Toyota Prius

[size=x-large]100.000 exemplaren nieuwe Prius verkocht[/size]

[size=x-small]9 februari 2016[/size]

[size=medium]Aan de vooravond van de Nederlandse Toyota Prius introductie zijn de verkopen in Japan inmiddels al opgelopen tot over de 100.000 exemplaren. En dat in nog geen twee maanden tijd.
De populariteit van de nieuwe Prius op Toyota's thuismarkt komt door factoren, die ook in ons land al voor veel belangstelling zorgen. De nieuwe generatie is de zuinigste auto zonder oplaadkabel en de schoonste hybride op de markt. De Prius heeft een CO2-uitstoot vanaf 70 g/km, een gemiddeld verbruik van 3,0 l/100 km (volgens NEDC norm) en heeft daarnaast een vele malen lagere NOx-uitstoot ten opzichte van diesels. Waarden die niet misstaan bij een compacte auto, maar de Prius is een zeer ruime middenklasser met veel been- en bagageruimte (502 liter). De nieuwe Prius komt in Nederland voor de zakelijke rijder in aanmerking voor 21 procent fiscale bijtelling.

De nieuwe Prius is voorzien van Toyota's Full Hybrid aandrijflijn, met een 1,8-liter VVT-i Atkinson-benzinemotor en elektromotor. Het systeemvermogen van de hybride aandrijflijn (benzinemotor plus elektromotor) bedraagt 90 kW (122 pk).

Het zwaartepunt van de nieuwe Prius ligt 2,5 cm lager dan dat van zijn voorganger. De Prius is 4.540 mm lang en 1.760 mm breed en daarmee langer en breder dan zijn voorganger. Bovendien is hij gebouwd op een compleet nieuw en meer dynamische onderstel onder de noemer The New Global Architecture.

Het standaard Toyota Safety Sense pakket, bestaande uit actieve veiligheidssystemen als Lane Departure Alert (LDA) met automatische stuurcorrectie, Automatic High Beam (AH:cool: en Road Sign Assist (RSA) is uitgebreid met radar-gestuurde Adaptive Cruise Control (ACC) en Pre-Collision Safety System (PCS) met voetgangersdetectie.

De Full Hybrid Prius is nu al te bestellen en vanaf deze maand start de levering bij de Toyota dealer. Dankzij de geringe emissiewaarden is de BPM-heffing relatief laag, waardoor de prijslijst begint bij 29.995 euro.[/size]
https://www.autozine.nl/nieuws/nieuws_archief.php?nk=14474

In Autobild zijn ze zéér tevreden over de nieuwe Prius:
https://www.autobild.de/bilder/toyota-prius-im-test-2016-fahrbericht-7157173.html#bild1

Wat een verschrikkelijke achterkant. Net alsof de achterlichten wat uit zijn gerekt of naar beneden zijn gezakt. Exterieur is niet echt een vooruitgang tov de voorganger. Interieur is best mooi.

"Met de huidige Prius is Toyota's hybridepionier alweer toe aan zijn vierde generatie. Tijdens de New York International Auto Show zal Toyota een nieuwe variant van zijn innovatieve model tonen."

1gxy53tbi3un_600.jpg

99651_upload_2016-1-17_21-0-44.png

De teaser lijkt duidelijk de nieuwe Prius plug-in!

Zier er idd een stuk beter uit, nog steeds erg 'Japans' vormgegeven, erg wild, maar goed het is dan ook een Japanse wagen. Maar deze plugin is veel vriendelijker voor het oog. Jammer dat Toyota voor een zo extreme styling heeft gekozen voor de gewone Prius, het schijnt vlgs de journalisten een meer dan uitstekend rijdende wagen te zijn, stappen vooruit vergeleken met de voorganger. Zelfs autoexpress, het zeer kritische UK zusje van Autwoeek, is zwaar onder de indruk van de nieuwe Prius en heeft de Prius een vergelijkende test met de Golf GTE en Ford Fusion Hybrid laten winnen. De Prius was gewoon de meer doordachte en betere wagen van het stel. Ook AutoMotorUndSport waardeerde onlangs de Prius met een hoge score, geweldig goede wagen met een gemiddeld verbruik van 4,5L (normale testcyclus van AMS), zeer gunstig voor een D segment benzine wagen. Zelfs waardes onder de 4l waren gemakkelijk te halen….. . Ben benieuwd naar de cijfers van deze Plugin!

Zonder je verhaal af te willen kraken, het is nl. een constructieve reactie, maar de Prius is een C-segmenter (van origine gebaseerd op de Corolla). De Avensis is een stuk groter (bijna 20cm).

