Tikkend geluid bij kleppen Opel Astra

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Ik rijd nu al een tijdje in een Opel Astra G 1.6 uit 1998. Bij de testrit merkten we dat er een tikkend geluid uit de motor kwam, bij het nakijken bleken dit de kleppen te zijn, de verkoper bevestigde dit en zei dat ze een speciaal (duur) goedje aan de motorolie hadden toegevoegd om de klepstoters te reinigen. Hij zei dat ik 'm eens flink moest doorhalen en dat het geluid dan weg zou gaan, maar dit is niet gebeurd ('t is ook niet erger geworden). Op een gegeven moment terug gegaan naar de dealer, hij nog een keer er naar kijken maar hij denkt dat het geen kwaad kan, Heb nog wel 3 maanden extra garantie gekregen mocht er wel iets gebeuren. Nu is mijn vraag, wat zijn de kosten om dit te verhelpen (ik vind het behoorlijk irritant)? en kan het kwaad op de lange termijn? Heeft iemand dit probleem ook eens gehad bij zijn of haar Astra?

Bedankt!

Tja mijn Clio had ook tikkende kleppen. Heb dit laten verholpen voor €50 bij een beun via het Clio forum. Laat je het bij een garage doen dan kan je wel wat meer centjes kwijt zijn.

Kijk eerst eens wat voor olie erin zit. Bij tikkende kleppen kan er ooit bij een Kwik-Fit goedkope universeelgarage van een keten, 10W40 erin gegooid zijn, terwijl de auto 5W30 of 5W40 nodig heeft.

Indien er hydraulische klepstoters in zitten, zou ik juist zeggen, dat de olie te dun is.

Een 5W30 of 5W40 lijkt me erg dun voor een auto uit 1998.

Maar het instructieboek/handleiding geeft uitsluitsel.

Ervaringen hier hebben al aan het licht gebracht, dat je niet altijd kan vertrouwen op de online oliewijzers.

Online een handleiding gevonden.
Voor de A16XER, A16LET en A16XHT motoren geldt het volgende advies:
(de minst krachtige is 85 kW, dus dit zijn waarschijnlijk turbo motoren)

Een olie met de qualificatie GM-LL-A-025, 5W30 of 5W40

Boven de -20°C eveneens 10W30 of 10W40, ACEA A3/B3 of A3/B4 of C3 toegestaan.

Misschien helpt het om er eens verse olie in te doen, een 5W40 of een 10W40 moet goed zijn lijkt mij.

Als de kleppen of de klepstoters versleten zijn dan moet de kop gereviseerd worden. Een andere optie is een nog goede kop te scoren of er een gereviseerde op te zetten. Ik zou rekenen op minimaal 1500 euro, het is aan jou om te bepalen of de auto dat nog waard is.
Je kunt ook naar een andere garage gaan en daar om hun oordeel vragen, of gewoon doorrijden tot ie er mee stopt.

ricardo zei:
Misschien helpt het om er eens verse olie in te doen, een 5W40 of een 10W40 moet goed zijn lijkt mij.

Als de kleppen of de klepstoters versleten zijn dan moet de kop gereviseerd worden. Een andere optie is een nog goede kop te scoren of er een gereviseerde op te zetten. Ik zou rekenen op minimaal 1500 euro, het is aan jou om te bepalen of de auto dat nog waard is.
Je kunt ook naar een andere garage gaan en daar om hun oordeel vragen, of gewoon doorrijden tot ie er mee stopt.

Nee hoor, de hydraulische klepstoters kun je vervangen zonder dat de kop een revisie moet ondergaan.

Hansyii zei:
Indien er hydraulische klepstoters in zitten, zou ik juist zeggen, dat de olie te dun is.

Het is juist andersom, men gebruikt dunnere olie dan gebruikelijk om het tikken tegen te gaan, omdat deze makkelijker in de klepstoters zou dringen dan dikkere olie.

Zo ongewoon is 5W30 niet, het is ook al voorgeschreven voor mijn mx6 van 92.

