Toyota C-HR 2020 PEHV, full EV ervaringen ?

Konami

Startmotor
Op het moment aan het oriënteren voor een andere auto, huidige privé auto is een hybrid zonder stekker, qua rijcomfort en zuinigheid valt het allemaal erg tegen. (Corolla Touring 2.0 hybrid)
Ditmaal wil ik een PEHV waarmee ik volledig EV kan rijden voor minstens 25km of liever meer.

Zo nu en dan rijd ik wel eens een Passat GTE van mijn werkgever, en qua aandrijflijn is dit toch wel een hele fijne auto.
Maar het meest ben ik gecharmeerd over de mogelijkheid om volledig EV te rijden op de snelweg. Gezien ik zowel op de zaak als thuis gratis kan laden, zou dit ideaal zijn. Een BEV is voor mij geen optie, omdat ik regelmatig lange afstanden op een dag maak (800km+), en geen tijd (en zin!) hebt in het gedoe van verplicht lang laden.
Afin, een VW GTE is nogal aan de prijzige kant, thans wil ik hem aardig in de opties hebben. Een overstap naar bijvoorbeeld een C-HR zou een logischer stap zijn, vooral omdat de dealer een gunstigere inruildeal voor mij kan maken.

Echter wat ik niet kan vinden, hoe is de hybrid van de 2.0 PEHV ? Mijn huidige non-plug hybrid, kan volledig EV rijden, een paar kilometer op maximaal 40km/u, waardeloos.
Het schijnt dat de C-HR PEHV veel sneller en verder kan op volledig EV, maar niemand die mij exacte (praktijk) cijfers kan geven. Dealer weet het niet zeker, online is er ook erg weinig over te vinden. Ik zou een proefrit kunnen boeken om het zelf te ondervinden, maar dit leek mij even handiger ;)
Iemand hier met praktijk ervaring ?

CHR plugin? Van 2020? Met gewone hybrides van Toyota rij je enkel met lage snelheden een paar km vol elektrisch.

Mijn huidige non-plug hybrid, kan volledig EV rijden, een paar kilometer op maximaal 40km/u, waardeloos.
Dat is niet waardeloos. Mijn benzineauto rijdt ook niet als ik er geen benzine in gooi. Kwestie van het hebben van realistische verwachtingen.
Zo'n Corolla Hybrid is echt een efficiënt ding. Een PHEV wordt echt niet efficiënter. En op de snelweg is volledig elektrisch minder logisch dan in de stad. Je huidige auto past dan juist prima voor dat gebruik.

Intussen had een andere dealer mij teruggebeld. Een C-HR van het uitgaande model in PHEV zou niet of nauwelijks geleverd geweest zijn in Nederland. Dus dan is het idd snel klaar.
Dat er een paar (PHEV) te koop zouden staan, zou een advertentiefout geweest moeten zijn.

CHR plugin? Van 2020? Met gewone hybrides van Toyota rij je enkel met lage snelheden een paar km vol elektrisch.
Klopt, ongeveer tm. 40km/u. En dat vind ik inderdaad te laag.

Dat is niet waardeloos. Mijn benzineauto rijdt ook niet als ik er geen benzine in gooi. Kwestie van het hebben van realistische verwachtingen.
Zo'n Corolla Hybrid is echt een efficiënt ding. Een PHEV wordt echt niet efficiënter. En op de snelweg is volledig elektrisch minder logisch dan in de stad. Je huidige auto past dan juist prima voor dat gebruik.

Mijn Corolla is op de snelweg nauwelijks veel zuiniger dan een normale auto, in stadsverkeer is het inderdaad een ander verhaal. Een PHEV wordt zeker een stuk zuiniger in gebruik als je met een (gratis) volgeladen accu kunt rijden. Als je rit binnen het accubereik past, en gewoon met het verkeer in EV mode kunt meerijden (100~130km/u) heb je geen brandstof verbruikt, en in mijn geval feitelijk gratis gereden.
En dat is eigenlijk precies wat ik zocht.

Een PHEV is vrij onzuinig als je die elektrisch rijdt. En het laden is ook verre van gratis. Per kilometer is op benzine rijden met een PHEV vaak zelfs voordeliger. Eigenlijk is een PHEV het slechtste van twee werelden. Of je moet woon-werk helemaal kunnen rijden op goedkope stroom van thuis of kantoor.

