Toyota Yaris 1.0/1.5 of Opel Corsa 1.2?

DannyNL

Startmotor
Hallo mede forumgebruikers,

Ik ben op zoek naar een occasion van ca. 2018-2019 die als 2e auto dient.
Deze dient bovenal zeer betrouwbaar en laag in (maandelijkse) kosten te zijn.

Na lang zoeken, zijn er 2 opties overgebleven namelijk de Toyota Yaris 1.0/1.5 (geadviseerd door onze monteur) of de Opel Corsa 1.2.

Mijn vraag aan jullie is, welke zouden jullie adviseren en waarom?
Daarnaast zou ik willen weten, buiten het vermogen, of de Toyota 1.5 beter/slechter is dan de 1.0?

Hopelijk kunnen jullie hier meer over vertellen.

Groet
Danny

PS: er staat een proefrit voor volgende gepland voor de Opel Corsa 1.2 Elegance. Hier wordt momenteel de distributieriem van vervangen.

Laatst bewerkt:
De Corsa heeft de inmiddels best wel beruchte 1.2 Puretech motor van PSA. Om die reden zou ik deze laten staan. De Yaris is wel een goede auto.

De Toyota is in dit specifieke geval inderdaad, een veiligere keuze dan de Corsa. Qua betrouwbaarheid is er geen verschil tussen de 1.0 en 1,5 van Toyota. Bij een 2019 Yaris is de 1,5 een 4 cilinder. Bij de huidige generatie Yaris, is de 1.5 een 3 cilinder. de 1,0 is altijd een 3 cilinder motor. Minder snel, maar wel zuiniger dan de standaard 1.5 4 cilinder. De 1.5 hybride doet het misschien nog beter ( lees: zuiniger) , dan de 1.0, maar zal ook fors duurder in aanschaf zijn.

Yaris 1.0 is dan perfect. Weegt niks, zuinig, gaat niet kapot en nog best prima te vinden voor een normaal bedrag.

De Opel Corsa is al het nieuwe model, is moderner dan de Toyota, en rijdt beter dan de Toyota Yaris.

De motor is alleen wel gevoeliger. Maar is wel een prettige motor om mee te rijden. Belangrijk is op tijd olie verversen, en met de juiste olie. En bij veel korte stukjes heb je eerder problemen met de natte distributieriem.
Voordeel is wel dat de riem net is vervangen.

(Bij alleen heel veel korte stukjes zou ik eerder de Toyota Yaris kiezen.)

De Toyota Yaris ( 3e generatie) staat bekend als een degelijke en betrouwbare auto. Ik vind de 1.0 alleen geen fijne motor, maakt heel veel lawaai, en heeft erg weinig trekkracht bij lage toeren, maar zolang je veel in stad rijdt kan dit prima. Het hangt sterk af van het gebruik van de auto. Bij veel autoweg en snelweg zou ik de 1.5 kiezen.

Het nieuwe model Yaris ( 4e generatie) kwam in 2020, leuke auto, maar wel vrij klein voor een B segment auto. De Opel Corsa is ook kleiner dan gemiddeld.

Best een lastige keus dus. Kies gewoon de auto, waar je het beste gevoel over hebt.

Laatst bewerkt:
Volgens mij zijn die Corsa's ook best wel zwaar bijna 1100 kg of vergis ik me nou met een generatie?

Volgens mij zijn die Corsa's ook best wel zwaar bijna 1100 kg of vergis ik me nou met een generatie?
De Opel Corsa zit een gewichtsklasse hoger dan de Toyota Yaris. Dat scheelt ongeveer € 27,00 in de drie maanden aan motorrijtuigenbelasting.

Een Mazda 2 vind ik ook wel een aanrader; erg betrouwbaar, en rijdt prettig. Of is die al afgevallen..

De Corsa is in 2019 nog met een "normale" 1.2 motor geleverd tot Juni dat jaar.
Het hangt dus af van de datum dat de auto op kenteken is gezet, of er een puretech in zit of nog spul van GM.
Puretech van die leeftijd raad ik ten zeerste af.

