Tips aanschaf Suzuki Swift 2005-2010 / Daihatsu Sirion 2

Jp053

Kilometervreter
Hallo mede-forumers,

Ik zit met een aantal vragen over de Suzuki Swift 2005-2010.
Onze tweede auto, Ford Fiësta bouwjaar 2003, is gisteren niet door de APK gekomen vanwege een doorgeroeste achteras. Laten repareren loopt aardig in de papieren. Het moment om rond te kijken naar een opvolger.

Een Suzuki Swift (2005-2010) valt in de smaak. Het is mij bijgebleven dat deze Swift een aantal specifieke problemen. Versnellingsbak bij bepaalde uitvoeringen en ook roest aan het onderstel. Die roest komt minder voor bij de in Japan geproduceerde exemplaren, maar welke zijn dat? En welke hebben de goede versnellingsbak?

Budget waar we aan zitten te denken is 3.000-4.000 euro en 5-deurs. Luxe is leuk, maar daar geeft mijn partner niets om.

Alvast bedankt voor de reacties en tips worden gewaardeerd (y).

Laatst bewerkt:
Je kijkt naar auto’s van minimaal 14 jaar oud, de hoeveelheid roest, maar ook de technische staat zullen per exemplaar sterk verschillen.

De meeste Suzuki Swift's in Nederland komen uit Hongarije.
Bij deze leeftijd kan er ook veel aan mankeren, ongeacht het land waar de auto gemaakt is. Maar er zullen ook pareltjes bij zitten. Aan het chassisnummer kun je zien waar de auto vandaan komt.

De versnellingsbak ( de lagers) is een zwak punt, en de roest preventie is ook niet geweldig Kijk en luister dus heel goed.

De 1.3 heeft een zwakke bak. Als je een nieuwe nodig hebt, ken ik inmiddels een adres die de bak inclusief koppeling voor onder de 1.000 euro vervangt.

Verder had onze swift uit 2010 in de afgelopen 4 jaar 2 wiellagers nodig, een revisie van de achterremmen en verder regulier onderhoud. Ook was bij de afgelopen apk een schokbreker lek, maar die hebben we laten zitten. De auto gaat weg.

Wat mij betreft een kwalitatief gemiddelde auto. Ik vind een Fiesta Mk7 beter.

@ak2. Bij deze leeftijd is het goed kijken hoe de algemene toestand is, is er nog onderhoud gedaan de laatste jaren etc.. Inmiddels heb ik info ontvangen dat de Shogun in Japan is gemaakt en over het algemeen van betere kwaliteit zijn.

@Mechanix. Dat klinkt als gemiddeld kwalitatief. Zo'n Fiësta Mk7 is leuk, rijdt ook lekker, maar ik dacht dat die nog wat meer kosten. Jouw "oude" Fiësta was een prima optie geweest. 5 deur, mooie kleur en zuinige motor.

Ik ga de zoekopdracht uitbreiden en kijken naar meer opties.

Minder courante versies zoals de 1.6 (die er niet als vijfdeurs is) zullen uit Japan komen, vermoed ik. Wil je zeker weten dat de auto uit Japan komt dan kun je beter voor een Sirion 2 of Justy (2007+) gaan.

Die uit japan zijn makkelijk te herkennen aan de antenne achter op het dak. Die uit Hongarije hebben de antenne voor op het dak

Dat is een makkelijk te vinden kenmerk (y) . Staan een aantal te koop in de omgeving van Enschede, kijken of het geschikte exemplaren zijn.

Was het niet zo dat specifiek de Shogun uitvoering ergens anders vandaan kwam ofzo?
Fijne auto's overigens, die generatie Swift. Als ie goed schakelt. Heb er ook eens eentje gereden waarbij het was als roeren in een bak stevige erwtensoep.

Ligt mij ook iets van bij Barri. In een video van Autoweek wordt het genoemd
vanaf 3min 30 sec en nog een keer vanaf 5min 40sec. Ook de versnelingsbak wordt genoemd, moet lekker soepel gaan. Een 1.5 Shogun 5drs zien te vinden, lijkt me een prima tweede auto.

En er zat ook een verschil in de kentekenplaathouder bedenk ik me: de ene heeft dat plastic blok (mooi), de andere (zoals hierboven afgebeeld) niet.

Van de week in 3 auto's proefgereden, waarvan 2 Swifts met antenne achterop. Eén schakelde niet lekker, de ander prima zoals het hoort en bijna om de hoek te koop. De verkopende dame had al een geïntresseerde voor de Swift en die heeft de auto gekocht. Weet nu in ieder geval hoe de Swift hoort te schakelen.

