Triumph Tr6

eeuwige student

Startmotor
Aangezien er heel veel stof op mijn oude topic zat en de Zwickau ondertussen verkocht is, leek het mij handiger om een nieuw topic aan te maken.

De afgelopen 4 jaar heb ik voornamelijk gewerkt aan deze Spitfire:
834-FDB26-BFBB-4-BA9-8012-9-B6-A9-E6-D2988.jpg

De afgelopen maanden heb ik er nog met regelmaat in gereden, ik raakte echter uitgesleuteld. Het werd dus tijd voor iets nieuws. Dus heb ik de goed rijdende spitfire weggedaan voor een nieuwe uitdaging. Uiteindelijk staat sinds donderdag mijn nieuwe speeltje binnen. Wat kan ik erover zeggen:
De auto is voor 99% hard;
De motor draait rond en de wielen ook;
De APK is in 2003 verlopen, sindsdien stond hij stil;
Vermoedelijk heeft er veel zooi op en rond de auto gelegen want hij heeft veel lakbeschadigingen;
De kap was in 2003 al versleten.

04690-B6-E-47-A5-4-F6-A-9216-DDACA674433-E.jpg

Dit weekeinde ben ik begonnen met het wassen en alles schoonmaken, verder de benzineleidingen vervangen en de startmotor eronderuit gehaald om het stekkertje voor het kabelschoentje weer vast te solderen. Gelijk schoongemaakt en in de zwarte verf gezet. Nu ben ik aan het wachten op de nieuwe onderdelen. Op de planning staan o.a.:
Remmen: cilinders, remschoenen, remslangen en remtrommels:
Ontsteking: bougies, bougieskabels, rotor en verdelerkap, vacuümslang vervroeger
koelwaterslangen: allemaal,
Olie: Carter eronderuit halen, schoonmaken en verse olie met filter
Divers rubberwerk

Daarna kijken of de motor ook wil lopen. Het blijft dus nog even spannend of ik iets goed heb gekocht. De voorremmen staan niet op het lijstje omdat ik nog eerst moet kijken welk type remklauwen erop zitten. Op basis het het uiterlijk lijken deze nog maar kort gebruikt te zijn, dus is voorlopig het uitgangspunt om deze te reviseren.

De planning is om de werkzaamheden hier op het forum bij te houden. De auto hoeft niet als nieuw te worden, maar moet wel betrouwbaar zijn.

Wat gaaf zeg! Mijn oom had er "vroegahh" ook eentje, een rode met dubbele uitlaat (aan beide kanten 1 zeg maar) wat een fantastisch apparaat was dat, helaas kreeg mijn tante last van haar rug waardoor hij er weinig plezier meer in had om te gaan rijden.

Succes met opknappen, ik ga het zeker volgen!

Zo, hierbij de eerste update. De ruitenwissermotor stopte op de plek waar je hem uitzette. Mijn poging om de schakelaar die erop zit te maken hebben helaas niet geholpen. Ik heb dus een nieuwe schakelaar besteld. Wel is de motor nu uit elkaar geweest, schoongemaakt en gespoten. Hierbij een voor en na foto.
2-E072-C9-B-3259-4-D99-BB9-C-CD98-E17-B541-D.jpg

417-CA4-A6-BFAD-4054-8847-AF479-EA6243-B.jpg

Verder zijn vandaag de eerste lading onderdelen binnengekomen. Hierdoor kon ik al het rubberwerk waar de motorkap op rust vervangen (deels te zien op de 2e foto). Daarnaast heb ik er al de rotor, verdelerkap, bougies en bougiekabels mee kunnen vervangen. Het verschil is op onderstaande foto's te zien:
76568-AC5-2-D3-A-4-E0-C-8-D62-9-A24-BCE82099.jpg

45-A8-CC2-E-B992-48-D0-BE30-ACF3556-FC741.jpg

Het belangrijkste is dat ik ondertussen de bougies heb zien vonken. Daarnaast zaten ze in de verkeerde volgorde. Als laatste heb ik twee o-ringen van de carburateurs vervangen. Deze waren uitgehard en hielden de benzine niet meer tegen. Eigenlijk kan ik nu niet wachten om de motor ook te starten. Maar ik wil eerst de olie nog verversen en eigenlijk de waterslangen. De verleiding is echter groot om de sleutel om te draaien.

