Toyota Aygo aanschaffen: gaan voor een nieuwer of ouder model?

De Aygo/C1/108 hebben nooit een cruise control, altijd een speed limiter. Als er wel cruise control op zit is dit achteraf ingebouwd, af-fabriek was dit niet mogelijk.
Als je het een leuke auto vindt zou ik ook zeker eens de Up! (of Mii/Citigo) uitproberen. Ik heb een Up uit 2016 en een vriend een C1 uit 2015, de C1 vind ik minder comfortabel en luidruchtiger dan mijn Up.
Met de andere auto’s die hier genoemd zijn (Karl/i10/picanto) heb ik geen ervaring.
Bij de Up is cruisecontrol trouwens wel een optie.
Succes met je zoektocht! :)

Cuno zei:
De Aygo/C1/108 hebben nooit een cruise control, altijd een speed limiter. Als er wel cruise control op zit is dit achteraf ingebouwd, af-fabriek was dit niet mogelijk.
Als je het een leuke auto vindt zou ik ook zeker eens de Up! (of Mii/Citigo) uitproberen. Ik heb een Up uit 2016 en een vriend een C1 uit 2015, de C1 vind ik minder comfortabel en luidruchtiger dan mijn Up.
Met de andere auto’s die hier genoemd zijn (Karl/i10/picanto) heb ik geen ervaring.
Bij de Up is cruisecontrol trouwens wel een optie.
Succes met je zoektocht! :)

Oh die cruise is wel fijn bij de Up! Hoe zit het met betrouwbaarheid/ onderhoudskosten etc? Ben ik het algemeen geen fan van VAG. Hoor daar vaak slechte dingen over. In hoeverre dat altijd allemaal klopt weet ik niet.

Zelf heb ik hem nu ruim een jaar, kosten voor klein onderhoud, apk en pechhulp (je weet maar nooit 😉) kostte mij 270 euro. M’n C1 werd onderhouden door bevriend automonteur, maar toen ik de Up kocht stopte hij als monteur. Kan de prijzen dus niet goed met elkaar vergelijken. Betrouwbaarheid; in het geval van m’n Up rijd ik al 30.000 km zonder problemen (van 60 naar 90k km), volgens mij een relatief betrouwbaar autootje. Daar is op internet vast genoeg over te vinden. De Aygo 2e generatie is grotendeels gebaseerd op de 1e generatie, die heeft zich al enorm bewezen, zie daarvoor klokje rond op YouTube. Volgens mij (correct me if I’m wrong) hoeft de koppeling bij de 2e generatie Aygo/C1/108 niet meer handmatig afgesteld te worden, waar dit bij de eerste generatie wel moest wat vaak vergeten werd en hierdoor de koppeling vaak al snel vervangen moest worden.

Persoonlijk verder ook helemaal geen VAG fan, vind de golfjes, polo’s, t-rocs etc oersaai, maar moet zeggen dat ze wel erg fijn rijden.

Cuno zei:
Volgens mij (correct me if I’m wrong) hoeft de koppeling bij de 2e generatie Aygo/C1/108 niet meer handmatig afgesteld te worden, waar dit bij de eerste generatie wel moest wat vaak vergeten werd en hierdoor de koppeling vaak al snel vervangen moest worden.

De koppeling is wel beter maar hij moet nog steeds handmatig bijgesteld worden.

De ADAC heeft een onderzoek gedaan of een auto geschikt is voor lange mensen.

Even als voorbeeld de nog niet genoemde Renault Clio 4, wat een hele goede en betrouwbare auto is, is geschikt voor mensen tot 197 CM, en hoort hiermee tot de auto's die geschikt zijn voor hele lange mensen.

Zitcomfort is gewoon erg belangrijk in een auto. Ik heb nu een Renault Clio 5 RS Line, die is flink boven je budget maar zit door de grote stoelen met veel verstel mogelijkheden, en axiaal verstelbare stuur bijzonder goed.
In de Toyota Aygo 1 had ik altijd pijn in mijn rug en benen.

