Tips voor ruime PHEV / EV

Guul

Net ingestapt
Goedendag allemaal,

Ik zie door de bomen het bos niet meer...
Wij zijn recent verhuisd naar een woning met eigen laadpaal (20 zonnepanelen) en mijn huidige auto (Citroen C4 Grand Picasso) begint op te raken.
Tijd voor een andere auto.
Ik ben op zoek naar een PHEV of EV waar we met ons gezin (twee volwassen en drie kinderen van 5, 6 en 8) goed mee op vakantie kunnen (>1500 km) en waarmee ik mijn dagelijkse woon-werk verkeer (ongeveer 60 km totaal) volledig elektrisch kan rijden.
Door de verhuizing is het spaarpotje leeg en zal eea dus gefinancierd moeten worden of wordt het private lease.
Tegenwoordig is er ook een behoorlijk aanbod aan occasion private lease.
Ik rij ongeveer 20.000 km per jaar en het bedrag waar we aan denken ligt maximaal rond Euro 600 per maand (incl. verzekering, wegenbelasting, etc maar exlusief laden/tanken).
Op dit moment kijk ik naar de Skoda Enyaq, VW ID4, Hyundai Tucson).
Hebben jullie suggesties en wat raden jullie aan qua financiering?
Alvast bedankt voor de hulp!

Tesla model Y, zeer ruime auto, zuinig en goede laad mogelijkheden . Geen idee wat hij doet in de occasionlease

Door de verhuizing is het spaarpotje leeg en zal eea dus gefinancierd moeten worden of wordt het private lease.
Dit is niet wat je wil horen, maar dit is geen moment voor een vrij prijzige private lease-auto. Ik zou eerst je financiën op orde brengen voor je je de schulden in werkt.
Hebben jullie suggesties en wat raden jullie aan qua financiering?
Als je Picasso op te lappen is zou ik daar nog even mee rijden, je spaarrekening aanvullen en dan iets kopen. EV's schrijven enorm af. Dus als je een jaar een beetje kunt sparen kun je vast iets leuks halen.

Audi e-tron is goedkoop maar hoe goed weet ik niet.
Outlander, lynk&co, kuga zijn wellicht nog phev alternatieven.

Geld lenen voor een auto lijkt mij overigens niet de beste optie.

Geld lenen voor een auto kost gewoon extra geld. Het voordeligst is vaak een gewoon doorlopend krediet die je ook weer snel kunt aflossen, let goed op de hoogte van de rente. ( Of er moet nog ruimte in de hypotheek zijn.)

Goedkoopste optie is meestal om in de zelfde auto te blijven rijden.
Of koop een andere niet al te dure stationcar of mpv.

als je minder ver weg gaat op vakantie met de auto, en de laadpaal wil gebruiken dan kun je ook kijken naar een minder grote, goedkope of oudere elektrische auto. Zoals de Hyundai Ioniq, Kia Niro, MG ZS EV, etc.

3 kinderen en geen caravan.........dat is vrij uniek, en daarmee heb je veel meer keuze als het gaat om een EV.

5,6 en 8 zijn geen kinderstoeltjes meer en zou je ook aan een sedan kunnen denken, de model 3 klinkt misschien raar en volledig fout, wij hebben het gedaan, en zijn meer dan tevreden.

Het is wel lekker om thuis te kunnen opladen, en afhankelijk van je werktijden hoeveel je dan nog aan zonneergie je er in kan instoppen.

3 kinderen en geen caravan.........dat is vrij uniek, en daarmee heb je veel meer keuze als het gaat om een EV.

5,6 en 8 zijn geen kinderstoeltjes meer en zou je ook aan een sedan kunnen denken, de model 3 klinkt misschien raar en volledig fout, wij hebben het gedaan, en zijn meer dan tevreden.

Het is wel lekker om thuis te kunnen opladen, en afhankelijk van je werktijden hoeveel je dan nog aan zonneergie je er in kan instoppen.
Kan je met zo'n model 3 wel relaxed op vakantie met alle bagage die je ook mee moet nemen?

Ik ben wel benieuwd waarom dat uniek is?
Waarom geen kinderstoelen meer? Of tel je zo'n zitverhoger met rugleuning niet mee? Wij hebben die nog (verplicht tot 135 cm) en onze oudste is net 7 jaar en heeft bijna die lengte. Maar ze is wel lang voor haar leeftijd!

Terug
Bovenaan