Trekgewicht opgave kenteken (Mondeo)

Freez

Net ingestapt
Geachte Forumleden,

Heb in het verleden geleden aan een kleine forumverslaving, waar ik een beetje van ben hersteld, en het kunnen beperken tor voornamelijke af en toe meelezen. Maar heb nu een puzzel waar ik een beetje hulp bij nodig heb.

Met het wisselen van werkomgeving ben ik nu weer in een gedeeltelijke buitendienst beland waarbij ik meer kilometers ga maken. In het verleden 7 verschillende Mondeo Diesel stations gereden en die zijn mij altijd zeer goed bevallen, vandaar dat ik er nu eigenlijk weer een zoek.

Bij voorkeur wil ik een 1,5 TDCI, heb eens proefgereden en het is welliswaar geen snelle auto, maar wel stil en comfortabel. T.o.v de 2.0 scheelt het in verbruik en ook een wegenbelastingklasse. Echter bestaan in Nederland alleen Econetic versies. Deze hebben als maximale trekgewicht slechts 400 kg op kenteken. Van tijd tot tijd trek ik wel eens een motortrailer met 2 motoren of een surftrailertje.

Nu zijn er in Duitsland wel 1.5 TDCI's (Niet als Econetic) die 1000 kg mogen trekken.

Weet iemand of het importeren van zoeen dit maximale trekgewicht meegaat bij import?

Groet

Freez

Met RDW contact gehad over eventuele herkeuring, echter daar te horen gekregen dat een document van Ford NL nodig is om dit toe te staan. Ford NL geeft aan dat hier voor de Econetics geen toestemming voor kan worden gegeven i.v.m emissiebepalingen. Technisch zou dit geen enkel probleem opleveren.

Je hebt het zelf al beantwoord
Met een trailer achter de auto wordt de uitstoot een stuk hoger, want dan moet de turbo aan het werk.
Dus als ze een hoger trekgewicht voor de typekeuring willen hebben, dan komt er een berg BPM bovenop de prijs van iedere Mondeo.
Dan maken ze de afweging of ze de auto laten keuren met een hoger trekgewicht of niet.

Technisch is het dus geen probleem, maar er is geen typekeuring voor afgegeven, dus mag het niet.

MX6 zei:
Met een trailer achter de auto wordt de uitstoot een stuk hoger, want dan moet de turbo aan het werk.
Dus als ze een hoger trekgewicht voor de typekeuring willen hebben, dan komt er een berg BPM bovenop de prijs van iedere Mondeo.
Dan maken ze de afweging of ze de auto laten keuren met een hoger trekgewicht of niet.

Technisch is het dus geen probleem, maar er is geen typekeuring voor afgegeven, dus mag het niet.
Maar er is geen type goedkeuring voor afgegeven, hij is namelijk niet geleverd in Nederland, hoe zit dat dan?
Ja een 2.0 is iets duurder in mrb maar lijkt mij prettiger rijden.

Het trekgewicht wat bij een Duitse auto op kenteken staat wordt bij import door de RDW overgenomen. Dat trekgewicht is namelijk ook gewoon onderdeel van de Europese typegoedkeuring van die uitvoering.
Enne, welkom terug!

MX6 zei:

Dat de uitstoot hoger is met aanhanger is niet relevant voor de uitstoot op papier. Die wordt immers bepaald tijdens een vastgestelde test cyclus.

MX6 zei:

Ik heb mij laten uitleggen dat de afstelling van de dieselmotor van een econetic dusdanig krap is, dat het met volle belading trekken van een gewicht van meer dan 400 Kg een testtraject op (bijvoorbeeld de Stelvio pas) de motor aan een kritische grens komt. Zo word dat bepaald. Ellende is alleen dat, hoewel ik er van overtuigd ben dat de motor het prima kan doen, ik wettelijk in overtreding ben als ik er een aanhanger van meer dan 400 kg er achter hang, ook al is de auto dan verder niet beladen.

Frits79 zei:
Maar er is geen type goedkeuring voor afgegeven, hij is namelijk niet geleverd in Nederland, hoe zit dat dan?
Ja een 2.0 is iets duurder in mrb maar lijkt mij prettiger rijden.

