to EV or not to EV

levensnevel

Net ingestapt
Waarde AW'ers

When is seems to good to be true, it usually is. or ....

In huize levensnevel zijn we bijna om. Na wat cijfers op een rijtje gezet te hebben zijn we tot de conclusie gekomen dat ,in ieder geval kwa vaste- en variabele kosten, de overstap naar een EV eigenlijk een 'no brainer is.

Situatie

Buro artiest in ruste met wat geld op de bank waarop we tegenwoordig 0% rente vangen.

- Op de oprit een Prius2. Hiermee reden we in 2021 een 6.100 km en mochten daarvoor 42 euro per 100 km aan kosten (variabel: brandstof + onderhoud/reparaties en vast- HSB + verzekering) aftikken. (Afschrijving buiten beschouwing gelaten)

- Op het dak een 16 tal Zonnepanelen, goed voor een opbrengst van 4.25 MWh in 2021.

Wanneer we de Prius vervangen door een jonge 64KWh EV zien wij het volgende scenario voor ons:
- HSB - valt voorlopig helemaal weg,
- Brandstof - hiervoor zullen m'n Zonnepanelen overdag, zeker in de maanden Maart t/m Oktober, 2/3van de benodigde stroom leveren terwijl we voor de overige 1/3 het gewone stroomtarief zullen aftikken. Plus, in noodgevallen een 'publieke' laadpaal tegen zeg 37 eurocent per KWh.
- Onderhoud / reparaties - Buiten een jaarlijkse controle- / onderhouds beurt en vervanging van slijtdelen als banden en ruitenwissers 0,0.
- Verzekering - daarvoor gaan we meer betalen omdat we switchen naar All Risk

Als we dan nogmaals de reken exercitie maken komen we, uitgaand van een kilometrage van 10K per jaar, uit op nog geen 10 euro per 100 km
Kortom een 'besparing van een 32 euro per 100 km ofwel een 265 euro per maand. (Aanschaf EV en aanleg laadpaal/ombouw meterkast daargelaten)

Is dit nu een typisch gevalletje van onszelf 'rijk' rekenen, hebben we wat addertjes gemist en is het dus inderdaad 'to good to be true' of …

anyone?

Tja het kan best zo zijn dat het een mooie besparing oplevert maar je moet natuurlijk wel een complete berekening maken. Wat je mist volgens mij:
Vanaf 2025 ga je mrb betalen. Dan heb je die ev nog toch?
Je gaat afschrijven op je nieuwe aan koop van ? 25.000 ? 35.000? En meer als op je huidige auto lijkt me. Hoeveel denk je per maand/ jaar?
Normaliter krijg je een kleine vergoeding voor terug geleverde stroom toch? Van de panelen? Die loop je mis als het de auto in gaat.
Onderhoud op 0 zetten is wel heel optimistisch, het zal vast niet veel zijn....maar 0...
Hoeveel meer wordt de verzekering?

Je rijdt relatief weinig, dus de uitkomst kan reeel zijn. Bovendien is een EV beter bestand tegen korte ritjes en mensen die weinig rijden doen dat soms met veel korte ritjes.

Daarbij komt dat je met een EV min of meer een "gereserveerde parkeerplaats" hebt, dus het is inderdaad een no-brainer.

De berekening is wel optimistisch, een belangrijke post als afschrijving is ook niet mee genomen. De Prius 2 schrijft immers nog maar weinig af.
Toch denk ik als je wat anders wil dat een elektrische auto zeker een goede optie is.

Is dit nu een typisch gevalletje van onszelf 'rijk' rekenen, hebben we wat addertjes gemist en is het dus inderdaad 'to good to be true' of …

het punt dat je eerst nog 25/30k moet bijbetalen? Of de afschrijving zoals hierboven genoemd?

Ik ben van een BMW 530i youngtimer naar gloednieuwe M3 Dual Motor overgestapt, de BMW kostte mij in totaal (afschrijving, onderhoud, brandstof) zo'n 850€ per maand bij 2.000 km/maand.

Mijn vrouw rijdt een Prius 3, deze kost ons in totaal (afschrijving, onderhoud, brandstof) zo'n 250€ per maand bij dezelfde 2.000 km/maand.

De M3 kan ik gratis opladen bij het werk, thuis tegen € 0.11/kWh of publiek tegen € 0.25/kWh (ik woon in Finland dus prijzen kunnen variëren tov Nederland).
Verzekering voor de Tesla is wat duurder dan de BMW, maar de MRB is dan weer een stuk lager, onderaan de streep bijna gelijk.