Goed nieuws, de nieuwe Prius heeft een trekgewicht van 725 kilo. Daar kan de vouwwagen dus prima achter. Ik zou hem wel willen hebben jong gebruikt over een tijdje!

@Volt: Dat kan zijn, maar qua maten is de Prius nog steeds een C-segmenter.
De Prius is korter/smaller dan o.a. BMW 3-serie, Avensis, 308SW en smaller dan een Focus hatchback (die dan wel weer korter is).

C of D-segment wat maakt het uit, ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat deze Plug-In variant er een stuk beter uitziet dan de huidige Prius, stiekum zelfs een mooie wagen. Persoonlijk ook meteen fraaier dan de Hyundai versie die ik toch wel erg saai vindt, maar goed smaken verschillen :)

Kristian zei:
Goed nieuws, de nieuwe Prius heeft een trekgewicht van 725 kilo. Daar kan de vouwwagen dus prima achter. Ik zou hem wel willen hebben jong gebruikt over een tijdje!
Kijk, dat is interessant! Dan kan ik 90% van mijn ritjes met aanhangwagen ook doen met zo'n Prius! (y)

Wel een hele verbetering dat de Prius nu wat mag trekken, maar achter de Kia Niro mag 1.300 kg en de Hyundai Ioniq dus waarschijnlijk (ongeveer) hetzelfde.

Ik ben benieuwd naar de Prius plug-in trouwens, dat belooft een veel minder controversieel gelijnde auto te worden. Ik vraag me af waarom Toyota dan kiest voor twee zulke afwijkende designs en waarom de plug-in de sportievere, maar ook conventionelere van de twee is.

Nieuwe beelden van de Prius plug-in die op 23 maart op de New York International Auto Show zijn debuut maakt. De elektrische actieradius zal volgens de Japanse cyclus 50 kilometer bedragen ongeveer het dubbele van de huidige versie.

go-750x563.jpg

bron: insideevs.com

Plug-in Hybrid

ngzyl4eblt2o_800.jpg

mtjy98fbp5tb_800.jpg

a8tyljrbtwld_800.jpg

cdhy5cab2doe_800.jpg

9leyjo5b45qr_800.jpg

8490efb32ca91fdac0ef1acfa4f519f8.jpg

8fb3c4dc4fb8c0b0167094d2b5272080.jpg

[size=x-large]TOYOTA PRIUS PLUG-IN HYBRID GEPRESENTEERD[/size]

PLUG-IN PRIUS KRIJGT ANDER UITERLIJK. Toyota heeft in New York de Prius Plug-in Hybrid geparkeerd, de plug-inhybride versie van de reeds bekende Prius. Om de auto te onderscheiden van de reguliere hybride versie, krijgt de auto een afwijkend uiterlijk mee. Na een teaser heeft Toyota vandaag de spotlights gericht op de Prius Plug-in Hybrid, een uiterlijk afwijkende variant van de Prius, met een reden. Waar de reeds bekende Prius Hybrid een Mirai-achtige achterzijde heeft, is de plug-inhybride Prima voorzien van zowel een ander front als een afwijkende bilpartij. De in de Verenigde Staten Prime geheten Plug-inhybrid is volgens Toyota tevens de rijkst uitgeruste Prius tot op heden.

Exacte specificaties meldt Toyota nog niet, maar de Japanners verwachten een gemiddeld verbruik van 1,4 l/100 km. In reguliere hybridemodus moet de Plug-in Hybrid "even zuinig of zelfs zuiniger" zijn dan de reguliere Prius Hybrid. De totale actieradius ligt op 965 kilometer. Het accupakket is met 8.8 kWh groter dan die van de Hybrid. De 1.8-liter viercilinder is verder identiek aan die van zijn broer. In volledig elektrische modus moet de Prius Plug-in Hybrid 35 kilometer ver kunnen komen. De topsnelheid is dan wel gelimiteerd op 135 km/h. Het platform is verder identiek aan die van de Prius Hybrid, Toyota belooft dan ook dat de Prime hetzelfde zal sturen. De Prime krijgt verder actieve lamellen in de grille die kunnen sluiten om de luchtweerstand verder te beperken. Ook spreekt Toyota over een actieve, aerodynamische achterruit én over de aanwezigheid van zonnepanelen.

