Tijdens rijden wijkt auto zelf uit naar R/L

Yuan 2482100

Net ingestapt
Hallo,

Tijdje terug een stoeprand geraakt door het moeten uitwijken. Na onderzoek van de garage bleek de Veerpoot en draagarm RV krom te zijn samen met het subframe.

Onderdelen gezocht en laten monteren.
Nu heb ik hem weer terug maar heb ik tijdens het rijden dat de auto soms naar links of naar rechts schiet, dit vooral bij het schakelen/optrekken.

Nou heb ik hem professioneel laten uitlijnen en blijk ik linksvoor een niet verstelbare negatieve camber te hebben.

Zou het zwabberen veroorzaakt kunnen worden door een kromme linkse veerpoot/draagarm? Misschien dat links ook een tikkie heeft gehad toen ik dat stoeprandje raakte?

Alle tips/ervaringen zijn welkom voordat ik bakken met geld ga uitgeven om maar alles na te laten kijken/te vervangen.

Bij voorbaat dank,
Yuan

heel simpel uitlijnen.

ik zelf had last van l/r trekken bij hard op trekken(ja met 69pk of wat er van over is) toen ik hem verlaagt had werd het zo erg(wilde hem al uitlijnen) dat hij na het uitlijnen 5 graden afweek aan beide kanten.

camber is trouwens voor en achter 2.3 negatief.

Veerpoot, draagarm en subframe krom. Dat is een best lijstje. Is het stuurhuis nog wel helemaal in orde dan?

Is voor het uitlijnen wel eerst heel goed gecontroleerd of alle stuurkogels, fuseekogels, draagarmrubbers, wiellagers, stuurhuis enz. allemaal spelingvrij zijn en ook juist geplaatst zijn?
Want als er daar al ergens wat speling op zit (of fout geplaatst is) dan is het uitlijnen bij voorbaat al zinloos werk.
Helaas zijn er bedrijven genoeg die het wel gewoon doen zonder de gehele vooras eerst te controleren, want de opdracht was namelijk "uitlijnen".
Verder geef je ook niet aan wat er allemaal precies vervangen is (alles nieuw, of sloop???), een oude slappe veer + demper links en een stugge frisse veer + demper rechts kan ook heel vreemde rijeigenschappen opleveren... beide veerpoten gelijk vervangen is altijd aan te raden.

snelle willy zei:
heel simpel uitlijnen.

ik zelf had last van l/r trekken bij hard op trekken(ja met 69pk of wat er van over is) toen ik hem verlaagt had werd het zo erg(wilde hem al uitlijnen) dat hij na het uitlijnen 5 graden afweek aan beide kanten.

camber is trouwens voor en achter 2.3 negatief.

Is uitgelijnd. Sporing etc allemaal goed gezet. Alleen linksvoor nog een camber die "niet verstelbaar is"

Heb je het kunnen oplossen met alleen uitlijnen of heb je nog wat moeten vervangen?

Muddy Bandit zei:
Is voor het uitlijnen wel eerst heel goed gecontroleerd of alle stuurkogels, fuseekogels, draagarmrubbers, wiellagers, stuurhuis enz. allemaal spelingvrij zijn en ook juist geplaatst zijn?
Want als er daar al ergens wat speling op zit (of fout geplaatst is) dan is het uitlijnen bij voorbaat al zinloos werk.
Helaas zijn er bedrijven genoeg die het wel gewoon doen zonder de gehele vooras eerst te controleren, want de opdracht was namelijk "uitlijnen".
Verder geef je ook niet aan wat er allemaal precies vervangen is (alles nieuw, of sloop???), een oude slappe veer + demper links en een stugge frisse veer + demper rechts kan ook heel vreemde rijeigenschappen opleveren... beide veerpoten gelijk vervangen is altijd aan te raden.

Ja dat is dus het vreemde. Volgens de garage was alleen rechts krom en die is dus vervangen met de tweedehands veerpoot samen met de oude veer omdat het een verlagings setje was.

Links is verder niet veranderd dus dat is gewoon nog de complete "oude" veerpoot.