De enige "echte" kosten die je hebt bij een EV is de afschrijving, ik weet nog niet precies wat de afschrijving van mijn Tesla gaat doen maar ik weet wel dat ik tov de BMW enkele honderden Euro's per maand bespaar maar dat ik tov de Prius enkele honderden Euro's per maand duurder uit ben.

Maar autorijden is natuurlijk meer dan alleen boekhouden, dus je moet voor jezelf kijken of je het waard vindt. Ik denk dat puur kostentechnisch de Prius goedkoper is.

Wil je een EV met een beetje bereik dan ben je nog aardig wat kwijt aan aanschafkosten, dus om nu 10duizenden euro's uit te geven voor een besparing van 265 euro per maand is natuurlijk een verkeerd uitgangspunt. Je moet een EV kopen omdat je een EV wilt niet op een paar euro te besparen.

Frits79 zei:
Wil je een EV met een beetje bereik dan ben je nog aardig wat kwijt aan aanschafkosten, dus om nu 10duizenden euro's uit te geven voor een besparing van 265 euro per maand is natuurlijk een verkeerd uitgangspunt. Je moet een EV kopen omdat je een EV wilt niet op een paar euro te besparen.

Precies dit (y)

Aanschaf EV en aanleg laadpaal/ombouw meterkast daargelaten)

Dit zijn nu juist de grootste kostenposten. Die zal je toch wel mee moeten nemen in de berekeningen.

Het valt me op dat de kosten van de brandstofauto nauwkeurig gegeven worden en de bij de elektrische auto zijn deze nauwelijks hoger of nagenoeg nul. Zo valt elke berekening gunstig uit.

Twix zei:
Aanschaf EV en aanleg laadpaal/ombouw meterkast daargelaten)

Dit zijn nu juist de grootste kostenposten. Die zal je toch wel mee moeten nemen in de berekeningen.

Het valt me op dat de kosten van de brandstofauto nauwkeurig gegeven worden en de bij de elektrische auto zijn deze nauwelijks hoger of nagenoeg nul. Zo valt elke berekening gunstig uit.

Aanleg en aanschaf van oplaadpunt viel in mijn geval best mee; Tesla wall connector € 530, aansluiting € 300. De auto zelf was wel stuk duurder :D

Dit is wel een heel erg optimistische manier van naar jezelf toe rekenen.
Het onderhoud op nul zetten is ook erg optimistisch. Ook een BEV heeft wiellagers, een aircopomp, een stuurbekrachtiging en vele andere zaken die toch ooit wel eens defect kunnen raken.
Verzekering van WA naar All-risk kan ook nog wel eens flink tegenvallen, aangezien All-risk naar de nieuwprijs gaat en deze behoorlijk hoog zal liggen.
En voor het gemak installatie van laadmogelijkheid maar niet meetellen.
Thuis opladen via zonnepanelen klinkt wel leuk, maar als je auto aan het laden is gebruikt je wasmachine waarschijnlijk stroom uit het net i.p.v. je zonnepanelen nu.
Wegenbelasting is ook maar tijdelijk minder, wordt ver paar jaar toch betalen.
En je rekent de afschrijving maar niet mee, maar de zal bij een te kopen BEV toch aanzienlijk hoger zijn als je je huidige Prius.
Alles bij elkaar zal het verschil niet zo groot zijn als je graag wil horen.
Vind trouwens de kosten van de Prius wel heel erg hoog, 42 cent per kilometer zonder afschrijving en alleen WA-verzekering.

ScaniaV8 zei:
Dit is wel een heel erg optimistische manier van naar jezelf toe rekenen.
Het onderhoud op nul zetten is ook erg optimistisch. Ook een BEV heeft wiellagers, een aircopomp, een stuurbekrachtiging en vele andere zaken die toch ooit wel eens defect kunnen raken.
Verzekering van WA naar All-risk kan ook nog wel eens flink tegenvallen, aangezien All-risk naar de nieuwprijs gaat en deze behoorlijk hoog zal liggen.
En voor het gemak installatie van laadmogelijkheid maar niet meetellen.
Thuis opladen via zonnepanelen klinkt wel leuk, maar als je auto aan het laden is gebruikt je wasmachine waarschijnlijk stroom uit het net i.p.v. je zonnepanelen nu.
Wegenbelasting is ook maar tijdelijk minder, wordt ver paar jaar toch betalen.
En je rekent de afschrijving maar niet mee, maar de zal bij een te kopen BEV toch aanzienlijk hoger zijn als je je huidige Prius.
Alles bij elkaar zal het verschil niet zo groot zijn als je graag wil horen.
Vind trouwens de kosten van de Prius wel heel erg hoog, 42 cent per kilometer zonder afschrijving en alleen WA-verzekering.