Leuk! Zijn ook perfecte sleutelauto's omdat alles nog simpel nieuw te krijgen is. Veel succes en ben benieuwd naar de updates

eeuwige student zei:
Klopt, geen gedoe met het zoeken naar het juiste onderdeel, maar gewoon bij een online shop kopen.

Zag gisteren op Motortrend ook "Mike Brewer World of cars" (aanrader). Gingen ze bij British motor heratige langs. Werden nog hele nieuwe body's voor Mini's, MGB enz gemaakt. Geweldig om te zien. Als je wilde nog je een complete auto bouwen aan nieuwe onderdelen van verschillende leveranciers. Zelf knap ik een Opel Omega uit 1992 op (bijna klaar) en als ik dan zie wat voor hel het is om daar onderdelen voor te krijgen dan ben ik zwaar jaloers.

De TR6 blijft wel een prachtige wagen. Qua vormgeving ben ik meer van Spitfire maar snap je keuze goed.

Leuk project! (y)

eeuwige student zei:
De verleiding is echter groot om de sleutel om te draaien.
Begrijp ik helemaal. Net als de verleiding om zo snel mogelijk even een ritje te maken nu de zon af en toe te voorschijn komt. Maar verstandig om preventief het nodige aan te pakken bij een auto die zo lang heeft stilgestaan. Puntje van aandacht daarbij is dat je normaal vloeistoffen ververst als de boel een beetje op temperatuur heeft kunnen komen. Lijkt mij niet onverstandig om op korte termijn nogmaals te verversen.

Ik ben gezwicht! Hij loopt! nu weet in in ieder geval dat de overige geplande werkzaamheden nuttig zijn. Zou een beetje jammer zijn als je alles gedaan hebt en er vervolgens achterkomt dat de motor gereviseerd moet worden. Wel heb ik het volgende probleem nu gevonden. De koppeling is vastgeplakt door de stilstand. Hoe gaan we dat oplossen? Ik weet dat ik het ooit bij een andere auto heb opgelost door hem in zijn 2 aan te duwen en vervolgens gas te geven en bij een hogere snelheid gas en koppeling tegelijk in te duwen en ook nog te remmen. Hierdoor kwam er veel kracht op de koppeling en schoot die los. Een andere manier is volgens mij om met de auto te schommelen in de 4e versnelling zonder dat de motor draait. Ondertussen trapt dan ook iemand op de koppeling. Iemand nog een ander idee? Ik heb niet gelijk zin om de versnellingsbak uit te bouwen, maar ben er bang voor dat dat wel de enige oplossing zal gaan worden.

@ Opel omega: bij mijn Zwickau p70 heb ik ook jaren moeten zoeken naar onderdelen. Wel leuk als je na lang zoeken iets vindt, maar ook wel frusterend dat je telkens lang moet zoeken. Dus dat betreft ben ik wel bij met de goede onderdelenvoorziening.

@ Dakloos: het lijkt mij ook slim om na een korte periode nogmaals alles te verversen. Ik denk dat er namelijk nog veel vuil "los" kan komen.

De euforie is weer gezakt. Bij het verversen van de olie, bleek het oliefilter bijna geheel verteerd en de oliekleur was ongeveer chocoladebruin. Ondertussen zit er met veel moeite een nieuwe filter op. Ik moest er de stuurstang voor losmaken. Vanavond de auto maar op een bokje en dan de carter eraf halen. Eens kijken of daar nog troep in zit. In mijn teiltje kon ik gelukkig geen metaal vinden.

Ik vermoed dat de oorzaak zit bij de carterontluchting, Deze loopt niet origineel en zit bijna dicht. Ik geloof dat hij nog net de drukverschillen kan regelen, maar echt ontluchten doet die niet. Dus zal het condens in het verleden niet via de ontluchting zijn verdampt en afgevoerd, waardoor er vocht in de olie bleef zitten. Een lekke koppakking sluit ik nog even uit, omdat de radiator nog vol zat en er geen olie in het water zat.

