Tips voor (het aanschaffen van) goedkope brikken

Drie spotgoedkope auto's: voor welke kies jij?

• Totaal aantal stemmers
    302
  • Opiniepeiling gesloten .
Kom net terug uit Frankrijk. Viel me op dat daar nog steeds veel oude 205-jes rondrijden.

Daihatsu Young RV (YRV) al eens gesuggereerd? Zelf geen ervaring mee maar van een aantal jongeren die ik ken hoor ik goede verhalen.

Heel betaalbaar en de 1.3 16v met 102pk op 825kg verassend vlot. Bij het verkeerslicht zullen velen die er even voorbij denken te gaan zich er in verslikken. Geweldig met zo'n autootje waar iedereen een omaatje in verwacht en hooguit een koffiemolen als krachtbron.

Ik wil toch even iets aanmerken.

Ik heb jarenlang in deze vijver moeten vissen, de vijver van goedkope brikken van 500 tot 1000 euro.

Japanners staan dan wel héél erg goed bekend, en daar heb ik me ook door laten leiden, maar het is jammer dat een aantal notoire problemen hier toch onvermeld blijven.

Zo kunnen de 1.0 drie cilinder motortjes van Daihatsu (zowel bij de Cuore als de Sirion) last hebben van enorm olieverbruik door een constructiefout (iets met de zuigerveren, google maar eens, al heb ik er zelf niet heel veel kaas van gegeten).

Een Subaru Vivio heeft bijvoorbeeld weer bovengemiddeld vaak last van slechte drijfstanglagers (Google maar eens).

Bovendien staan ze allemaal bekend om hun bovengemiddelde gevoeligheid voor roest.

Wat dat betreft kun je beter terecht bij een Peugeot 106 of 205, een Citroën AX of Saxo bijvoorbeeld (hoewel daar de koppakking een gevoelig punt is en zwakke aandrijfashoezen).

Dit wilde ik niet onverlet laten omdat die Japannertjes ook zeker niet feilloos zijn. Wat dat betreft is het met dit budget belangrijker dat je een goed onderhouden exemplaar treft en goed let op eventuele roestvorming dan dat je bij wijze van spreke "blindelings" voor een Japanner kiest vanwege de reputatie.

AJ schuurmans, heb je zeker een punt. Een Colt van 1995-2004 kan zeker roesten. Subframe etc. Het model ervoor doet dat beter. Altijd goed opletten.

Het viel met tijdens de zoektocht van een niet nader te noemen voormalig forummer wel weer op hoe gewild die Japanse budgetbakjes zijn, al dan niet terecht. Swiftjes, Starletjes: soms al binnen een dag verkocht, en in 1 geval stond er een afspraak voor een Swift maar was hij alsnog al weg doordat iemand anders ongezien meer wilde betalen (vooraf nog wel!), en hem zo wegkaapte. De concurrenten uit andere continenten lijken een wat langere statijd te hebben, tenzij heel gunstig geprijsd.

Dan kom je er wel weer makkelijker vanaf, en hij levert waarschijnlijk meer op. Maakt niet uit als je rijdt tot de sloop lonkt natuurlijk...

Ik heb 2 maanden een Renault Safrane gereden als straf, daarna reed ik 10 maanden een Cuore en na dit jaar waren ze beide even duur... De Cuore rij ik nog steeds. LOL

Zelf inmiddels aan de derde Starlet. Is voor mij altijd het ideale 'vervangend vervoer' tot ik iets heb wat ik graag wil, of voor ernaast. Het aanbod is groot dus het is vrij gemakkelijk een degelijk exemplaar uit te zoeken.

Ook ervaring met de genoemde Vivio, al dreef de 0.6L 42pk me soms wel tot wanhoop op langere ritten. Wel heel zuinig en op een leuke manier basic. De Cuore is denk ik vergelijkbaar?

Oke, ik zie roest bij de tankdop en wat schade aan de achterklep, maar voor 199 euro is dit toch prachtig? Die lage kilometerstand is zo te zien authentiek!

Ontbreken van de kofferbak bekleding indien ik wel vreemd. Zou dat ietste maken hebben met die achterschade?