Slijtageonderdelen moeten bij elke auto vervangen worden, dus ook bij de huidige Prius. Ik vind het dus geen gekke gedachte om die kosten buiten beschouwing te laten.

Verzekering kun je op voorhand aanvragen en berekenen wat het verschil per maand gaat zijn, die hoeft geen verassing te zijn. Ik geloof dat de Tesla 40€ per maand duurder is dan de Prius.

Installatie van oplaadpunt hoeft niet duur te zijn, zoals in mijn vorige post was ik voor minder dan 1000€ klaar.

Je kunt zelf bepalen wanneer je de auto oplaad en wanneer je de wasmachine aanzet, dat hoeft elkaar niet te bijten.

Wegenbelasting is nog onduidelijk, maar ik ben er vrij zeker van dat de Wegenbelasting voor een EV altijd goedkoper gaat zijn dan voor een hybride.

Zoals ik eerder schreef is afschrijving de enige echte kostenpost, en alhoewel een EV minder hard af schrijft dan een conventionele auto zal de afschrijving wel veel meer zijn dan voor de huidige Prius. Aan de andere kant heb je het geld op de bank staat, als je niet van plan bent om het te investeren kun je het (bijna) net zo goed gebruiken om een nieuwere, veiligere en schonere auto aan te schaffen.

42 cent per kilometer is best hoog, maar bij slechts 6.100 km per jaar lopen de vaste lasten natuurlijk door en gaat de prijs per kilometer flink omhoog.

Een E-Golf kost gemiddeld 18k en ik denk dat je er na 5 jaar zo"n 6 voor terug krijgt, afschrijving 12k is 2400 per jaar is 200 per maand 30 euro meer verzekering, dan heb je dus nog maar een voordeel van 35 euro.
Voordeel is wel dat je een nieuwere auto rijdt.

De afschrijving is het grote punt. Ik gok even op €8k voor het eerste jaar, 6k voor het volgende enzovoorts.

Nou kan je beweren dat je het geld toch hebt, 0% rente etcetera. Ik zie dergelijke aankopen ook als committeren. flink investeren. Je moet dan wel echt die kilometers gaan maken en er moet niks op je pad komen waarbij je liever het geld nog in de knip had gehad.

Ik had zelf bijvoorbeeld best financieel gunstig een Tesla kunnen rijden. Toch ben ik blij dat er met de pandemie geen auto van €60k op de oprit stond. Zeker met nu het gevoel dat er eigenlijk helemaal geen twee auto's meer nodig zijn hier.
Als er dan ook nog familie zou aankloppen in financiële nood dan ben je met een Prius2 waarschijnlijk daadkrachtiger.

En dat is een bijzondere gebeurtenis, maar zo heb je meer verrassingen op je pad. Als je ineens verliefd wordt op een huisje in de Ardennen of familie begint iets op een boerderij in Drenthe dan kan een EV ook wat onhandig zijn.

Ik denk dat je jezelf lekker zit te maken voor nieuw speelgoed. :D

Gewoon die EV kopen. Jaartje of 2 mee rijden en weer verkopen: mooie test om te kijken of de voorspelde afschrijving ook de werkelijkheid is geworden. :T

Allen, dank voor de verfrissende inzichten.

Tja, het leven is in nevelen gehuld (vandaar de internetnick die ik sinds jaar en dag gebruik.
Keuzes maken we naar beste weten en op basis van de inzichten op dat moment.
Zo zijn we ruim 5 jaar geleden uit de Randstad vertrokken naar Midden Limburg . Daar wonen we nu omringd door uitgestrekte wandelgebieden zeer naar ons zin in een levensloopbestendige gelijkvloers optrekje uit het einde van de vorige eeuw.
Bewust van de eindigheid van onze huidige manier van leven in het algemeen door de onmiskenbare veranderingen in het klimaat en haar consequenties zijn we op micro niveau aan de slag om ons steenje bij te dragen aan het zo veel als mogelijk verkleinen van deze veranderingen.
Zo zijn we stap voor stap zijn bezig om ons thuis geschikt te maken voor een leven zonder aardgas.
Verruilden we onze stinkende dieselaar voor een hybride vierwieler. En gebruiken we zo veel als mogelijk de fiets voor het vervoer naar het centrum van de gemeente en de ons omringende kerkdorpen.
Een van de voornemens in dit nieuwe jaar is de maandelijkse kosten zoveel als mogelijk terug te brengen en een volgende stap te nemen in het reduceren van onze carbon footprint.
Zo kwamen we uit op de aanschaf van een EV en vandaar dit topic om af te tasten hoe groot onze oogkleppen zijn. Wat, zo te lezen [ook tussen de regels door] wel mee schijnt te vallen.

