Terugkerende problemen met koppeling toyota aygo

A

Anoniem

Guest
Ik heb in 2012 een Toyota aygo gekocht. Net binnen de garantie ging de koppeling kapot. Kan gebeuren, deze is netjes vervangen.
Na ruim een jaar, weer koppeling kapot. Uiteraard geen garantie meer dus dat was een duur grapje. En raar dat het na een jaar al kapot was.
Bij de (dealer)garage hadden ze er geen verklaring voor.

Nu zijn we weer iets meer dan een jaar verder en je raad het al, weer problemen met de koppeling!
Vorige week ging hij opeens heel moeilijk in zijn 1 (soms ook 2) en in zijn achteruit. Ik ben toen naar een andere garage gegaan waar ik veel meer vertrouwen in heb en zij hebben iets gedaan waardoor ik weer normaal kan schakelen (sorry, ik heb er geen verstand van dus geen idee wat hij heeft gedaan). Maar nu geeft hij een soort piep als ik de koppeling intrap. Alsof hij slipt ofzo.
Volgens die garage is er sowieso iets mis met de koppeling en moest ik terug gaan naar de vorige garage, flink boos worden en een nieuwe koppeling eisen.
Niet mijn sterkste kant dat boos worden maar ik heb vanochtend mijn best gedaan ;)
Nu gaan ze morgenmiddag naar mijn auto kijken.

Wat denken jullie? Het is toch niet normaal dat hij zo snel kapot gaat?
Ik denk dat we gemiddeld 15 tot 20.000 kilometer per jaar rijden.
Bij vorige auto's ook heel wat kilometers gemaakt jarenlang maar nooit een nieuwe koppeling nodig gehad.
 
rijstyle?? kun je slecht koppelen. ken iemand die elke jaar ook een nieuwe koppeling nodig heeft omdat die te veel slipt met de koppeling:)


misschien een automaat kopen??
 
Naar mijn weten rij ik heel normaal. Dan had ik datzelfde probleem ook met mijn vorige auto's moeten hebben lijkt mij.

Wat doe je precies als je hem laat slippen?
 
ik heb met een nissan pixo me rijbewijs gehaad. maar toen ik voor het eerst met de pixo ging rijden slipte ik veel omdat de motor redelijk weinig vermogen brengt bij 1.250 toeren. en ook omdat ik altijd met auto's boven de 3-serie heb gereden.

soms wilde ik vertrekken en gaf ik veel gas en liet ik de koppeling langzaam opkomen. dat noemen ze koppeling slip. net als je, je banden laat slippen:)
 
Ah zo. Ja dat heb ik in het begin wel een paar keer gehad. Ook wennen na eerst een skoda octavia gereden te hebben.
Maar het wennen ging snel en nu rij ik heel rustig weg. Ik ben niet van het sportieve rijden.
 
Ik heb rijles gegeven met een gebruikt gekochte Aygo. Heb bij 80000km de koppeling laten vervangen. Niet omdat hij slipte, maar hij greep heel erg hoog aan. Als ik er privé mee had gereden had ik het niet vervangen. Het stuk vanaf het aangrijppunt tot helemaal vrij is wel redelijk kort bij een Citybug.

Het moet gewoon mogelijk zijn om veel kilometers te maken met 1 setje koppelingsplaten. Als het niet aan jou bediening van koppeling en het geven van teveel gas ligt moet een fatsoenlijke garage jou koppeling toch wel goed kunnen krijgen zeker?

Meld je anders aan bij het Citybugforum en ga daar eens neuzen of vragen stellen. Zitten veel mensen met technische kennis.
 
Waarschijnlijk verkeerd gemonteerd. Gewoon rustig vragen wat ze kunnen doen. Je hoeft niet boos te worden, aardig zijn en lachen werkt beter. Anders kan je nog met Bovag of ANWB, je rechtsbijstand of jurofoon bellen.

Een koppeling moet ook met lomp gebruik toch wel 100.000 mee kunnen. Je andere auto's hadden het ook niet neem ik aan.
 
Lijkt wel of er in de versnellingbak geen versnellingsbakolie zit. Een versnellingsbak is een onderdeel dat door de jarenheen zover geperfectioneerd is dat tegenwoordig bakken makkelijk over de twee ton te gebruiken zijn voordat er eens een plaat vervangen moet worden, ook de auto's die veel in steden rijden.
Niet alleen de Japanse auto's schakelen soepel, ook veel andere auto's schakelen top.
In mijn eigen ervaring schakelde mijn vorige auto een Volkswagen net zo goed als mijn huidige Honda. Mijn ouders hebben een Renault gehad die ook gewoon lekker schakelde.

Controleer versnellingsbak olie, en laat een specialist eens kijken naar de bak.

Zelf heb ik een auto gehad waarmee ik over de 3 ton nog geen enkel onderdeel van de versnellingsbak versleten was. Ja, het pedaalrubber was bijna door.
 