Ik denk over een week of wat te spotten voor 999 euro bij een andere verkoper:p

een 205 natuurlijk, veel varianten van ( zelfs bestel) benzine, ook veel variaties en de diesel voor de veel rijder. Leuke goed rijdende wagens, zuinig en vooral er zijn zat onderdelen van verkrijgbaar. Ik heb zelf een aantal jaren een 1.9 diesel gehad en daar ruim 200.000 km mee gereden ( ging weg omdat ie te klein werd)

Mijn ervaring is: koop vooral Japans. Europees mag nog zo betrouwbaar heten en wat er niet op zit, kan niet stuk. Maar aan Europese auto's gaat meer stuk dan er op zit. Japanse auto's blijven eeuwig lopen, totdat de carrosserie doorgeroest is.

Niet een heel actief topic maar toch wil ik een ieder die in dit segment zit te zoeken de Kia Picanto aanraden. Wij hebben er een uit 2007 met 160k op de teller en die gaat nog als een zonnetje en verbruikt weinig. Airco en stuurbekrachtiging maken de comfort compleet. Voor rond de 1500 moeten ze wel te vinden zijn.
Onderhoudskosten vallen bijzonder mee, ook omdat het verder allemaal simpel is en goed bereikbaar voor de monteurs.

Hallo,

Ik ben op speurtocht naar een goedkope auto die ik zo lang mogelijk rijdende wil houden, en een leuk modelletje met die al wat jaartjes meegaat.
Ik kwam o.a. deze tegen:

Honda Accord 1.8 EX 1984

m1487913425-honda-accord-1-8-ex-1984-grijs.html

Voor 600 euro heb je een boel auto, maar ook een boel roest erbij haha. Volgens de eigenaar rijdt het ding nog ideaal en hoeft er op (korte) termijn niets aan te gebeuren. Echter loopt de APK wel in een krappe maand af, kan deze auto in huidige toestand erdoor heen komen?

Een andere optie is:

Renault 11 TL 1.4
m1483160924-renault-11-tl-1-4.html

Heeft nog een halfjaartje APK en is al wat minder roestiger dan de Honda, echter is deze wel wat duurder en vind ik de Honda er wat leuker uitzien :p

Nog een andere optie:
Nissan Cherry 1.3 DX
m1490566992-nissan-cherry-1-3-dx.html

Grootste nadeel is de verlopen APK, echter heb ik goede verhalen gehoord over oude Nissans, dus met een beetje geluk is dat wel weer te fixen. De auto lijkt er namelijk goed uit te zien.

Nu is natuurlijk de vraag, wat zouden jullie als medeforummers aanraden? Of nog andere suggesties? Budget mag ook zeker wat hoger zijn, maar voor deze prijzen kun je bijna niet fout gaan, als het echt stuk gaat (en dus total-loss) dan krijg je nog €100 terug van de sloop haha... Echter is dat niet het doel.

Waar zoek je? Want met dit budget zijn er veel betere auto's te krijgen met o.a. jaar APK voor 500 euro en een auto uit 1999

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/mazda/m1487948022-mazda-121-1-3i-glx-nette-mazda-geen-roest-geen-schade-apk-na.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

Het liefst een auto tussen 1980 en 1995 met een leuke uitstraling, vind de 80s auto's altijd het mooist blijven.

Sorry, maar als je plan is om een auto in korte tijd af te rijden en 'm daarna naar de sloop te brengen gun ik je een volledig uitgeleefde Golf of BMW E30 met stortkokers. Die Accord (met een rijke forumgeschiedenis...), Renault 11 of Cherry zijn veel te leuk en bijzonder. Waarom zou je niet zo'n auto aanschaffen met als doel 'm te conserveren en beetje bij beetje te verbeteren?

Natuurlijk is het doel wel om zo lang mogelijk de auto rijdende te houden, en ook zeker hier en daar het nodige te verbeteren, maar ik wilde meer aangeven daarmee in welke prijsklasse ik zocht ;)
Ik ben wel een autoliefhebber, anders zat ik niet op dit forum.

Richard 6475450 zei:
Hallo,

Ik ben op speurtocht naar een goedkope auto die ik na één of twee jaar naar de sloop ga brengen als ik hem afgereden heb.
Ik kwam o.a. deze tegen:

Honda Accord 1.8 EX 1984

m1487913425-honda-accord-1-8-ex-1984-grijs.html

Voor 600 euro heb je een boel auto, maar ook een boel roest erbij haha. Volgens de eigenaar rijdt het ding nog ideaal en hoeft er op (korte) termijn niets aan te gebeuren. Echter loopt de APK wel in een krappe maand af, kan deze auto in huidige toestand erdoor heen komen?

