Tips gereedschap

hansanders

Startmotor
Afgelopen jaren heb ik aardig wat gereedschap bij elkaar verzameld voor de nodige klusjes aan de auto. Denk aan: veeltand set, uitgebreide bitsetjes, kunststof interieur gereedschap, momentsleutel, etc.

Wat ik oa nog mis is een dremel(set) en een goede doppenset. Wat zijn tips om op te letten bij een goede doppenset gelet op gebruik voor auto onderhoud? Ik zie termen als 3/8 en 1/4 etc, 'kniestuk' en dan van 12 delig tot wel 212 delig :)

Wat moet een goede doppenset tenminste hebben en mag die niet ontberen voor wat betreft reparaties aan de auto?

Tips qua merken etc zijn ook welkom.

Budget is niet eindig daarbij ben ik maar hobbymatig gebruiker. Maar ik heb de nodige goedkope rommel al wel mee gemaakt en ben dus wel gevoelig voor een beetje kwaliteit.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
 
Tsja, wat wil je uitgeven? En waar sleutel je aan, welk merk? Je kunt t zo gek maken als je zelf wilt. Het is misschien raadzaam om een basisdoos te kopen waar alles of het meeste inzit. Ik heb destijds een volledig gevulde gereedschapswagen van Gedore gekocht en in de loop van de tijd dingen erbij gekocht die ik miste. Ik vind 't leuk om veel van hetzelfde merk te hebben, komt ook omdat zij een mooie catalogus hebben en de winkel waar ik kom dat assortiment voert.
 
Ik heb goede ervaringen met Proxxon doppensets, dat is een merk wat je bij de betere ijzerwaren handel vindt maar het is een stuk goedkoper dan gedore, facom en dat soort spul. Ze hebben sets waar 1/4 doppen en 1/2 inch doppen in zitten, dan kan je goed uit de voeten. 3/8 kan ook, maar voor het lompe werk is 1/2 inch wat meer geschikt.

Wat voor momentsleutel heb je? wel belangrijk om even te checken dat je doppen daar op passen, of je zal een verloopstuk erbij moeten halen.

Misschien handig om iets meer info te geven over wat je ermee wilt doen, af en toe een wiel wisselen? Complete motorblokken uit elkaar halen? Oude (lees: vastgeroeste) auto's of redelijk recente auto's?
 
Proxxon is leuk

Anders Kraftwerk, als je de junior doos koopt, ongeveer 300 euro hoef je er alleen nog een momentsleutel bij te hebben en je komt qua doppen goed uit de voeten.

deze

1/4 en 1/2 is de afmeting van de ratels maar dat wist je denk ik wel. 1/2 is de grote...:D
 
Ik heb wat dingetjes van Sonic, oa hier vandaan gehaald: https://www.autogereedschap.com/c-507373/sonic-gereedschap-sonic-equipment/
 
Neem voor een doppendoos wel de 6 kantige doppen, niet de 12 kantige. Neem alvast dubbele doppen op de gangbare maten en een extra ratel met mogelijkheid om onder een hoek te werken. Die van Gedore heeft hele fijne vertanding, waardoor je ook in een kleine ruimte kan werken.
www.google.nl/#q=gedore+ratel&tbm=shop&spd=16266202687737211214

Goed gereedschap kost wat, maar is (bijna) onverslijtbaar
 
Super bedankt voor alle tips tot zover. De tip van 6 kant vs. 12 kan had ik nog nooit van gehoord. Ga ik me even in verdiepen (waarom is dat precies beter?)

Tips voor merken zijn, als ik het zo lees:
- Gedore / Rahsol
- Mannusmann
- Facom
- Ironside (jawel, Praxis) lees ik ook positieve ervaringen over.

Qua budget dacht ik aan iets van tussen de 40 en de 100 euro?

De auto waar ik aan sleutel is momenteel een Skoda, kans is groot dat ik bij Skoda / VAG blijf qua toekomstige auto's maar je weet maar nooit natuurlijk.

Verder; ik hoef voor dit moment echt alleen maar een doppenset. Een dure set Engelse sleutels heb ik al alsook een goede set inbus sleutels, bit-sets, etc etc (en al een losse ratel zelfs)
De moment sleutel die ik heb is zo een van 2 tientjes van de Lidl, speciaal voor wielen aan te draaien. Dus niet meteen super spul, maar het voldoet zeg maar. Ik denk dat die dan 3/8 of 1/2 zijn, moet ik eens bekijken.

Qua klussen moet je denken aan: wisselen wielen, klein onderhoud (leren) doen (remblokken + schijven), olie wisselen, bougies vervangen, een sensor vervangen (op de motor alswel in het interieur) verder in het verleden al eens een thermostaat vervangen, raammechanisme vervangen, gasklephuis en EGR al eens gedemonteerd en schoon gekrabt - dat soort dingetjes. Geen hele motorblokken uit elkaar, dat durf ik nog niet. Ik overweeg me al een tijd om me in te schrijven voor een sleutelcursus om eea structureel te gaan leren ipv alleen met behulp van fora en YouTube (waarmee ik al dikwijls aardig ver ben gekomen) Ter aanvulling daarop ook een Haynes besteld voor mijn auto.
Ik denk dat als ik 3 tot 4 keer per jaar iets aan de auto klus het al veel is, hoor (maar dat zou natuurlijk kunnen toenemen naarmate ik mezelf meer bekwaam tzt)

Ik ga alle tips even rustig Googlen.

Mijn huidige top 3:

- https://www.kruis.nl/handgereedschap/doppen/doppensets/proxxon-dopsleutelset-1-4-en-1-2-27-delig
- https://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/handgereedschap/ratelsleutels-inbussleutels-sleutels/sleutelsets/ironside-gereedschapsmodule-nummer-5-e-doppenset-3/8-inch/5462973

2e hands:
- https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/gereedschap-handgereedschap/m1024724751-zgan-rahsol-professionele-dopsleutelsets-doppenset.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr#
of
- https://link.marktplaats.nl/m1019270494

De laatste (Ironside/Praxis) spreekt me qua uitrusting het meest aan, omdat die alleen doppen heeft. Torx, inbus, veeltand etc. bitsetjes heb ik nl. al en die lijken bijna standaard bij een doppenset te komen :confused:
 
Begin gewoon eens met dat Praxis-setje, en als daar wat van sneuvelt dan vervang je dat onderdeel voor een onderdeel van een kwaliteitsmerk.
Voor een beginnend sleutelaar is het jammer geld om gelijk een duur kwaliteitsset te kopen, want de helft van zo'n set gebruik je namelijk bijna niet.

2e-hands zou ik niet eens aan willen beginnen, de delen die je het meeste nodig bent heeft de vorige eigenaar waarschijnlijk ook al het meeste gebruikt.
En die momentsleutel van de Lidl mag je rustig met een hele grote korrel zout nemen, die werken na een paar keer gebruiken al net zo nauwkeurig als een gewone kruissleutel op het gevoel.


Zelf werk ik trouwens voornamelijk met Metrinch gereedschap: is hufterproof en past zowel op metrische maten, inch-maten als beschadigde bouten/moeren.... het kost wel een paar centen, maar het plezier van die investering heb ik na 20 jaar intensief gebruik nog steeds.
 
Standaard goedkoop setje kopen. Vervolgens daar de meest gangbare maten (10/13/14/17/19) van wegggooien en kwaliteitsdoppen voor kopen.

Inderdaad van o.a. Muddy bandit ook zegt, een groot deel egbruik je toch niet dus waarom die rare maten in een hoge kwaliteit aanschaffen.

Een momentsleutel heb ik wel maar gebruik ik alleen voor lagerkappen van de motor. De rest weet ik inmidels wel wanneer vast-vast is.
 
Kruis is een topwinkel (en webshop). Het meeste van mijn gereedschap komt daar vandaan.
 
6kants doppen zijn beter dan 12kants omdat je er meer kracht op kan zetten zonder het risico te lopen dat de dop van de bout of moer afschiet. Met dolle bouten, moren en / of doppen tot gevolg
 
Eigenlijk met al het gereedschap: ik koop bij wat ik op dat moment nodig heb.

Doppensets van de bouwmarkt (en dan niet de goedkope, maar pak een merk als stanley of bahco) voeldoen goed.
Voor de kleinere klussen voldoen die goedkope trouwens ook, maar gaan wat minder lang mee als je er zwaar werk mee gaat verrichten.

Ik heb inmiddels 3 verschillende maten doppensets, omdat voor de ene klus het makkelijker is om een grote maat te hebben en voor de andere klus is het weer makkelijker om een klein maatje te hebben.

Zo gaat mijn kleinste doppenset tot dop 13 en is de hendel handgroot. (zeer goedkoop setje trouwens, maar o zo handig met lastig te bereiken of zeer kleine boutjes)
Terwijl de grootste set tot dop 32 en is de hendel bijna of 4x zo groot.
De grootste heeft een vaste ratel erbij, waardoor lastig los te krijgen bouten (bijvoorbeeld aandrijfasbouten of kopbouten) veel makkelijker los te breken zijn en je dus niet je normale ratel ermee kan slopen. Je kunt dan echt grof geweld op je bout toepassen of een verlenging gebruiken indien nodig.

Maar, niet alle doppensets zijn bijvoorbeeld veeltand doppen. Dus 12 hoeken ipv 6. Dit kan wel eens een nadeel zijn. Maar in zo'n geval schaf ik gewoon een extra dop aan die wel voldoet voor die ene moer of bout.
Net zoals veeltand stiften, schaf ik ook alleen per stuk aan indien nodig.

Ga je veel aan franse en modernere auto's werken zou ik ook voor een goeie torx set zorgen.
 
Jep, zowat alles behalve de motor, en zelfs daar vind je nog torx. dus ook versnellingsbak en dergelijk zit vast met torx bij mijn Renault
 
Ok, 2e hands maar niet doen dus. En duidelijk waarom de 6 kant te nemen dus.
Vraagje: hoe herken aan een set of die 6 of 12 kant is? Edit: google is your friend :p

Ik vind de redenering een goedkope set doppen te kopen en dan de gangbare, duurdere te vervangen met die van een duur merk geen slecht idee. Vraag me alleen af hoe dicht je dan alsnog niet bij een compleet set van _dat duurdere merk_ uit komt. Losse doppen zijn immers relatief duur.

De tip om verschillende doppen sets aan te schaffen, vind ik ook geen gekke. Dus een fijne 1/4 set en een grovere 3/8 set bijvoorbeeld? Of toch eerst een 1/2 set?

UPDATE: ik heb zojuist de PROXXON 23040 besteld. Na veel wikken en wegen leek me dit een prima combi set om eens mee te beginnen, heeft zowel een 1/2 als 1/4 en ook wat gangbare bitjes (toch :) ) https://www.proxxon.com/en/industrial/23040.php?list en is 6-kant.

Besteld op Amazon.de, scheelt overigens maar een tientje in de prijs met de betere en goedkopere NL sites, maar met verzendkosten erbij scheelt het in totaal genoeg :T
 
hans anders zei:
Ok, 2e hands maar niet doen dus. En duidelijk waarom de 6 kant te nemen dus.
Vraagje: hoe herken aan een set of die 6 of 12 kant is?
6kant:
2611341-500x500.jpg


12kant:
image.php


Ik vind de redenering een goedkope set doppen te kopen en dan de gangbare, duurdere te vervangen met die van een duur merk geen slecht idee. Vraag me alleen af hoe dicht je dan alsnog niet bij een compleet set van _dat duurdere merk_ uit komt. Losse doppen zijn immers relatief duur.

Ligt eraan welke doppen je gaat gebruiken. Als je idd alle gangbare gaat vervangen ben je goedkoper uit met een complete dure set.
Ik koop alleen doppen die 12 kant zijn apart bij.

De tip om verschillende doppen sets aan te schaffen, vind ik ook geen gekke. Dus een fijne 1/4 set en een grovere 3/8 set bijvoorbeeld? Of toch eerst een 1/2 set?

Volgens mij heb ik op moment alle 3. Ben begonnen met een 1/2 set en 3/8 set met schroefbitsetje waar ook een paar 1/4 doppen zaten en een verloopstuk.
Maar heb later een 1/4 setje gekocht wat qua handvat gewoon kleiner is en maar tot dop 13 gaat.

Alles is trouwens heel goedkoop of de duurdere bouwmarktkwaliteit soals stanley en bahco. Wordt inmiddels al een jaar of 6 probleemloos gebruikt.
Specialistische doppen zoals veeltand voor aandrijfassen en kopbouten koop ik wel een duur merk dop voor. Zodat ik ook zeker weet dat het geen speling heeft en dus ook geen beschadiging kan geven aan de betreffende bout bij juist gebruik.
 
Dank @Pobresh voor je laatste aanvulling! :D

Bestelling is reeds geplaatst. Haynes boek is ook onderweg. Heb me opgegeven voor twee auto sleutel cursussen op sleutelcursus.nl - gaat helemaal goed komen denk ik zo (y) Meer mensen van hier die wel eens mee gedaan hebben met de sleutelcursus.nl?
 
hans anders zei:
Dank @Pobresh voor je laatste aanvulling! :D

Bestelling is reeds geplaatst. Haynes boek is ook onderweg. Heb me opgegeven voor twee auto sleutel cursussen op sleutelcursus.nl - gaat helemaal goed komen denk ik zo (y) Meer mensen van hier die wel eens mee gedaan hebben met de sleutelcursus.nl?

Je hebt een tamelijk makkelijke sleutelbak, kan ik uit ervaring vertellen. Een sleutelcursus zal ongetwijfeld helpen, maar het belangrijkste is lef en zelfvertrouwen. En dat krijg je vanzelf door het meer te doen en steeds wat verder te gaan. En er komt een keer een eerste klus met een point of no return en dat is even slikken. Maar netjes werken, Haynes stap voor stap volgen en alles wat je losmaakt netjes wegbergen scheelt een slok op een borrel. En handig: vergeet niet eerst even goed te fotograferen voor je gaat demonteren. Hoe zitten de boutjes? Welke slang of kabel zit waar op? In welke volgorde zitten de onderdelen gemonteerd? Altijd makkelijk als je dat even terug kunt zoeken.

Over gereedschap is het meeste wel gezegd. Mijn broer en ik hebben in de loop der tijd een steeds completere set gekregen. Wel altijd één overweging in het achterhoofd gehouden: goed gereedschap is zijn gewicht in goud waard. En de verloren tijd is niet goed te maken. Bv twee keer gehad dat ik de krukaspoelieboutjes niet los kreeg. De laatste keer met de Oc, vlak voor de kerstvakantie. Rond gedraaide inbus. Gevolg? Afspraak maken met de garage, over een week pas tijd, half gedemonteerde auto er naar toe gesleept, wachten, wachten, nog verder gedemonteerd weer opgehaald met loshangende riem en 30 euro armer. Te veel tijd, te veel ergernis. Meteen een Normex krachtdoppenset gekocht en goede slagmoersleutel. 250 euro dan duur? Een riemwissel is duurder. En nu is het secondewerk en kan ik door. En dat is me heel wat meer waard...

En één stuk gereedschap is nog niet genoemd, maar daar kun je eigenlijk niet omheen, en dat is een goede autokrik met assteunen. Vergeet dat rode bouwmarktspul. We hebben er zo één staan als eerste aanschaf, maar die veroorzaakte veel schade, verboog waar je bij stond en bleef niet op hoogte. Die hebben we alleen nog maar om even als motorbloksteun oid te dienen. Ik heb een 3 tons Omega krik met bijbehorende assteunen en dat werkt snel en stabiel. Ook lekker met de talrijke winterbandenwissels (7 auto's met 28 wielen o_O Dan ben je blij met een slagsleuteltje en garagekrik).
 
Ik heb met de kerst twee setjes van Ironside gekocht.
Eén setje met 3/8 en een set met 1/4 1/2. Ik heb het nog niet vaak gebruikt, de dop zit niet gefixeerd op de ratel, maar kan iets onder een hoek gezet worden, schijnt makkelijker te zijn bij moeren of boutjes die moeilijk te bereiken zijn. Ik weet niet of dat goed werkt , omdat ik die situatie nog niet tegen gekomen ben. Ik er van uit van wel want er zit geen kniestuk in de doos.

Het ziet er in ieder geval wel kwalitatief goed uit en voelt ook solide.

Mijn plan was om van mijn eigen auto mijn linkervoorwiellager te vervangen omdat die geluid begint te maken.

Maar na het zien van een "How to" op youtube laat ik dat idee maar varen ik zag al een luchtmoersleutel ,poelietrekker en persmachine de revue passeren.
Die spullen heb ik niet, wel jammer want het zag er niet al te moeilijk uit.



1871326.jpg







1871327.jpg
 
Monsieur Le Loure met tunnelvisie zei:
Mijn plan was om van mijn eigen auto mijn linkervoorwiellager te vervangen omdat die geluid begint te maken.
Maar na het zien van een "How to" op youtube laat ik dat idee maar varen ik zag al een luchtmoersleutel ,poelietrekker en persmachine de revue passeren.[/img]

Vaak kun je de lagers ook trekken zonder het fusee te verwijderen. Zijn kitjes voor te krijgen:

https://www.ebay.de/itm/Profi-Radnabe-Radlager-Werkzeug-Set-30-tlg-Radlager-Abzieher-Wechsel-Ausbau-/371164797410?hash=item566b2559e2:g:23sAAOSwl9BWJ4KF

https://www.ebay.de/itm/Radlager-Werkzeug-Antriebswellen-Ausdrucker-Radnaben-abziehen-Abzieher-Werkzeug-/191648065609?hash=item2c9f1d6849:g:dlYAAOSwgQ9Vuj4u

Heb toevallig zelf nu ook een voorwiellager kapot. Ik koop er dus meteen zo'n set voor. Eén keer gebruiken en ik heb het er al weer uit. De rest is winst. Had pas geleden ook al zo'n kitje nodig bij de wissel van een wasmachinelager. Heb daar nu een homemade pers voor gebruikt op basis van een rol ductape. Dat kan makkelijker.
Aandrijfas lostrekken kan wel een crime zijn. Dat heb ik ook wel eens bij de garage bij ons om de hoek laten doen in ruil voor een taart bij de koffie,
 
s velthuis zei:
Aandrijfas lostrekken kan wel een crime zijn. Dat heb ik ook wel eens bij de garage bij ons om de hoek laten doen in ruil voor een taart bij de koffie,

Het gaat om een achterwielaandrijver.
Gekke is dat het linkervoorwiellager al 3 keer vervangen is, dat zag ik in de bijgeleverde facturen....
 
s velthuis zei:
... Meteen een Normex krachtdoppenset gekocht en goede slagmoersleutel. 250 euro dan duur? Een riemwissel is duurder. En nu is het secondewerk en kan ik door. En dat is me heel wat meer waard...

Mijn stelregel: alles wat je met luchtdruk kunt doen hoef je niet meer met bloeddruk te doen.:) (voor oliedruk trouwens idem)

Het werkt lekker vlot en veel minder last met beschadigingen (zowel aan het materiaal als aan je handen), nadeel is wel dat je al snel zo'n 1000 euro verder bent voor een fatsoenlijke compressor en een setje degelijke luchtsleutels.
Maar dat nadeel is slechts eenmalig, en als je eenmaal gewend bent om met lucht te werken dan ga je het ook steeds meer en breder gebruiken. (spuitwerk, stralen, schoonmaken, boren/slijpen/zagen, doorsmeren enz.)
Maar goed, dat is iets voor wat verder gevorderde sleutelaars, ik ben ooit ook begonnen met een wegwerpdoppensetje uit een aanbieding.;)
 
Muddy Bandit zei:
s velthuis zei:
... Meteen een Normex krachtdoppenset gekocht en goede slagmoersleutel. 250 euro dan duur? Een riemwissel is duurder. En nu is het secondewerk en kan ik door. En dat is me heel wat meer waard...

Mijn stelregel: alles wat je met luchtdruk kunt doen hoef je niet meer met bloeddruk te doen.:) (voor oliedruk trouwens idem)

Het werkt lekker vlot en veel minder last met beschadigingen (zowel aan het materiaal als aan je handen), nadeel is wel dat je al snel zo'n 1000 euro verder bent voor een fatsoenlijke compressor en een setje degelijke luchtsleutels.
Maar dat nadeel is slechts eenmalig, en als je eenmaal gewend bent om met lucht te werken dan ga je het ook steeds meer en breder gebruiken. (spuitwerk, stralen, schoonmaken, boren/slijpen/zagen, doorsmeren enz.)
Maar goed, dat is iets voor wat verder gevorderde sleutelaars, ik ben ooit ook begonnen met een wegwerpdoppensetje uit een aanbieding.;)

Ooit gekocht voor het opknappen van m'n huis. Compressor van cranenbroek, die was niet duur. M'n eerste luchtsleutel ook, maar die deed niet veel. Tacker is wel goed, verfspuit ook. Banden vullen is makkelijk. Was in de loop der jaren ongeveer 400 euro aan luchtgereedschap kwijt. Al veel lol van gehad!
 
Jaja...allemaal waar. Maar we hebben het hier over een beginnend sleutelaar die vooralsnog gereedschap bij de Lidl koopt.
 
Je ziet, veel voorkeuren! En je hebt besteld! Veel succes met het sleutelen. Als je weer wat nodig hebt, loop eens bij een lokale professionele gereedschapsleverancier binnen. Hebben vaak de mooiste aanbiedingen, zeer speciale uitvoeringen (extra lange doppen en fijne vertanding ratels bijvoorbeeld) en geven, mij, eenvoudig particulier, vaak gewoon 20-30% korting op de adviesprijs. Ik kom met altijd meer naar buiten uit deze snoepwinkels dan dat ik van plan was te kopen, zal mn vrouwelijke kant zijn.
 
FH126560 zei:
Jaja...allemaal waar. Maar we hebben het hier over een beginnend sleutelaar die vooralsnog gereedschap bij de Lidl koopt.

Juist als beginnend sleutelaar moet je basis goed zijn. Als je net die fundamentele moer sloopt met je kermisgereedschap waardoor je de boel kunt laten afslepen, dan begin je er waarschijnlijk nooit meer aan. Veel heb je niet nodig, maar wat je hebt moet wel echt goed zijn.
 
Jawel, ik weet dat wel. Maar iemand moet het ook kunnen en willen betalen.
 
s velthuis zei:
Ooit gekocht voor het opknappen van m'n huis. Compressor van cranenbroek, die was niet duur. M'n eerste luchtsleutel ook, maar die deed niet veel. Tacker is wel goed, verfspuit ook. Banden vullen is makkelijk. Was in de loop der jaren ongeveer 400 euro aan luchtgereedschap kwijt. Al veel lol van gehad!

Ik heb een "stille" 2 cilinder Airpress met 2x 100L ketel staan, en dat is wel een verademing t.o.v. de kleine compressortjes.
Plug-in ringleiding langs de muur, dus altijd gebruiksklaar zonder lange slangen die telkens in de knoop zitten.
Vooral met het spuit- en straalwerk kwam ik met m'n oude 1 cilinder/50L compressor toch aardig lucht te kort, dat was soms meer wachten op druk als werken met druk.;)
 
Muddy Bandit zei:
s velthuis zei:
Ooit gekocht voor het opknappen van m'n huis. Compressor van cranenbroek, die was niet duur. M'n eerste luchtsleutel ook, maar die deed niet veel. Tacker is wel goed, verfspuit ook. Banden vullen is makkelijk. Was in de loop der jaren ongeveer 400 euro aan luchtgereedschap kwijt. Al veel lol van gehad!

Ik heb een "stille" 2 cilinder Airpress met 2x 100L ketel staan, en dat is wel een verademing t.o.v. de kleine compressortjes.
Plug-in ringleiding langs de muur, dus altijd gebruiksklaar zonder lange slangen die telkens in de knoop zitten.
Vooral met het spuit- en straalwerk kwam ik met m'n oude 1 cilinder/50L compressor toch aardig lucht te kort, dat was soms meer wachten op druk als werken met druk.;)

Dat is inderdaad wel luxe. Maar dan is er inderdaad ook wel een ander budget nodig ;)
 
s velthuis zei:
FH126560 zei:
Jaja...allemaal waar. Maar we hebben het hier over een beginnend sleutelaar die vooralsnog gereedschap bij de Lidl koopt.

Juist als beginnend sleutelaar moet je basis goed zijn. Als je net die fundamentele moer sloopt met je kermisgereedschap waardoor je de boel kunt laten afslepen, dan begin je er waarschijnlijk nooit meer aan. Veel heb je niet nodig, maar wat je hebt moet wel echt goed zijn.

Dat gebeurt je als beginnend sleutelaar met een goeie set net zo goed hoor...
Zelfs als ervaren sleutelaar kan je dat nog overkomen. Maakt niet uit welk gereedschap je gebruikt.
 
s velthuis zei:
Dat is inderdaad wel luxe. Maar dan is er inderdaad ook wel een ander budget nodig ;)

Ik heb het voordeel dat ik dat soort dingen zakelijk ook nodig ben, en dan schaf je het wat gemakkelijker aan.
Maar met een oude 100L LPG-tank, elektromotor + poelies van een wasmachine en luchtpomp(en) van een vrachtwagensloop kun je low budget ook al een heel eind komen, ik heb vroeger vaak genoeg zelf compressors gebouwd.;)


Pobresh zei:
Zelfs als ervaren sleutelaar kan je dat nog overkomen. Maakt niet uit welk gereedschap je gebruikt.

Inderdaad.. dus een brandertje, shockspray, kruipolie en een set linkse tappen behoort ook bij het basisgereedschap.:)
 
Ik lees nog veel aanvullende tips hier, wat onder 'basis uitrusting' geschaard wordt. :)

Allemaal super natuurlijk, maar inderdaad spelen zaken als budget en (tijds)investering hier ook mee. Ik had de Proxxon set voor 7 tientjes thuis en daarmee kan ik alle klussen die ik tot nog toe aan mijn auto al gedaan heb zonder dit setje (thermostaathuis vervangen, egr/gasklephuis en carterpan gedemonteerd - dat soort dingen) meer dan prima uitvoeren.

Ik sta maar sporadisch aan mijn auto te klussen, de grote klussen laat ik natuurlijk door de garage doen (iig de komende jaren, totdat ik misschien tijd heb om meer ervaring en cursussen te doen dan nu het geval is)

Doel was en is voorlopig om klein onderhoud en kleine reparaties zelf te doen. Daarmee kon ik tot voor kort al aardig uit de voeten met mijn huidige collectie gereedschap en zou bouw ik langzaam uit naar meer.

Kortom; ik kan hier voorlopig even mee toe.

De noodzaak voor een goede uitrusting qua garagekrik en as-steunen, neem ik in zoverre serieus, dat ik hier voorlopig niet eens aan begin :) . Ik heb in mijn omgeving binnen een half uur rijden 4 doe-het-zelf garages tot mijn beschikking. Dus ik pak gewoon standaard een brug als de auto iets omhoog moet. Geen risico dat ik onder de auto op straat lig te klussen, m'n rug verniel en risico loop dat de auto van de steunen afdondert als ik iets verkeerd doe. o_O

Zij hebben meestal ook allerlei gereedschap, dus mocht ik een keer een item nodig hebben wat ik zelf niet bezit (maar bijv. ook niet vaker dan 1 x per jaar nodig ben) kan ik het net zo goed even huren aldaar.
 
Dat is zo, als je meer ervaring op wilt doen. Koop een Kever. Alles zit met 4 bouten vast is heel simpel en biedt de opmaat naar meer.

Ik sleutel zelf ook sporadisch aan mijn auto al is de distributie door de garage gedaan. Ik zal t.z.t. als ik mijn eerste baan heb ook een kever aanschaffen om op te knappen.
 
Voor de sleutelervaring heb ik een oide Land Rover gekocht. Kon gelijk al het gereedschap in inchmaten erbij kopen. :confused:
En er ging veel kapot, dus kon ik lekker veel sleutelen!
 
Pietzoveel zei:
Voor de sleutelervaring heb ik een oide Land Rover gekocht. Kon gelijk al het gereedschap in inchmaten erbij kopen. :confused:

En dat is dus één van de reden waarom ik voor dat Metrinch gereedschap heb gekozen, dat past zowel op metrische maten als inchmaten.;)
 
hans anders zei:
Ik heb in mijn omgeving binnen een half uur rijden 4 doe-het-zelf garages tot mijn beschikking. Dus ik pak gewoon standaard een brug als de auto iets omhoog moet. Geen risico dat ik onder de auto op straat lig te klussen, m'n rug verniel en risico loop dat de auto van de steunen afdondert als ik iets verkeerd doe. o_O

Een brug werkt hetzelfde als assteunen. Dus als je de boel verkeerd gebruikt kan het fout gaan. Dan heb ik liever dat mijn auto van een stel assteunen valt, dan van een brug...
Of je moet altijd een 4kolommer gebruiken en die hebben veel dhz garages niet of alleen op speciaal verzoek beschikbaar.
 
Ik heb mijn gereedschap inmiddels uitgebreid met een 56-delige doppenset van Proxxon 1/2 en 1/4 doppen https://www.amazon.de/dp/B000NDB93Q/ref=pe_386171_38075861_TE_item

Ik merk na een aantal klussen dat de kwaliteit prima in orde is van dat spul. Maar ik mis toch af en toe net een bitje die er niet in zit. En zou ik soms aanvullend een 3/8 setje nodig zijn. Ook is de bougie dop net niet helemaal handig omdat die telkens aan het verlengstuk van de ratel blijft zitten (op de bougie) dus dan is een aparte bougie sleutel volgens mij toch handiger. Kortom die moet ik er nu apart nog een keer bij kopen. Terwijl je ook wel complete sets hebt met 1/2, 3/8 en 1/4 doppensets. Scheelt toch weer een aantal koffertjes in je schuur/kofferbak.

Ik gebruik 3 a 4 keer per jaar deze doppenset voor een kleine of iets grotere klus en ik zou zeggen dan kun je best uit met een goedkopere en meer uitgebreide set. Ik was samen met iemand aan het doe-het-zelfen die een 120 delige set had en dat is toch wel verrekte lastig voor die ene keer dat je die grotere dop nodig bent, je 'm ook echt hebt (hij moest vzv ik kan herinneren een hele grote zeskant gebruiken om zijn oliefilter los te draaien) Ik had die niet in mijn set zitten; hij wel.

Dus voor de incidentele klusser zou ik zeggen dat je meer baat hebt bij een (over)complete set dan zozeer hele goede A kwaliteit. Hoewel ik ermee eens ben dat als je een bout vernielt als doe het zelf-er dankzij slechte kwaliteit doppen, dan ben je de klos.

Verder heb ik gemist: een kleine momentsleutel die in de range van zeg 5 tot 35Nm kan afstellen, bijv voor het op moment draaien van de bouten van het kleppendeksel. Tot nog toe kon ik die lenen van iemand via Peerby, maar het is toch onhandig dat je 'm niet bij de hand hebt. Zijn dure dingen, op Wilpe kan je er een vinden voor 25,- maar die hebben leveringsproblemen. Daarna begint het vanaf zo'n 7 tientjes en voor dat bedrag moet je ook moeite doen om ze in de winkel te vinden (begint vaak vanaf 100 euro)

Verder heb ik als 'dremel' ook een Mini boormachine Proxxon FBS 240/E gekocht; echter heb ik die nog niet nodig gehad; de geplande klus lukte ook zonder. Met meteen een flexibele as erbij zodat je om een hoekje kan boren :)
 
hans anders zei:
Verder heb ik gemist: een kleine momentsleutel die in de range van zeg 5 tot 35Nm kan afstellen, bijv voor het op moment draaien van de bouten van het kleppendeksel.
Tot 40Nm is ongeveer handvast met het juiste gereedschap

tip: ratelsetje 1/4 inch met een zeer kort handvat. o.a. bij cranenbroek zijn die te krijgen voor weinig (al is de ratel niet altijd even goed in elkaar gezet)
Handpalmratels worden ze ook wel genoemd, al zijn ze vaak rond als je op die term zoekt.
Andere mogelijkheid is een t-handle. Zeker de kortere versies kun je niet hard aandraaien.

Voor bijvoorbeeld lagerkappen van een motor (6-10nm gemiddeld) kun je kijken bij momenstleuteltjes voor fietsen. Die zijn vaak een stuk goedkoper te vinden en moeten nogal accuraat zijn omdat ze gebruikt worden bij zeer dunne en fragiele materialen.
In elk geval is mijn nokkenas nog niet los of vast gelopen na ruim 40k ;)

Bij torx en inbus moet je bij zulke boutjes gewoon een standaard inbus of torx setje gebruiken.
 
Ik moest voor m'n kleppendeksel boutjes 12-15Nm aanhouden. Dat was achteraf lastig in te schatten met de hand, merkte ik :) Was wel heel slopjes voor mijn gevoel :p

Maar idd die tip voor sleutels voor fietsen is een goeie. Ik had er dus een geleend van iemand die gebruikte 'm idd voor z'n racefiets. Was 80 euro bij de lokale fietswinkel.
 
Terug
Bovenaan