Een PHEV is vrij onzuinig als je die elektrisch rijdt. En het laden is ook verre van gratis. Per kilometer is op benzine rijden met een PHEV vaak zelfs voordeliger. Eigenlijk is een PHEV het slechtste van twee werelden. Of je moet woon-werk helemaal kunnen rijden op goedkope stroom van thuis of kantoor.
Zoals ik al eerder vermelde, in mijn situatie kan ik gratis laden, dus elektrische kilometers zijn voor mij een pré.
Als ik dan het netto benzine verbruik vergelijk tussen mijn (HEV) privé auto, en de (PHEV) zakelijke Passat GTE op mijn dagelijks WW verkeer, dan verbruikt de GTE met een volle accu toch echt veel minder benzine.

Het moet in je situatie passen, zo heeft iedere type weer zijn eigen voordelen naar situatie.

Komt die nieuwe Golf plugin niet dit jaar op de markt? 100km elektrisch volgens de brochure

Met een PHEV kun je ritten van 50 tot 100km, geheel elektrisch afleggen en op de snelweg kun je de extra kracht van de elektrische motor gebruiken om te accelereren of om in te halen, wat ook weer brandstof scheelt. De nieuwe golf en de Tiguan kunnen 100km elektrisch afleggen en snel laden. Maar als je dagelijks echt veel km af moet leggen dan gaat er nog niks boven een diesel.

Met regelmatig 800km per dag, is een HEV niet echt zinvol. Je rijdt dan hoofdzakelijk snelweg kilometers, waar (bijna) niet rgeneratief geremd wordt, en juist dáár moet een HEV het van hebben, om een merkbare verbruiks reductie te halen. Ook een benzine PHEV is in deze situatie niet optimaal, om dezelfde reden: ± 40 ~ 50 Km elektrisch rijden, en dan ruim 700 km op benzine levert geen noemenswaardige winst op.

Zoals Rog al vermeld is in dit geval een diesel de beste optie. Misschien zelfs beter nog : Diesel- PHEV. Op de snelweg rijd je dan op diesel, en in stedelijke gebieden elektrisch.

Een Toyota C-HR PHEV uit 2020 bestaat helemaal niet! De nieuwste versie is er wel als PHEV. Aangezien je regelmatig lange afstanden op een dag maakt (800km+) is je huidige Corolla 2.0 hybrid een prima keuze! Met een Passat GTE ga je niet (veel) minder benzine verbruiken omdat deze een stuk onzuiniger is dan de Corolla als de accu 'leeg' is plus dat je je een ons stekkert!

Als je nog zuiniger wilt kun je beter de nieuwe Prius PHEV nemen!

Laatst bewerkt:
Komt die nieuwe Golf plugin niet dit jaar op de markt? 100km elektrisch volgens de brochure
Klopt, maar is buiten mijn budget wat ik er aan uit wilt geven. Normaliter koop ik de privé auto's als ze ongeveer 2 tot 3 jaar oud zijn, dan is de kop er al aardig af, en rijdt je nog steeds een jonge auto.

Met een PHEV kun je ritten van 50 tot 100km, geheel elektrisch afleggen en op de snelweg kun je de extra kracht van de elektrische motor gebruiken om te accelereren of om in te halen, wat ook weer brandstof scheelt. De nieuwe golf en de Tiguan kunnen 100km elektrisch afleggen en snel laden. Maar als je dagelijks echt veel km af moet leggen dan gaat er nog niks boven een diesel.

Jah, vertel mij wat. Liefst zou ik diesel rijden, maar dat is financieel gezien niet wijs. Hiernaast rijden we ook veel korte stukjes, en dat is doorgaans niet goed voor een diesel.

Met regelmatig 800km per dag, is een HEV niet echt zinvol. Je rijdt dan hoofdzakelijk snelweg kilometers, waar (bijna) niet rgeneratief geremd wordt, en juist dáár moet een HEV het van hebben, om een merkbare verbruiks reductie te halen. Ook een benzine PHEV is in deze situatie niet optimaal, om dezelfde reden: ± 40 ~ 50 Km elektrisch rijden, en dan ruim 700 km op benzine levert geen noemenswaardige winst op.

Zoals Rog al vermeld is in dit geval een diesel de beste optie. Misschien zelfs beter nog : Diesel- PHEV. Op de snelweg rijd je dan op diesel, en in stedelijke gebieden elektrisch.

Regelmatig is relatief, voor de sommigen is dat 1x per week, voor mij is dat 1x per 1 a 2 maanden, en soms 2x per maand.
Totaan afgelopen jaar hadden we (ik) 2 auto's voor de deur staan, een Duitse diesel voor de zakelijke kilometers en een privé auto (Corolla HEV).

