Tweede T2B aangeschaft, maar hoe thuis te krijgen?

BartM94

Wegverkenner
Beste AW-lezers,

Gisteren heb ik mijn tweede Volkswagen T2B aangeschaft. Naast de pick-up, heb ik nu ook een campertje. Leuk voor komend kampeerseizoen dus!
De bus was van een familielid die er, helaas, geen tijd meer voor heeft. Daardoor staat die al een klein jaartje stil en zit er geen APK meer op.
Wel rijdt, remt, schakelt de bus nog goed. Er liggen nog prima banden onder en alle elektra werkt. Er valt dus mee te rijden!

De bus staat momenteel in Haarlem en ik ben woonachtig in Zuid-Oost Brabant.
Samen met mijn vriendin wil ik dus meteen een weekendje Haarlem/ Amsterdam plannen om vervolgens zondags de T2 mee naar huis te rijden.

Nu heb ik e.e.a. gelezen over de deelname aan het verkeer met een voertuig zonder geldige APK.
Wat de mogelijke boetes en consequenties zijn weet ik. Maar dat gaat te ver, ik zoek naar een legale manier.

Ik heb een tal opties waar ik eigenlijk verschillende dingen over lees:

- Op het moment dat er een APK-afspraak staat gemaakt, mag er via de korste route naar de garage worden gereden. Het probleem is alleen dat er zondags natuurlijk geen auto's kunnen worden afgemeld bij een bedrijf, dus er zondags ook nooit mee gereden mag worden op die manier. Maar wat als er maandag om 08:00 een afspraak staat? En tevens heb ik ook voorbij zien komen dat er enkel vanaf je eigen woonadres naar de garage gereden mag worden. Wat klopt?

- Via handelaarskentekenplaten. De auto op de welbekende groene platen naar huis rijden. Dat mag elke dag van de week op elk tijdstip, als ik soms de AMG's en M-sport BMW's voorbij zie scheuren met groene platen. Alleen ik lees veel over bedrijfsvoorraad en aanwezig zijn van de naamhouder tijdens de 'proefrit'. Twee kennissen hebben namelijk handelaarsplaten. Maar twijfel of het eigenlijk wel volgens de regels is.

- Iets van een eendagskenteken? Maar dan moet ik hem laten keuren bij een RDW station en die zijn natuurlijk ook niet open in het weekend.

Het makkelijkst zal zijn om gewoon 'even' de platen van mijn eerste T2 om te schroeven, maar dat wordt bestempeld als een misdrijf en gaat mij toch veels te ver.

Als het zo is dat ik er geen weekendje weg van kan maken is het ook geen probleem. Maar ik kan er niet zo even een dag vrij voor vragen om de bus overdag op te halen. En 's avonds mag er dus niet mee gereden worden volgens de bovenstaande regels.

Is dan een autoambulance dan écht de enigste oplossing?

-- Kleine toevoeging --
- Even laten keuren in Haarlem zit er niet in. Ik ben een thuissleutelaar en wil/ en kan zelf alle (mogelijke?) puntjes repareren.

BartM94 zei:
Is dan een autoambulance dan écht de enigste oplossing?

Ja, of een oprijwagen maar dat komt op hetzelfde neer.... en onder de kortste route naar het apk-station verstaat men hooguit een stukje regiogebruik van een tiental kilometers, en niet een ritje van haarlem naar oost brabant.
Vanaf het moment dat je de auto op naam hebt staan moet deze trouwens ook al gekeurd en verzekerd zijn, of als geschorst geregistreerd staan.
Lijkt me dus handiger om de apk even in Haarlem te regelen.

Ik zou ook een oprijwagen / auto ambulance regelen. Kost je wel wat maar is de meest veilige manier.

Tevens kan je bij de tenaamstelling direct de auto laten schorsen. of als deze al geschorst staat tijdelijk op die naam laten staan gezien het familie betreft. Als dit verder geen conflict geeft kan je hem na reparatie overschrijven, je kan de APK afspraak al gemaakt hebben dan.

De merkdealer heeft vaak een ophaalservice die bijna niks kost en dat doen ze met een auto ambulance, misschien is dat nu onder de streep voordeliger dan zelf gaan sjouwen en repareren.

