Trillingen door banden?

A

Anoniem

Guest
Dag allemaal,

Sinds begin 2017 ben ik de trotse eigenaar van een Alfa Romeo MiTo uit ‘09.

Sinds een aantal weken rijdt ik rond met het volgende probleem, en voordat ik naar de garage ga leek het mij nuttig om eerst hier eens te informeren.

Mijn Alfa ‘trilt’ heel hard tijdens het rijden. Niet het trillen van het stuur oid, maar echt het geluid. Tussen 110 en 130 km per uur is dit het ergste. Zelfs zo erg, dat ik mijn vriendin amper kan verstaan als ze iets zegt (af en toe is dit dus ook een voordeel ;)) Vanaf 140+ is het geluid vrijwel weg. Daarnaast is het geluid ook weg in bochten naar rechts, op welke snelheid dan ook. Op bochten naar links veranderd er niks.

Door bovenstaande informatie dacht ik zelf aan opnieuw uitlijnen en/of nieuwe voorbandjes erop laten leggen. Denken jullie dat dit de oorzaak is, of vermoedden jullie iets anders?

Alvast bedankt voor het meedenken!

- Gijs

het kan aan de banden liggen als het elcheapo is.

maar zou de velgen laten balanceren. kost je de kop niet. tijdens het balanceren kunnen ze gelijk kijken of de velgen krom zijn of er een grote slag in zitten.

als het kan zou ik even mee kijken, als het mag.

Bedoel je nu met "trilling" tevens het werkelijke voelen van trilling of puur het horen van een resonantie (brom)?
Als alleen het laatste het geval is zou ik de banden/wielen niet als eerste verdachte nemen maar het probleem eerder ergens gaan zoeken in een onderdeel wat niet meer goed vast zit en aan trillingen onderhevig is, of een ophangrubber ergens die aan het hemelen is.
Een simpel ding als een hitteschild van een uitlaat kan bij bepaalde toerentallen ook vreemd resoneren in een auto, afdekkapjes op en rondom de motor waarvan net 1 schroefje ontbreekt idem, versleten rubbers van stabilisatiestangen e.d. kunnen aandrijfgeluiden ook goed doorgeven, een hemelend wiellager bromt ook raar.... ik heb het zelfs al eens meegemaakt dat na lang zoeken een spatlap als boosdoener aangewezen kon worden.

Een auto is gewoon een grote klankkast, laat even een ervaren iemand een stukje met de auto gaan rijden om e.e.a. uit te sluiten.

Het is inderdaad meer een brom. In mijn stuur voel ik geen trillingen oid.

Ik ga maandag even bellen met mijn garage, in ieder geval dank voor jouw reactie!

Ik weet niet veel af van auto onderdelen, dus ik heb opgezocht wat de ‘symptomen’ hiervan zouden zijn en dat komt vooral voor in bochten. Het is namelijk zowel rechtdoor en naar links sturen. Zodra ik naar rechts stuur is de brom weg.

Ik heb dat ook eens gehad na een banden wissel, het stuur begon vanaf snelheid 130 te trillen.
Zelfs het kleinste verschil kan daarin de trilling veroorzaken, beiden moeten na balanceren absoluut op 0 eindigen.

Er zat na controle toen inderdaad een klein verschil, daarna geen last meer gehad.......

S6

Terug
Bovenaan