Wat reacties op jullie inzichten
Afschrijving – Investering
Zo kijken wij niet naar het bezit van een auto. Het is voor ons een gebruiksvoorwerp en we kopen die dus volgens het ' a fonds perdu' principe. Wanneer het moment daar is bepalen we wat de 'must haves' & ' nice to haves' van onze volgende vierwieler zijn en hoeveel geld we daar voor over hebben. Dan lezen we ons in en gaan op zoek. Wanneer eenmaal onze speld in die hooiberg gevonden is zien we wel wat onze oude vierwieler nog opbrengt.
In deze tijden met almaar stijgende vraagprijzen voor niet nieuwe auto's valt daar namelijk geen pijl op te trekken. Zo gaan de EV's in het segment waar wij zoeken kennelijk als warme broodjes over de toonbank, dus gingen we uit van de spreekwoordelijke appel & ei. Echter werden we aangenaam verrast door de hoogte van het bod wat gedaan werd. 1.250 euro 'afschrijving' na 62 maanden / 87K km is niet echt slecht dacht ik zo
Onderhoud
Prius: dat laten we door een Vakgarage uitvoeren en daar wordt niet op beknibbeld. 2021 was een jaar met weinig kilometers en een grote beurt waarbij ook de airco 'bijgevuld' werd; remvloeistof; ruitenwisserbladen; multiriem; spanrol en wat lampjes vervangen werden.
EV: die komt met 12 maanden volledige garantie Dus dan zijn die in ieder geval in jaar 1, buiten de onvermijdelijke slijtdelen, zoals getikt 0,0. Daarna zien we wel.
Toekomst
Komt tijd komt raad. We maken het beste van datgene wat op ons pad komt, verwacht en onverwacht. Dat hebben we in het verleden zo gedaan en dat zal in de tijd die ons rest in dit ondermaanse niet anders zijn.

Je kunt naast je prius ook gewoon een leuk electrisch speeltje kopen voor er bbiij en om en rond deur, zoals een carver one of een Renault twicy of liever. Iets serieuzer dan een Peugeot i0n, Citroën c-zero, mitsubishi i-miev

https://youtu.be/pP0NTRnSi14

Duidelijk verhaal levensnevel. Hoewel ik er wat anders naar kijk kan ik er in de basis alleen maar respect voor hebben(y)
Het betekent eigenlijk wel dat zowel je initiële vraag als de antwoorden daarop eigenlijk helemaal niet relevant zijn. Veel plezier met uitzoeken! Gezien jullie het vooral voor het milieu doen zou ik een tesla adviseren aangezien die accupaketten het minste kobalt bevatten. Misschien hebben andere nog aanvullingen hierop?
Of misschien een hele lichte, zoals de smart?

Sorry ik vind het iets te dromerig. EVs van tienduizenden euro's als gebruiksvoorwerp maar wel maandelijkse kosten onder de loupe nemen klinkt tegenstrijdig. 'We kijken wel wat er na de garantie komt' Kosten zijn kosten. De term 'gebruiksvoorwerp' gaat volgens mij meer over het idee of je met je jonge wagen naar de vuilstort gaat of modderige kinderen meeneemt.

Carbonfootprint gaat ook over consumptie en productie. Je mag het tegenwoordig bijna niet meer zeggen, maar wat gebeurt er met de CO2 als we allemaal echt inzet tonen door te fietsen, thuis te werken, geen vlees te eten, geen vliegvakanties boeken, niet elke 4 jaar een andere (elektrische) auto's kopen en juist wel inzetten op oude Priussen of andere zuinige modale wagentjes die geen 2 ton wegen of elke 10 jaar een nieuw accupakket willen?

Voor het bouwen van een compacte auto zijn minder materialen en minder grote accu's nodig. De foot print is dus minder groot. Minder voor de foot print is dat veel accu's geproduceerd worden in Zuid-Korea, China of Japan. En de productie verre van schoon is.

Goede voorbeelden van relatief betaalbare, compacte, elektrische auto's zijn de Dacia Spring (komt wel uit China), Renault Twingo en Zoe, Opel Corsa en Peugeot 208.