Ik heb het carter er vanavond onderuit gehaald. Laten we het erop houden dat het geen overbodige luxe was. Deze zit er weer onder. Ik wil nu inderdaad het blok eerst een keer spoelen en daarna nog een keer een nieuw oliefilter plaatsen en de echte olie erin doen.

Leuk om te volgen dit! Geweldig apparaat.

Vergeet niet om veel foto's te maken (is soms lastig:LOL:) en ons op de hoogte te houden van de vorderingen!

Dank voor de reacties. Bijgaand dan een plaatje van het oliefilter. Bij de triumph is het een los filterelement en dient de behuizing opnieuw te worden gebruikt. Dus de foto valt niet te vergelijken met een modern filter.

E2-D390-EE-F3-B5-4-DBB-A366-81-C65783-B33-F.jpg

En de lichtkleur.......mijn citroenboom overwinterd in de garage. Aangezien daar geen daglicht is, staan er wat groeilampen.

Zo, een update, ik heb de slangen van de koeling en verwarming vervangen. De oude slangen zagen er zo uit:
479-D2-B1-D-63-E3-41-C9-8614-EC7-A6-B8-E5-EFC.jpg

K
Van de metalen pijp brak een aansluiting af. Die moet dus nog vervangen worden. Verder met de tuinslang liters water door het systeem gespoeld. De radiator en de motor spoelde goed door met schoon water. De verwarming zat wel dicht. Blijkbaar werd die nooit gebruikt. De kraan van de verwarming moet worden afgeschreven. Dus die wordt ook vervangen.

81-E2-DAD2-7683-4978-8615-78-BC71-D9-E8-B8.jpg

Met de nieuwe slangen ziet het er zo uit:
EE345-EB6-5-A05-416-D-B44-D-D0156-D87-F1-F8.jpg

Hierbij nog een totaaloverzicht:
72-FED9-A6-C42-B-41-A2-BBFC-63207274388-F.jpg

De carter ontluchting is nog niet goed aangesloten omdat ik nog wacht op onderdelen. De oude onderdelen heb ik al weggehaald. Daarnaast zijn de mommerborden ook gewisseld. Nu zitten ze weer goed. De vierkante met oude apk stickers zit weer achter.

45-AC7-E98-62-F8-472-D-A756-F715642-FAE00.jpg

CFEB4076-9-DF4-40-C7-9820-FAA1044-A6-D91.jpg

Zelfde kachelkraan als op de oude mini's, Landrovers etc. Ongelofelijk veel prijsverschil op zo'n onderdeel. Gewoon de kachel weglaten is (na de APK keuring) ook een optie.

Zo, kleine update zonder foto's. Vanavond nog een paar dingen gedaan. Als eerste de rubberen pakking van de benzinedop vervangen. De oude was geheel uitgedroogd. Daarna de vacuümslang van de rembekrachtiger vernieuwd. De oude was keihard. Vervolgens nog een stuk onderdeeltje van de carburateur vervangen en de oliefilter weer gedemonteerd. Daarvoor moest weer de stuurstang los. Nu was het echter veel minder werk doordat ik wist wat ik moest doen. Reden dat de filter los moest is dat ik op de explosietekeningen nog een pakking had gezien die ik bij het demonteren niet was tegengekomen. Zaterdag gelijk een nieuwe besteld en die had ik nu binnen. Nu kan er weer olie in de motor. Ik heb de meest goedkope minerale troep van de action gekocht om erin te doen. Deze gebruik in om de motor te spoelen waarna er goede olie in kan. Als de goede olie erin momt vervang ik gelijk weer de oliefilter. Op deze wijze hoop ik dat eventueel loszittende troep ook zo snel als mogelijk uit de motor is.

Als laatste heb ik ook nieuwe onderdelen gemonteerd om de accu vast te zetten. Ondanks het maar een aantal kleine dingen zijn, zullen ze de betrouwbaarheid weer ten goede komen

Vraag me wel af waarom iemand ooit bedacht heeft de kentekenplaten sowieso om te wisselen, ziet er toch raar uit zo'n vierkante plaat voorop? Verder goede en bevredigende klusjes, zo'n mooie auto verdient dat zeker! :cool:

Terug
Bovenaan