Vanwege gewijzigde afspraken met de werkgever, kan ik nu met de privé auto ook zakelijke kilometers maken.
Doorgaans is het woonwerkverkeer zo'n 55km, en hiernaast rijden we veel korte stukjes (boodschappen, sport, gratis über voor de kids). En dan zo nu en dan moet ik naar een project, wat vaak +/- 800 tot 1000 km.
Die lange stukken geloof ik wel, die zijn toch betaald, echter is dat voor mij wel de reden om geen BEV aan te schaffen.
Mij is het te doen om de korte stukjes en de 2x 55km woonwerk. Zoals ik al aangaf, zowel op werk als thuis kan ik gratis laden.
Naar mijn inziens, ben ik met een PHEV het beste af, alle korte ritjes zijn volledig EV, en het WW is ook grotendeels gedekt, dit zijn letterlijk gratis kilometers voor mij.
Een diesel PHEV zou erg fijn zijn, maar helaas, dat is geen doen meer in Nederland, thans niet qua torenhoge MRB.

Een Toyota C-HR PHEV uit 2020 bestaat helemaal niet! De nieuwste versie is er wel als PHEV. Aangezien je regelmatig lange afstanden op een dag maakt (800km+) is je huidige Corolla 2.0 hybrid een prima keuze! Met een Passat GTE ga je niet (veel) minder benzine verbruiken omdat deze een stuk onzuiniger is dan de Corolla als de accu 'leeg' is plus dat je je een ons stekkert!

Daar was ik intussen achter, ik was oorspronkelijk op een dwaalspoor gezet van een nieuwbericht dat de C-HR een PHEV kreeg, maar dat was een buitenlands bericht. Omdat ik later advertenties van C-HR met PHEV zag staan, ging ik er vanuit dat ze al een poosje op de markt waren. Verkeerd ingeschat dus.
Mijn huidige Corolla is zeker geen prima keuze, zoals ik al aangaf, nu gooi ik dagelijks benzine in de ICE terwijl ik ook gratis EV kan kunnen rijden. Dat de GTE uiteindelijk met een lege accu meer zal verbruiken, twijfel ik niet over, maar niet op een traject waar het merendeel uit de gratis opgeladen accu komt.

Nieuwe Prius, eindelijk weer een auto waar je niet voor schut in zit, en hopelijk betere rijeigenschappen dan mijn Corolla, maar budgettechnisch helaas te ver weg.

Er is geen enkele business case om een plugin hybride te nemen: de auto's zijn duurder in aanschaf, wordt duurder aan wegenbelasting en verbruiken meer brandstof met lege batterij dan een hybrid.

De batterij vol krijgen kost ook geld.
De plugin auto is complex: relatief meer storingen en op lange termijn risico op dure reparaties.

Qua rijgedrag: je zeult 200kilo belast mee. Die batterijen gaan ook ten kosten van beschikbare bagageruimte.

Lees voor de grap eens de reviews van een Kia Sportage Hybrid versus de Plugin Hybrid op deze website.

Ik ken zat mensen die heel blij zijn met hun Plugin Hybride en de GTE van Volkswagen komt heel goed uit de bus als het om betrouwbaarheid gaat en EV rijders moeten dadelijk ook gewoon de volle wegenbelasting betalen.

Als je al met een Toyota Corolla Hybrid niet tevreden bent dan moet je niet over een Toyota C-HR Hybrid nadenken. Beide modellen het hetzelfde principe van aandrijflijn.

Weet niet op hoeveel KM op jaarbasis je uit zou komen maar met regelmatig de 2x 55 km per week en ook af en toe de 800 km zie ik gewoon een diesel als meest logische optie.

Zal wel met de rav4 in de war zijn, die er als plugin eerder als suzuki across was. Rav4 2021 en across in 2020

Wel eens gedacht aan een V60 diesel phev?
Diesel op de snelweg, EV in de stad? Lekker luxe, alleen is de vraag of je met het besparen van de brandstof het verschil in MRB kan goedmaken...

ik vind nou niet dat je in de prius 2016-2022 voor schut rijdt, dat zou dan ook mijn keuze zijn als het plug-inn moet worden.
Het ziet eruit als een verschrikking.
Klopt, iedereen vraagt waarom je in vredesnaam daar in gaat rijden.
Hij staat op nummer 7, trouwens, lelijkste auto's ooit.

Voordeel: niemand gaat ooit je auto lenen.

Het ziet eruit als een verschrikking.

Klopt, iedereen vraagt waarom je in vredesnaam daar in gaat rijden.
Hij staat op nummer 7, trouwens, lelijkste auto's ooit.

Voordeel: niemand gaat ooit je auto lenen.
Check

Terug
Bovenaan