IK heb twee jaar een 2.0 gehad, een 1.5 is rustiger en minder 'brommerig', scheelt in de wegenbelasting en verbruikt toch zo'n 15% minder. Verder gaat mijn voorkeur ook nog uit naar een Trendline. Die stoelen bevallen mij beter dan de Titanium, en in Nederland is de 2.0 ook niet als Trend geleverd (Duitsland weer wel).

Barri zei:
Enne, welkom terug!

Dank :)

Freez zei:
MX6 zei:

Ik heb mij laten uitleggen dat de afstelling van de dieselmotor van een econetic dusdanig krap is, dat het met volle belading trekken van een gewicht van meer dan 400 Kg een testtraject op (bijvoorbeeld de Stelvio pas) de motor aan een kritische grens komt. Zo word dat bepaald. Ellende is alleen dat, hoewel ik er van overtuigd ben dat de motor het prima kan doen, ik wettelijk in overtreding ben als ik er een aanhanger van meer dan 400 kg er achter hang, ook al is de auto dan verder niet beladen.

Dat kan wel kloppen. Vaak zie je bij dergelijke spaardiesels een heel beperkte koeling voor betere aerodynamica. Als ja dan met een flinke aanhanger over de stelvio gaat rijden raakt de boel oververhit. Die 400 kg is dus niet direct vanwege het meerverbruik, maar indirect vanwege de krappere marges.

Arjee zei:
Freez zei:
MX6 zei:

Dat kan wel kloppen. Vaak zie je bij dergelijke spaardiesels een heel beperkte koeling voor betere aerodynamica. Als ja dan met een flinke aanhanger over de stelvio gaat rijden raakt de boel oververhit. Die 400 kg is dus niet direct vanwege het meerverbruik, maar indirect vanwege de krappere marges.
Dat kan het zeker zijn, maar dan is het ook niet onwaarschijnlijk dat die Duitse Mondeo hier technisch wel op aan is gepast en dus de Europese typegoedkeuring heeft. Bijvoorbeeld met een afwijkende gril of een aangepaste koelfan. Als dat inderdaad negatieve effecten heeft op verbruik/milieu dan is het heel goed mogelijk dat die uitvoering oorspronkelijk nooit in Nederland is verkocht (vanwege de regels en bijbehorende belastingen hier). Door een buitenlands exemplaar te importeren omzeil je dat als het ware. Laten we het er op houden dat dat dan één van de voordelen is van Europese eenheid.

Leon in zn Fiesta zei:
Dat kan het zeker zijn, maar dan is het ook niet onwaarschijnlijk dat die Duitse Mondeo hier technisch wel op aan is gepast en dus de Europese typegoedkeuring heeft. Bijvoorbeeld met een afwijkende gril of een aangepaste koelfan. Als dat inderdaad negatieve effecten heeft op verbruik/milieu dan is het heel goed mogelijk dat die uitvoering oorspronkelijk nooit in Nederland is verkocht (vanwege de regels en bijbehorende belastingen hier). Door een buitenlands exemplaar te importeren omzeil je dat als het ware. Laten we het er op houden dat dat dan één van de voordelen is van Europese eenheid.

Ik heb het sterke vermoeden dat het alleen software is. Bij Volkswagen kunnen ze je uitleggen hoeveel je kan doen op het gebied van uitstoot;)
In zoverre zou ik het met chiptuning kunnen oplossen.

Om de BPM en de bijtelling van de Econetic rijders binnen de perken te houden is daar voor gekozen. Die Econetic versies zijn overigens ook weer in Duitsland geleverd, met dezelfde beperkingen van 400 kg trekgewicht.

Ford NL heeft wel vaak de neiging gehad leveringsprogramma erg te beperken om het simpel te houden.

Mijn huidige Focus is ook geimporteerd, Ik wilde een trendline 1.0 Ecoboost (Stoelen zitten voor mij beter dan de Titanium), maar in Nederland kon ik die alleen krijgen met 100 PK en vijf versnellingen. Ik heb nu wel een exemplaar met 125 PK en 6-bak. In deze configuratie in Nederland normaal niet verkrijgbaar.

Freez

Freez zei:
Leon in zn Fiesta zei:

Ik heb het sterke vermoeden dat het alleen software is. Bij Volkswagen kunnen ze je uitleggen hoeveel je kan doen op het gebied van uitstoot;)

Om de BPM en de bijtelling van de Econetic rijders binnen de perken te houden is daar voor gekozen. Die Econetic versies zijn overigens ook weer in Duitsland geleverd, met dezelfde beperkingen van 400 kg trekgewicht.

