trekhaak

Guest
Heeft iemand ervaring met de afneembare trekhaak van Mazda? Die van mij is een flink stuk gezakt zodat steeds mijn valbeugl of neuswiel
de grond raakt bij een verkeersdrempel Graag een reactie

Gezakt? Een trekhaak is een vaste verbinding met het chassis, die kan toch niet zomaar zakken?

Geen afneembare maar uitschuifbare trekhaak dus? Maar inderdaad, leg een uit wat je bedoelt?

Zo'n afneembare trekhaak schuif je doorgaans in het vaste element dat aan het chassis zit. Wat dat betreft zou deze dus kunnen zakken (theoretisch). In de praktijk lijkt mij echter dat de koppeling dan helemaal geen verbinding maakt waardoor de trekhaak er dus uit zou vallen. Ik kan me er dus niet echt iets bij voorstellen. Overigens lijkt het me niet handig om op die manier verder te rijden: elke keer dat je het wegdek raakt krijgt die trekhaak ook een opdonder en daar zal deze op den duur ook niet beter van worden. Weet je zeker dat de drempels niet stiekem verhoogd zijn? ;)

Ik gok ook op dat laatste, een verzakkende trekhaak heb ik eigenlijk nog nooit gehoord. Dingen kunnen eens wat speling hebben of breken af maar zakken?

ligt wel laag idd
2115048-6.jpg

welke type haak heb je?
bosal%20ak10.png

1

groter_kt_90png_ak10.png

2

groter_kt_88png_eco.png

3

of anders?

graag reactie

Kom net van de Garage, het betreft een origenele Mazda trekhaak waarvan de haak via een knop en sleutel je de kogel kunt afnemen
het geheel zit in een kokerprofiel die over de gehele breedte van de auto loopt, dit profiel zit weer aan schetsplaten gebout die op hun beurt
weer vast in aan de langskokers van het chassis zitten, de koker heeft sleufgaten waardoor de koker gezakt is en dus de trekhaak veel lager is komen te zitten .Remedie weer opnieuw stellen en met loctite vastzetten en NIET meer dan hooguit 70 kilo op de kogel! Waarschijnlijke oorzaak te veel kogeldruk en Noorweegse niet aangekondigde verkeersdrempels

s velthuis zei:
beverdas zei:
...de koker heeft sleufgaten...

:eek: Huh? Wie heeft dat verzonnen? En vooral: waarom? Vertrouwenswekkende constructie. Een fietsenrekje kan de hele boel dus al uit het lood trekken?
Ik zie het probleem niet zo (ten aanzien van die sleuf/slobgaten). Ten eerste zul je altijd een zekere stelmogelijkheid moeten hebben. Daarnaast haalt een boutconstructie zijn sterkte uit de frictie tussen de twee samengetrokken delen, het is dus niet zo dat die bout het uitzakken van de trekhaak moet voorkomen. Op dat moment krijg je een dwarskracht op de bout en daar zijn die dingen in principe niet op berekend. Theoretisch zou je met bijvoorbeeld een (hele grote/zware) lijmklem hetzelfde effect kunnen bereiken als met die boutverbinding. Waarschijnlijk is de boel dus niet helemaal gemonteerd zoals zou moeten, ofwel de trekhaak is te zwaar belast.

Dan zal je een trekhaak toch wel heel erg moeten overbelasten, das geen 20kg kogeldruk teveel geweest.

beverdas zei:
Kom net van de Garage, het betreft een origenele Mazda trekhaak waarvan de haak via een knop en sleutel je de kogel kunt afnemen
het geheel zit in een kokerprofiel die over de gehele breedte van de auto loopt, dit profiel zit weer aan schetsplaten gebout die op hun beurt
weer vast in aan de langskokers van het chassis zitten, de koker heeft sleufgaten waardoor de koker gezakt is en dus de trekhaak veel lager is komen te zitten .Remedie weer opnieuw stellen en met loctite vastzetten en NIET meer dan hooguit 70 kilo op de kogel! Waarschijnlijke oorzaak te veel kogeldruk en Noorweegse niet aangekondigde verkeersdrempels
En dat heeft een type goedkeuring gekregen?

Er komen best grote neerwaartse krachten op zo`n kogel te staan.