Ik zou voor een Yaris gaan als die voldoet qua eisen, ook als het net boven budget zit.
Dan zit je in elk geval goed qua betrouwbaarheid. Daarnaast is (als je het belangrijk vind) een Yaris ook een stuk waardevaster.

waarom staat de corsa op de shortlist? (en een hele reeks andere B segment auto's zoals een mazda 2, Kia Rio, Ford Fiesta, Renault Clio, Peugeot 208, Citroen C3 en vele andere vergelijkbare auto's in dit segment), wat maakt de corsa wat jullie zo aan spreekt? Gaat het om generatie E (2014-2019) of de huidige nieuwe generatie F (2019-heden)

@ Pobresh: volgens mij is de Corsa met de "normale" 1.2 een 4 cilinder met een distributieketting en aangezien DannyNL aangeeft dat bij de Corsa 1.2 de distributieriem op dit moment wordt vervangen, zou het bij die Corsa (F) gaan om de 3 cilinder Puretech motor.

En de running gag over die motor zit in de spelling, in Nederland wordt de Purepech motor gevoerd door Stellantis. Daarentegen staan de Yaris motoren bekend als verregaand betrouwbaar. Vermits het basisonderhoud ok is, intervallen olie en oliefilter, is gevolgd. Bij de 1.5 past de kanttekening dat ie er pas 7 jaar is in de Yaris, en een ander type is dan de 1.5 die in USA bekend staat als onverwoestbaar, tot nu toe lijkt de 1.5 ook “old school Toyota” onverwoestbaar. Waar op te letten? Wiellagers van Yarissen gaan er wel eens aan, en dat geldt ook voor de led dagrijverlichting in de koplampen. En dat laatste is geen tientjeswerk, opletten dus, want is ook eenAPK afkeurpunt, ongelijkeverlichting links en rechts.

Als het onderhoud volgens het boekje is gebeurd, dan heb je op de puretech motor 10 jaar garantie (en toch een beetje gemoedsrust). Misschien daar ook eens naar horen.
Toyota staat zowieso bekend om haar betrouwbaarheid.
Het is een afweging die je als koper moet maken.

De Corsa is in 2019 nog met een "normale" 1.2 motor geleverd tot Juni dat jaar.
Het hangt dus af van de datum dat de auto op kenteken is gezet, of er een puretech in zit of nog spul van GM.
Puretech van die leeftijd raad ik ten zeerste af.

Ik zou voor een Yaris gaan als die voldoet qua eisen, ook als het net boven budget zit.
Dan zit je in elk geval goed qua betrouwbaarheid. Daarnaast is (als je het belangrijk vind) een Yaris ook een stuk waardevaster.
Waarom afraden, zou een Puretech na 5 jaar dan opeens stuk gaan? Het was toch zo urgent? Dus vijf jaar geen probleem en nu gewoon doorgaan met normaal onderhoud volgens het boekje en er geen slaolie van de Aldi bijgooien.
Los daarvan zou ik een 4 cilinder kiezen, loopt toch net was mooier rond. Ook al is die 1.2 PT wel vreselijk zuinig.

waarom staat de corsa op de shortlist? (en een hele reeks andere B segment auto's zoals een mazda 2, Kia Rio, Ford Fiesta, Renault Clio, Peugeot 208, Citroen C3 en vele andere vergelijkbare auto's in dit segment), wat maakt de corsa wat jullie zo aan spreekt? Gaat het om generatie E (2014-2019) of de huidige nieuwe generatie F (2019-heden)
Een bevriende automonteur had de Toyota Yaris geadviseerd. Per toeval ben ik gestuit op de Opel Corsa (welke overigens van december 2019 is).

Wij hebben nog even gekeken naar de Ford Fiesta echter werd deze ons afgeraden. Andere auto's zoals de Kia Rio, Clio, etc hebben wij niet naar gekeken aangezien ik geen verstand heb van de kwaliteit van de auto's en mij min of meer laat leiden door iemand die er meer verstand van heeft.

Overigens zal de auto veelal worden gebruikt voor kleine afstanden en 1-2x per week voor wat langere afstanden (zo'n 85km enkele reis op de snelweg).

Bedankt voor de update, ik zou ook aanraden om proefritten te maken. Dan merk je dat er best veel verschil is, ik heb in veel auto's gereden.
De verschillen in betrouwbaarheid zijn in de praktijk niet erg groot.

In juni 2020 heb ik uiteindelijk na veel vergelijken een Renault Clio 130 TCe ( RS Line) gekocht. Erg fijne, degelijke en comfortabele auto, en bijzonder betrouwbaar, er is zelfs nog geen lampje vervangen.
Ik heb ook gereden in de Clio 100 TCe, die rijdt ook prima.
De Clio 5 kwam in 2019 op de markt.