Ford NL heeft wel vaak de neiging gehad leveringsprogramma erg te beperken om het simpel te houden.

Mijn huidige Focus is ook geimporteerd, Ik wilde een trendline 1.0 Ecoboost (Stoelen zitten voor mij beter dan de Titanium), maar in Nederland kon ik die alleen krijgen met 100 PK en vijf versnellingen. Ik heb nu wel een exemplaar met 125 PK en 6-bak. In deze configuratie in Nederland normaal niet verkrijgbaar.

Freez
Ook al zou het software zijn, je krijgt dan nooit een hoger trekgewicht op kenteken. Ford moet dat namelijk aangeven en dat gaan ze nooit doen als je er andere software op zet.
Overigens zijn er ook merken (BMW bijvoorbeeld) die bij het plaatsen van een trekhaak ook aanpassingen aan de motor voorschrijven zoals een zwaardere koeling.

Zover ik weet neemt de RDW inderdaad de Duitse gegevens over, dus als de auto in Duitsland een fatsoenlijk trekgewicht hebben, je die in Nederland ook krijgt.

EVV zei:
Freez zei:
Leon in zn Fiesta zei:

Freez
Ook al zou het software zijn, je krijgt dan nooit een hoger trekgewicht op kenteken. Ford moet dat namelijk aangeven en dat gaan ze nooit doen als je er andere software op zet.
Overigens zijn er ook merken (BMW bijvoorbeeld) die bij het plaatsen van een trekhaak ook aanpassingen aan de motor voorschrijven zoals een zwaardere koeling.

Zover ik weet neemt de RDW inderdaad de Duitse gegevens over, dus als de auto in Duitsland een fatsoenlijk trekgewicht hebben, je die in Nederland ook krijgt.
Ik durf met zekere zekerheid wel te zeggen dat het meer om handen heeft dan software alleen. Vanuit de Fiesta weet ik dat er wat issues waren met trekgewicht op kenteken, volgens mij werd daarbij ook het voorbeeld van de Focus aangehaald waarbij in geval van een (affabriek) trekhaak er een afwijkende koelfan werd gemonteerd, om zo het trekgewicht op kenteken te krijgen. Achteraf alsnog een trekhaak laten monteren was daarom volgens mij ook niet mogelijk, of anders met beperkt trekgewicht. Dus hoe VW dit dicht rekent weet ik niet, maar dat Ford er technisch [iets] mee doet (en dit vervolgens per land wel of niet aanbiedt) is zeker aannemelijk .

Er zijn meer merken die aanmerkelijk meer aanpassingen doen als er een trekhaak wordt gemonteerd (af fabriek), Grotere koeler, ventilator, oliekoeler, oliekoeler automaat...

Pietzoveel zei:
Er zijn meer merken die aanmerkelijk meer aanpassingen doen als er een trekhaak wordt gemonteerd (af fabriek), Grotere koeler, ventilator, oliekoeler, oliekoeler automaat...

Mijn huidige Focus kreeg bij montage van de trekhaak (voor dezelfde motortrailer) ook een additionele oliekoeler. Was inderdaad een relatief duur trekhaakje.

Freez

Freez zei:
(..)

Met RDW contact gehad over eventuele herkeuring, echter daar te horen gekregen dat een document van Ford NL nodig is om dit toe te staan. Ford NL geeft aan dat hier voor de Econetics geen toestemming voor kan worden gegeven i.v.m emissiebepalingen. Technisch zou dit geen enkel probleem opleveren.

Waar doelt de RDW op, welk document? Bedoeld men het CVO, Certificaat van Overeenstemming?

Als het technisch geen 'enkel probleem oplevert' dan lees ik dat als zijnde dat er, voor een hoger trekgewicht, geen technische aanpassing (zoals toevoegen van een oliekoeler) nodig is. Indien je in DLD een CVO voor zo'n Modeo kan krijgen met de CO2 waarde én toegestaan trekgewicht, dan denk ik dat je voldoende safe zit om dit in NL op kenteken te krijgen, zonder hulp van Ford NL.

Terug
Bovenaan