Een andere optie is:

Renault 11 TL 1.4
m1483160924-renault-11-tl-1-4.html

Heeft nog een halfjaartje APK en is al wat minder roestiger dan de Honda, echter is deze wel wat duurder en vind ik de Honda er wat leuker uitzien :p

Nog een andere optie:
Nissan Cherry 1.3 DX
m1490566992-nissan-cherry-1-3-dx.html

Grootste nadeel is de verlopen APK, echter heb ik goede verhalen gehoord over oude Nissans, dus met een beetje geluk is dat wel weer te fixen. De auto lijkt er namelijk goed uit te zien.

Nu is natuurlijk de vraag, wat zouden jullie als medeforummers aanraden? Of nog andere suggesties? Budget mag ook zeker wat hoger zijn, maar voor deze prijzen kun je bijna niet fout gaan, als het stuk gaat dan krijg je nog €100 terug van de sloop haha...

Volgens mij kan er best veel fout gaan, want ik zie op de foto's al (heel) veel roest.

De Renault 11 heb ik vroeger ook gehad, en was voor een auto uit die tijd best goed tegen roest behandeld, de techniek is eenvoudig. Het is inmiddels al een hele oude auto waar veel mis mee kan zijn. Zowel de Accord als Cherry waren technisch goed maar konden enorm roesten. Maar zijn inmiddels ook al heel oud, dus kan er veel aan mankeren.

Controleer ze dus ook goed op de brug, maak een uitgebreide proefrit, en kijk of alles goed werkt. Kijk niet met een roze bril, maar vooral of de auto nog in goede staat is.

Als je de boel dan toch wilt oprijden lijkt het me slimmer om toch naar wat recenter te zoeken. Een auto van een jaar of 10-15 nieuwer kost qua aanschaf net zoveel, maar dan vormen roest en de verkrijgbaarheid van onderdelen vaak een minder groot probleem.

Elke auto is een gok. Soms kan een auto uit 1983 beter zijn dan een auto uit 1996. Je moet niet letten op bouwjaar of kilometerstand. Het gaat om de staat van het onderhoud. Met goed onderhoud kun je elke auto eeuwig rijdend houden.

@GT 1973; toch denk ik dat je globaal gezien met een auto rond het millennium het beste uit bent. Roest was bij de meeste merken niet meer zo'n groot punt en alle elektrische zooi was nog geen gemeengoed. Evenals downsizen etc. Overigens kan je veel auto's met goed onderhoud dan wel lang rijdend houden maar er zijn natuurlijk modellen waar het reguliere onderhoud al heel erg prijzig van is. Toch iets om rekening mee te houden.

Heeft iemand hier ervaring met het kopen van een auto op een veiling? Zag bijvoorbeeld deze suzuki wagon R voorbij komen op veilingscouter, relatief laag kilometertal en voorlopig voor een lage prijs en nog lang APK gekeurd, maar ik ben een beetje bang om blind te bieden en een proefrit is niet mogelijk.

Het risico van mogelijk verborgen gebreken koop je als het goed is af met de veel lagere aankoopprijs vergeleken met een vergelijkbare auto die je wél kan proefrijden. Ik zou dus adviseren om op marktplaats etc. eens goed rond te kijken wat de normale prijs is voor een vergelijkbare auto, en berekenen of het verschil in aanschafprijs voor jou voldoende interessant is om een risico te nemen.

Zo te zien is dat gewoon een doorverwijzing naar BVA. Sowieso komt daar nog een handlingfee van 150 euro en andere veilingkosten bij, dus hij zal ook met slechts het startbod over de 500 euro gaan in totaal.

Op een veiling kopen durf ik best aan als gokje, als een auto goedkoop genoeg blijft om het risico te rechtvaardigen en er verder weinig van afhangt (dus als je de auto in kwestie niet perse nodig hebt). Mensen waarvoor het risico zwaarwegender is (voor wie het hun hele budget is om goed, betrouwbaar vervoer van te vinden) zou ik het afraden.

Maar in de onderkant van de markt zou ik dat niet doen. Tenzij je zelf handig is. Aan de andere kant schrik ik al van de onderdelenprijzen soms. :p Dus handle with care.

