Marleen
Asfaltkampioen
De eerste details van een mogelijk besparingsplan binnen Volkswagen zijn deze ochtend in de pers verschenen. Er is sprake van een "bijna-akkoord".
Concreet zou er naast een looninlevering van 10 procent en het schrappen van bonussen, sprake zijn van een aantal verschuivingen qua productie. Opmerkelijk daarbij is dat de fabrieken in de deelstaten die mede-aandeelhouder zijn, gespaard blijven.
Grootste slachtoffer is de fabriek in het Oost-Duitse Zwickau, waar momenteel een hele reeks EV's worden geproduceerd. De productie van de ID3, ID4 en de Cupra Born verschuiven naar andere fabrieken. De moederfabriek in Wolfsburg krijgt de ID3 en de Cupra Born, terwijl de ID4 naar de fabriek in Emden verhuist. Wolfsburg verliest op zijn beurt wel de Golf aan de Mexicaanse fabriek in Puebla. Wolfsburg is van oudsher de fabriek die de twee succesmodellen van VW maakt: de Kever en erna de Golf. Wolfsburg zou wel de elektrische Golf krijgen. De productiecapaciteit in de grootste autofabriek van Europa wordt ingekrompen. In plaats van de huidige vier productielijnen zouden er nog maar twee assemblagelijnen overblijven.
Zwickau zou dan met de Audi Q4 e-tron overblijven. Omdat die volumes te laag liggen voor een fabriek met 8.000 werknemers krijgt ze dus ook een andere activiteit: tweedehands elektrische wagens opknappen.
----
Vorig bericht:
De laatste tijd duiken in er in de pers geruchten op als zou VW van plan zijn de productie van de Golf te verhuizen naar Mexico.
Volgens de krant Handelsblatt overweegt Volkswagen om de productie van het merkicoon naar de fabriek in Puebla, Mexico te verplaatsen . Een definitief besluit zal de komende weken worden genomen tijdens de strategische planningsvergadering van Volkswagen. De definitie van het strategisch plan werd uitgesteld vanwege de lopende onderhandelingen over het bedrijfsbesparingsplan en de nieuwe cao met de vakbond IG Metall.
Door de verhuizing van de Golf van Wolfsburg naar Puebla zou het bedrijf besparingen kunnen realiseren op het gebied van productiekosten (lagere arbeids- en energiekosten). Mocht de productie van de Golf zijn historische thuisbasis verlaten, dan zou dat een duidelijk signaal zijn van de transitie van Volkswagen naar een door elektriciteit gedomineerde toekomst. De fabriek in Wolfsburg zou namelijk bestemd kunnen zijn voor nieuwe modellen op basis van het elektrische platform MEB. De Golf zou een soortgelijk pad volgen als dat van de Kever , een icoon dat zijn levenscyclus ver van zijn roots heeft verlengd. Het is precies in Mexico dat het Duitse merk al bijna vier decennia lang zijn meest iconische model creëert. Puebla is momenteel de grootste buitenlandse productielocatie van de Groep.
Concreet zou er naast een looninlevering van 10 procent en het schrappen van bonussen, sprake zijn van een aantal verschuivingen qua productie. Opmerkelijk daarbij is dat de fabrieken in de deelstaten die mede-aandeelhouder zijn, gespaard blijven.
Grootste slachtoffer is de fabriek in het Oost-Duitse Zwickau, waar momenteel een hele reeks EV's worden geproduceerd. De productie van de ID3, ID4 en de Cupra Born verschuiven naar andere fabrieken. De moederfabriek in Wolfsburg krijgt de ID3 en de Cupra Born, terwijl de ID4 naar de fabriek in Emden verhuist. Wolfsburg verliest op zijn beurt wel de Golf aan de Mexicaanse fabriek in Puebla. Wolfsburg is van oudsher de fabriek die de twee succesmodellen van VW maakt: de Kever en erna de Golf. Wolfsburg zou wel de elektrische Golf krijgen. De productiecapaciteit in de grootste autofabriek van Europa wordt ingekrompen. In plaats van de huidige vier productielijnen zouden er nog maar twee assemblagelijnen overblijven.
Zwickau zou dan met de Audi Q4 e-tron overblijven. Omdat die volumes te laag liggen voor een fabriek met 8.000 werknemers krijgt ze dus ook een andere activiteit: tweedehands elektrische wagens opknappen.
----
Vorig bericht:
De laatste tijd duiken in er in de pers geruchten op als zou VW van plan zijn de productie van de Golf te verhuizen naar Mexico.
Volgens de krant Handelsblatt overweegt Volkswagen om de productie van het merkicoon naar de fabriek in Puebla, Mexico te verplaatsen . Een definitief besluit zal de komende weken worden genomen tijdens de strategische planningsvergadering van Volkswagen. De definitie van het strategisch plan werd uitgesteld vanwege de lopende onderhandelingen over het bedrijfsbesparingsplan en de nieuwe cao met de vakbond IG Metall.
Door de verhuizing van de Golf van Wolfsburg naar Puebla zou het bedrijf besparingen kunnen realiseren op het gebied van productiekosten (lagere arbeids- en energiekosten). Mocht de productie van de Golf zijn historische thuisbasis verlaten, dan zou dat een duidelijk signaal zijn van de transitie van Volkswagen naar een door elektriciteit gedomineerde toekomst. De fabriek in Wolfsburg zou namelijk bestemd kunnen zijn voor nieuwe modellen op basis van het elektrische platform MEB. De Golf zou een soortgelijk pad volgen als dat van de Kever , een icoon dat zijn levenscyclus ver van zijn roots heeft verlengd. Het is precies in Mexico dat het Duitse merk al bijna vier decennia lang zijn meest iconische model creëert. Puebla is momenteel de grootste buitenlandse productielocatie van de Groep.
Laatst bewerkt: