Tesla model 3 2024 rdw of lr?

Nicossss

Net ingestapt
Goedemorgen,

Ik sta op het punt de model 3 aan te schaffen. Nu lees ik wisselende verhalen over de LR met de NCA technologie, dat je dit eigenlijk maar max tot 80% dient op te laden voor maximale levensduur.

Ik rijd geen lange ritten en ik heb geen zin om me zorgen te maken over de batterijdegratie. Ben ik dan beter af met de LPF voor de standard range? Dit kan je zonder zorgen tot 100% opladen heb ik gelezen…

Advies gevraagd van de experts!

Ben ik dan beter af met de LPF voor de standard range? Dit kan je zonder zorgen tot 100% opladen heb ik gelezen…

Advies gevraagd van de experts!

Ook een LFP accu kun je beter niet tot 100% opladen voor een maximale levensduur! Het advies is de accu voornamelijk tussen 20-70% te houden!

Laatst bewerkt:
Even voor de zekerheid; de 2024 AWD SR heeft de LFP batterij, toch? De long range heeft de NCA?

Het ligt er geheel aan wat je zelf belangrijk vindt, bij de LR heb je veel meer bereik, maar de SR heeft voldoende bereik. Ik heb een NCA accu en heb meestal een SoC tot max 80%, alleen voor langere trips laad ik hem volledig vol. Maar bij de nieuwe Model 3 heb je ook bij 80% nog meer dan 500 km bereik. Lijkt mij voldoende!

Het is ook een gevalletje 'banden slijten van autorijden'. Als je de 80% vervelend vind kan je elke type accu ook gewoon tot 95% of zelfs 100% laden en dan over de jaren misschien ietsje sneller in SOH (state of health) zakken.

Als je weinig lange ritten maakt en bijvoorbeeld alleen op vrijdagen oplaadt en zondag weer gaat rijden dan staat die accu maar 24-48 uur per week op 100%. Dat is al een een heel stuk beter dan 7 dagen per week op je werk en thuis meteen weer naar 100% duwen. (dus feitenlijk 160u/week 100%)

De SR is financieel gezien de beste optie: prive (subsidie) en zakelijk (bijtelling).
Je betaalt bijna 10000 meer voor een LR. Wat je er voor terugkrijgt is dat je 1x minder vaak moet laden op vakantie.
Rij je dagelijks 300+ km, ja dan die LR.

100% opladen voor de LFP accu is ook niet goed. Aangeraden wordt om die toch maandelijks tot 100% te laden. Dat heeft te maken met de calibratie van de batterij.
De auto meet aan de voltage hoeveel % de batterij vol is. LFP heeft echter een vlakke curve tussen de 40% en 80%, dus als je daar tussen blijft, heeft de auto na een tijd geen idee meer hoeveel % er nog in zit.

• Leuk
Waarderingen: Volt
De SR is financieel gezien de beste optie: prive (subsidie) en zakelijk (bijtelling).
Je betaalt bijna 10000 meer voor een LR.
Ik denk dat TS de nieuwe LR RWD bedoelt. Die is 5000 euro duurder dan de RWD en valt volgens mij ook nog net onder de subsidieregeling.

Deze nieuwe LR RWD heeft bij mijn weten inderdaad niet de LFP- maar de NCA accu's aan boord.

Wel een interessante vraag. Die 700km actieradius van de LR is leuk maar haal je in praktijk sowieso niet omdat je tot 80% schijnt te moeten laden. Als je wel tot 100 procent laadt moet je denk ik ook meenemen dat je daar langer mee bezig bent dan bij de RWD. Of je onderaan de streep dan sneller op je (vakantie)bestemming bent is maar de vraag...

Interessant inderdaad. Een LR 80% laden of een SR 100%.

Een SR heeft een lagere prijs en gewicht, dat scheelt dus iets in vaste lasten.
Maar heb je een keer een lange rit, dan kan je een LR een keer tot 100%.
Lastige keus, ik denk dat ik voor de SR zou gaan.

Interessant inderdaad. Een LR 80% laden of een SR 100%.

Een SR heeft een lagere prijs en gewicht, dat scheelt dus iets in vaste lasten.
Zo werkt dat niet. 100% laden is ook niet goed voor een LPF. Plus LPF laadt langzamer. De laatste 20% laadt bij beide erg langzaam op, dus bij de supercharger op vakantie laadt je tot 80% en niet tot 100%.

LPF is bovendien zwaarder: een LR weegt daarom net zoveel als een SR, ondanks de lagere range.

Die 5000 extra voor de LR RWD ben je niet kwijt: verkoop je de auto ooit weer, dan krijg je een deel daarvan weer terug.

Ik bedoel meer: bij normaal gebruik heb je met 80% accu in de LR eenzelfde range als met 100% in de SR. Dus wat dat betreft maakt het in dagelijks gebruik geen verschil.

Ik ben voor de LR dual motor gegaan voornamelijk vanwege:
- Power (dual motor is een stuk krachtiger/sneller)
- Audio (17 speakers en 2 subs)
- Range i.c.m. aanhanger
Daarnaast heeft de dual motor iets andere / premium interieur bekleding. Dat laatste maakte mij persoonlijk niets uit.

SR is echter een super deal voor de meeste mensen meer dan prima.

Terug
Bovenaan