Pieter zei:
@GT 1973; toch denk ik dat je globaal gezien met een auto rond het millennium het beste uit bent. Roest was bij de meeste merken niet meer zo'n groot punt en alle elektrische zooi was nog geen gemeengoed. Evenals downsizen etc. Overigens kan je veel auto's met goed onderhoud dan wel lang rijdend houden maar er zijn natuurlijk modellen waar het reguliere onderhoud al heel erg prijzig van is. Toch iets om rekening mee te houden.

Zou je zeggen. Maar de beste auto's werden gebouwd in 1996. Daarna werden auto's slechter qua betrouwbaarheid.
2000 was een jampjaar qua auto-betrouwbaarheid.

Je kan beter het jaar van ontwerp nemen dan het bouwjaar en dan zeg ik, ontwerp voor 1998.
Ere zijn zat jaren '90 ontwerpen die het ook tot pakweg 2005 goed doen qua betrouwbaarheid.

Vanaf half jaren 90 deed de computer zijn intrede in auto's. Eerst is de limousines als S-klasse en 7-serie. Binnen een paar jaar sijpelt dat door naar het lagere segment. Het grootste probleem daarin was soldeer die niet bestand was tegen langdurige trillingen van het rijden. De laatste jaren zorgen milieu-eisen dat auto's motorisch meer op het randje worden geëngineerd.

Ik kijk de laatste tijd wel eens op Viabovag,nl. Daar begint het meestal zo rond de 1.000- euro, maar krijg je wel 6 maanden bovag garantie mee. Soms staan er best leuke auto's tussen.

2de hands auto's kopen is altijd de rotzooi van een ander kopen. Deze staat niet voor niets te koop. Gewoon rekening houden met (veel) achterstallig onderhoud. Soms heb je geluk, maar vaak pech.

Welke auto type zegt niet zoveel, wel hoe vorige eigenaren ermee om zijn gegaan. Als bij rdw veel eigenaren zijn geweest, dan weet je al genoeg! Lekker laten staan. Is kenteken verwijderd bij internet adv., zegt ook al genoeg.

Ook niet kapot te krijgen: de Daihatsu Sirion 2.
Oogt leuk (vooral in 't zwart), niet duur, aardig wat opties ook, zuinig, en om het feit dat dit merk niet meer geleverd wordt in NL hoef je je niet bezorgd te maken; Daihatsu is een Toyota-dochter, dus gewoon bij Toyota aankloppen voor onderhoud en/of onderdelen.

D Elzinga zei:
Het viel met tijdens de zoektocht van een niet nader te noemen voormalig forummer wel weer op hoe gewild die Japanse budgetbakjes zijn, al dan niet terecht. Swiftjes, Starletjes: soms al binnen een dag verkocht, en in 1 geval stond er een afspraak voor een Swift maar was hij alsnog al weg doordat iemand anders ongezien meer wilde betalen (vooraf nog wel!), en hem zo wegkaapte. De concurrenten uit andere continenten lijken een wat langere statijd te hebben, tenzij heel gunstig geprijsd.

Goedkoop rijden toch Japans kopen: gegarandeerd bij een mazda en toyota, suzuki &co heeft soms gebreken,
Ik had een 1800cc Mazda 6 van 2005, 4.000 euro, 100.000 kms : mechaniek en interieur als nieuw,
5 jaar mee gereden en nog altijd eender en goed , nog 1200 euro van gekregen, ik kon er nog 10 jaar mee rijden
dus gereden voor 600 euro per jaar... ik wil nooit geen nieuwe auto meer , het is geld weg gesmeten ...

Duits kan ook prima goedkoop

Destijds een corsa b 5 deurs gekocht uit 2000.
Voor 300 euro. Zonder apk.
Achteras was rot. En demper lek.

Op de sloop een as gehaald, en demper voor 75 euro.
Daarna 3 jaar kosteloos in gereden.
Ingeruild voor 750 euro op een astra g😜

BillytheKid zei:
2de hands auto's kopen is altijd de rotzooi van een ander kopen. Deze staat niet voor niets te koop. Gewoon rekening houden met (veel) achterstallig onderhoud. Soms heb je geluk, maar vaak pech.

Welke auto type zegt niet zoveel, wel hoe vorige eigenaren ermee om zijn gegaan. Als bij rdw veel eigenaren zijn geweest, dan weet je al genoeg! Lekker laten staan. Is kenteken verwijderd bij internet adv., zegt ook al genoeg.

