Tired of tires

Honda75

Wegverkenner
Beste heren, (dames?)

Na het onwelgevallig ongelukje met mijn Nissan X-Trail (...een naar beneden stortend carport van 2.000 kg - staat hier ook nog ergens een topic van.) heb ik vandaag een leuke vervanger gevonden. In eerste instantie zou het weer een X-Trail worden, omdat je hierbij de optie hebt om de wielen te sperren (..wat hier nog wel eens nodig kan zijn.) en omdat het voor zijn soort een lekker vlotte auto is. (De 2.5 liter benzine uitvoering dan.)

Uiteindelijk is het toch een Honda CRV geworden! (2.0 benzine / automaat / vierwielaandrijving / 2006 / 2 ton op de teller) Dit, omdat ik motorisch gezien nog(!) meer vertrouwen heb in de 2.0 V-tec, dan in de (toch ook al betrouwbare) motor van Nissan.

Hoe dan ook, ik heb weer een relatief domme vraag:

Het geval wilt dat de banden van de CRV hetzelfde formaat hebben als die van de X-Trail. (215/65/16).
Betekent dit dat ik de wielen (dus met velg en al) van de Nissan kan overhevelen naar de CRV?
(Uitlachen mag, maar niet vermelden graag.)

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!

zz_zpsenlxxmur.png

Of iets past of niet gaat natuurlijk niet alleen om banden/wielen van gelijke grootte. Bepaald essentieel is ook dat de steekmaat ed hetzelfde zijn...

D. Elzinga zei:
Of iets past of niet gaat natuurlijk niet alleen om banden/wielen van gelijke grootte. Bepaald essentieel is ook dat de steekmaat ed hetzelfde zijn...

Het door jouw gekozen woord 'natuurlijk' bevestigd dan toch dat mijn vraag niet zo heel bijster was.
Na ga ik natuurlijk vragen of je iets meer wilt vertellen over de steekmaat en dergelijke?
Tot dusver bedankt!

Nissan - X-Trail T30 (2001 - 2007)

PCD:5x114.3
Center Bore:66.1
Offset:40

Honda - CR-V (2004 - 2007)

Center Bore:64.1

De Xtrail wielen passen dus op de CRV maar niet andersom. Tevens moet je 4 naafringen aanschaffen om het verschil tussen 66,1 en 64,1 mm op te vangen.

Zoiets dus: https://www.aluo.nl/nl/centreerringen/alu-wiel-centreerringen-66-1-mm-64-1-mm

Zadelsnuiver zei:

De Xtrail wielen passen dus op de CRV maar niet andersom. Tevens moet je 4 naafringen aanschaffen om het verschil tussen 66,1 en 64,1 mm op te vangen.

Hartelijk dank voor het uitzoeken!! Weet je ook naar welke maat naafringen (dat zijn die plastiken centreerringen volgens mij) ik moet vragen in dit geval?

Zadelsnuiver zei:

Zoiets dus: https://www.aluo.nl/nl/centreerringen/alu-wiel-centreerringen-66-1-mm-64-1-mm

Vergeet niet dat de ET waarde ook belangrijk is.
De breedte van de velg zal wel redelijk gelijk zijn omdat de banden even breed zijn.
Met een groot verschil in ET kan het zijn dat de velg tegen de remklauw aan komt of veel te ver naar buiten steekt.

Harry, ET-waarde is de offset...
Niks aan de hand dus, advies van Zadelsnuiver klopt als een bus(y)

Mc1 - zei:
Harry, ET-waarde is de offset...
Niks aan de hand dus, advies van Zadelsnuiver klopt als een bus(y)

Tenzij de velgen van de x-trail niet origineel zijn.
Daarnaast kan de velgbreedte nog roet in het eten gooien. Want daar veranderd de positie van de velg ook mee. ET zelf is wel een vaste waarde. Maar ET40 op 7J komt anders uit dan ET40 op 8J bijvoorbeeld. Soms heb je dan juist een lagere ET waarde nodig.

Zaak om even in de velgen te kijken om die breedte te controleren. Moet ergens wel vermeld staan.

Ik dacht tot aan gisteren dat het leven ook wel eens simpel kon zijn, maar dat was te vroeg gejuicht.

Begrijp ik het goed dat de ..J cijfers overeen moeten komen en dat deze de breedte van de velg aangeven?

Het ET verhaal zegt me nog niet zoveel....

Nu alles duidelijk is voor ts, is het tijd voor:

Ode aan Zadelsnuiver:):D
Geen gezeur, to the point, behulpzaam.
Hulde!
Kijk daar hebben forummers, in dit geval Honda 75, wat aan.
(y)(y)(y)

Heeft de 'J ' niet te maken met de vorm van het velgbed ? Ik dacht dat dat verwees naar een velg die geschikt is voor tubeless banden. (= zonder binnenband)

Hoe moet ik de aanduidingen op velgen lezen.

