BartM94
Wegverkenner
Beste AW-lezers,
Gisteren heb ik mijn tweede Volkswagen T2B aangeschaft. Naast de pick-up, heb ik nu ook een campertje. Leuk voor komend kampeerseizoen dus!
De bus was van een familielid die er, helaas, geen tijd meer voor heeft. Daardoor staat die al een klein jaartje stil en zit er geen APK meer op.
Wel rijdt, remt, schakelt de bus nog goed. Er liggen nog prima banden onder en alle elektra werkt. Er valt dus mee te rijden!
De bus staat momenteel in Haarlem en ik ben woonachtig in Zuid-Oost Brabant.
Samen met mijn vriendin wil ik dus meteen een weekendje Haarlem/ Amsterdam plannen om vervolgens zondags de T2 mee naar huis te rijden.
Nu heb ik e.e.a. gelezen over de deelname aan het verkeer met een voertuig zonder geldige APK.
Wat de mogelijke boetes en consequenties zijn weet ik. Maar dat gaat te ver, ik zoek naar een legale manier.
Ik heb een tal opties waar ik eigenlijk verschillende dingen over lees:
- Op het moment dat er een APK-afspraak staat gemaakt, mag er via de korste route naar de garage worden gereden. Het probleem is alleen dat er zondags natuurlijk geen auto's kunnen worden afgemeld bij een bedrijf, dus er zondags ook nooit mee gereden mag worden op die manier. Maar wat als er maandag om 08:00 een afspraak staat? En tevens heb ik ook voorbij zien komen dat er enkel vanaf je eigen woonadres naar de garage gereden mag worden. Wat klopt?
- Via handelaarskentekenplaten. De auto op de welbekende groene platen naar huis rijden. Dat mag elke dag van de week op elk tijdstip, als ik soms de AMG's en M-sport BMW's voorbij zie scheuren met groene platen. Alleen ik lees veel over bedrijfsvoorraad en aanwezig zijn van de naamhouder tijdens de 'proefrit'. Twee kennissen hebben namelijk handelaarsplaten. Maar twijfel of het eigenlijk wel volgens de regels is.
- Iets van een eendagskenteken? Maar dan moet ik hem laten keuren bij een RDW station en die zijn natuurlijk ook niet open in het weekend.
Het makkelijkst zal zijn om gewoon 'even' de platen van mijn eerste T2 om te schroeven, maar dat wordt bestempeld als een misdrijf en gaat mij toch veels te ver.
Als het zo is dat ik er geen weekendje weg van kan maken is het ook geen probleem. Maar ik kan er niet zo even een dag vrij voor vragen om de bus overdag op te halen. En 's avonds mag er dus niet mee gereden worden volgens de bovenstaande regels.
Is dan een autoambulance dan écht de enigste oplossing?
-- Kleine toevoeging --
- Even laten keuren in Haarlem zit er niet in. Ik ben een thuissleutelaar en wil/ en kan zelf alle (mogelijke?) puntjes repareren.
Gisteren heb ik mijn tweede Volkswagen T2B aangeschaft. Naast de pick-up, heb ik nu ook een campertje. Leuk voor komend kampeerseizoen dus!
De bus was van een familielid die er, helaas, geen tijd meer voor heeft. Daardoor staat die al een klein jaartje stil en zit er geen APK meer op.
Wel rijdt, remt, schakelt de bus nog goed. Er liggen nog prima banden onder en alle elektra werkt. Er valt dus mee te rijden!
De bus staat momenteel in Haarlem en ik ben woonachtig in Zuid-Oost Brabant.
Samen met mijn vriendin wil ik dus meteen een weekendje Haarlem/ Amsterdam plannen om vervolgens zondags de T2 mee naar huis te rijden.
Nu heb ik e.e.a. gelezen over de deelname aan het verkeer met een voertuig zonder geldige APK.
Wat de mogelijke boetes en consequenties zijn weet ik. Maar dat gaat te ver, ik zoek naar een legale manier.
Ik heb een tal opties waar ik eigenlijk verschillende dingen over lees:
- Op het moment dat er een APK-afspraak staat gemaakt, mag er via de korste route naar de garage worden gereden. Het probleem is alleen dat er zondags natuurlijk geen auto's kunnen worden afgemeld bij een bedrijf, dus er zondags ook nooit mee gereden mag worden op die manier. Maar wat als er maandag om 08:00 een afspraak staat? En tevens heb ik ook voorbij zien komen dat er enkel vanaf je eigen woonadres naar de garage gereden mag worden. Wat klopt?
- Via handelaarskentekenplaten. De auto op de welbekende groene platen naar huis rijden. Dat mag elke dag van de week op elk tijdstip, als ik soms de AMG's en M-sport BMW's voorbij zie scheuren met groene platen. Alleen ik lees veel over bedrijfsvoorraad en aanwezig zijn van de naamhouder tijdens de 'proefrit'. Twee kennissen hebben namelijk handelaarsplaten. Maar twijfel of het eigenlijk wel volgens de regels is.
- Iets van een eendagskenteken? Maar dan moet ik hem laten keuren bij een RDW station en die zijn natuurlijk ook niet open in het weekend.
Het makkelijkst zal zijn om gewoon 'even' de platen van mijn eerste T2 om te schroeven, maar dat wordt bestempeld als een misdrijf en gaat mij toch veels te ver.
Als het zo is dat ik er geen weekendje weg van kan maken is het ook geen probleem. Maar ik kan er niet zo even een dag vrij voor vragen om de bus overdag op te halen. En 's avonds mag er dus niet mee gereden worden volgens de bovenstaande regels.
Is dan een autoambulance dan écht de enigste oplossing?
-- Kleine toevoeging --
- Even laten keuren in Haarlem zit er niet in. Ik ben een thuissleutelaar en wil/ en kan zelf alle (mogelijke?) puntjes repareren.