Tesla Model 3 / Model Y lease keuze

A

Anoniem

Guest
Goedemorgen,

Binnenkort mag ik een nieuwe leaseauto kiezen. Het gaat een Model y of Model 3 worden. Echter blijf ik twijfelen en hoop ik dat jullie mij willen adviseren.

Gezinssituatie: Ik met mijn vrouw en 2 kinderen (6 en 8 jaar)
Andere auto: We hebben een renault megane estate voor o.a. de vakanties om onze caravan te trekken. (zie het niet zitten om met een elektrische auto naar zuid Frankrijk te rijden in het hoogseizoen en om de 200 a 300 km in de rij te moeten staan om te laden en de caravan elke keer los te koppelen)
Werk:
  1. Vanuit huis --> mogelijkheid tot laden
  2. Bij de klant--> kan door geheel Nederland zijn --> vaak mogelijkheid tot laden bij de klant (max 2 a 3 dagen per week)
  3. Op kantoor--> 73 km enkele reis --> Kan op kantoor laden

Opties zijn:
Model Y RWD in wit of midnight silver €46.990
Model 3 RWD in wit of midnight silver €41.990 + mogelijk €1600,- voor kleur
Model 3 RWD LR in wit €45.990 (ik begreep dat deze versie enkel in het zwart en wit mogelijk is, klopt dit)

Nu ik zo alles op een rijtje zet is de model 3 RWD LR een hele goede optie qua prijs en actieradius.
In mijn overwegingen ga ik uit van de volgende actieradius. Graag hoor ik of dit een beetje reeel is uitgaand van veelal snelweg km's.

Model 3 RWD Zomer 360 km / Winter 300 km
Model 3 RWD LR Zomer 470 km /winter 400 km
Model Y RWD: Zomer 340 km / 280 km

Zijn er leden hier die met dezelfde vraag hebben gezeten of wellicht zitten. Wat zijn jouw overwegingen geweest .

Alvast bedankt voor het advies en meedenken.

Maar ga je de auto ook prive gebruiken aangezien je ook een Megane hebt? Zo niet heb je dan de extra ruimte nodig die een model Y bied en heb je dan niet liever de extra range van de 3?

Ik ga de auto prive rijden. Met vakantie's met caravan pakken we de Megane.

Maar heb je de ruimte nodig? Voormalig buurman van mij had ook 2 jonge kinderen met de 3 en dat was voldoende qua ruimte.
Dus wat Frits zegt, die afweging zou ik ook maken, wanneer de ruimte niet nodig is voor de extra range gaan!

Met kinderen, die binnenkort uit de kinderstoeltjes/verhogers gaan, zou ik toch al snel voor de praktischer Model Y gaan.

Maareh.....wat is binnenkort? Er zit een refresh van de Model 3 aan te komen. Zou jammer zijn als je die mist.
Model Y zou waarschijnlijk snel volgen (veel dezelfde onderdelen) maar die is nog niet aangekondigd. Dus ook op dat punt zou ik de Y kiezen.

Met kinderen, die binnenkort uit de kinderstoeltjes/verhogers gaan, zou ik toch al snel voor de praktischer Model Y gaan.

Maareh.....wat is binnenkort? Er zit een refresh van de Model 3 aan te komen. Zou jammer zijn als je die mist.
Model Y zou waarschijnlijk snel volgen (veel dezelfde onderdelen) maar die is nog niet aangekondigd. Dus ook op dat punt zou ik de Y kiezen.

Ik heb vorige week in beide een proefrit gemaakt en de ruimte achterin de 3 viel me echt niks tegen. Ikzelf 1,80 kan prima achterin zitten.

Waneer zal de nieuwe refresh van de model 3 uit komen? Prijzen zullen dan ook wel weer (flink) omhoog gaan of niet?

Qua ruimte, ik heb 3 kinderen (12, 10 & 7) en die passen vooralsnog prima met z'n drietjes op de achterbank van de Model 3.

De RWD LR lijkt me de beste middenweg qua prijs en range, dus dat zou mijn keuze zijn.

Alles overwegend zou ik voor de Model 3 RWD LR gaan! Je hebt de Mégane station nog achter de hand voor 'moeilijke' gevallen en als je door het hele land klanten moet bezoeken lijkt mij die extra actieradius welkom, zeker als je een beetje haast hebt.

Ik dacht bijna dat mijn evenknie dit topic had gestart, alleen dan iemand die wél de looks van de Tesla aan kan.