In 2024 komt de Elektrische Renault 5 op de markt, de accu's komen uit een ( Chinese) accufabriek in Frankrijk die vlak bij de fabriek staat. Ik verwacht dat de productie van deze auto minder vervuilende is, in de accu wordt waarschijnlijk ook geen kobalt gebruikt.

Mooie zoek tocht.

Ik vind het toch een wat rare benadering van kosten en maandlasten. Dat kan, maar je houd jezelf wel voor de gek met deze benadering. Als je lagere maandlasten wil zou ik met de prius kijken of er geen voordeligere onderhoudsbeurten te krijgen zijn, want overal zie ik hoe weinig onderhoud een prius nodig heeft. Dan kan je van de middelen die je voor aanschaf opzij had gelegd aandelen kopen (bv ASN milieu en water om het groen te houden), en het rendement daarvan aftrekken van de priusmaandlasten. Met als voordeel dat als je de prius toch echt zat bent je het geld nog hebt om een andere auto te kopen.

Hoe je het ook draait: de weinige kilometers die gemaakt zijn met de Prius zijn slopend voor ongeacht welke auto. Onderhoudskosten zullen daardoor ook de komende jaren stevig zijn. Ik heb meerdere autos uit liefhebberij en zelfs diegene die niet zo heel oud zijn kosten toch veel onderhoud alleen maar omdat er weinig mee gereden wordt. En dan zorg ik er nog wel voor dat als ik ze gebruik het niet alleen voor 5km naar de supermarkt is.

Een nieuwe EV uit het C-segment versus een huidige zuinige en schone benzine C-segment (bv de ID3 versus de Golf) is na zo'n 30.000 a 40.000km al in het voordeel qua CO2 uitstoot. Van andere vervuiling is het soms wat moeilijker te zeggen maar lijkt naar ongeveer hetzelfde te wijzen. De niet altijd even mileuvriendelijke winning van materialen voor een EV is bijna weg te strepen tegen de ook niet altijd een milieuvriendelijke winning van materialen die er in een benzine auto gaan (bekijk eens wat er voor een katalysator allemaal nodig is.).
Maar meestal komt er een EV in de plaats van een auto die al bestaat. Het omslagpunt ligt dan wel wat verder. Hier zijn niet zulke duidelijke getallen voor maar inschattingen wijzen op circa 100.000km. En als het gaat om schoner te zijn is dat juist al veel eerder; namelijk ergens bij de helft (dus 50.000km).
Verwacht je dus 100.000km te rijden met een auto voordat je deze wegdoet dan is een nieuwe EV heel goed te verantwoorden en zal die EV nog binnen jouw eigendom ecologisch meer verantwoord zijn dan doorrijden met de oude benzine auto.
Maar zelfs als je niet die 100.000km ermee gaat rijden dan zorg je wel ervoor dat iemand anders jouw (in dit geval Prius) zal gaan gebruiken ipv een oudere en waarschijnlijk onzuinigere benzine auto. Zeker met een Prius zitten daar heus wel voordelen aan (een Euro5 benzine uitwisselen voor een Euro4 benzine zit veel minder verschil aan in de realiteit, maar het hybride doet wel een verschil). Ook die argumenten met dat er dan gewoon een auto op transport gaat naar Afrika oid. --> in veel gevallen wordt er een nog vervuilendere auto voor opgeruimd of verdwijnt deze naar een leven waarin er minder mee gereden wordt.
Maar misschien is de mooiste oplossing hier: kijk naar een (eventueel jong-gebruikt c.q. demo) EV die al is geproduceerd. Budget vriendelijker en die productie is toch al geweest.

NB: qua kosten denk ik dat het niet eens zo er naast zit. Helemaal geen kosten opnemen voor onderhoud etc is wat te weinig maar veel zal het niet zijn. Reken op circa om het jaar een controle van zo'n 100 a 150 euro en om de 5 a 7 jaar misschien eens nieuwe banden (uitdroging mogelijk met zo weinig kilometers).
Ik maak er zelf een sport van om de auto te laden van de zonnepanelen (en dus zoveel mogelijk laden als die aan het terugleveren gaan) om zo het elektriciteits net te ontlasten en om zo optimaal de eigen stroom te gebruiken. Er zijn ook laadpalen die specifiek daarop in te stellen zijn (alleen laden met wat er zelf opgewekt wordt) zodat het zelfs te automatiseren is.

Terug
Bovenaan