Tips voor (het aanschaffen van) goedkope brikken

Drie spotgoedkope auto's: voor welke kies jij?

• Totaal aantal stemmers
    302
  • Opiniepeiling gesloten .
De vrouw had zich natuurlijk een hoop ellende kunnen besparen door een aankoopkeuring te laten doen.

Guy De Coster zei:
Wil je weinig kosten op 10 jaren, koop alleen japans

Ik vind dit ook onzin. Zeker in de goedkopere prijsklasse en bij oudere auto's is het vooral belangrijk hoe de auto is gebruikt en hoe deze is onderhouden.

Ik heb ooit ook de denkfout gemaakt dat een Japanse auto per definitie betrouwbaar zou zijn. Ik kocht 10 jaar geleden een toen 13 jaar oude Toyota Corolla (die met de kikkerogen) voor € 3500, dat was destijds een normale prijs voor een Corolla van die leeftijd en kilometerstand.

Die Corolla is één van mijn minst betrouwbare auto's geweest die ik in mijn bezit heb gehad. Het gasklephuis moest vervangen worden, de katalysator, de uitlaat, de accu (maar dat is normaal), en een elektrisch raam en een wiellager hebben we moeten laten vervangen in dat kleine jaar en 15.000 kilometer dat ik 'm in mijn bezit heb gehad.

Één en ander was wel terug te voeren op de vele korte stukjes die de Toyota in het verleden schijnbaar had gereden (de Corolla had een behoorlijk lage kilometerstand).

Maar met de 13 jaar oude Ford Fiësta die ik daarna had heb ik een stuk probleemlozer gereden bijvoorbeeld.

Verder heb ik ook al eens een Daihatsu Cuore gehad die extreem veel olie verbruikte (Daihatsu's staan daar sowieso een beetje om bekend trouwens).

Kortom, ik houd altijd een slag om de arm bij het aanbevelen van een Japanner. Ook Japanse auto's zijn niet perfect.

Zit erg te twijfelen tussen de Dahatsu Cuore en de Suzuki Alto. Eerste autootje! Wel een occasion uiteraard. Zit te kijken naar een auto met maximaal rond de 125km op de teller. Mensen nog tips voor de aankoop?

De goedkope "brikken" tot €500,- waar daadwerkelijk nog even mee te rijden is lijken op de dag vandaag niet meer te bestaan? Het gros heeft geen APK meer of is simpelweg niet rijvaardig.

Ik zoek er eigenlijk eentje om er tijdelijk (1 tot 3 maanden) mee te rijden, zo'n 2500km per maand. In de hoop dat hij daarna voor min of meer hetzelfde geld weer te verkopen is.

Mijn eigen auto staat namelijk met een defect motor bij de garage en wegens drukte kan reparatie nog wel eens enkele maanden duren. Ik ben dan op zoek naar een "goedkoop brik" om die tijd te overbruggen.

Tot mijn verrassing vind je er nog best wel maar aan de hand van de foto's en beschrijvingen geef ik er geen garantie op. Een enkele ziet er op het oog nog niet zo heel beroerd uit, maar het is natuurlijk wel de barrelcategorie. En ik neem aan dat je voor dat bedrag niet het halve land wil doorcrossen. Wellicht is een (aanvullende) geografische indicatie handig. Dan hebben we allemaal wat meer houvast of weten we 'adresjes'. Ik ben benieuwd waar je op uitkomt, laat je dat ook weten?

Er is genoeg te krijgen voor weinig geld. Maar iets dat 2500km per maand volhoudt wordt wel wat lastiger ja.

Dan heb je zelf (of iemand anders met) voldoende kennis nodig om vooraf de auto goed te inspecteren zodat je in elk geval weet wat je koopt en de meest voor de hand liggende gebreken al gecontroleerd hebt.

In zo'n geval zou ik gaan voor iets kleins en wat als betrouwbaar bekend staat maar wat gewoon qua uiterlijk er niet meer uit ziet. Dan valt er ook nog wat van te maken als je er wat aandacht aan besteed.