Om op het probleem terug te komen, eerst gewoon eens olie verversen, in veel gevallen lost dat het probleem al op.
Als dat niet helpt, kun je een reinigingsproduct proberen, maar ik denk dat je dan beter gewoon de klepstoters wisselt.

Kwaad kan het idd. niet direct, het is alleen een vreselijk irritant geluid.
Een mooie spreuk: Een klep die je hoort, word niet vermoord.

ricardo zei:

Onzin, hydraulische klepstoters zijn zo los te wisselen, als je mazzel hebt, hoeft zelfs de kop er niet af.

marcel21674 zei:
Hansyii zei:

Het is juist andersom, men gebruikt dunnere olie dan gebruikelijk om het tikken tegen te gaan, omdat deze makkelijker in de klepstoters zou dringen dan dikkere olie.

Wat jij zegt, dat is zeker het geval bij een koude motor.
Bij een warme motor kan de zeer dunne olie er weer uit lopen, en kan een iets dikkere olie de oplossing zijn.

Vervuiling kan ook een oorzaak zijn. Mogelijke oplossing een spoeling met motorolie.

Hansyii zei:
marcel21674 zei:
Hansyii zei:

Wat jij zegt, dat is zeker het geval bij een koude motor.
Bij een warme motor kan de zeer dunne olie er weer uit lopen, en kan een iets dikkere olie de oplossing zijn.

Vervuiling kan ook een oorzaak zijn. Mogelijke oplossing een spoeling met motorolie.

Dan zou je van een 5W30 naar een 5W40 moeten gaan, niet naar een 10W40.

Ivanov zei:
Dan zou je van een 5W30 naar een 5W40 moeten gaan, niet naar een 10W40.

'Op papier', ja.

Een 5W40 is bij de meettemperatuur voor de SAE waarde (100°C) even dun als een 10W40.
Bij temperaturen hoger dan 100°C is de 10W40 dikker dan de 5W40. Een 15W40 is dan nog dikker.

Voorts ben ik zelf geen liefhebber van oliën met een zeer hoog viscositeitsbereik.
Dit wordt alleen bereikt door het toevoegen van nog meer dopes.

Hallo, bedankt voor de antwoorden. Ik heb nu een ander issue. Sinds kort maakt de ventilator in de auto een raar geluid. Het lijkt alsof er iets in zit, ik hoor het geluid alleen in stand 1 en 2. Bij 3 en vier, dus als de ventilator op z'n hardst staat, hoor je niks. Kun je zoiets zelf eruit halen (als dat het is) of beter van niet?

DavidNED zei:
Hallo, bedankt voor de antwoorden. Ik heb nu een ander issue. Sinds kort maakt de ventilator in de auto een raar geluid. Het lijkt alsof er iets in zit, ik hoor het geluid alleen in stand 1 en 2. Bij 3 en vier, dus als de ventilator op z'n hardst staat, hoor je niks. Kun je zoiets zelf eruit halen (als dat het is) of beter van niet?

Ben je lenig? En heb je een torx-setje?
Onder het dashboard, achter het dashboardkastje zit de aanjager-motor.
Die moet losgeschroefd worden en daarna even uit elkaar gehaald worden.
Je ziet dan een as die door het motortje aangedreven wordt, waar een ventilator-schoepenwiel aan vast zit. Die is ernstig uitgedroogd en moet schoongemaakt worden, en belangrijker, gesmeerd! Schoonmaken kan goed met remmenreiniger en een doekje, smeren doe je met een goede vet zoals bijv lagervet. Niet te zuinig!

Over je klepgeluiden: lijkt als 1 of meerdere klepstoters die gaar zijn. Bij mijn weten geen moeilijke operatie..

Ik ben wel lenig, maar ook lang haha. En ik heb geen torx setje. Denk dat ik het laat doen, kost dat veel?

meer dan voor 15 euro een torx setje bij de Praxis kopen.
Moet je doen, heb ik ook gedaan en met regelmaat plezier van.

De auto heeft ook een probleem (vind ik dan) met optrekken. Hij is niet vlot, terwijl iemand anders exact dezelfde auto heeft en die is wel snel..? (ook 1.6, 16v) Zou dit ook met de kleppen te maken hebben? Het is net of-ie inhoudt o.i.d.