Optioneel zijn zaken als een 11-inch metend HD-scherm en een head-up (in kleur) leverbaar. Toyota Safety Sense is eveneens standaard, een pakket bestaande uit zaken als Pre-Collision System met Pedestrian Detection, Automatic Braking, Lane Departure Alert met Steering Assist; Full-Speed Dynamic Radar Cruise Control en Automatic High Beams leverbaar. Ook Blind Spot Monitor en Rear Cross Traffic Alert zijn leverbaar.
https://www.autoweek.nl/nieuws/36551/toyota-prius-plug-in-hybrid-gepresenteerd

Ziet er beter uit dan de reguliere Prius, interieur ook wat anders lijkt mij met groter scherm, ziet er fraai uit. Het witte kunststof vind ik niet geslaagd, wennen, in ieder geval een erg zuinige wagen want de nieuwe Prius schijnt ook zeer zuinig te zijn vlgs bijv. AutoMotorundSport.

Live @ New York International Auto Show:

100.jpg

103.jpg

Bron: https://car.watch.impress.co.jp/docs/event_repo/2016ny/20160323_749666.html

Heel wat sportiever en minder extreem. Ik vind het niet per se een verbetering, overigens.

Waar de 'Japanners' dan helemaal geen verstand van hebben is het op een goede wijze presenteren van nieuwe auto's. Ook deze Prius weer in een vreselijke kleurstelling de wereld rondsturen (zie persfoto's Toyota), ziet er niet uit. Ook zou Toyota er verstandig aan doen, louter en alleen voor het 'plaatje', mooie 18" velgen te monteren, staat zeer veel beter. Ik heb een nieuwe Prius gezien met mooie 5 spa aks 18" velgen, en dan staat er echt een heel 'andere' Prius, veel meer uitstraling. Een mooie velg doet zoveel voor een wagen, dit hebben de 'Duitsers' aanzienlijk beter onder de knie….. . Neemt niet weg dat ik deze Prius Prime er prima vind uitzien, op de lelijke velgen en lelijke kleurstelling na.

ab123cd zei:
Waar de 'Japanners' dan helemaal geen verstand van hebben is het op een goede wijze presenteren van nieuwe auto's.
.... dit hebben de 'Duitsers' aanzienlijk beter onder de knie….. .

Tja, de één is goed in fantastische auto's bouwen, de ander in fantastische marketing... Ieder zijn stiel. :p

Jazzik zei:
ab123cd zei:
Waar de 'Japanners' dan helemaal geen verstand van hebben is het op een goede wijze presenteren van nieuwe auto's.
.... dit hebben de 'Duitsers' aanzienlijk beter onder de knie….. .

Tja, de één is goed in fantastische auto's bouwen, de ander in fantastische marketing... Ieder zijn stiel. :p

Daarnaast denk ik dat de gemiddelde Prius - koper zich niet zo laat foppen met spiegeltjes en rookgordijnen :D

De nieuwe Prius schijnt inmiddels zelfs behoorlijk te sturen en is een goed rijdende auto, aldus het laatste Topgear Magazine....normaal gesproken toch niet echt fan van zijn voorgangers....Ik heb zelf ook een dag in een Prius van de vorige generatie gereden,, maar ik werd er inderdaad niet vrolijk van....
Dus het gaat inmiddels de goede kant op met de rijeigenschappen; wat mij betreft geldt dat helaas niet voor het uiterlijk....maar dat is natuurlijk persoonlijk....

^Een modeshow en dan komt Maggie De Block of Sharon Dijksma over de catwalk. Dat gevoel krijg ik bij deze Prius show.

Is dat echt om de accu op te laden? Ik werd ook helemaal enthousiast toen ik de PIII met zonnepaneel zag, maar dat was toen enkel voor de airco bedoeld zodat je op een warme dag de auto heel de dag met draaiende airco kan laten staan.

Zadelsnuiver zei:
Is dat echt om de accu op te laden? Ik werd ook helemaal enthousiast toen ik de PIII met zonnepaneel zag, maar dat was toen enkel voor de airco bedoeld zodat je op een warme dag de auto heel de dag met draaiende airco kan laten staan.

Het is nog niet helemaal duidelijk in eerste instantie las ik dat de gewone accu wordt opgeladen maar op de site van Toyota staat een 'dedicated' accu.

THE NEW PRIUS PLUG-IN HYBRID

Wheel Critic zei:
^Een modeshow en dan komt Maggie De Block of Sharon Dijksma over de catwalk. Dat gevoel krijg ik bij deze Prius show.
Ah zuurpruim, ga nog wat geilen op uw saai sjoemeldieseltje. Dit is gewoon een nette auto die er goed uit ziet.

@jv11: in dit geval geldt beter geen smaak dan slechte smaak :)
Smaken verschillen maar in dit geval vind het overgrote deel van de posters het een gedrocht.

