Toekomstige modelintroducties: update 24/6 met Stellantis

Rutger DC

Asfaltkampioen
Vooralsnog slechts de plannen van de Japanse en Zuid-Koreaanse autofabrikanten, zal steeds verder worden uitgebreid.
i = internationale introductie (uitsluitend voor Europa/Nederland bestemde modellen)
s = Nederlandse showroomintroductie

125px-Flag_of_Japan.svg.png


Honda
HR-V (i) Begin 2021 | (s) Eind 2021
Civic hatchback (i) Medio 2021 | (s) Eind 2021
SUV e (i) komst onbekend/2021

Isuzu
D-Max (s) Begin 2021

Lexus
LS facelift (s) Begin 2021
UX facelift (i) Eind 2021
NX (i) Eind 2021

Mazda
-

Mitsubishi
Eclipse Cross facelift/PHEV (s) Maart 2021

Nissan
Qashqai (i) januari/februari 2021 | (s) Lente 2021
Navara facelift (s) Voorjaar/medio 2021
Ariya (s) Zomer 2021
X-Trail (s) Eind 2021
NV250 onbekend of er een opvolger komt

Subaru
Outback (s) komst onbekend/medio 2021
Evoltis (i) 2021
XV of Forester PHEV (s) Eind 2021/Begin 2022 (volgens Noorse publicatie)

Suzuki
Across (s) september 2020
Swace (s) januari 2021
Vitara (i) Herfst 2021
S-Cross facelift (i) 2021

Toyota
Yaris GR.4 (s) December 2020
Hilux facelift (s) December 2020
Highlander (s) Januari 2021
GR 86 (i) komst onbekend/begin 2021
Mirai (s) Maart 2021
ProAce Verso EV (s) Maart 2021
Camry facelift (s) Voorjaar 2021
Yaris Cross (s) Zomer 2021
Aygo (i) Medio 2021
ProAce City Verso EV (s) Herfst 2021
BZ (i) 2021
Corolla Cross (s) komst onbekend/mogelijk eind 2021
RAV4 PHEV (s) Begin 2022

125px-Flag_of_Romania.svg.png


Dacia
Sandero (s) Januari 2021
Spring (s) April 2021

125px-Flag_of_the_United_States.svg.png


Ford
Puma ST (s) november 2020
Mustang Mach-E (s) Februari 2021
Kuga FHEV (s) Begin 2021/komst naar NL onbekend
S-MAX FHEV (i) Begin 2021/komst naar NL onbekend
Galaxy FHEV (i) Begin 2021/komst naar NL onbekend
Grand Kuga (i) Eind 2021
Transit Electric (s) 2022

Jeep
Grand Cherokee (i) Begin 2021
Grand Compass (i) Begin 2021 | (i) Eind 2021
Compass facelift (s) Medio 2021
Gladiator (s) 2021

Lucid
Air (s) Eind 2021

Tesla
Model S facelift (i) maart 2021
Model X facelift (i) maart 2021
Model Y (s) Voorjaar 2021

125px-Flag_of_South_Korea.svg.png


Genesis
Reeds op zeer bescheiden schaal actief in Duitsland, tijdlijn grootschalige introductie Europa onbekend.

Hyundai
i20 (s) november 2020
i30 N facelift (s) eind 2020
Kona facelift (s) januari 2021 |
Tucson (s) januari 2021
Santa Fe facelift (s) Begin 2021
i20 N (s) voorjaar 2021
Bayon (i) Begin 2021 | (s) Eerste helft 2021
Ioniq 5 (i) Begin 2021 | (s) Eind 2021
Kona Electric facelift (s) zomer 2021

Kia
Stonic GT Line (s) januari 2021
Sorento PHEV (s) maart 2021
Stinger facelift (s) Begin 2021
Sportage (i) Begin 2021 | (s) Eind 2021
Futuron (i) Begin 2021 | (s) Eind 2021?
Niro (i) Eind 2021 | (s) Begin 2022

SsangYong
Rexton facelift (s) Begin 2021
Korando e-motion EV (i) maart 2021
 
Mooi overzicht. Maar staat de Qashqai nog voor de internationale introductie al hier in de showroom? :confused:
 
Ik denk dat een kalender juist in chronologische volgorde moet staan i.p.v. per merk (en dan dat niet eens alfabetisch).
 