Wat ik nog niet gelezen heb, zijn opmerkingen over de wielbouten.

Deze moeten wat betreft lengte en vorm passen bij de wielen.
wielbout-conisch-kegel-m12.jpg

Als je niet zeker van je zaak bent zou ik met het setje naar een banden/wielenleverancier gaan
en daar navragen welke ringen/wielbouten je nodig hebt om het geheel passend te maken.

Je zou ook nog kunnen overwegen om de banden over te zetten op de wielen die bij de auto horen. Kost
ook geld, maar dan heb je wel de wielen die origineel onder de auto horen/passen.

:p o_O :LOL: :confused:

....eh....kan iemand mij wat meer uitleg geven over de genoemde codes? (J / ET / offset)
Mensen zeggen altijd dat ik er slimmer uit zie dan ik ben.

Blackadder the 5th zei:
Hoe moet ik de aanduidingen op velgen lezen.

Wat ik nog niet gelezen heb, zijn opmerkingen over de wielbouten.

Deze moeten wat betreft lengte en vorm passen bij de wielen.
wielbout-conisch-kegel-m12.jpg

Als je niet zeker van je zaak bent zou ik met het setje naar een banden/wielenleverancier gaan
en daar navragen welke ringen/wielbouten je nodig hebt om het geheel passend te maken.

Je zou ook nog kunnen overwegen om de banden over te zetten op de wielen die bij de auto horen. Kost
ook geld, maar dan heb je wel de wielen die origineel onder de auto horen/passen.

Ja dit is een hele goede Honda is namelijk de enige fabrikant die bol conische moeren gebruikt voor hun originele velgen.
De rest van de fabrikanten gebruiken vlak conische moeren.
Met uitzondering van Toyota en Land Rover. Die gebruiken plaat moeren.(voor de lichtmetalen velgen, de stalen hebben weer vlak conische moeren)

En met bouten is het ook weer een ander verhaal.

Honda75 zei:
:p o_O :LOL: :confused:

....eh....kan iemand mij wat meer uitleg geven over de genoemde codes? (J / ET / offset)
Mensen zeggen altijd dat ik er slimmer uit zie dan ik ben.

ET en offset is een maat die aangeeft hoe ver de velg naar binnen of naar buiten staat. Deze wordt gemeten vanaf het midden van de velg naar het raakvlak.
zie deze link

De J maat is het type velg bed. De J geeft aan dat het voor een tubeless velg is. Na de J staat de breedte van de velg in inch maat. Deze is dus weer belangrijk voor het bepalen van de ET waarde.
j waarde uitleg link

Carfanatic zei:
Ja dit is een hele goede Honda is namelijk de enige fabrikant die bol conische moeren gebruikt voor hun originele velgen.

nee hoor, er zijn er wel meer.

Oké ik heb nog geen andere fabrikant gezien met bol conische moeren. Wel genoeg fabrikanten met bol conische bouten.

Edit ik was Porsche en oude VW auto's vergeten. o_O

O, ik had de link van Blackadder the 5th over het hoofd gezien. (Dank alsnog!)

Alles bij elkaar genomen (en ook het verhaal van de conische moeren) denk ik maar dat ik het advies opvolg van Blackadder: de banden van de X-Trail laten overzetten op de velgen van de Honda.

Heb weer heel wat bijgeleerd. (Het kan ook nooit eens eenvoudig.)

Iedereen hier heel erg bedankt voor jullie hulp en info!!!

Honda75 zei:
O, ik had de link van Blackadder the 5th over het hoofd gezien. (Dank alsnog!)

Alles bij elkaar genomen (en ook het verhaal van de conische moeren) denk ik maar dat ik het advies opvolg van Blackadder: de banden van de X-Trail laten overzetten op de velgen van de Honda.

Heb weer heel wat bijgeleerd. (Het kan ook nooit eens eenvoudig.)

Iedereen hier heel erg bedankt voor jullie hulp en info!!!

(y)

Een set centreerringen (en eventueel andere bouten) zal echt veel goedkoper zijn dan banden omwisselen. Al zou het natuurlijk wel een pluspunt zijn om de Honda op z'n originele velgen te houden :)

Ik zou naar de bandenboer gaan (moet je toch heen) en daar advies vragen. Neem dan wel even die andere set velgen neer.
Dan kunnen ze ter plekke ook passen, met centreerringen.
Ik zou als het past met centreerringen gewoon de banden laten zitten op de andere velgen. 2 sets velgen is nooit weggegooid (geloof me, je bent blij als je nog wat hebt liggen in je schuur in bepaalde gevallen) En de banden kunnen bij het omzetten ook beschadigd raken.

Terug
Bovenaan