.. als je europees koopt, ja.. opel, fiat, lancia, ford, peugeot, renault
: brol
maar als je de kosten doet bij een goede auto loont het altijd, zeker bij neen japanse

BillytheKid zei:

wat een onzinnige opmerking. Als ik straks mijn auto weer weg doe is dat absoluut geen rotzooi maar een prima onderhouden auto. Ja als je aan de onderkant van de markt koopt dan klopt dat wel.

Guy De Coster zei:
BillytheKid zei:

.. als je europees koopt, ja.. opel, fiat, lancia, ford, peugeot, renault
: brol
maar als je de kosten doet bij een goede auto loont het altijd, zeker bij neen japanse

In de prijsklasse tot pakweg 2500 euro maakt het echt niet uit of je Aziatisch of Europees koopt hoor.

Ik heb een hoop ervaring in deze prijsklasse en de Japanners in deze prijsklasse hebben over het algemeen enorm veel last van roest. Zoals de Daihatsu Cuore, Toyota Starlet, Nissan Micra, Honda Civic, Hyundai Excel, zomaar een paar voorbeelden.

Roest is absoluut niet wat je wil, aangezien de kosten dan al gauw de dagwaarde overschrijden. Dan heb ik nog liever een kleinigheidje dat stuk gaat ofzo.

De Japanners die in Europa zijn gemaakt hebben minder last van roest.

Ik vind tot 2500 euro de colt (en de forfour) nog steeds een goede aanbieding.

De laatste generatie cuore is bij mijn weten geen roestbak

Een oude Japanse auto kan roesten, maar ze blijven rijden. Met een Europese auto kun je onderweg stil komen te staan.
Overigens roesten Toyota's minder dan andere Japanse auto's. Kijk maar eens naar het verschil tussen Starlets en bijvoorbeeld Swifts.

Met al mijn Japanse auto's heb ik nog nooit motorische pech gehad, op een Nissan Vanette na, die een distributieriem had die er 200.000k te lang op zat. Die auto was zo goedkoop dat vervanging van de riem niet uitkon en het gewoon kijken was hoe lang hij het zou volhouden.
Met de Europese auto's heb ik olielekkage gehad, lekke koppakkingen en defecte cilinders.
Mijn standaard was ooit 700 euro afschrijving per jaar. Als je een Japanse auto koopt voor 500 euro, dan is elke volgende APK meegenomen. Meestal redden ze de APK daarna ook wel, dus tel uit je winst. Dat zie ik met een oude Ford Fiesta of Opel Corsa nog niet gebeuren, laat staan hoe rampzalig een Corsa B rijdt...

En Fordjes en Opels uit die tijd kunnen ook flink roesten.

Ontopic: Peugeot 107, Citroën C1 en Toyota Aygo zijn ook prima auto’s voor weinig.

Toen ik hier actief werd op het forum een kleine 20 jaar geleden, was het antwoord steevast "Daihatsu Charade!!" als iemand een goedkope eerste auto zocht. Want net zo goed als een Starlet maar veel goedkoper (en leuker) Nu zijn al die Charades opgereden en zo goed als uitgestorven en als ik anno nu een opvolger moet aanwijzen dan zou dat de Hyundai Getz zijn. Bijna net zo goed als een Yaris maar aanzienlijk goedkoper en bewezen betrouwbaar. De Koreanen hebben nog niet helemaal het onverwoestbare imago van een Japanner maar komen elke generatie een stuk dichterbij. Mijn indruk is dat ze kwa roestpreventie zelfs net iets beter zijn dan een vergelijkbare Japanner.

Voordeel van een getz VS yaris is dat de yaris veel populairder is en meer gezocht wordt. Bij een getz loont het om voor de facelift te gaan. De laatste generatie accent is ook een verborgen parel, helaas wel aan het gewicht en niet als 5 deurs.

Als het Duits moet zijn dan een polo 6n2 met 1.6 of een fabia , die nog even met een skoda blok is verkocht

In de prijsklasse tot € 2.500 moet je gewoon per auto kijken in wat voor staat die is, van alle merken kun je dan oude rommel tegen komen.
Wat er niet op zit kan ook niet stuk, en bij minder gewild of gezocht krijg je meer waar voor je geld. En heb je dus meer kans op een goede auto.
Vaak koop je die uit jongere bouwjaren met minder kilometers.