Ga bij autobedrijven in de buurt eens vragen of ze nog een inruiler hebben voor weinig geld.
Niet alles staat op internet aangeboden en inruilers die voor 500 euro te koop staan worden vaak voor veel minder ingekocht, ongeacht de staat van onderhoud. Dus daar valt nog wel eens wat onderhoud op af te dingen.

Het is in regio Rijnmond. Mijn verstand van auto's is beperkt, maar ben op mezelf aangewezen om er een te kopen. Met kleine dingetjes ben ik iets handiger dan de meeste (vrouwelijke) leeftijdsgenoten, maar sleutelen aan grote zaken of de aandrijving is niet voor mij weggelegd. Ook de ruimte er niet voor.

Uiteindelijk werd het een Suzuki Alto 1.0 GLS uit '99, toevallig met automaat. Een miskoop ook, waarschijnlijk. Hij stond voor €500,- maar ik kreeg er niet meer dan €25,- van af.

Koelingsproblemen, ramen die met snikheet weer niet open konden, banden bleken stokoud (met dik profiel).

Bij de proefrit constateerde ik alleen een ratelende homokineet in scherpe bochten en veel roest (wat volgens mij alle oude Japanners hebben). Verder missende raamslingers achter en het interieur verging door ouderdom (gaten in tapijt en zijkanten v/d stoelen). Vooraf werd gezegd dat het slot linksvoor stuk was maar na aankoop bleken de cilinders rechtsvoor en in de achterklep ook niet te draaien. Auto kan dus niet op slot van buiten.

Motor en automaat leken prima te lopen, geen rare geluiden en schakelen voelde vrij soepel. Motor was alleen wat vettig rond het kleppendeksel, onderkant leek erg droog. Er was geen onderhoudshistorie, ook niet wanneer de distributieriem was gedaan. Hij zei dat er "recent nieuwe banden op zaten". Het profiel was 6mm dus ik geloofde dat en vergat de DOT code na te lopen.

Ik ging toch tot koop over omdat de zoektocht echt lastig was door gebrek aan vervoer. De verkoper moest goed met openbaar vervoer te bereiken zijn en ik was al gauw een dag kwijt aan alleen kijken. En ik voelde ook druk vanuit de verkoper, hij ging zo sluiten en de dag erna op vakantie. Ik mocht ook maar een proefrit van 5-10min maken terwijl ik er uiteindelijk het dubbele van had gemaakt om een stukje snelweg mee te pakken.

Dezelfde dag bleken de ramen amper open te kunnen terwijl het de dag erna snikheet was. LV alleen de helft. RV viel in de deur toen ik 'm probeerde te openen. Thuis haalde ik de panelen eraf, RV bleek roest-schade, nu vastgezet en niet meer te openen. LV zat een verbogen stuk v/h deurslot in de weg, dat heb ik weggehaald en gaat weer open. Voor de achterruiten heb ik raamslingers van de sloop gehaald.

Dat weekend ging ik de eerste lange rit maken en toen kwam na een halfuur koelingsproblemen aan het licht. Tot 90-95km/u geen problemen. Daarboven liep de temp. erg op na 10-20min, wijzertje stond bovenaan dan. Door meteen 80 te gaan rijden koelde hij wel binnen 1-2min weer af naar het midden. Of de kachel aanzetten, dan kon er zelfs langdurig 120-130 worden gereden (heb daar Luxemburg mee gehaald). Maar in de zomer niet leuk...

Ik weet niet wat het is, ik vermoed een verstopte radiator? De lamellen zitten er nog op. Waterpomp of thermostaat lijken me onlogisch, omdat hij wel snel afkoelt bij lagere snelheid/kachel aanzetten.

Olieverbruik was eerst hevig, 1l weg na 500km. Maar na een paar dagen veel rijden heb ik nu 1000+km niet meer hoeven bijvullen.