De Kia Rio is zeker een interessante auto om naar te kijken.
Kia geeft 7 jaar garantie. Heb ik nog niet in gereden.

Succes met vergelijken.

Een bevriende automonteur had de Toyota Yaris geadviseerd. Per toeval ben ik gestuit op de Opel Corsa (welke overigens van december 2019 is).

Wij hebben nog even gekeken naar de Ford Fiesta echter werd deze ons afgeraden. Andere auto's zoals de Kia Rio, Clio, etc hebben wij niet naar gekeken aangezien ik geen verstand heb van de kwaliteit van de auto's en mij min of meer laat leiden door iemand die er meer verstand van heeft.

Overigens zal de auto veelal worden gebruikt voor kleine afstanden en 1-2x per week voor wat langere afstanden (zo'n 85km enkele reis op de snelweg).
Ik zou op basis van betrouwbaarheid ook meer naar een Yaris dan naar een Corsa kijken - Mazda 2 is zoals eerder genoemd in advies van AsconaGT wellicht ook een goede kanshebber - ontzettend betrouwbare en prettige auto's!

Ik weet niet wat je budget is, maar een Rio of de Stonic (zijn iets hogere broertje) zijn in principe kwalitatief goede auto's met 7 jaar garantie (indien in onderhoud bij de Kia dealer). Als je dus een 2019 of 2020 Rio of Stonic koopt kan er nog 1-3 jaar fabrieksgarantie opzitten. Dat geeft wel wat vertrouwen :).

Wij zijn bereid om 15.000 uit te geven echter is dit wel de absolute max. Liever zitten we in de 12.500 tot 14.000 range.

Elektrisch rijden heeft (vooralsnog) niet onze voorkeur. Daarnaast een elektrische of hybride auto vinden voor minder dan 15.000, lijkt mij haast onhaalbaar.

Mazda 2 lijkt kleiner te zijn dan de Opel Corsa, of is dit optisch bedrog? Wij zijn dan wel op zoek naar een compacte auto maar met nog 2 kinderen, die soms op korte afstanden mee moeten, is enige ruimte wel wenselijk.
Lange afstanden worden met onze Ford Focus SW gereden.

Electrisch, ja dat kan ook.

Gezien je budget zou je een tien jaar oude prius kunnen halen, dealer onderhouden.

Waarom niet

Groter dan gemiddeld in het B segment zijn in willekeurige volgorde o.a.
De Hyundai I20, Renault Clio, Kia Rio, Dacia Sandero, Skoda Rapid, Seat Ibiza, Nissan Micra, Suzuki Baleno, Skoda Fabia en VW Polo.

In de prijsklasse tot € 15.000 is veel keus in auto's uit 2019, 2020, 2021 en 2022. Bij een Bovag bedrijf krijg je meestal 1 jaar garantie.

Voor dit budget kun je een prima occasion vinden, waar je vele jaren mee vooruit kunt

Vrijdag hebben wij een gesprek bij een eerste dealer. De Toyota Yaris hebben ze dan nog niet binnen (staat bij een andere garage) echter hebben ze wel een mazda 2 1.5 Skyactiv-G GT-M uit 2015 staan voor bijna €12.000.

Als mogelijk alternatief voor de Yaris of Corsa, wat zijn jullie ervaringen met deze auto?

De Mazda 2 is een goede auto, die goed moet rijden, maar is vrij klein voor het B segment.

De prijs vind ik wel erg pittig voor een 9 jaar oude auto.
In de prijsklasse tot € 15.000 vind je ook genoeg B segment auto's die heel veel jonger zijn.

Vrijdag hebben wij een gesprek bij een eerste dealer. De Toyota Yaris hebben ze dan nog niet binnen (staat bij een andere garage) echter hebben ze wel een mazda 2 1.5 Skyactiv-G GT-M uit 2015 staan voor bijna €12.000.

Als mogelijk alternatief voor de Yaris of Corsa, wat zijn jullie ervaringen met deze auto?
Ervaringen zijn erg goed (maar ik zal ook een gekleurde bril hebben) - de auto is wel wat kleiner dan gemiddeld in B segment inderdaad. GT-M is leuke versie met zowat alles op en aan. Zijn waardevast, daarmee wel wat meer aan de prijs dan bijvoorbeeld Corsa's. Qua ruimte zou ik altijd kijken hoe de kinderen erin zitten!