Een aanrader is bijvoorbeeld de Renault Twingo 2 vanaf 2007, heel degelijk en betrouwbaar, erg goed tegen roest behandeld, en relatief ruim. let wel even op de staat van de aircocondensor.

In de lage prijsklasse is het merk Daihatsu vaak ook een goede keus,
of kijk bijvoorbeeld naar een Chevrolet Spark. Maar zo zijn er nog veel meer voorbeelden.

Guy De Coster zei:
Wil je weinig kosten op 10 jaren, koop alleen japans

In mijn ogen is dat onzin, in de afgelopen jaren hebben we juist de meeste reparaties aan onze nieuw gekochte Toyota gehad.

Terwijl andere merken de afgelopen jaren enorme stappen hebben gemaakt in kwaliteit. Alleen dat weet nog niet iedereen, hierdoor kun je ze goedkoper kopen.

Je moet per model kijken wat de zwakke punten zijn, en en belangrijk ook hoeveel dit kost om te herstellen. De technische staat van een auto is ook heel belangrijk.

Vandaag in de krant:

Autoverkoper hardleers: ook zonder garantie geld terug voor oud barrel
De Telegraaf, 20 februari 2023

De koper van een occasion heeft recht op geld terug als de auto niet veilig de weg op kan. Dan kom je als autohandelaar niet zomaar weg met de stelling dat het een stokoud autootje is dat nu eenmaal zonder garantie is verkocht, oordeelt de rechtbank in Middelburg.

Een vrouw kocht in januari vorig jaar bij de autohandelaar een zeventien jaar oude Fiat Punto voor €2250. Al op dezelfde dag kwam ze stil te staan omdat de motor niet meer startte. Een nieuwe accu hielp niet.

Startmotor
Twee dagen erna zette de autohandelaar er een nieuwe startmotor in. Op de vraag of haar dat geld ging kosten kreeg ze als antwoord ja: „Wij hebben de auto verkocht zonder garantie.” Met de startmotor bleek hij het weer te doen, maar de vrouw was zo op de auto afgeknapt dat ze hem bij de autohandelaar achterliet.

Ze meldde dat ze van de koop af wilde. In een brief somde zij diverse motorische en elektrotechnische klachten op, waaronder het niet starten en uitvallen van de auto, lampjes die blijven branden of knipperen, het structureel naar links trekken van het stuur en verminderd motorvermogen.

De autohandelaar liet het aankomen op een rechtszaak bij de rechtbank in Middelburg, waarbij hij verklaarde dat je als koper nu eenmaal niet veel kunt verwachten van zo’n oude auto. De vrouw had volgens hem ook haar ’onderzoeksplicht’ geschonden door de auto niet beter na te lopen.

Consumentenkoop
De rechter stelt vast dat het hier een consumentenkoop betrof, met alle bijbehorende rechten voor de koper. Zo geldt bij een consumentenkoop dat de zaak de eigenschappen dient te bezitten die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten.

In geval van een tweedehands auto is dat niet het geval als de auto een gevaar voor de verkeersveiligheid oplevert en het gebrek niet op eenvoudige wijze kan worden ontdekt en hersteld, zo is de vaste jurisprudentie van de Hoge Raad. Als een gebrek zich binnen een half jaar voordoet, wordt sowieso aangenomen dat het product bij aflevering niet deugde.

Dat de startmotor vervangen moest worden, betekende volgens de rechtbank dat sprake was van „een gebrek dat niet op eenvoudige wijze kon worden ontdekt en hersteld.” Daarmee voldeed de auto bij aflevering niet aan de overeenkomst.

Het verweer van de autohandelaar werd afgewezen. „Ook als er geen garantie is gegeven mag de koper verwachten dat zij ook met een zeventien jaar oude auto kan rijden en geldt dat de handelaar conform de wet een auto moet leveren die aan de overeenkomst beantwoordt.”

De vrouw had inderdaad een onderzoeksplicht, oordeelde de rechter, maar zij mocht wel ervan uitgaan dat de auto voor normaal gebruik geschikt was en veilig de weg op kon, ook gezien de nog vrij stevige prijs die zij had betaald.

De autohandelaar moet de vrouw €3631 vergoeden voor de koopsom, verzekeringen, stallingskosten en juridische kosten.

Terug
Bovenaan