Na een week begon een keer 's avonds laat de auto flink te trillen, ik was net met mijn moeder een dagje weg geweest. In het donker zag ik er niet zoveel van en liet de ANWB komen (had lidmaatschap net paar dagen, daarvoor achtte ik het niet nodig omdat ik bijna nooit strandde en de keer dat ik een lekke band reed kon ik zelf het reservewiel eronder monteren). Band LV was niet rond en gescheurd. Hij zei alleen dat ze oud waren. De bouten zaten loeivast en het reservewiel was leeg. Maar ANWB loste dat op.

De dag erna ging ik naar de DOT code kijken en bleken ze uit '96-'99 te komen (3-cijferig). Omdat de dag erna een dagje Luxemburg was gepland en ik die oude banden niet vertrouwde zijn er 4 recentere op gegaan. Op zaterdag natuurlijk nergens leverbaar in 145/70/r13, een handelaar vond alleen 4 stuks oude ongebruikte voorraad... 2 dezelfde voorbanden en achter 2 verschillende. €160,- armer. En volgens mij B-merk ook, maar beter dan 25+ jaar oude Poolse banden waarvan er 1 gescheurd was...

Binnen een week ging ook de richtingaanwijzer LV stuk en moest de soldeerbout aan te pas komen. Gloeidraad was nog intact, maar lampje was vast geroest in de bajonet. Na letterlijk eruit slopen en alle roest wegschuren bleek er een hoge weerstand te zitten tussen massa-draad en bajonet. Een vervangend knipperlicht was blijkbaar nieuw nergens meer leverbaar en Onderdelenlijn verkoopt stadslicht als richtingaanwijzer (die fout maakte ik bij demonteren eerst ook, stadslicht zit bij deze Alto op de plek waar logisch gezien bij de meeste auto's de RAW zou zitten). Dan maar het draadje afgeknipt en gesoldeerd aan de buitenkant v/d bajonet, dat werkt voorlopig weer.

De auto heeft er nu 2000km op zitten. Ik ben benieuwd hoe lang hij het volhoudt...

Ai dat is wel balen. In die categorie moet je gewoon geluk hebben. Hier in de buurt stond bijvoorbeeld een nette Sirion voor 500, die iemand om dezelfde reden had gehad. Zoiets moet je ook maar net tegenaan lopen.

Dat klinkt allemaal niet best @LiekeMing f4255935 Ik ben benieuwd wie de verkopende partij was. Want een auto verkopen met "recent nieuwe banden" terwijl ze nog een aantal jaar ouder zijn dan de auto zelf is gewoon zware oplichterij.
De andere problemen zijn helaas dingen die je bij een auto van dat geld kunt verwachten (al zijn ze lang niet allemaal zo)

Die koelproblemen kunnen inderdaad komen door een verstopte radiateur of een thermostaat die niet goed open gaat/verstopt zit. Er kan ook ergens lekkage zijn wat ze hebben op proberen te lossen met een fles stopleak, daar krijg je dezelfde problemen van. Maar wellicht kun je beter een topic aanmaken in het techniek gedeelte over de problemen die je ervaart.

Dat klinkt allemaal niet best @LiekeMing f4255935 Ik ben benieuwd wie de verkopende partij was. Want een auto verkopen met "recent nieuwe banden" terwijl ze nog een aantal jaar ouder zijn dan de auto zelf is gewoon zware oplichterij.
De andere problemen zijn helaas dingen die je bij een auto van dat geld kunt verwachten (al zijn ze lang niet allemaal zo)

Die koelproblemen kunnen inderdaad komen door een verstopte radiateur of een thermostaat die niet goed open gaat/verstopt zit. Er kan ook ergens lekkage zijn wat ze hebben op proberen te lossen met een fles stopleak, daar krijg je dezelfde problemen van. Maar wellicht kun je beter een topic aanmaken in het techniek gedeelte over de problemen die je ervaart.
Ik hoop niet dat beruchte autobedrijf met de meisjesnaam (3 letters) in Rotterdam zelf. Want daar koop je volgens mij zelden iets goeds. Wel scherpe prijzen.

