Trillend koppelingspedaal

A

Anoniem

Guest
Goedenavond,

Ik heb enkele maanden geleden een Seat Leon uit 2016 (55.000km) gekocht. (nog Bovag garantie)
Sinds een aantal weken heb ik een irritant euvel aan mijn koppelingspedaal; Hij trilt tijdens het rijden

Als de auto rijdt en ik wil schakelen, voel ik altijd een trilling in het koppelingspedaal. Bij vlot optrekken, waardoor je sneller schakelt en dus je voet in de buurt houdt, voel ik de trilling het sterkst. Ik voel de trilling het minst als ik rij, vervolgens gas los laat voor 1 seconde en dan schakel.
Het is voornamelijk irritant bij het file rijden. Ja dan hou je altijd wel je voet net wel, net niet op het koppelingspedaal. Het trilt dus. Heel irritant.
Ik hou helemaal niet continu mijn voet bij het pedaal tijdens het rijden, maar de trilling is ook zeer aanwezig als ik mijn voet tijdens het rijden even op het koppelingspedaal leg. (dus niet verder indrukken)

De garage waar ik hem heb gekocht geeft aan dat het niks is. Maar ja, zij draaien namelijk voor de kosten op als dit gerepareerd moet worden.

Ik heb zo mijn ideeën wat de oorzaak zou kunnen zijn na veel internet research. Helaas heb ik er te weinig verstand van om conclusies te trekken.

Graag zou ik aan jullie willen vragen of jullie enig idee hebben wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Groeten Chris

Afgaande op de omschrijving van bovenstaande, durf ik te beweren, dat het druklager van de koppeling op z'n einde loopt. Het zal waarschijnlijk niet lang meer duren voordat je er "doorheen" trapt, en dus niet meer kunt ontkoppelen. ( dit is mij ook al eens gebeurt) hoe lang het nog goed gaar, is niet te zeggen.

De garage gaat richting 'welles-nietes' tot je buiten je garantieperiode zit. Ik zou via mail een officiële melding maken van je klacht, cc naar de BOVAG, met de vraag hoe de garage dit wenst op te lossen en dat je ervan uitgaat dat door deze melding de einddatum van de garantie voor dit onderdeel wordt opgeschort naar bijvoorbeeld 100k km.

Geen idee of deze auto een dubbel vliegwiel heeft, maar er zijn redelijk wat problemen (ook bij VAG) met de koppelingen.

Het kan zoals aangegeven inderdaad in het druklager, maar ook de koppelingsplaat of het vliegwiel zitten. Zover ik weet zit op alle Leon's uit 2016 zowel benzine als diesel een dubbelmassavliegwiel, dus daar zou het probleem ook in kunnen zitten, al zijn er wel trucjes om dat te testen, maar ook dat zal niet altijd de juiste diagnose boven water toveren.

Voor een koppeling geldt een simpele regel: maakt niet uit welk onderdeel stuk is, als er iets vervangen moet worden moet de hele set. Dus vervangen zal de oplossing zijn en dan meteen het dubbelmassavliegwiel testen. Bij sommige oorzaken kan het ook nog wel eens een drukcilinder of iets zijn, maar dat is hier denk ik niet aan de orde.

Beste allen,

Super bedankt voor jullie antwoorden. Het bevestigt mijn vermoeden. Een koppeling hoort volgens mij gewoon altijd soepel ingetrapt te kunnen worden, zonder trilling en kraak.

Nog een vraag:
Als het goed is, is mijn koppeling hydraulisch. Zorgt dat er nog voor dat het probleem ergens anders kan zitten?

Terug
Bovenaan