Aangezien de niet verstelbare camber links zit, moet ik dan het probleem links zoeken? Of is misschien een van de tweedehands onderdelen die rechts erop zijn gezet niet helemaal goed?

Bij gas los laten naar links en bij gas geven naar rechts, moet ik aan zoiets denken? (of uiteraard gespiegeld)

Dat is de typisce beschrijving van problemen als je speling op je draagarm(en) hebt. Heb ik ook gehad.
Kunnen alleen de ophanging rubbers zijn, als deze los te vervangen zijn, anders hele draagarm.

Vooral bij voorwielaandrijving resulteert afremmen/optrekken in dergelijke rijgedrag bij speling in de draagarmrubbers, gezien de wielen letterlijk van de plek worden getrokken.

Ik zou eerst eens nagaan wat "niet verstelbaar" inhoudt bij die uitlijner.

"niet verstelbaar" als in: het staat in de computer dat het niet verstelbaar is
"nier verstelbaar" als in: we krijgen de bouten niet los.
"niet versrelbaar" als in: valt buiten de waardes maar krijg je ook niet goed gesteld (lijkt me in deze best mogelijk)
"niet verstelbaar" als in: fysiek onmogelijk om te verstellen, ook niet met camberbouten o.i.d. (vaste fusee of fusees die met een klemverbinding op de schokdemper zijn gemonteerd)

Je subframe is vervangen. Links is waarschijnlijk de draagarm niet vervangen, terwijl die meestal aan het subframe zit gebout. Hier kan ook gewoon een montagefout in zitten. Kan zelfs het subframe zijn dat niet goed is gemonteerd (er zit vaak iets speling in de montage en het is zeer belangrijk dat het monteren goed gebeurt)

daarnaast ga ik mee met de post van Smilespergallon. Dit soort vreemdheden komen vaker voor als er maar aan 1 kant iets vervangen is.

RRRR zei:
Bij gas los laten naar links en bij gas geven naar rechts, moet ik aan zoiets denken? (of uiteraard gespiegeld)

Dat is de typisce beschrijving van problemen als je speling op je draagarm(en) hebt. Heb ik ook gehad.
Kunnen alleen de ophanging rubbers zijn, als deze los te vervangen zijn, anders hele draagarm.

Ja, wat me is opgevallen.
Gas geven - schakelen - afzwijken voornamelijk naar links - stuur moet ietsje naar rechts om recht vooruit te gaan - vervolgens schiet hij terug naar rechts en soms iets door waardoor je beetje naar links moet sturen om rechtdoor te gaan. Dit vooral bij schakelen tussen 1/2/3/4

Ik zal eens kijken of de rubbers los vervangen kunnen worden.

Smilespergallon zei:
Vooral bij voorwielaandrijving resulteert afremmen/optrekken in dergelijke rijgedrag bij speling in de draagarmrubbers, gezien de wielen letterlijk van de plek worden getrokken.

Is inderdaad vw aandrijving. Echter bij remmen heb ik er geen last van. Ik zal eens naar de rubbers kijken aangezien deze door meerderen worden genoemd

s velthuis zei:
Om wat voor een auto gaat het een hoe hard is die tik eigenlijk geweest?

Een fiat stilo 1.4 uit 2005
De klap was met 30 tegen een stoeprand, echter de wielen stonden wel ingedraaid naar links. Moest uitwijken voor tegenligger die de bocht te ruim nam. En heb toen het stoeprandje geraakt. En erover heen gereden.

Het feit dat het subframe stuk is gegaan duidt erop dat het toch nog best een aardige tik is geweest. Een subframe is niet onverwoestbaar, maar kan doorgaans wel wat hebbenn. Als er speling op de draagarmrubbers zit, is dat soms met het blote oog te zien. Als iemand optrekt vanuit stilstand, zie je het wiel soms eerst een stapje naar voren zetten. Bij remmen omgekeerd. Misschien iets om eerst te controleren. De auto stuurt verder wel nog steeds normaal? Niet zwaarder, vager in de middenstand, of met bijgeluiden?

Terug
Bovenaan