Bvd.

Sinds vandaag start het Opeltje niet meer goed. Hij start wel, maar valt daarna gelijk weer uit en het motormanagement lampje brandt met een bliksempje erin. Ook knippert het lampje. De laatste tijd stottert ie ook een beetje bij het optrekken en hij heeft al langer last van weinig vermogen en tikkende kleppen. Geen idee of dit er iets mee te maken kan hebben. Ook gaat het bovenste gedeelte van de sleutel steeds los. Het komt wel op een rottig moment want maandag heb ik een APK keuring + kleine beurt en dinsdag gaan ze naar de kleppen kijken.

Maar goed, iemand een idee wat dit nu weer kan zijn? Bvd

Heb je een instructieboekje? Zo ja, lees daarin dan eens wat de betekenis van dat lampje is.. (behalve dan motorstoring en naar de Opel dealer gaan).

Wat is het probleem? Kleppen, beurt en APK kan in één moeite door, komt het inhouden en motorstoring nog bij.. Of heb je dit bij verschillende adressen gepland?

Storing kan van alles zijn.. een sensor probleem.. elektrisch probleem (bobine) inlaat(lucht)traject / gasklephuis.

Wellicht domme vraag, maar was het tikken van de motor wel echt TIKKEN of meer 'pingelen'...

Laten uitlezen van de computer lijkt mij nu wel zo verstandig, want het kan van alles zijn, maar het begint nu ook wat te ruiken naar een knock sensor ; onregelmatigheid/stotteren bij optrekken, tikken (als in : pingelen), inhouden... Of het dan de sensor is of een oorzaak waar die op reageert is natuurlijk nog een vraag.

Nogmaals: ga er mee naar een garage, want dit gaat van kwaad naar erger en voor je het weet is je grote machine aan gruzelementen. Hoeveel tips je zo ook krijgt, het is allemaal vanaf afstand op basis van 'een luisterend oor en een blik under the hood' en dat is vaak toch niet afdoende.

Ik heb op dit moment precies het zelfde met mijn auto, wat is de uitkomst bij jou geweest?

Die van mij tikt ook, heeft hydraulische klepstoters dus valt niet te stellen. Volgens degene die mij altijd helpt met mijn auto's is de nokkenas versleten, kan bij jou ook aan de hand zijn, tijdje met weinig/geen olie gereden?

Jaa laatst.. reparatie is zeker heel duur? Ik wilde hem deze maand eigenlijk verkopen. Zal het nu nog wat waard zijn?😂

Tobnl zei:
Jaa laatst.. reparatie is zeker heel duur? Ik wilde hem deze maand eigenlijk verkopen. Zal het nu nog wat waard zijn?😂

Ze kunnen er best oud mee worden, meeste Ka's tikken ook.
Die van mij heeft 351k gelopen en ondanks het tikken (Wat niet erger lijkt te worden) Rijd 'ie nog prima.

Je kan een nieuwe nokkenas halen voor +- 100 euro, is't weg, even flushen, nieuwe olie, en dan zal 'ie vast en zeker 1000x beter lopen.

Als het de nokkenas is ja.
Gelijk even de hydraulische stoters wisselen als je de nokkenas er toch uit hebt.
Meestal is het met vervangen van die stoters zo weer opgelost.
Hydraulische stoters zijn inderdaad niet te stellen maar wel te vervangen.
Als je ermee door blijft rijden kan dat in het ergste geval resulteren in een verbrande klep.
En het geeft sowieso een hoger verbruik.

Een hoger verbruik? Ik doe gemiddeld 1:14, uitschieters naar 1:19 en stadsverkeer 1:11. Dus als het allemaal weer "Goed" Is zou ik zelfs zuiniger kunnen rijden?

Ik ging gemiddeld van 1 op 11/12 naar 1 op 15,6 Maar het ligt er maar net aan hoe slecht de stoters zijn, en welke klep het precies is.

Terug
Bovenaan