Leon in z'n SEAT zei:
Ik zie het probleem niet zo (ten aanzien van die sleuf/slobgaten). Ten eerste zul je altijd een zekere stelmogelijkheid moeten hebben. Daarnaast haalt een boutconstructie zijn sterkte uit de frictie tussen de twee samengetrokken delen, het is dus niet zo dat die bout het uitzakken van de trekhaak moet voorkomen. Op dat moment krijg je een dwarskracht op de bout en daar zijn die dingen in principe niet op berekend. Theoretisch zou je met bijvoorbeeld een (hele grote/zware) lijmklem hetzelfde effect kunnen bereiken als met die boutverbinding. Waarschijnlijk is de boel dus niet helemaal gemonteerd zoals zou moeten, ofwel de trekhaak is te zwaar belast.

Een bout is wel degelijk ook geschikt voor zijwaartse krachten, dat komt echt niet alleen uit frictie. Dat blijkt hier wel. Wielbouten worden met 100Nm aangetrokken, het contactvlak tussen de velg en de naaf is maar een tiental cm2. Daar haal je niet voldoende frictie uit om naaf en velg onbeweeglijk tov elkaar te houden op het moment dat de remmen flink worden aangesproken... En bij een geboute trekhaak zit de haak met twee 10.9 M12 bouten op 90 Nm aan de koker vast. Het contactoppervlak is maar een paar cm2 (ronde haak tussen twee vaste platen). Met twee M8 bouten kun je een vergelijkbare treksterkte bereiken, maar toch is het echt M12. Wederom vanwege de enorme zijwaartse krachten.

Waarom zou je een stelmogelijkheid moeten hebben? Gaten en koker moeten gewoon voor elkaar gemaakt zijn. Een velg heeft toch ook geen stelmogelijkheid? Ik heb inmiddels verschillende trekhaken gemonteerd en ik heb echt nog nooit slobgaten gezien. En al helemaal niet in de richting waarin de trekhaak het zwaartst belast wordt. Als een trekhaak per se met loctite gemonteerd moet worden, is er constructief toch iets niet helemaal in orde.

Daarom voor mij altijd een vaste trekhaak, van dit soort verhalen word ik nooit vrolijk. Trek regelmatig 2ton+ ,dan is een degelijke trekhaak wel zo goed voor mijn gemoedsrust.

Heb ooit een Lexus gehad met een afneembare Westfalia-trekhaak met veel speling, die heb ik destijds laten vastlassen.

Vastlassen lijkt mij ook de beste optie. Ik heb persoonlijk ook weinig vertrouwen in die afneembare trekhaken. Voor mijn gevoel zijn die niet berekend op alles wat zwaarder is dan een twinny-load met 2 kinderfietsjes.

Ach, de Jeep had een haak geschikt voor 140kg kogeldruk, keurig afneembaar en zonder speling. En ja, die is regelmatig gebruikt.

Het schijnt de combinatie van teveel kogeldruk en onaangekondigde verkeersdrempels ,hij kan inderdaad wel 2ton
trekken maar kogeldruk moet niet boven de 70 kg komen zegt de Garage omdat bij de enorme klappen van de bovengenoemde drempels
de belasting op de trekhaak verdubbelt! en dat veroorzaakte de verschuiving! Ik ben benieuwd anders maar een andere vaste trekhaak ipv de Mazda trekhaak die er bijgeleverd was Ik heb in de garage een Bosal gezien en die leek me steviger

Monsieur Le Loure zei:
Daarom voor mij altijd een vaste trekhaak, van dit soort verhalen word ik nooit vrolijk. Trek regelmatig 2ton+ ,dan is een degelijke trekhaak wel zo goed voor mijn gemoedsrust.

Heb ooit een Lexus gehad met een afneembare Westfalia-trekhaak met veel speling, die heb ik destijds laten vastlassen.

Van afneembare trekhaken heb ik eigenlijk nooit begrepen dat daar überhaupt typegoedkeuringen voor afgegeven zijn. De kogelkopbevestiging ontkom je niet aan, maar de rest zou zo star mogelijk moeten zijn. Als de kentekenplaat er niet achter zit, is het verder immers alleen maar voor optische doeleinden. Echter, hier heeft het niet met de afneembare haak te maken. De chassisbalk van de trekhaak zit aan de kokerbalkjes van de auto verschroeft en blijkbaar zijn er in die schroefconstructie in dit geval slobgaten gebruikt.

