Toch nog een diesel?

WillenZO

Net ingestapt
Inmiddels heb ik bijna 200.000 km gereden met de Renault Laguna Diesel die ik dankzij het advies op dit forum ben tegengekomen (kan het topic helaas niet meer vinden).
Hij rijdt nog steeds prima, maar aangezien hij nu 350.000 km heeft gereden, orienteer ik mij ook alvast op een nieuwe tweedehands auto.

Mijn situatie is inmiddels wel veranderd, zo woon ik nu onder andere in Duitsland en kan ik tegenwoordig twee dagen per week thuiswerken. Alsnog rij ik door regelmatige ritten naar Nederland en bezoekjes aan familie in Duitsland toch nog altijd zo'n 35.000 km per jaar waarvan het grootste deel snelweg. Naar werk rij ik 60 km enkele reis waarvan 90% snelweg. Binnen mijn stad is alles goed bereikbaar op de fiets of gewoon lopend. De lol van hard rijden is er met de huidige prijzen ook wel af, maar een kruissnelheid van 130 hou ik wel aan.

Ik sta positief tegenover de huidige ontwikkelingen van vergroening van het wagenpark, tegelijkertijd ben ik ook niet tegen een diesel. Een elektrische auto valt voor mij helaas af, zeker als ik kijk naar de actieradius op de snelweg en het feit dat ik vaak ritjes met een beetje tijdsdruk moet maken. Ik zit wel te denken aan een plug in hybride, maar heeft zoiets wel zin met mijn rijgedrag?

Als ik een diesel zou nemen, dan kun je denken aan een Passat, Talisman, Ford Mondeo, Focus of Golf met minimaal Euro 6 waarbij ik tot 20k een prima budget heb. Mocht het toch een plugin hybride worden, dan zal ik nog wel even door moeten sparen.

Ik ben benieuwd wat jullie adviseren in deze situatie?

Ga je de auto in Duitsland kopen en op naam zetten?
Want dan zou ik wel een diesel nemen, want volgens mij is de Duitse wegenbelasting nog steeds laag.

Frits79 zei:
Want dan zou ik wel een diesel nemen, want volgens mij is de Duitse wegenbelasting nog steeds laag.

Klopt, ik koop hem gewoon in Duitsland en zet hem hier ook op mijn naam. De wegenbelasting is inderdaad goed te doen hier. 225 euro per jaar tegenover 140 euro per maand in NL voor mijn Laguna.

Ik ben wel eens met drie man in een Golf 7 1.6 TDI naar Braunschweig heen en weer geweest. Hele weg 130 a 140 en nog gewoon 1:20 gereden. Daarnaast is een Golf ook niet echt zwaar. Kijk, een benzine rijdt ook fijn maar als het je in vaste lasten niet echt scheelt kan je wellicht wel goed profiteren van de lagere aanschafprijs van een diesel.

Ik zou gewoon doorrijden, hij is nog prima toch? Afschrijven doe je niet meer dus goedkoper dan dit gaat het niet worden. Zelfs een, niet al te gekke, reparatie veranderd daar niks aan. En het is natuurlijk een beetje gok werk, maar het zou me niks verbazen als de economie de komende jaren flink afkoelt. En daarmee de occasion prijzen ook.

Ik zal de voor de 508 gaan ,die is nog niet zolang op de markt als de talisman, de pasat en insignia https://www.mobile.de/nl/auto/peugeot-508/vhc:car,cnt:de!nl,pgn:1,pgs:10,srt:year,sro:desc,ms1:19300_42_,frn:2018,prx:22500,ful:diesel,dmg:false

Auto encyclopedie zei:
Ik zal de voor de 508 gaan ,das is nog niet zolang op de markt als de talisman en de pasathttps://www.autowereld.nl/peugeot/508-sw/gt-first-edition-2-0-blue-hdi-180-pk-automaat-leder-panoramadak-focal-audio-trekha-36445613/details.html
Auto van 38.5k met een budget van 20k

Lijkt me nogal een makkelijke beslissing toch ( zeker aangezien je in Duitsland woont ), gewoon weer een diesel.
Zou er dan alleen geen 20k aan uitgeven maar gewoon een heel stuk minder dan dat, dan kan een eventueel verlies later bij verkoop alleen maar lager uitvallen, juist vanwege de hetze tegen diesels kan je nu goedkoop prima zaken doen.

Wilmario zei:
Frits79 zei:

Klopt, ik koop hem gewoon in Duitsland en zet hem hier ook op mijn naam. De wegenbelasting is inderdaad goed te doen hier. 225 euro per jaar tegenover 140 euro per maand in NL voor mijn Laguna.

Holymoly:eek:

Diesel is nog altijd de beste keus, de motorrijtuigenbelasting is ook prettig laag in Duitsland. De Talisman, Mondeo, Insignia of kleiner zijn dan prima keuzes.

Zo lang er geen extreem dure reparaties zijn zou ik gewoon met de Laguna door rijden. Er was er laatst eentje in klokje rond met meer dan 5 ton op de teller die nog in zeer goede staat was.

Bedankt voor alle tips. Dat bevestigd toch eigenlijk ook wel mijn gedachtes. Het wordt weer een diesel, nu nog even kijken welke het wordt.

AutoMaat1 zei:
Ik zou gewoon doorrijden, hij is nog prima toch? Afschrijven doe je niet meer dus goedkoper dan dit gaat het niet worden. Zelfs een, niet al te gekke, reparatie veranderd daar niks aan. En het is natuurlijk een beetje gok werk, maar het zou me niks verbazen als de economie de komende jaren flink afkoelt. En daarmee de occasion prijzen ook.

Ja de prijzen zijn op dit moment wel erg hoog. Hopelijk koelt dat snel af.

Auto encyclopedie zei:
Ik zal de voor de 508 gaan ,die is nog niet zolang op de markt als de talisman, de pasat en insignia https://www.mobile.de/nl/auto/peugeot-508/vhc:car,cnt:de!nl,pgn:1,pgs:10,srt:year,sro:desc,ms1:19300_42_,frn:2018,prx:22500,ful:diesel,dmg:false

Prachtige auto, maar helaas te duur op dit moment. Hopelijk daalt de prijs van deze snel, dan staat hij bovenaan het wensenlijstje!

Ik smijt er ook nog een keertje een paar 1000 euro in voor onderhoud en upgrades.

Voorlopig kan ik echt geen EV rijden. Niet omdat ik het niet wil....niet omdat het niet kan....maar omdat er niks is dat het qua performance bij mijn dieseltje haalt. En dan bedoel ik uiteraard het hele plaatje inclusief weggedrag en road presence en niet enkel rechte lijn snelheid.

Model 3 komt namelijk behoorlijk dicht in de buurt maar heeft teveel bochtjes.

Maar ja hoor, lekker nog een dieseltje. Zal de laatste denk ik zijn, zelfs in Duitsland, Renault Talisman 1.6 DCi geen optie?

Auto encyclopedie zei:
De 1.6 dci is interessant, weet zelf even niet of dat blok nu euro 5 of 6 is.

De 1.6 dci is een Euro 6 blok, zonder toepassing van Ad Blue. Ik heb dit blok zelf in een Talisman als 160 pk bi-turbo.
Een Talisman is gewoon veel auto voor je geld.

Terug
Bovenaan