte van een A-segmenter maar rijd en voelt als minimaal B-segment, ook met vaak een erg luxe uitrusting voor dit segment. Wellicht minder praktisch vanwege de 3-deurs maar als er toch bijna nooit iemand achterin zit lijkt me dat geen bezwaar.

https://www.autowereld.nl/opel/adam/1-4-slam-35128982/details.html?_ga=GA1.2.346816898.1591120700

Opel ADAM - 1.4 Slam
2014
€ 7.750
Nationale Auto Pas: 72.900 km

Eigenlijk kan je beter nog de 1.0 Turbo hebben die wat later geïntroduceerd werd maar die zijn lastig te vinden nog binnen je budget.
De 1.2 ( met 70 pk ) zou ik niet zo snel kiezen, die lijkt me echt te zwak, zeker wanneer je langere stukken op de snelweg gaat doen.
Let op dat de 1.4 zoals in dit voorbeeld er ook in 2 smaken is, de 100 pk versie hier als voorbeeld maar de 1.4 is er ook als 87 pk versie.

Overigens nog een kleine toevoeging: aangezien je niet veel kilometers gaat rijden moet je je over het verbruik niet al te druk gaan maken. Een kilometer meer per liter ga je in jouw geval maar amper voelen in de portemonnee, tank een keer in België of Frankrijk en je pakt veel meer winst.

Oja en ga gerust voor een auto met een wat hogere kilometerstand maar met een recenter bouwjaar. Je rijdt er toch niet snel veel kilometers bij dus je kan beter voor een wat jonger exemplaar gaan met een ton op de klok dan een wat oudere auto met de helft aan KMs!

@Total Loss: Ah, top. Dank je wel voor de tip! Deze had ik nog niet gezien en zal ik zeker bij de proefritten gooien.

Bobslee zei:
Overigens nog een kleine toevoeging: aangezien je niet veel kilometers gaat rijden moet je je over het verbruik niet al te druk gaan maken. Een kilometer meer per liter ga je in jouw geval maar amper voelen in de portemonnee, tank een keer in België of Frankrijk en je pakt veel meer winst.

Oja en ga gerust voor een auto met een wat hogere kilometerstand maar met een recenter bouwjaar. Je rijdt er toch niet snel veel kilometers bij dus je kan beter voor een wat jonger exemplaar gaan met een ton op de klok dan een wat oudere auto met de helft aan KMs!

Merci!
Wanneer passeer ik de grens dat er te veel kilometers op de teller staan? Is dat vanaf 130, 140? Of zou dat met een vernieuwde distributieriem nog wat hoger liggen?

Daar valt echt niks over te zeggen hoor.

Hangt af van merk/type/bouwjaar (sommige auto's zijn nou eenmaal beter dan anderen) maar ook van hoe er door vorige eigenaren mee om is gegaan, of de auto onderhoud heeft gehad en zo ja, tijdig en volgens specificaties en of de auto veel lange stukken heeft gereden of juist veel korte (stads)ritjes.

Ik rij zelf een Lexus CT200h en die is vandaag de 243000 kilometer gepasseerd en die loopt nog steeds als een zonnetje, om maar even aan te geven dat 130000 kilometer echt niet veel is. :)

Dat zijn aardige kilometers inderdaad.
Ik zie dat er aardig wat extra aanbod is nu ik de aantal km's boven de ton heb gezet. Dank je wel voor deze tip!

Heb voor de gein even snel gezocht.

Dit is wel een mooi voorbeeld van heel veel kilometers in korte tijd in een "nieuwe" compacte auto.

https://www.autowereld.nl/skoda/citigo/1-0-60pk-5-drs-fresh-airco-lmv-35107144/details.html?_ga=GA1.2.346816898.1591120700

Niet dat ik deze aan zou raden voor jouw gebruik, puur even ter indicatie.
Het is altijd een kwestie van het beste gemiddelde opzoeken voor het beschikbare budget. (y)

Haha, die vreet wat meer asfalt inderdaad.
Het is dus inderdaad niet gek om eens te kijken naar hogere km-standen mits de onderhoudshistorie meer dan oke is.

Een uitstekend lijstje dat je daar hebt, afgezien van de i10 die op langere ritten wat minder comfortabel zou kunnen zijn. Check vooral dat er cruise control op zit: dat is voor zo'n lange rit wel zo fijn.

Je zou eventueel een maatje groter kunnen kijken omdat dat vaak een comfortabeler auto oplevert, wat op die lange ritten naar Frankrijk fijn kan zijn. Het vebruik zal echter ook vaak iets hoger zijn dan van de Clio, Yaris, i20, Fiesta bijvoorbeeld.

Citroen C4
Door veel mensen vergeten en daardoor vrij goedkoop. Voor nauwelijks minder geld dan een Clio rij je een maatje groter in deze C4. Er is veel aanbod binnen je budget waarbij de kilometerstanden nog heel netjes zijn en de bouwjaren recent.
https://www.autowereld.nl/citroen/c4/1-6-vti-ligne-business-35387260/details.html?_ga=GA1.2.1642565292.1613123121
https://www.viabovag.nl/auto/citroen-c4-14-vti-ligne-business-iy5eg82

Renault Megane
Het model boven de Clio. Vanaf 2013 kwam er een facelift en zoals bij elke Franse auto is de facelift vaak beter dan de eerste serie.
Deze is iets boven budget en van na de facelift: https://www.autowereld.nl/renault/megane/1-2-paris-115pk-uy96209-navi-climate-cruise-parkeersensor-keyless-entry-handsf-35228719/details.html?_ga=GA1.2.1642565292.1613123121
Of een coupé van voor de facelift. Als driedeurs geen bezwaar is, is dat aantrekkelijk want vaak iets goedkoper. Dit exemplaar bij een Renault dealer is niet gek: https://www.broekhuis.nl/auto/renault-megane-coupe-14-tce-bose-2011/199002396/

Fiat Bravo
De Italiaanse Megane. Fijne motor, prima betrouwbaarheid.
https://www.autowereld.nl/fiat/bravo/1-4-multiair-dynamic-35330664/details.html?_ga=GA1.2.1642565292.1613123121

Toyota Auris
Japanse degelijkheid en daar betaal je ook wel voor. De hybride is behoorlijk zuinig en je hebt sowieso een automaat dan. Je vindt ze vaak met veel kilometers maar dat kunnen ze prima hebben.
https://www.autowereld.nl/toyota/auris/1-8-full-hybrid-dyn-nlauto-nav-clima-cruise-lm17-34985999/details.html?_ga=GA1.2.1642565292.1613123121

Terug
Bovenaan