Zo’n renault clio 0.9 tce, zijn die ook wat betrouwbaar? Vind het wel een mooiere auto dan een aygo.

bob 1729827 zei:
Zo’n renault clio 0.9 tce, zijn die ook wat betrouwbaar? Vind het wel een mooiere auto dan een aygo.
Ze staan bekend als heel betrouwbaar. Zoals bij elke occasion is het natuurlijk belangrijk dat de auto goed en regelmatig is onderhouden. De 0,9 TCe motor gaat in de praktijk heel lang mee, soms moet de distributieketting worden vervangen, maar dit komt niet vaak voor. De motor heeft indirecte injectie, hierdoor heb je niet snel last van vervuiling.

Half 2016 kwam de phase 2, daar zijn mooiere materialen gebruikt, de auto heeft minder windgeruis, en is beter afgewerkt.

ak2 zei:
bob 1729827 zei:
Ze staan bekend als heel betrouwbaar. Zoals bij elke occasion is het natuurlijk belangrijk dat de auto goed en regelmatig is onderhouden. De 0,9 TCe motor gaat in de praktijk heel lang mee, soms moet de distributieketting worden vervangen, maar dit komt niet vaak voor. De motor heeft indirecte injectie, hierdoor heb je niet snel last van vervuiling.

Half 2016 kwam de phase 2, daar zijn mooiere materialen gebruikt, de auto heeft minder windgeruis, en is beter afgewerkt.

Dank voor je antwoord! Heb zojuist een aygo proefgereden en deze ook gekocht! 1 met een xplay pakket dus met parkeercamera en touchscreen scherm. Ik was verbaasd hoe fijn die auto eigenlijk reed. Had ook genoeg ruimte met mijn 1.93m. Ik vond het gaspedaal wel erg gevoelig. Hoefde maar een klein beetje het pedaal in te drukken en de motor schoot al vol in de toeren. Moest wel echt wennen met de koppeling want die kwam pas wat later in.

Nico GTR zei:
Gefeliciteerd! Koppeling nog ff stellen dus. ;)

Ja ik had er nog naar gevraagd maar de meneer dacht dat koppeling hydraulisch was. Ik zei nee vgm gewoon met een kabel maar hij geloofde dat niet helemaal. De auto krijgt nog een beurt+apk bij aflevering. Of is het raar om nog even te vragen of ze dan ook de koppeling kunnen afstellen?

ak2 zei:
Gefeliciteerd veel plezier met de Toyota Aygo.

Hartelijk dank! Het viel me op dat de Aygo makkelijk toeren maakt. Als je een beetje vlot wil rijden is dit ook wel nodig. Ik heb in het algemeen geleerd dat veel toeren maken niet altijd goed is voor de motor omdat het hierdoor meer slijt. Maar ik neem aan dat het bij zo’n Aygo geen kwaad kan om deze goed in de toeren te rijden?

bob 1729827 zei:
Nico GTR zei:
Gefeliciteerd! Koppeling nog ff stellen dus. ;)

Ja ik had er nog naar gevraagd maar de meneer dacht dat koppeling hydraulisch was. Ik zei nee vgm gewoon met een kabel maar hij geloofde dat niet helemaal. De auto krijgt nog een beurt+apk bij aflevering. Of is het raar om nog even te vragen of ze dan ook de koppeling kunnen afstellen?

Lijkt me een heel reëele vraag. Hij zal je wel afschepen.

Hydraulisch is die niet ben er vrij zeker van. Ik heb maar 1 auto met een hydraulische koppeling en dat verschil voel je wel.

Aygo is kabelbediende koppeling, evenals bij de Cuore met zelfde motorblok. Bij de Yaris 1.0 is hij wel weer hydrauliscjlh bediend en hoef je niet te stellen.

Terug
Bovenaan