Tweede auto of niet...

Magnifieke malloot

Asfaltkampioen
Hallo allemaal,

Hier weer een hulpvraag bij een afweging van de malloot en fam. Bereidt u voor op een lange inleiding ;)

Nu wij onze Mondeo hebben verkocht en weer met één auto rijden (lees ik) merken we toch hoe verwend we tijdelijk waren met twee auto's. Toch wel handig in een klein dorp buitenaf, met jonge kinderen. We hebben een bakfiets, destijds gekocht toen we onze tweede (private lease) auto niet meer hadden, maar daarmee boodschappen halen in het dorp verderop is altijd wel een onderneming. Is niet 's werelds beste bakfiets. Ook komt daar na de zomer zwemles bij en volgt er in de nabije toekomst vast meer.
We hebben de bakfiets dus gekocht om niet langer twee auto's te hebben. Ik klaag niet, ik rijd 4x per week met de auto naar het werk en mijn vrouw pakt de fiets. Zij is op vrije dagen dan afhankelijk van de bakfiets en OV. Gelukkig hebben we een treinstation en rijdt er een bus langs het dorp, dat scheelt.
Toch is het bijvoorbeeld met stormachtig weer (lukt goed in Groningen, altijd wind tegen) zoals gezegd weleens een uitdaging. Daarom dacht ik er al een tijd aan om een tweede auto erbij te nemen, gewoon een simpele benzine of elektrische. Hybride kan ook.
Maar ja, elektrisch/hybride is prijzig met aanschaf en dan moet ik bij huis ook een mogelijkheid tot laden creëren. Dan misschien toch een benzine?
Zo kwam ik deze vandaag tegen:
Ford focus 1999
Weinig km (5k per jaar), ziet er aardig netjes uit en de recensies van het bedrijf zijn aardig goed. Kijken waard?
Kilometerstand is erg laag, dus weinig warm gereden en dat zal zo blijven. Blijft altijd gok natuurlijk.
Budget hebben we niet echt een idee bij, maar voor max 2.000 kan ik mijn vrouw wel overtuigen denk ik haha.
Kom gerust met opties of vertel wat jij zou doen! Alvast bedankt!

Ik zou met kinderen al geen 3 deurs nemen maar de 5-deurs en voor een auto die er bij neemt zou ik eerder voor een Fiesta gaan, jij rijdt zelf in de familie auto en dan heb je niet nog een Focus nodig.

Natuurlijk een beetje vloeken in de kerk :D maar is een elektrische (bak) fiets niks? Ik weet de afstanden etc natuurlijk niet. En een auto is natuurlijk altijd leuk en handig.

Maar als jij (of je vrouw) het met kleine moeite kan fietsen, en een kind en wat boodschappen mee kan nemen, ben je er volgens mij ook al wel?
Scooter (elektrisch of 4 takt) zou misschien ook een optie zijn.

Ook niet heel goedkoop in aanschaf, maar daarna natuurlijk maar weinig kosten.

ALS ik er zonodig een tweede auto bij zou nemen (wat in ons geval nonsens zou zijn), zou ik iets leukers dan een ouwe Focus nemen, bijvoorbeeld een cabriootje ofzo...

Ik zou met kinderen al geen 3 deurs nemen maar de 5-deurs en voor een auto die er bij neemt zou ik eerder voor een Fiesta gaan, jij rijdt zelf in de familie auto en dan heb je niet nog een Focus nodig.
Klopt, vijfdeurs is wel praktischer, maar driedeurs is wel te overzien vinden we.

Natuurlijk een beetje vloeken in de kerk :D maar is een elektrische (bak) fiets niks? Ik weet de afstanden etc natuurlijk niet. En een auto is natuurlijk altijd leuk en handig.
De bakfiets die we hebben is al elektrisch, wel al op leeftijd en met flinke wind tegen is het alsnog ploeteren helaas. Nieuwe bakfiets is gewoon echt prijzig en met storm is fietsen nooit leuk toch?
Maar als jij (of je vrouw) het met kleine moeite kan fietsen, en een kind en wat boodschappen mee kan nemen, ben je er volgens mij ook al wel?
Scooter (elektrisch of 4 takt) zou misschien ook een optie zijn.
Ook niet heel goedkoop in aanschaf, maar daarna natuurlijk maar weinig kosten.
Twee kinderen op een scooter gaat het niet worden en mijn vrouw ziet dat ook niet zitten. Ze kan ze nu wel op haar eigen fiets (ook elektrisch) meenemen, maar met boodschappen moet ze best ver en op bezoek bij vrienden/ familie is het ook met OV. Maar dat is, ondanks de trein en bus hier, niet altijd ideaal vanwege overstappen. Dus het kan wel (anders hadden we al een auto erbij) maar het is steeds vaker niet ideaal/praktisch.
Dus ja, het is geen must, maar we overwegen het dus wel, tenslotte heeft een bakfiets om onderhoud nodig (en ja, dat is niet zo duur als een auto, klopt).
Overigens is mijn werk te ver voor de fiets. Daarnaast breng ik twee dagen in de week de meiden eerst naar de opvang, dan red ik het niet eens om vervolgens nog te fietsen, qua tijd.