Tydelyck zei:
Ik denk dat een kalender juist in chronologische volgorde moet staan i.p.v. per merk (en dan dat niet eens alfabetisch).

Dat wordt een zooitje. Noem het hoe je het noemen wilt.

Wouter82 zei:
Mooi overzicht. Maar staat de Qashqai nog voor de internationale introductie al hier in de showroom? :confused:

Dank je. :) Heb het omgewisseld.
 
Komt die Kona Electric facelift zoveel later dan die van de hybrides? Of komt dat doordat de gekentekende Electrics van deze maand eerst opgemaakt moeten worden? :p

Dat de RAV4 PHEV zo laat naar NL komt is ook bijzonder, elders in Europa wordt die toch al geleverd?
 
Rutger DC zei:
Tydelyck zei:
Ik denk dat een kalender juist in chronologische volgorde moet staan i.p.v. per merk (en dan dat niet eens alfabetisch).

Dat wordt een zooitje.

Het vakblad Automobiel Management heeft jarenlang in elk nummer zo'n kalender afgedrukt, chronologisch, prima overzichtelijk. En https://www.autogids.be/autonieuws/nieuwe-automodellen/kalender.html doet het ook nu nog zo.

Twee data per model noemen, dat is pas een zooitje.
 
Tydelyck zei:
Het vakblad Automobiel Management heeft jarenlang in elk nummer zo'n kalender afgedrukt, chronologisch, prima overzichtelijk. En https://www.autogids.be/autonieuws/nieuwe-automodellen/kalender.html doet het ook nu nog zo.

Twee data per model noemen, dat is pas een zooitje.

Je weet het altijd leuk te brengen op het forum. Ik zal kijken wat ik ermee kan doen. Mijn lijstjes worden wel veel langer dan die van Autogids, want dat is zoals je kunt zien heel incompleet. Per merk vind ik prettiger, ik doe het namelijk in de eerste plaats voor mezelf. :)

MWH zei:
Dat de RAV4 PHEV zo laat naar NL komt is ook bijzonder, elders in Europa wordt die toch al geleverd?

Ja klopt, best bijzonder dat Toyota daar hier zolang mee wacht. Waarschijnlijk verwacht Louwman er hier niet zoveel van en gunt men Suzuki (geïmporteerd door NIMAG, onderdeel van Louwman) het voordeel.
 
Dit topic was een beetje een mislukt initiatief, maar goed. In het Peugeot 408-topic schreef ik dat Opel een eigen variant krijgt, maar is dat wel zo? Ik heb even gezocht. Dit is Stellantis' LEV-planning voor 2022-2023:

plan-stellantis.jpg


Veel verrassingen zijn er niet meer te verwachten dit jaar en volgend jaar: de modellen waar nog TBA staat kunnen inmiddels wel aardig worden ingevuld:
Citroën: hier zitten dan misschien nog de grootste vraagtekens. Vermoed zelf dat het om de C4 X (C5 X, break-achtige versie van bestaande C4) update 27/6: de een is de C4 X en de ander de C3 (komt ook als EV, waarschijnlijk ook in Europa als aangepaste versie van reeds gepresenteerde model voor Zuid-Amerika, India e.d.)
Dodge: Hornet - Alfa Romeo Tonale-kloon
Fiat: wellicht de Ulysse, Doblò MPV
Fiat Professional: Scudo, Doblò
Jeep: compacte Jeep waarvan de eerste foto's reeds zijn vrijgegeven, naam nog onbekend
Peugeot: 408

