Tikkend geluid relais van alarmlicht / rook uit stuur ??

A

Anoniem

Guest
Goedeavond,

Ik bezig een Seat Arosa 1.4i stella uit 2001, met 200.000 op de teller.

Sinds kort ondervind ik een aantal problemen met mijn Seat Arosa, die al dan niet iets met elkaar te maken hebben.

Ten eerste hoor ik vrijwel constant het tikkende geluid van het relais van het alarmlicht. Vooral wanneer ik net mijn richting aan heb gegeven is het geluid aanwezig. Het tikt soms heel snel, soms langzaam en soms onregelmatig en soms niet. Vooral heel irritant dus.

Het tweede probleem is dat er zeer sporadisch een pluimpje rook uit mijn stuur komt. Geen geur, alleen een beetje rook. Heel vreemd!

Het derde probleem is dat wanneer ik mijn sleutel van het contact haal wanneer de lampen nog branden, de motor door blijft lopen, zonder sleutel dus. Wanneer ik de sleutel niet in het contact heb en bijvoorbeeld de lampen aanzet of de richting aanwijzer aanzet, hoor ik een pieptoon en daarna gaat de auto op contact.

Hebben deze problemen iets met elkaar van doen? Wat zou het probleem kunnen zijn volgens jullie?

alvast bedankt voor jullie hulp

Klinkt als een probleem met bedrading. Ik zou er heel snel naar laten kijken. Straks val je stil op de snelweg.

Na even googlen heb ik gevonden dat het probleem mogelijk de stuurkolomschakelaar is. Dus heb er maar eentje besteld online voor een paar tientjes. Ik hoop dat de problemen na vervangen zijn opgelost.

Stuurtje eraf en de knipperlichtschakelaar vervangen. Dan heb je waarschijnlijk het rare geknipper en de rook opgelost.
Mocht je een airbag hebben zou ik het vooraf even testen, dat is namelijk wat vervelender als je het wil vervangen. Echter is het dan ook urgenter om er wat aan te doen. want het probleem kan zich ook verder uitbreiden met een spontaan ploffende airbag.

Die schakelaars zijn voor zover ik weet hetzelfde idee als bij vw polo 6n/Lupo/caddy en seat ibiza/cordoba/inca van dezelfde of iets oudere leeftijd.

Wat betreft het contactslot kan dat ook ermee te maken hebben. Je richtingaanwijzer werkt namelijk altijd. Alleen is het zonder sleutel voor de inschakeling van het parkeerlicht (links of rechts). Als er dus iets in de schakelaar niet klopt kun je dit soort rariteiten krijgen.

ik ga er dit weekend mee aan de slag, hopen dat hiermee de problemen zijn opgelost.

s velthuis zei:
Wel rook, geen geur? Da's vreemd. Is het echt rook, niet iets van de airbag?

het zijn maar hele kleine pluimpjes rook, duurt ook maar een paar seconden. Las dat dit te maken kon hebben het slijten van de sleepcontacten van messing waardoor dit messing-slijpsel zich mengt met het vet, hierdoor ontstaat een geleidend 'papje'. Hierdoor ontstaan er verbindingen die resulteren is een soort van kortsluiting, met een klein beetje rookontwikkeling tot gevolg.

DIrk Wissink zei:
s velthuis zei:
Wel rook, geen geur? Da's vreemd. Is het echt rook, niet iets van de airbag?

het zijn maar hele kleine pluimpjes rook, duurt ook maar een paar seconden. Las dat dit te maken kon hebben het slijten van de sleepcontacten van messing waardoor dit messing-slijpsel zich mengt met het vet, hierdoor ontstaat een geleidend 'papje'. Hierdoor ontstaan er verbindingen die resulteren is een soort van kortsluiting, met een klein beetje rookontwikkeling tot gevolg.

Mijn ervaring is dat rook die ontstaat door hitte (kortsluiting) altijd ruikt.

DIrk Wissink zei:
Las dat dit te maken kon hebben het slijten van de sleepcontacten van messing waardoor dit messing-slijpsel zich mengt met het vet, hierdoor ontstaat een geleidend 'papje'. Hierdoor ontstaan er verbindingen die resulteren is een soort van kortsluiting, met een klein beetje rookontwikkeling tot gevolg.

Dit is dus ook de reden waarom je op zn minst even een andere schakelaar moet testen ;) Het kan namelijk ook andere oorzaken binnen de schakelaar hebben die vergelijkbaar zijn. Maar dit soort problemen komen meestal vanuit de schakelaar, vandaar dat je hem net zo goed gelijk kan vervangen.

Die rookontwikkeling komt meestal van het geleidend papje, danwel kunststof eromheen, niet zozeer door de kortsluiting en geeft dus andere of minder geur af.
Daarnaast zijn kleine hoeveelheden niet altijd te ruiken van een afstandje. Zeker niet als bijvoorbeeld de bestuurder zelf rookt (om een voorbeeld te noemen, wilt niet zeggen dat ik daar van uit ga!)
Ga je er met je neus in hangen zal je het wel ruiken.

Ik zou rap de accu eraf halen en er geen meter mee rijden. Er zit waarschijnlijk ook nog een airbag in t stuur.
Als je ff aan het snuiven bent, en die schiet eruit voor je neus, heb je zeker een interessante situatie.

Als t zooitje begint te smeulen en branden ben je verder van huis.

Zorg ervoor dat je een goede brandblusser aan boord hebt met dit soort problemen!

Ondertussen heb ik de stuurkolomschakelaar vervangen. Het getik is in ieder geval weg en ik heb ook geen rookpluimen meer gezien.

Het probleem met het contactslot is met het vervangen van de stuurkolomschakelaar echter nog niet verholpen.

DIrk Wissink zei:
Het probleem met het contactslot is met het vervangen van de stuurkolomschakelaar echter nog niet verholpen.

Dan is die dus ook defect, of iets in de bedrading.
Daarnaast kan je alarmlichtschakelaar ook nog dit soort problemen veroorzaken.
Gezien de rookpluimpjes eerder, zou ik de bedrading als eerst controleren. Aangezien de bekabeling heet geworden kan zijn en aan elkaar gesmolten.

Terug
Bovenaan