Familielid vragen of hij dat ding wil laten voorkeuren, goed genoeg dan meteen apk, werkzaamheden klein, laten fixen en alsnog apk, werkzaamheden groot, ambulance hurwn en ophalen. Rest is allemaal vragen om problemen, niet eens vanwege de boetes maar vanwege de vet gevolgen, verzekering bijv.

Het zelf ophalen met een auto ambulance is ook wel een ding.. heb je de juiste trekauto voor nodig en vogel uit wat er wel en niet verzekerd is aan de lading.
Zijn toch kostbare wagens aan het worden, die T2's.. en het zou toch zonde zijn als ie op z'n kant beland door een scharende aanhanger.

Tja, de optie zelf naar huis rijden is een risico.. maar misschien nog wel het meeste risico op dat een ander tegen jou aanrijdt. Als je zelf een beetje oplet en niet de drukste route neemt.. zou jij dan nét op die dag zelf brokken maken?

Het zal tegenwoordig nog moeizamer zijn om de ANPR camera's op je route proberen te ontwijken. o_O

Transport op een vrachtwagen? Bergnet is tussen 250- 300 euro. Loop je zelf niet te klootviolen met een te lichte trekauto.

Bergnet hebben wij ook eens transport aan uitbesteed. Prima prijs en service.
En zo zijn er nog wel wat transporteurs.

Corsa 20SEH zei:
Ik zou ook een oprijwagen / auto ambulance regelen. Kost je wel wat maar is de meest veilige manier.

Tevens kan je bij de tenaamstelling direct de auto laten schorsen. of als deze al geschorst staat tijdelijk op die naam laten staan gezien het familie betreft. Als dit verder geen conflict geeft kan je hem na reparatie overschrijven, je kan de APK afspraak al gemaakt hebben dan.

Dat is een idee, maar opnieuw schorsen zijn de kosten niet. En dan is het direct geregeld.

R W xxx zei:
Familielid vragen of hij dat ding wil laten voorkeuren, goed genoeg dan meteen apk, werkzaamheden klein, laten fixen en alsnog apk, werkzaamheden groot, ambulance hurwn en ophalen. Rest is allemaal vragen om problemen, niet eens vanwege de boetes maar vanwege de vet gevolgen, verzekering bijv.

Die tijd is er eigenlijk niet. En ik weet dat er wat laswerk aan de kriksteunen achter zit en die heb ik thuis al liggen. Rest was voor mij inderdaad ook een no-go.

Durashift zei:
Het zelf ophalen met een auto ambulance is ook wel een ding.. heb je de juiste trekauto voor nodig en vogel uit wat er wel en niet verzekerd is aan de lading.
Zijn toch kostbare wagens aan het worden, die T2's.. en het zou toch zonde zijn als ie op z'n kant beland door een scharende aanhanger.

Tja, de optie zelf naar huis rijden is een risico.. maar misschien nog wel het meeste risico op dat een ander tegen jou aanrijdt. Als je zelf een beetje oplet en niet de drukste route neemt.. zou jij dan nét op die dag zelf brokken maken?

Het zal tegenwoordig nog moeizamer zijn om de ANPR camera's op je route proberen te ontwijken. o_O

Ik neem het risico toch niet om niet als compleet plaatje naar huis te rijden. Inderdaad precies wat jij zegt.
Ik heb een bedrijf ingeschakeld die met een autoambulance die kant op rijdt. Ervoor staat een 2019 T6. Verzekeringtechnisch is het geregeld.

Het kost wat meer dan vooraf voor ogen had, maar jullie hebben gelijk. Hij staat dan in ieder geval zonder gedonder, veilig en wel thuis.

Verstandige keuze! paar 100 euro duurder waarschijnlijk, maar op de totaalkosten is het niet het grootste kost.

We zien de foto's uiteraard graag verschijnen. een T2 camper is ook hier een (onbetaalbaar aan het worden) droom.

Corsa 20SEH zei:
Verstandige keuze! paar 100 euro duurder waarschijnlijk, maar op de totaalkosten is het niet het grootste kost.

We zien de foto's uiteraard graag verschijnen. een T2 camper is ook hier een (onbetaalbaar aan het worden) droom.

Ik zal het 'mijn auto topic' eens goed updaten. Heb ook wat updates nog van de Pick-up en de Punto Evo om te delen.

Bedankt allen voor de reacties overigens!

Terug
Bovenaan