Wheel Critic zei:
Smaken verschillen maar in dit geval vind het overgrote deel van de posters het een gedrocht.

De meerderheid
a036.gif
denkt altijd dat ze gelijk heeft...
a014.gif

Ik moet heel eerlijk zeggen dat de foto hierboven van de zilvergrijze prius met de zonnecellen op het dak (optie neem ik aan), er erg goed uitziet, futuristisch. Met een mooie 18" velg (niet op de foto want standaard Toyota velg) zou de wagen een stuk beter overkomen. Ik vind de Prius Prime in ieder geval geslaagd, niets mis mee.

Vorige week de auto voor het eerst in de showroom gezien en vandaag voor het eerst in "real life" op de autosnelweg. Hij oogt wat mij betreft te gekunsteld (teveel knikken en vouwen, teveel origami) en minder robuust dan model III, die in mijn ogen toch wel de mooiste in de Priusreeks is/was. Jammer want dit model had met een paar cosmetische aanpassingen zich verder kunnen evolueren tot een uiterst sportieve en chique tegenhanger van de Tesla's.

Jan Jans zei:
Jammer want dit model had met een paar cosmetische aanpassingen zich verder kunnen evolueren tot een uiterst sportieve en chique tegenhanger van de Tesla's.
Dus niet, want de Prius is geen EV. Tesla is mooier qua design maar zijn succes is te danken aan de lage bijtelling.
Zoals de Prius ooit een succes was vanwege de bijtelling, maar dat voordeel is inmiddels gelukkig (bijna) beëindigd.

Aardige vergelijkende test: [size=large]Volkswagen Passat vs Toyota Prius[/size]

https://www.autoexpress.co.uk/volkswagen/passat/95205/volkswagen-passat-vs-toyota-prius

Toyota Hybrid wint van VW diesel! Vraag me af of zo'n uitslag ooit in AutoWeek te lezen zou zijn...

Arno zei:
Toyota Hybrid wint van VW diesel!

vind de vergelijking ook wel een beetje scheef.

The Passat’s lower fuel economy and higher CO2 emissions mean it can’t compete with the Prius. It’ll be more expensive to run as a result, with higher servicing costs and greater depreciation. The VW is roomier inside and provides a bigger boot in five-seat form, but the Toyota is just as practical and a more efficient solution for day-to-day use.

In Engeland is diesel duurder dan benzine, dus zal het voordeel eerder doorslaan in de richting van benzine dan in Nederland. Verder zou ik niet weten wat er scheef is aan de vergelijking. De Prius is misschien een tikje kleiner dan een Passat, maar zeker ruimer dan een Golf of Auris.

En verder is Diesel misschien nog niet helemaal dood, maar VW heeft het al wel met een been in het graf geholpen.

Vreselijke dingen op de weg. Rijden altijd veel langzamer dan de toegestane snelheid waardoor ze opstoppingen veroorzaken. Stomme wagen en vooral duffe gebruikers!

Ze gebruiken tenminste hun richtingaanwijzer. De meeste VW-besuurders weten die niet te vinden, vooral niet als ze hun petje op hebben.

Biobak zei:
Vreselijke dingen op de weg. Rijden altijd veel langzamer dan de toegestane snelheid waardoor ze opstoppingen veroorzaken. Stomme wagen en vooral duffe gebruikers!
Stomme wagen? Het is een technologisch hoogstandje en het braakt geen kankerverwekkende roetwolken uit zoals die Duitse troep. Als je niet verder komt dan wat verzonnen vijandsbeelden dan post je beter niets meer hier, doei!

Wheel Critic zei:
Dus als de meerderheid 1+1 = 3 zegt dan is het effectief ook correct...? De Pruis verkoopt als een dolle, dus vraag je maar eens af wie hier de slechte smaak heeft. ;)

Nou, het lijkt me sterk dat men in de rij staat voor zn looks. Denk dat de prius eerder om andere kwaliteiten gewild is en men het uiterlijk maar op de koop toe neemt óf het uiterlijk bij dit soort wagens juist eerder accepteert. ;)

Ik heb hem nu een paar keer gespot bij de dealer om de hoek,
en in het echt is hij minder lelijk dan op foto.
Het geheel klopt, de lijnen stemmen overeen, hij is niet extravagant of zo.

Maar die lelijke witte console in het interieur, dat is echt een afknapper!!!

2016_Toyota_Prius_Four_Touring_22_CED42BE800875A91B0AF1374CC09A9F13BC4A3B1.jpg

Terug
Bovenaan