Ik kan helaas de komende tijd niet meer rijden. Niet omdat het auto'tje ermee is opgehouden, maar omdat ik na een valpartij thuis dusdanig aan de kniëen gewond ben geraakt dat rijden voor minstens 2-3 weken onmogelijk is :(

Hij kwam van de Florence uit Spijkenisse. De auto was volgens hun een inruilwagen, mogelijk hadden ze alleen van de vorige eigenaar gehoord dat er "recente banden" onder zaten en is het niet nagekeken. Het bedrijf had naar eigen zeggen de auto niet eens onder de motorkap gezien tot het moment dat ik eronder ging kijken.

De oude banden komen vermoedelijk van oude reservewielen? Waren Debica Vivo D-164 in maat 135/70r13, een maatje kleiner dan wat onder de auto hoorde.

Ik hoop niet dat beruchte autobedrijf met de meisjesnaam (3 letters) in Rotterdam zelf. Want daar koop je volgens mij zelden iets goeds. Wel scherpe prijzen.
Nee, deze komt niet bij Jet Cars vandaan, maar bij de Florence in Spijkenisse.

Oei, dat is vervelend. Beterschap gewenst!

Een goede handelaar weet ook dat je nooit op t woord van een inruiler mag vertrouwen...
Maar net zo min mag je het woord van de handelaar vertrouwen.

135/70/13 is zelfs te klein, (normale maat is 145/70/13) maar zal geen reservewielmaat zijn, dan zou er maar 1 onder zitten.

Betreffende bedrijf komt bij mij over als dat 3 letterige meisjesnaambedrijf uit rotterdam, maar dan wat kleinschaliger.

Laatst bewerkt:
Dank je.

Het reservewiel in de kofferbak is wel de juiste maat, 145/70R13, een Vredestein band uit 2002.

Die Debica banden waren in 135/70R13 op Marktplaats wel vaker te vinden in de vorm van reservewielen/thuiskomertjes, dus ik dacht misschien had de vorige eigenaar ergens 4 van die dingen gehaald om weer "goede banden" te hebben voor de APK.

Vandaag bleek trouwens de sierstrip aan de bestuurderszijde losgelaten, hing met 1 kant op de grond. Ik zat in een taxi en zag dat. Omdat ik nog niet mijn knieën kon buigen had ik moeder gevraagd of ze die eraf kon halen, bleek dat het aan 1 kant met een schroef in de deur gedraaid. Waar nu dus een extra verroest gat zit...

Maar heel de auto is een en al roest :p De dag voordat ik niet meer kon rijden had ik de dimlicht-vergeten zoemer pas weer hersteld door het deurcontact op te schuren (had eerder moeten gebeuren... dag 2 toen ik 'm had stond ik met een lege accu door het vergeten licht en ik was er net op tijd bij toen degene die starthulp bood op het punt stond de kabels kruislings aan te sluiten). Zoemer deed het niet omdat het montage-gat waar het deurcontact contact maakt met massa verroest was.

Geen enkele twijfel: Renault Twingo I.
Kost niks, heel ruim en zeer betrouwbaar.
Peugeot 205 Generation 1997 kan ook, alles ervoor roest als een Alfa 33.

Skoda Felicia is ook een erg goede auto:
skoda-felicia.jpg

Voor weinig vind je ze met erg weinig kilometers op de teller! (y)
Ga dan wel voor de 1.6 dat is een VW motor die is zuiniger en krachtiger.

Trouwens mischien is het een idee als je 1000 euro bijvoorbeeld hebt te besteden.
€1250 i.p.v €1000 in te vullen er kan altijd een auto net over de € 1000 zitten die er mooier
uit ziet of minder kilometers en je kan altijd nog wat onderhandelen.
We hebben een Fabia 1.4 MPi gehad. Bij 225.000km weggedaan, geen problemen gehad. Maar volgens de dealer kunnen kostbare problem aan de kabelboom ontstaan ( toen €700,-). Wel... heel traag, maar 160 op de teller lukte net.

Terug
Bovenaan