In een ander topic hier wordt gesproken over een Toyota Yaris uit 2015, waar de Toyota dealer ook nog doodleuk € 10.800 voor durft te vragen. Ik denk dat ik dan voor de kleine beetje meer, deze Mazda zeker veel leuker vind. Een Mazda is sowieso ook vaak gewoon een goede en betrouwbare keuze. Alleen ruimte is wel een ding (niet heel groot). Voor € 12.000 shop je zeker ook wel wat jongers in het b-segment. Ook qua Mazda 2. Zoals deze bijvoorbeeld (2015):

Of deze (idem 2015):

Of deze (uit 2019 zelfs):

Misschien niet zulke luxe topuitvoeringen, maar wel een pak jonger qua bouwjaar.

Hier nog een GT-M (2018):

Maar het moet je ding zijn. En als je eigenlijk gewoon graag iets koopt bij de garage die je kent. Dan is je keuze vaak ook wat beperkter.

Ga gewoon eens rijden. Dan weet je of het een fijne auto is voor jullie. En kijk dan goed naar beenruimte, kofferruimte en dat soort dingen. Of dat genoeg is voor jullie.

Laatst bewerkt:
Kijk ook gewoon wat je prettig vind, en vergelijk goed.

Ik heb toen een Renault Clio 5 ( vanaf 2019) gekocht omdat het een hele moderne en degelijke auto is, met zeer goede rijeigenschappen, uitstekend comfort, en tot de top in zijn klasse hoort in afwerking en kwaliteit. Fijn is ook de grote kofferruimte, en relatief grote en comfortabele stoelen.

En je krijgt heel veel auto voor je geld.

Ga anders gewoon eens kijken bij een grote occasion dealer om wat modellen te vergelijken.

@Rudyke, dat de sport select zo goedkoop is komt door het feit dat het een aktiemodel is op basis van de instapper en vrij karig uitgevoerd.

1.2 Puretech in de Opel zou ik van wegblijven. Ook al is ie dealer-onderhouden en is de distributieriem vervangen, nog steeds grote kans op hoog olieverbruik. Mijn vriendin heeft een 208 uit 2017 met zo'n motor waarbij de distributieriem vervangen is maar daar moet toch elke twee maanden olie bij. Ik verwacht niet dat die Peugeot bij inruil veel oplevert vanwege de slechte naam van die motor.
Zelf rijd ik een Toyota en een Mazda en daar hoeft nooit tussentijds olie bij. De Mazda is roestgevoeliger dan de Toyota en heeft dunnere lak, is mijn ervaring. Het zijn andere modellen dan de Mazda2 en Yaris dus niet alleszeggend. Maar als het om een tweede auto gaat en betrouwbaarheid en lage kosten het belangrijkst zijn, zou ik voor de Yaris gaan.

Waar haal je de onzin vandaan dat de Mazda 2 vaker roest? Dat is allang achterhaald.
Inderdaad. Die roestproblemen kwamen bij Mazda’s van begin deze eeuw voor, maar nu niet meer. De ANWB is zeer positief over de betrouwbaarheid van de 2: https://www.anwb.nl/auto/informatie/mazda/2/III (DJ)/a2feb1cb-ee6a-452f-b7bb-413a0c5955a1

Zelf rij ik bijna een jaar in mijn 2 uit 2017 met 44k op de teller en ben zeer tevreden. Over de betrouwbaarheid kan ik op deze termijn nog niks zeggen. Maar het rijden gaat op hoog niveau. Ligt als een blok op de weg en schakelt fenomenaal. Heel stil vanwege de viercilinder en geen rammeltjes in interieur. Wat ie mist aan centimeters ruimte maakt ie goed met luxe uitstraling en rijden. Maar als ruimte zo’n zwaarwegend punt is zou ik verder kijken naar een Yaris, Clio/Micra, Rio of i20.

Waar haal je de onzin vandaan dat de Mazda 2 vaker roest? Dat is allang achterhaald.
Lees nog eens goed de disclaimer in mijn tekst. Ben zelf fan van het merk, er staat een MX-5 uit 2007 in mijn garage. Over de Mazda2 specifiek kan ik niet veel zeggen maar overall staat het merk niet bekend om de uitstekende roestpreventie.

Lees nog eens goed de disclaimer in mijn tekst. Ben zelf fan van het merk, er staat een MX-5 uit 2007 in mijn garage. Over de Mazda2 specifiek kan ik niet veel zeggen maar overall staat het merk niet bekend om de uitstekende roestpreventie.
Ja dat was vroeger, tegenwoordig is het een stuk beter

Terug
Bovenaan