Toyota Yaris Hybrid of Suzuki Swift Hybrid

Popeye89

Startmotor
Hoi allen,

Op dit moment heb ik een Yaris Hybrid uit 2016, met 17 inch velgen. Hij rijdt ongeveer 1 op 19.
Rijd veelal op een dag 50 van de 70 km op de snelweg. ik rij 10 a 12.000 km per jaar.

De Yaris Hybrid is dan niet heel erg zuinig, ik mis ergens de emotie van het autorijden al is de automaat wel prettig rijden.

Is een overstap naar een 1.0 Swift Boosterjet hybrid van bijv 2017 een goede keus? Of heb ik bij de Yaris toch de juiste keuze gemaakt? (Keyless, start stop, lane, bots assist, goede stoelen, (eigen 2din radio) en een groot panorama dak.

Geen idee wat het verbruik is van de Swift, maar de auto staat per jaar toch zeker 5 maanden stil dmv gebruik motor voor woon/werk en hobby...

Hoor graag jullie bevindingen..

Als de Swift een automaat is, is het idd het overwegen waard, dan bespaar je iets meer wegenbelasting, dat is overigens niet heel interessant. Als de Swift een handbak ie ga je dat voelen in de afschrijving een automaat heeft een hogere restwaarde dan een handbak, dus je ruild dat je gewilde yaris in op een handgeschakelde Swift, ik denk dat menig aanbieder de rode loper voor je neerlegt.

Ik zie nu dat het mild hybride systeem in combinatie met een automaat boosterjet niet eens bestaat. Mild hybride systemen loont ook niet altijd , als een zelfde auto door het systeem net 1 categorie zwaarder is, verdien je het mild hybride in geen 100 jaar terug. Loop je toevallig tegen een mild hybride suzuki aan dan is het goed , maar dezelfde zonder mild hybride is net zo goed, het zou voor mij niet doorslaggevend zijn, dan weegt logische nap of garage in de buurt of een adres die goed bekend staat mij veel zwaarder, dan wel of niet mild hybride.de 1.0 boosterjet automaat is er wel zonder mild hybride, daar ga je echt veel plezier aan beleven, die heeft een 6 traps vol automaat, dat zie je zelden onder de 950 kg

Danku voor de antwoorden, maar de boosterjet automaat zonder hybride is dus veel plezier ondanks het niet schakelen? Rijdt dit fijner dan de yaris automaat? En wat als ik terug wil naar handgeschakeld.. (ik twijfel hier nog over)..

Ik snap eigenlijk niet zo goed wat de reden is waarom je twijfelt. Je rijd niet heel erg veel per jaar en 1 op 19 is ook verre van onzuinig natuurlijk. Dus vanwaar het idee een andere auto "te moeten"?

Hij rijdt zuinig, klopt! Vooral door de snelweg echt niet zuiniger te krijgen. Maar mis ergens "het autorijden / fun factor". Geen idee of ik het met de Swift boosterjet 1.0 wel ga krijgen, ik lees goede verhalen.

Maar een hybride en stilstand werd ergens afgeraden, het is een beetje saai rijden en ergens wel ook relaxed rijden. Ik vroeg me alleen af of het "het waard" is... lastig ^^

Ben ik nu de enige in een dergelijke situatie? Het mag ook best een nieuwere swift dan 2017 zijn hoor...

Danku voor de antwoorden, maar de boosterjet automaat zonder hybride is dus veel plezier ondanks het niet schakelen? Rijdt dit fijner dan de yaris automaat? En wat als ik terug wil naar handgeschakeld.. (ik twijfel hier nog over)..
Een 6 traps automaat is sportiever dan een cvt automaat, zelf schakelen krijg je wellicht spijt van , eenmaal een automaat

De Suzuki Swift vanaf 2017 moet volgens de testen een hele leuke auto zijn om te rijden.
De auto weegt weinig, en moet erg handelbaar zijn.

Ik zou gewoon eens een proefrit gaan maken. Dan kun je zelf bepalen of je het de "investering" waard vindt.