De 3e proefrit was in een Daihatsu Sirion 2 1.3, geinig ding. Viel op dat er de nodige bijgeluiden uit het onderstel komen, met name van de voorkant over drempels en slecht wegdek. De bovenste helft van de koplampen zijn behoorlijk vaal geworden door de zon. Het schakelen ging niet zoals verwacht, licht maar wat onduidelijk. De Fiësta schakelt strakker. Hier in de buurt staan nog een paar te koop, vrijdag proefrijden hoe die schakelen en bijgeluiden uit het onderstel hebben.

Hebben de Sirions 2 vanaf 2008 nog specifieke aandachtspunten?

Verder weg staat deze te koop:
Daihatsu Sirion 2
De witte striping staat goed, de nummers 7 op de deuren niet mijn smaak.
0-d4054adf067418004e68f5e653eea6f3.jpg

De blokjes houden van toeren en het zijn echt rappe auto's als je ze op de juiste manier aanpakt. Qua afwerking en schakelen is het inderdaad geen Fiesta, maar wel erg betrouwbaar. Vind het altijd wel hele sympathieke auto's.

Aandachtspunten bij de Daihatsu Sirion 2, zijn roest, olieverbruik, en kantelende zuigers. Laat een Sirion 2 die met koude motor klinkt als een diesel staan.

Technisch is de Sirion 2 een goede auto, maar bedenk wel dat de auto al 16 jaar oud is. Er kan dus ook veel aan mankeren. Kijk ook of de versnellingsbak soepel schakelt zonder bijgeluiden.

Zelf vind ik de 3 cilinder bijzonder lawaaiig, en erg weinig trekkracht bij lage toeren hebben, gewoon geen fijne motor.
We hebben zelf 7 jaar lang een Toyota Aygo gehad.
Onze Aygo was helaas veel minder betrouwbaar dan we hadden verwacht.

Laatst bewerkt:
Om het verschil tussen de 1.0 en 1.3 te kunnen merken in een 1.0 gereden. De 1.0 in een Subaru Justy en dat viel niet tegen. De roffelende drie cilinder klinkt goed en is soepel tot 110 km/u. Het waaide zaterdag flink, zowel tegen de wind in en voor de wind gereden op de snelweg. Voor het gevoel niet minder traag dan de Fiësta.
De verkoper meldde er eerlijk bij dat de airco niet werkt en het motorblok wat olie verbruikt. Een aandachtspunt van de 1.0 volgens de verkoper. Optische staat is goed gebruikt.
Ook weer een rit in een 1.3 van 2008 gemaakt. Van 1e eigenaar en goed onderhouden bij de Daihatsu-dealer in Zoetermeer. Versnellingsbak schakelt als de beste, zit zeker verschil in tussen de gereden occasions. Geen geluiden uit het onderstel over drempels en een mooi lopende motor. Nadelen: de motorkap heeft veel steenslag. Dit is niet behandeld waardoor een aantal zijn gaan roesten. De koppeling pakt wat hoog bij wegrijden, slipt niet. De rechterbuitenspiegel heeft ooit een tik gehad, een stuk zwarte duct tape is op de rand geplakt. De tik heeft geen gevolg gehad voor de elektrisch bediening, die is prima. De auto staat bij een handelaar en is zo meenemen.

Ik ben er nog niet uit. Dat ging bij de koop van de Fiësta een stuk makkelijker, 1 gereden en meteen gekocht.
Hier in de regio staan nog 2x een Justy 1.0 en een 1x Sirion 2 1.3 en 1.0 te koop. Van de week bekijken, rijden en dan kijken of het lukt een beslissing te maken.

Edit: dit is de Sirion met met duct tape op de spiegel Sirion 2
Plaatje erbij is ook leuk ;)

0-35c1d644b5a42c26480f64043ef6527d.jpg

De spiegel
IMG-1151.jpg

Een stuk of 5 op de motorkap
IMG-1150.jpg

Laatst bewerkt:
Je kunt ook eens naar de Sirion 2 van Joel 1987 informeren, een paar topics verderop. ;)

Je kunt ook eens naar de Sirion 2 van Joel 1987 informeren, een paar topics verderop. ;)
Dat zou een prima oplossing zijn, hij wil de Sirion 2 nog een paar maanden houden. Heb zelfs aangeboden zijn Mazda te poetsen, maar mocht niet baten :LOL:

Daar was hij best wel snel bij zelfs, maar helaas heb ik minder 'haast' als hij...

Dan aanbod van het poetsen van de Mazda is me overigens ontgaan. Toch nog eens over nadenken ;)

Maar zonder gekheid.
Wij hebben de Sirion2 bijna tien jaar geleden aangeschaft. Echt geen moment spijt van gehad.
Al die tijd van apk/beurt naar apk/beurt gereden zonder verdere reparaties.

Aanstaande donderdag gaat ie voor het eerst naar de garage omdat er iets niet goed zit. De voortrein rammelt als een rammelaar op klinkerweggetjes. Echt een probleemloze auto voor ons, en nog ontzettend praktisch ook.

Terug
Bovenaan