Hier ook twee kinderen van 6 en 8 én ook een Mégane Estate (GT205) om de caravan te trekken.

Ik heb proefgereden met de Y en wat een zee van ruimte zit daar in. De 3 ook ingezeten met de kids, en ja, dat zit lekker laag en sportief, maar voor de kinderen vond ik het toch echt een stuk krapper. Zeker t.o.v. de Y.
Ik ben uiteindelijk voor de Mégane Electric gegaan overigens omdat we voor de ruimte toch al de IV Estate hebben en met 6 en 8 jaar (en beide niet heel lang) past het prima in de relatief kleine Mégane Electric. En... ik heb gewoon moeite met het uiterlijk van de Tesla en het klinische interieur. Maar... het is absoluut een van de beste aanbiedingen die er is.

Qua ruimte dus de Y als je ook veel op pad gaat met het gezin. Wil je maximale range én lekker sportief sturen dan zou ik toch de 3 nemen.

Dank voor jullie reacties. Ik hoop eerlijk gezegd dat de Y nog gaat dalen in de prijs en dat hopelijk ook een Model Y LR RWD uit gaat komen! Weet iemand of daar geruchten over zijn?

Volgens mij heeft model 3 LR RDW NIET het Premium audiosysteem met 13 speakers, 1 subwoofer, 2 versterkers en Immersive Sound? maar het Speciaal audiosysteem met Immersive Sound.

Kan je dit als optie toevoegen of kan dat allemaal niet bij Tesla?

Laatst bewerkt door een moderator:
Wil je wel gaan bijtellen?
50 weekendritjes van 50km = 2500km voor een paar duizend euro bijtelling? Die kan je dan beter ook met de Megane doen en dan kan je nog 500km privé 'noodgevalletjes' met de leasebak doen.

Juist meerdere vakanties met volledig tankpas verzachten de bijtelling. Elke week naar de judo en zwemles red je soms al met de vrije 500km of kost je met de Megane ook bijna niets extra.

Nog slimmer wordt het als je dan ook een voordeliger kleiner karretje kan leasen, als dat voor jou iets oplevert ivm eigen bijdrage.

Mijn vrouw gebruikte de megane voornamelijk. En met kinderen die overal naar toe moeten ga ik het met de 500 km niet halen

Ik heb zelf een vergelijkbare keuze gemaakt. Uiteindelijk gekozen voor een Tesla Y RWD met trekhaak. Voor vakanties naar Frankrijk heb ik een benzine auto, maar komende week noord - limburg neem ik toch echt de Tesla Y mee. Deze auto mag 1600kg trekken, Voor vakanties binnen 200km durf ik best de Tesla Y mee te nemen.
De Tesla Y RWD bevalt erg goed, heel veel ruimte, veel meer auto dan een Tesla 3. De range meer dan voldoende, met de infrastructuur in Nederland en de mogelijkheid om bij Tesla te laden, zou ik niet meer betalen of voor een 3 gaan voor wat meer range.

Ik heb zelf een aanvullende keuze gemaakt. uiteindelijk gekozen voor een Tesla Y RWD met trekhaak. Voor vakanties naar Frankrijk heb ik een benzine auto, maar begin week noord - limburg neem ik toch echt de Tesla en mee. Deze auto mag 1600kg trekken, Voor vakanties binnen 200km durf ik best de Tesla en mee te nemen.
De Tesla Y RWD bevalt erg goed, heel veel ruimte, veel meer auto dan een Tesla 3. De reeks meer dan voldoende, met de infrastructuur in Nederland en de mogelijkheid om door Tesla te laden, zou ik niet meer betalen voor een 3 gaan voor wat meer bereik.
Met de caravan op vakantie pak ik lekker de megane 1.3. Dan komt de keuze neer op of meer bereik van een grotere y. Ik neig nu dan naar de 3 met groter bereik.

Ik ben dus niet voor de Y gegaan maar de Megane Electric. Voor de ruimte heb ik net als jou de IV Estate (alleen de GT motorisering) incl het trekken van de caravan.

De range van de Megane Electic is wellicht nog wat minder dan de Y, maar ik merk totaal geen probleem daarmee. Range met lente temperatuur gerust 380-400 (wltp 435km met de 20" wielen). Dus tja, moet je dan wel voor de 3 gaan met lange Range? Je gaat neem ik aan ook thuisladen?