Wat ik me kan herinneren is dat de Suzuki Swift vergeleken met sommige andere auto's uit het B segment wel wat goedkoop aan doet, het materiaalgebruik zoals bij mijn eigen Renault Clio 5 RS Line, is duidelijk van veel hoger niveau.

Succes met de proefrit.

Danku. Had gekeken naar de Clio van die jaren. Lees er toch veel dingetjes mee...
Ik ga eens kijken naar de automaat.

Mag ik hier voorbeelden trouwens sturen van advertenties?

Danku. Had gekeken naar de Clio van die jaren. Lees er toch veel dingetjes mee...

volgens mij valt dat reuze mee, zijn prima auto's

Maar ik begrijp de overstap niet zo dan. Wel een eventuele overstap naar wat meer rijbeleving. Ik vind de Yaris met name slecht door de stoelen en geluid (lawaai) en de CVT automaat. Dus ook daar kun je een flinke sprong maken.

Maar een Swift is een beetje in die zelfde categorie, en zeker als je regelmatig op de snelweg rijd wat ik begrijp weet ik niet of een Swift nu zo'n sprong voorwaarts is die je zoekt.

Er rijden enorm veel van die Clio's rond, dat er dan hier en daar wat klachten zijn heb je altijd. Overigens zijn de meeste klachten helemaal bij de model introductie en met software updates grotendeels opgelost inmiddels.
Klachten die vind je van de Yaris ook genoeg terwijl dat ook gewoon een prima auto is.

Als je het over een leuk rijdende auto hebt en relatief betrouwebaar kom je snel uit bij een Clio, maar ook zeker een Fieta is een dikke aanrader in dat segment. En als ST-line ziet het er ook nog eens leuk uit. voorbeeld of voorbeeld met automaat

Neen dankje. Voor de Fiesta pas ik ;-) Vele slechte verhalen al over gehoord (als in eigen omgeving).
Zeker zijn er bij de Yaris ook klachten, dat snap ik zeker. Ik zal eens rondneuzen naar een extra alternatief voor de Swift al blijft deze een grote optie.

Vragen staat vrij, maar er is maar 1 goed antwoord: ga met een Swift rijden en kijk of het is wat je ervan verwacht in vergelijk met je Yaris, en vervolgens of wat het kost het je waard is...

Neen dankje. Voor de Fiesta pas ik ;-) Vele slechte verhalen al over gehoord (als in eigen omgeving).

ook deze generatie? Staan gewoon als heel betrouwbaar te boek.

Maar ik zou gewoon gaan rijden in de swift, maar eerlijk gezegd denk ik dat je er totaal niet op vooruit gaat en zou ik lekker in de Yaris blijven. Nee het is niet spannend, maar er is ook niets echt mis mee.
In de stad rijd zo'n swift leuk, maar zeker op de snelweg is de swift heel onprettig. Op de snelweg alleen maar naast gezeten overigens maar dit was feedback van de eigenaar. Maar dat is waar je volgens de openingspost het meeste rijd.

Jep, dat klopt! Proefrit is inderdaad het beste.. Wie weet valt het tegen...

ik ga op zoektocht!

Wat een mooie wagen. en ik vind het echt wel een mooi interieur.
Ik zag op 1 van de foto's: daar staat 6,6L verbruik, lijken me korte stukjes.

Wat denken jullie over de bovenstaande auto? Natuurlijk moet ie fijn rijden en ik wil nog wel een zeer nette prijs voor mijn Yaris krijgen.

Zeker zijn er bij de Yaris ook klachten, dat snap ik zeker. Ik zal eens rondneuzen naar een extra alternatief voor de Swift al blijft deze een grote optie.
Zijn dat verhalen uit ervaring of de van horen zeggen verhalen? Deze Fiesta is gewoon betrouwbaar.
Mazda 2 nog een optie?
Mazda 2
Of wat rijplezier betreft toch wel de maatstaf in zijn klasse/
Mini Cooper

Wat een mooie wagen. en ik vind het echt wel een mooi interieur.
Ik zag op 1 van de foto's: daar staat 6,6L verbruik, lijken me korte stukjes.