ALS ik er zonodig een tweede auto bij zou nemen (wat in ons geval nonsens zou zijn), zou ik iets leukers dan een ouwe Focus nemen, bijvoorbeeld een cabriootje ofzo...
Snap ik, maar dat wordt te duur denk ik...

Ik heb naar aanleiding van jouw reactie de titel van het topic aangepast, was misleidend. Het is niet een zoektocht naar een leuke auto voor "erbij".
Ik zal hem meenemen naar mijn werk op de dagen dat mijn vrouw de station (huidige) handig kan gebruiken. Dus 2 tot 3 keer per week. De rest doen we dan met de huidige (Focus). Uitzondering is dan wanneer één van ons ergens heen gaat met de auto, zodat de thuisblijvende ouder de "familieauto" tot zijn/haar beschikking heeft.
Vandaar ook de Focus uit de advertentie, daarmee kan ik prima naar het werk op en neer!

Laatst bewerkt:
Hier min of meer een vergelijkbare situatie en hebben we een Up! erbij. Geniale auto, zou hem niet meer willen missen. Klein maar toch ruim en goedkoop in gebruik. Afschrijving ook nihil. Iets duurder om aan te schaffen maar naar mijn mening veel beter geschikt als tweede auto dan zo’n oude Focus.

Voor een Up, Mii of Citigo ben je minimaal 4k kwijt, voor jou budget heb je bijvoorbeeld een Kia Picanto of een Hyundai I10.

Een Dorp zonder supermarkt , maar wel een treinstation , dan woon jij vast in Stedum? Ik zou in jouw geval zoeken op bouwjaar en dan zo nieuw mogelijk. Een Hyundai Atos https://www.gaspedaal.nl/hyundai/atos?pmax=2500&pc=9722+&strl=75&srt=bj-d is vaak net even wat goedkoper op de kop te tikken dan een picanto , een nette i10 voor 2.000 lijkt me een uitdaging, als ik toch in de Hyundai hoek ben, dan is de vergeten Accent misschien nog een idee. https://www.autowereld.nl/hyundai/a...30.912688720.1685221121-1061012555.1558197801

Tot 2k vind ik lastig, zeker als je iets zoekt wat je een paar dagen in de week gebruikt terwijl je nu gewend bent aan een vrij nieuwe auto.
Ik hoef niet een vergelijkbare of luxe wagen, anders had ik die focus al niet genoemd. Gaat erom dat ik enigszins betrouwbaar naar mijn werk kan rijden. Niveau van mijn Saxo destijds is prima. Die had geen elektrische ramen, airco of cruise control bijvoorbeeld. Dat overleef ik die twee keer in de week wel, ik rijd enkel over N wegen.

De al genoemde Renault Twingo 2 lijkt mij een prima keus.

Heb je liever 5 deurs, kijk dan eens naar een Dacia Sandero, dit is een ruime en betrouwbare auto, die relatief goedkoop op de weg is te houden.

Of naar een Renault Clio, Chevrolet Aveo, Fiat Grande Punto of iets dergelijks.

Dacia Sandero kan je vergeten, daar heb je minstens 3k voor nodig om een knap exemplaar te vinden.

Ja, ik zou een 2e auto aanschaffen

Hier zul je niet veel op verliezen als je je toch bedenkt.

Ik vind de Ignis dan weer geen mooie auto, de Getz vind ik beter ogen, van buiten dan.
Eerder genoemde opties vind ik mooier, zoals de ford K.

Gisteravond nog even met mijn vrouw over gesproken. Zij vindt bij nader inzien een tweede auto toch geen must. We gaan het nog even een jaar aanzien. Ondertussen wat geld opzij leggen, wellicht kopen we dan een tweedehands kleine EV, zoals een Zoë.

Allemaal bedankt voor het meedenken (y):)

Heb je (door dat station) ook geen greenwheels/mywheels/snappcar mogelijkheden?

Een goeie elektrische bakfiets op 2 wielen zoals de urban arrow is wel een bizar beter vervoersmiddel als zo'n driewieler.
En zo'n 45km/u ebike? Ben jij vlot op je werk en kan de auto vaker thuisblijven.

Heb je (door dat station) ook geen greenwheels/mywheels/snappcar mogelijkheden?

Een goeie elektrische bakfiets op 2 wielen zoals de urban arrow is wel een bizar beter vervoersmiddel als zo'n driewieler.
En zo'n 45km/u ebike? Ben jij vlot op je werk en kan de auto vaker thuisblijven.
Nee helaas, geen "deelauto" opties hier, hebben we ook naar gekeken.

We hebben nu een driewieler bakfiets inderdaad. Wellicht eens kijken naar een tweewieler, maar die zijn in aanschaf net zo duur als (of duurder dan) zo'n autootje ;) daarna in onderhoud en brandstof niet vergelijkbaar natuurlijk.

Speed pedelec ook overwogen, maar het is niet echt een "vlotte" route dus dan ben ik nog een relatief lange tijd onderweg. Liefst zou ik mij dan opfrissen op het werk, maar die mogelijkheid heb ik niet.

Terug
Bovenaan