Opels toekomstplannen: http://www.opel-niedersachsen.de/neuheiten.html / https://www.largus.fr/actualite-automobile/opel-va-devenir-100-electrique-et-annonce-ses-futurs-modeles-10875397.html

2022 Astra ST (OV52)
2023 Grandland GSe
2023 Astra GSe (OV51, OV52)
2023 Astra-e (OV51, OV52)
2024 Astra "Cross Tourer" (OV54)
2024 Crossland (OV24)
2024/5 Grandland (OV64) - zowel 2024 als 2025 worden genoemd
2025 Manta (OV85) - EV die in Melfi, Italië van de band zal rollen samen met de DS 9 Crossback
2026 Insignia - wordt soms in één adem genoemd met Manta
2026 Corsa (OV31)
2027 Mokka (OV34)
2028 Astra

Krijgt Opel dus een eigen variant van de 408? Opel werkt aan een auto met productcode OV54, een code die wel zoiets suggereert - de Peugeot 408 is onder de werkcode P54 ontwikkeld.

Vertaald uit het Tsjechisch met Google Translate:

It is developed with the internal designation OV54, but it is also called Astra Cross, which indicates its character. It is supposed to be a crossover, a car with increased ground clearance and probably also a plastic-coated body.

According to internal reports, the novelty will be based on the new Astra Sports Tourer station wagon, but it is not yet clear how much it will differ from the starting car. Whether it will be "just" a raised station wagon in the style of a larger Insignia Country Tourer , or whether it will be a real crossover, for example in the style of Kie Xceed , derived from the compact Ceed.

An interesting news is the fact that an electric drive is planned for this Astra. It is possible that this will be the only option. This would be part of plans to electrify the brand's offer. Until about 2028, Opel intends to offer only electric cars in Europe.

De "Astra Cross Tourer" wordt echter iets anders:

By the way, another member of the Stellantis Group, of which Opel is a part, was also preparing a similarly designed car. The 308-based crossover was also discussed in connection with Peugeot. However, this project was apparently canceled so that the two brands of the group would not compete too much in a segment that is not so large. Instead, Peugeot is working on a similarly large SUV coupe, which could bear the designation 4008 [size=x-small][dat is dus de 408 geworden][/size].

Bron: https://www.auto.cz/novy-opel-astra-dorazi-jeste-ve-treti-karosarske-verzi-sedan-ani-kupe-to-ale-nebudou-141279

O ja, vul gerust dit topic aan met de modelintroductieplannen van andere merken. :)
 
Opvallend:
codenaam van de 408 is P54 (308 is P52, 308 SW P53), in de opsomming hierboven staat OV54 vermeld: dus dat zou dan toch een 'zustermodel' van de 408 moeten worden.

Wat de C4 X betreft: volgende week (29/06) zou het doek getrokken worden van een 4-deurs versie (beetje genre Model 3 of C6, met aflopende kofferlijn) C4 L doet ook de ronde als naam. Dat lijkt niet onlogisch gezien deze versie niet voor Europa is bedoeld maar voor landen met een voorkeur voor sedans, een L in de naam doet het in China altijd goed als dat wijst op veel ruimte op de achterbank.

Ontbreekt in het overzicht. Facelift van de DS7, wordt de 27e onthuld;
 
Lancia krijgt pas vanaf 2024 nieuw modellen.

2024 Ypsilon
2026 Aurelia - EV met techniek van DS 9 II, Manta/Insignia
2028 Delta

De Chrysler Airflow (EV) komt ook na 2023 (volgens mij modeljaar 2025, dus in 2024).
 
Het is me nou eerlijk gezegd nog steeds niet duidelijk of er een Opel-derivaat van de 408 komt.

Op internet circuleert deze schets. Zou het dan zoiets worden?
OpelAstraCountryTourer.jpg
 
Terug
Bovenaan