Ja hoor, waarom niet?
Paar kasten op een 1 assig trailertje met het gewicht voor de as ipv erop, of een paar meelifters op de triangel? :)
Of een sta-caravan, vaak 1-assig en worden nog wel eens zonder kraan verplaatst ivm de kosten :p

Maarre, sleufgaten voor een trekhaakbalk? Volgens mij zijn ze gestoord geweest bij dat ontwerpbureau. Je zou maar een aanhanger erachter hangen die zonder dat je het weet een te hoge kogeldruk heeft voor die sleufgaten. tijdens de rit zakt de trekhaak. neuswiel raakt de grond op een deuk of bult in de weg en je veroorzaakt een (vreselijk) ongeluk omdat de fabrikant zo achterlijk is geweest om sleufgaten te maken in een constructie die zo star moet zijn als wat.

Enige manier waarop een trekhaak afneembaar mag zijn in mijn ogen is deze manier:
111988_normal-500x500.jpg

Juist ja, 2 dikke borgbouten. Wel afneembaar, maar niet met een simpel kliksysteem of wat dan ook. Gewoon degelijk.

Soms word een afneembare trekhaak ook gemonteerd vanwege parkeersensoren die anders alleen maar piepen ;) Maar dan nog, koop er gewoon een met 2 bouten als bevestiging. En neem de juiste steutels mee in het zakje waar je de haak en bouten in bewaard in je auto (niet in de schuur, dan heb je er nog niks an(

s velthuis zei:
R-W zei:
...de Jeep had een haak geschikt voor 140kg kogeldruk...

Zo! :eek: Da's niet misselijk. Bestaan daar aanhangers voor??

Je komt een heel eind bij flinke paardentrailers bijv, onze vorige trailer gaf 125kg kogeldruk en er zijn er die nog flink groter en zwaarder zijn. Er zijn 3-paardtrailers, 3 knollen er in van 500-600 p.st., een eigen gewicht van 1750kg enz.

Inderdaad dit komt voor bij de orginele trekhaak van de Mazda CX5, de bosal oris.
Hier zitten hele grote sleufgaten in, waardoor de trekhaak zakt.
Met loctite vastzetten helpt niet, je zet immers de bouten vast en niet de twee platen van de kokerbalk.
Een goede kogeldruk is uiteraard belangrijk, maar als je de Belgische wegen neemt is de kracht van het gebonkt vele malen groter dan 88kg.

Neem maar eens een drempel met een max. kogeldruk van 75kg erop. Reken 1,5g ofzo, zit je toch al ruim over de 100kg kogeldruk heen. Maar ook ik verbaas mij erover dat de constructie zo gemaakt is dat dit zulke gevolgen heeft.

Overigens gaat het er hier niet om of de kogel afneembaar is, want zoals ik het lees is het de bevestigingsbalk zelf die schuift, los van de soort constructie kogel die er op die balk zit.
Los daarvan ben ik wel blij met mijn vaste trekhaak, een constructie die ik toch iets fijner vind dan een afneembare kogel.

Barri zei:
Neem maar eens een drempel met een max. kogeldruk van 75kg erop. Reken 1,5g ofzo, zit je toch al ruim over de 100kg kogeldruk heen. Maar ook ik verbaas mij erover dat de constructie zo gemaakt is dat dit zulke gevolgen heeft.

Het zijn meestal niet de aanhangers maar de fietsendragers die de constructie extreem belasten en zelfs vervormen.
Neem maar een fietsendrager met 2 fietsen en weeg eens wat de kogeldruk dan al is (al dit gewicht hangt volledig op de trekhaak), en bedenk dan eens wat de piek kogeldruk kan zijn als je een drempel neemt.
Kijk eens rond op de weg, dan zie je tegenwoordig genoeg fietsendragers waar vrolijk 2 e-bikes met gevulde fietstassen op geplaatst worden:eek:... daar is de gemiddelde trekhaak dus echt niet op berekend.

De as van een aanhanger vangt klappen van drempels e.d. wel deels op en stabiliseert daarna ook het wipgedrag/kogeldruk, maar het wipgedrag van een fietsendrager op de trekhaak kan alleen gestabiliseerd worden door de schokbrekers van de auto en het constructiemateriaal.
Je kunt het aardig vergelijken met springen op een plank over een sloot en springen op een duikplank aan het zwembad, de laatste krijgt ook aardig wat meer krachten te verwerken.

Terug
Bovenaan