Ik had af en toe wel eens last van een typische kachelradiateur geurtje in de auto. Met name als ik de kachel aanzette, daarna verdween het na enkele minuten weer. Maanden geleden heb ik ook één keer uit het niets opeens compleet beslagen ramen gehad. Kortom, de kachelradiateur zat er aan te komen. Ik denk toch wel dé nachtmerrie van elke Xantia rijder, aangezien het complete dashboard eruit moet. Ik wilde de kachelradiateur graag vóór de winter vervangen hebben, want je zal net zien dat die met -10 opeens gaat, en de stoom uit je roosters komt. Nee bedankt. Afgelopen 2 weken heb ik lekker met het kacheltje aan gereden, en natuurlijk is er dan niks te ruiken. Dus ik begon al te twijfelen, zal ik al dat werk nou wel doen? Uiteindelijk toch de knoop doorgehakt, donderdag gaat die vervangen worden. Ik had mooi een paar dagen vrij van mijn werk, dat kwam mooi uit.
Allereerst woensdagavond de koelvloeistof afgetapt. Dat ging prima, al blijft het bij een Xantia een zooitje worden als je dat doet, omdat het 'fijne' kraantje boven de balk zit, waardoor de koelvloeistof via de balk en allerlei motorplaten werkelijk alle kanten op stroomt. Gelukkig een zeil gekocht hiervoor, om het zo veel mogelijk op te vangen. Daarna het koelsysteem gelijk lekker doorgespoeld met water. Wat een zooi komt er dan nog uit! De koelvloeistof die er uit kwam was nog mooi helder, maar met het water kwam nog een hoop meuk mee.
IMG_1808 by
Timo1990NL, on Flickr
IMG_1812 by
Timo1990NL, on Flickr
Donderdagochtend zouden Jochem en Bob rond 10 uur deze kant op komen om mij te helpen. Het is nogal veel werk door het complete dashboard wat er uit moet, dus extra hulp is nooit verkeerd! Ik was alvast begonnen met de paravanplaat die vastgekit zit los te halen en het ruitenwismechaniek los te halen. Gelukkig is de paravanplaat heel gebleven, jeeeeh!

(Die breekt 9 van de 10 keer).
IMG_1816 by
Timo1990NL, on Flickr
Daarna zijn we begonnen met het dashboard en alles wat daaromheen zit los te halen. Niet moeilijk, wel veel werk!
IMG_1814 by
Timo1990NL, on Flickr
Na toch wel 1,5 a 2 uur loshalen etc, kwam die daar!
IMG_1817 by
Timo1990NL, on Flickr
IMG_1818 by
Timo1990NL, on Flickr
IMG_1819 by
Timo1990NL, on Flickr
Daarna moet de stang losgehaald worden, en de kabelgoot van de kabelboom losgehaald worden. Om de kachelradiateur eruit te krijgen, moet het kachelhuis namelijk losgehaald worden.
IMG_1825 by
Timo1990NL, on Flickr
Toen kwam er een tegenslag. De kachelradiateur zat zó ongelooflijk vast op het koppelstuk van de koelslang, dat na wat wrikken om het koppelstuk van de kachelradiateur te krijgen het complete koppelstuk in stukken sprong. Dit koppelstuk is één geheel met een koelslangset. Die had ik natuurlijk niet liggen, grrrr. Goddank had Jochem voor het geval-dat zijn oude koelvloeistofslangen met koppelstuk meegenomen. Daar hebben we het koppelstuk tussenuit geknipt en er in mijn koelvloeistofslangenset tussen gezet, toppie!
IMG_1821 by
Timo1990NL, on Flickr
IMG_1822 by
Timo1990NL, on Flickr
IMG_1826 by
Timo1990NL, on Flickr
Toen kon de oude kachelradiateur eruit gehaald worden. Het was nog de originele, uit juni 1993. Duidelijke zaak dat die (beginnend) lek was:
IMG_1823 by
Timo1990NL, on Flickr
Toen de nieuwe kachelradiateur in het kachelhuis geschoven en we konden weer inbouwen. Het kachelhuis zit weer op z'n plek:
IMG_1827 by
Timo1990NL, on Flickr
En het dashboard kon er ook weer in:
IMG_1828 by
Timo1990NL, on Flickr
En na alle vakjes, klepjes, ditjes en datjes weer terug gezet te hebben, zat alles weer in elkaar! Ook meteen alle dashboardlampjes + lampje van de aansteker vervangen! Van het dashboard begonnen ze achter elkaar kapot te gaan.
IMG_1829 by
Timo1990NL, on Flickr
Toen begon het testdraaien. Afvullen, en laten lopen om te ontluchten. Én daar was tegenslag nummer 2, ondanks de nieuwe o-ringen zéék de koelvloeistof tussen de aansluiting kachelradiateur - koppelstuk vandaan. Neeee! Maar plots stopte het ook weer. Wij hadden stille hoop dat het zich gewoon even moest 'zetten'. Maar helaas, elke keer als er gas gegeven werd, zeek er een straal koelvloeistof tussenuit. En nu? Het was inmiddels kwart voor 6 's avonds, de Brezan en andere automaterialenzaken waren al dicht om iets van vloeibare pakking te halen. Wij gelijk bellen naar wat andere Citroënvrienden om te vragen of zij toevallig een tube vloeibare pakking in huis hebben. De ene nee na de andere, verdomme dit schiet niet op. En gelukkig één van de laatste die we belde had nog wel een tube liggen. Wij 's avonds nog even op en neer van Zeist naar Capelle om de vloeibare pakking op te halen. Inmiddels was het al tegen 10 uur toen we weer in Zeist waren en een klein beetje vloeibare pakking tussen de aansluitingen smeerden. Ik heb het de hele nacht laten drogen en vanochtend het zaakje weer afgevuld en ontlucht. En gelukkig kon ik tegen de middag een lekvrije en heerlijk warm wordende Xantia naar buiten rijden!!
IMG_1831 by
Timo1990NL, on Flickr
Ik weet niet of ik het snel nog een keer zelf zou doen. Het loshalen van alles en weer vast zetten viel me alles mee, maar die tegenslagen van dat koppelstuk en dat de boel daarna nog lekt was gewoon even jammer. Nu ga ik genieten van mijn reukvrije kacheltje.