Lastig hoor. De 3 rijdt en oogt sportiever dan de ruime Y.

Ik ben dus niet voor de Y gegaan maar de Megane Electric. Voor de ruimte heb ik net als jou de IV Estate (alleen de GT motorisering) incl het trekken van de caravan.

Het assortiment van de Megane Electic is waarschijnlijk nog wat minder dan de Y, maar ik merk daarmee totaal geen probleem. Range met lente temperatuur gerust 380-400 (wltp 435km met de 20" wielen). Dus je moet je dan wel voor de 3 gaan met lange Range? Je gaat ik ook thuisladen?

Lastig hoor. De 3 rijden en oogt sportiever dan de ruime Y.
Dank voor je reactie. Ik vind de 3 en de y mooier dan de Renault electric. Ik denk dat ik voor de model 3 lr rdw ga in het wit.

Wat is jullie praktijk ervaring wat betreft actieradius in de winter met de volgende modellen

Model y rdw
Model 3 rdw
Model 3 rdw lr

Niemand die zijn praktijkervaring wil delen wat betreft actieradius in diverse weersomstandigheden / seizoenen?

De Ev database website staat vaak veel info en best kloppend qua actieradius. Wellicht krijg je op een tesla forum of Facebook-groep sneller reactie?

Ben vooral benieuwd naar actieradius in de winter met model Y rwd Lees diverse afstanden. Van 245 tot 300.

Ik heb zelf een '21 Model 3 Dual Motor LR en ik woon in Finland dus mijn ervaringen zijn voor jou wellicht niet heel erg relevant. Maargoed gemiddeld over het hele jaar en 30 dkm was mijn verbruik 16,5 kWh/100km. Nu hebben wij in Finland een véél langere en strengere winter dan in Nederland en rij ik ruim 6 maanden paar jaar op winterbanden. Ik zou denken dat een verbruik van 15 kWh/100km in Nederland goed haalbaar zou zijn. Qua actieradius is het lastig in te schatten want ik laad 'm nooit tot 100% en rij 'm nooit helemaal leeg, maar een simpele rekensom van capaciteit x verbruik zou een goed beeld moeten geven :)

Ik heb de MY RWD. Ingaand op wat openstaande vragen:

Range:
Range is erg afhankelijk van je rijsnelheid. De afgelopen maand bij 20 - 30 graden: Binnenwegen zit ik rond 130 Wh/km, snelweg 108 km/u geeft zo'n 150 kW/km. De range van 0-100% is dus 400 - 430 km. Als het er op aan komt qua laden kun je nog achter een vrachtwagen gaan rijden, range wordt dan ruim 500 km.

Uitvoering:
Alle Model Y's zijn hetzelfde uitgerust. Dus dezelfde stoelen, zelfde stereoinstallatie, noem maar op. De goedkoopste Model 3 is duidelijk minder goed uitgerust dan de overige varianten (aldus de verkoper), maar welke onderdelen dat specifiek zijn zou je bij Tesla moeten navragen.

Laadstress:
1000 km in de week is heel goed te doen. Thuis opladen en met 90 tot 100% vertrekken. Let wel: de MY RWD heeft een LFP accu die beter bestand is tegen 100% laden dan de Li-Ion accu's. Onderweg laden bij de supercharger (2x 1 kwartier deze week, de beste laadsnelheid haal je tussen 20-80%) of op locatie bij de klant. Superchargers van Tesla staan over de hele wereld.

Ruimte:
Ik heb ook in de M3 gezeten, wat me opviel is dat je je voeten niet onder de stoelen kwijt kan. Nu zijn je kinderen nog klein, over 5 jaar kan er zomaar eentje richting de 1,70m gaan. Dan vind ik de MY achterin zoveel beter zitten dan de M3. En de laadruimte van de MY + frunk + onder de laadvloer is top.

Het rijden:
De vering is zoals ik al had gelezen heel hard. In de stad op niet-asfalt niet zo prettig, maar met 90% snelweg vind ik hem niet oncomfortabel. Autopilot gebruik ik zodra ik op de snelweg zit, of alleen de ACC als het matig druk is en je veel van rijbaan wisselt.

Zodra ik de MY en de M3 naast elkaar in de showroom had gezien/gevoeld/getest was het eigenlijk al een no-brainer. Ook bij het ophalen van de MY: ik heb geen M3 zien vertrekken, nagenoeg de hele parkeerplaats gevuld met de MY.

Terug
Bovenaan