Toyota Mirai goede optie?

Adam2014

Wegverkenner
Ik ben zelf sinds enkele maanden in het bezit van een Renault Clio 1.0 TCE uit 2020 waarmee ik overigens erg tevreden ben tot nu toe.

Maar nu zag ik toevallig dat je tegenwoordig voor hetzelfde geld ook een Toyota Mirai kunt kopen.

Een auto die nieuw 60.000 of 70.000 euro heeft gekost, koop je nu voor pakweg 13.000 euro (van 5 tot 8 jaar oud), met lage kilometerstanden zelfs.

Nu overweeg ik niet daadwerkelijk om tot aanschaf over te gaan, maar je zou bijna gaan twijfelen met dergelijke bedragen.

Wat is hier het addertje onder het gras?

Natuurlijk is waterstof beperkt beschikbaar, maar hier in de omgeving is die beschikbaarheid best goed. Of gaan er veel aanbieders stoppen met het leveren van waterstof?

Of is zo’n Toyota Mirai niet zo goed als je op basis van de reputatie van Toyota zou verwachten?

Anders vind ik zo’n Toyota Mirai eigenlijk best een steal.

Het is niet voor niks een steal. Meerdere fabrikanten faseren waterstof uit. Dus extra waterstofstations komen er niet bij, de huidige die er wel zijn zullen wellicht gaan sluiten. Vandaar dus nauwelijks vraag en dus ramprijzen.

(artikel zit niet achter de paywall hier, maar als het in NL niet leesbaar is, zal ik een paar snaps posten)

Mijn idee : ver van wegblijven dus.

Over de techniek hoef je je geen zorgen te maken, want het is een Toyota.

Maar het is "gevaarlijk" om een waterstofauto aan te schaffen, om de volgende reden : het is een reeël risico, dat waterstofstations gesloten worden in de nabije toekomst, omdat er simpelweg te weinig vraag is naar waterstof als auto brandstof. Zouden waterstof stations sluiten, dan zit je in één keer opgescheept met een (economisch) waardeloze auto. Dus liever niet doen.

En ze zijn verschrikkelijk inefficiënt.

Wel mooie auto. En waterstof kun je in theorie ook thuis maken. Maar je bent waarschijnlijk vele malen goedkoper uit met een elektrische auto.

En ze zijn verschrikkelijk inefficiënt.

Wel mooie auto. En waterstof kun je in theorie ook thuis maken. Maar je bent waarschijnlijk vele malen goedkoper uit met een elektrische auto.
Ik denk dat jij het recente model bedoelt. Die is idd erg mooi. TS bedoelt denk ik dit model:
toyota-mirai-waterstof-komt-dichtbij-full-17112014091820-5036.png

Terug
Bovenaan