Wat denken jullie over de bovenstaande auto? Natuurlijk moet ie fijn rijden en ik wil nog wel een zeer nette prijs voor mijn Yaris krijgen.
Advertenties met "bomvol!!!!" en "verkeerd in goede staat" sla ik doorgaans over.
De auto zelf ziet er netjes uit en dat mag ook wel voor dat geld.. Compleet ding (bomvol).

6,6l zit wel iets van het gemiddelde af, niet extreem. Voor een beter verbruik moet je de overstap niet maken.

Nee, Doug ik snap zeer goed je punt. Het is taal dat ik ook niet zou schrijven, maar dat wil niet altijd iets over de auto zeggen...

Ervaring Frits! Mazda 2 vind ik mooi, maar oogt heel klein, hier in de straat staan er een paar, zo ook de Mazda 3, die is imo nog een heel stuk mooier zelfs.
Na een hoop reviews wat ik lees en zie komt de Swift er goed uit, ook de boosterjet 1.4. Wat een gaaf ding die sport...Of het de meerprijs waard is, ga ik nog even over verder lezen en denken, dan valt automaat af..

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:

Mag ik hier voorbeelden trouwens sturen van advertenties?
Zelf heb ik sinds Juni 2020 een nieuw gekochte Renault Clio 130 TCe, en tot nu toe geen enkele storing of reparatie gehad. Er is zelfs nog geen lampje vervangen.

De 1.330 CC 4 cilinder motor en 7dct300 automaat worden door verschillende merken gebruikt zoals Mercedes, Nissan, Mitsubishi en Dacia.
De automaat vind je nog in veel merken.

The Carexpert geeft de Clio 5 een score van 92 % ( excellent reliability). De auto scoort echt heel goed op betrouwbaarheid.

Van elke auto die veel verkocht is kun je wel wat vinden, ook van de Toyota Yaris of Suzuki Swift. Maar per saldo is de Renault Clio 5 gewoon een hele fijne, comfortabele, degelijke en zeer betrouwbare auto .

De getoonde Suzuki Swift uit 2018 vind ik zelf wel erg prijzig.

Succes met de proefritten, je voelt pas de verschillen als je erin rijdt.

Laatst bewerkt:
Dankje encyclopedie, top daar kan ik wat mee.

Hoi ak2,

Dankje. Ik vond de prijs nog meevallen gezien andere aanbieders? Of heb ik zo slecht gekeken.. de clio is inderdaad een nette auto! Heb je totaal geen negatieve dingen erover? En het hoe is het verbruik van deze op vnl. Snelweg? Is het ook een auto die t autorijden weer leuk maakt?

Dankje encyclopedie, top daar kan ik wat mee.

Hoi ak2,

Dankje. Ik vond de prijs nog meevallen gezien andere aanbieders? Of heb ik zo slecht gekeken.. de clio is inderdaad een nette auto! Heb je totaal geen negatieve dingen erover? En het hoe is het verbruik van deze op vnl. Snelweg? Is het ook een auto die t autorijden weer leuk maakt?
De Clio is een erg leuke en snelle auto om mee te rijden, de auto rijdt ook erg goed, stabiel, stil en comfortabel op de snelweg.
De stoelen zijn groot, en zitten erg goed.
De auto is altijd volledig vrij van kraakjes of piepjes geweest.

Eigenlijk zijn er maar hele kleine verbeter punten zie ook mijn review. De opener van de kofferbak zit vrij laag, de tildrempel is vrij hoog, er is geen lampje achterin de auto, maar dat is meer klein "leed".

Laatst bewerkt:
Misschien een rare redenatie, maar wat heb je aan een 'rijdersauto' als je 50 van de 70 km op de snelweg rijdt? Dan lijkt die Yaris hybrid me juist ideaal.

Zoals eerder al gezegd biedt een Ford Fiesta in deze klasse een hele goede rijbeleving.

Terug
Bovenaan