Tucson valt stil op een helling

Bert520

Startmotor
Ik heb sinds kort een Hyundai Tucson uit 2015, 1.6tdgi automaat (dct), 4wd. Bevalt prima.
Alleen vanochtend; iemand naar airport Eindhoven gebracht. Moest in de parkeergarage een vrij steile helling nemen. Daarbij leek de aandrijving weg te vallen en klonk er een ratelend geluid. Gas erbij gegeven en ik kon verder, verder geen problemen, toch een gekke ervaring. Wat kan dit zijn?

Dat lijkt me een aparte ervaring, niet prettig inderdaad. Mijn eerste idee is dat het een issue met de koppeling kan zijn en een korte zoektocht levert bij een Amerikaanse website met Tucson DCT issues (wel gericht op mass action claims) inderdaad derlijke beschrijvingen op: een probleem met de transmissiesoftware of een beschadigde/versleten koppeling (vooral de laatste) lijken in de buurt te komen van mogelijke oorzaken. Beide lijken een bezoekje aan de garage te vergen. Of er moeten natuurlijk forummers zijn die een andere oplossing zien?

Dit is toch een automaat zonder vloeistofkoppeling? Dubbel vliegwiel toch? Dan is het niet zo vreemd. Het afwurgen van de motor (te zwaar belasten bij een te laag toerental) wordt pas opgeheven als de koppeling gaat slippen..... en dat zal de automaat niet fijn vinden.

Dank voor het meedenken, inderdaad zware belasting bij een laag toerental. Ik zal voor de zekerheid eea eens laten checken.

@JArno9298144 wil je nog even de kwaliteitsstatistieken bekijken voordat je zo’n badinerend antwoord geeft?

Het afwurgen van de motor (te zwaar belasten bij een te laag toerental) wordt pas opgeheven als de koppeling gaat slippen..... en dat zal de automaat niet fijn vinden.

Dan moet het brein van die 'automaat' toch een terugschakelactie in gang zetten i.p.v. slip toe te staan?

Waarschijnlijk stond die al in zijn één. Met mijn 3008 was het soms ook een probleem om met een lage snelheid weg te rijden of om na scherpe bochten in Luxemburg weer op gang te komen. Het kleine 1.2 3 cylinder 130pk (voor de kenners, het Stellantis oerdegelijke Puretech blok) heeft dan net te weinig kracht en de turbo komt er nog niet in.

Voelde soms net alsof er iets te weinig slip was en dan hoorde je de motor klepperen. Wat meer gas is vaak de oplossing, maar kan niet altijd als er verkeer voor je zit.

Wat een verademing om van die auto in een Toyota met CVT te stappen (die trouwens 99% van de tijd niet loeien, in tegenstelling tot wat zogenaamde autokenners schrijven).

Terug
Bovenaan