Koppeling bij de Aygo is een zwak punt. Vooral bij de oudere bouwjaren. Vriendin van mij heeft een Aygo uit 2006 .    Bij    90.000 km ook koppeling overleden. Moest door de wegenwacht worden afgevoerd.
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik wacht even het oordeel van de garage morgen af. In ieder geval fijn om te lezen dat een kapotte koppeling na 20000 km niet normaal is.
 
Als ik het goed heb is een koppeling van 180mm standaard, maar hij wordt vaak vervangen door een 190mm exemplaar omdat het originele exemplaar erg zwak is. Toch is jouw 'koppelingsverbruik' wel erg hoog!
 
snelle willy zei:
ik heb met een nissan pixo me rijbewijs gehaad. maar toen ik voor het eerst met de pixo ging rijden slipte ik veel omdat de motor redelijk weinig vermogen brengt bij 1.250 toeren. en ook omdat ik altijd met auto's boven de 3-serie heb gereden.

soms wilde ik vertrekken en gaf ik veel gas en liet ik de koppeling langzaam opkomen. dat noemen ze koppeling slip. net als je, je banden laat slippen:)

Veel mensen laten ook hun voet op het koppelingspedaal staan bij het rijden. Dat zorgt ook voor extra slijtage aan de koppeling omdat hij eigenlijk constant een beetje slipt.
Net zoals voor het stoplicht blijven gasgeven en koppeling half ingedrukt zodat je niet naar achteren rolt ipv de handrem te gebruiken.

2 veelgemaakte fouten die vooral bestuurders maken die al langer hun rijbewijs hebben. Maar het is niet gezond voor je koppeling.


20k blijft weinig. Als je met een leswagen pas na 90k een hoeft te vervangen (zoals eerriik noemde) zou je zelfs met bovenstaande fouten nog langer moeten kunnen doen. Bij een leswagen word de koppeling regelmatig flink mishandeld, als het dan 90k mee gaat vind ik het nog netjes!

Zou idd terug gaan naar de garage. Verkeerd afgesteld mechanisme kan wel eens voor dit soort problemen zorgen. Maar ik heb eerder het idee dat je koppeling niet goed ontkoppeld, danwel niet goed koppelt. Wat meestal niet aan de koppeling zelf ligt, maar aan de combinatie drukgroep, druklager en koppelingskabel/hydraulische systeem voor de koppeling.

Of de koppeling nou een zwakke plek is of niet, dit klopt niet.

Boos worden heeft geen nut.
 
Klinkt behoorlijk extreem. Is er geen externe oorzaak aan te wijzen? Bijv olielekkage op/bij de koppeling waardoor de boel eerder stuk gaat? Tevens rijst de vraag of alles wel goed afgesteld stond. Als je natuurlijk de koppelingskabel (aangenomen dat het een kabel is bij jou) heel strak hebt staan, kan het zijn dat ie altijd nét een beetje slipt. Misschien nauwelijks te merken met een rustige rijstijl, maar de boel zal wel een stuk harder slijten.
 
Pobresh zei:
snelle willy zei:
ik heb met een nissan pixo me rijbewijs gehaad. maar toen ik voor het eerst met de pixo ging rijden slipte ik veel omdat de motor redelijk weinig vermogen brengt bij 1.250 toeren. en ook omdat ik altijd met auto's boven de 3-serie heb gereden.

soms wilde ik vertrekken en gaf ik veel gas en liet ik de koppeling langzaam opkomen. dat noemen ze koppeling slip. net als je, je banden laat slippen:)

Veel mensen laten ook hun voet op het koppelingspedaal staan bij het rijden. Dat zorgt ook voor extra slijtage aan de koppeling omdat hij eigenlijk constant een beetje slipt.


zat ik vandaag ook aan te denken. maar ik zelf deed dat niet. krijg ik pijn in me linker been van:)
 
Pobresh zei:
snelle willy zei:
ik heb met een nissan pixo me rijbewijs gehaad. maar toen ik voor het eerst met de pixo ging rijden slipte ik veel omdat de motor redelijk weinig vermogen brengt bij 1.250 toeren. en ook omdat ik altijd met auto's boven de 3-serie heb gereden.

soms wilde ik vertrekken en gaf ik veel gas en liet ik de koppeling langzaam opkomen. dat noemen ze koppeling slip. net als je, je banden laat slippen:)

Veel mensen laten ook hun voet op het koppelingspedaal staan bij het rijden. Dat zorgt ook voor extra slijtage aan de koppeling omdat hij eigenlijk constant een beetje slipt.
Net zoals voor het stoplicht blijven gasgeven en koppeling half ingedrukt zodat je niet naar achteren rolt ipv de handrem te gebruiken.

2 veelgemaakte fouten die vooral bestuurders maken die al langer hun rijbewijs hebben. Maar het is niet gezond voor je koppeling.

Dit doe ik ook niet. Lijkt mij ook totaal niet fijn rijden. Voor het stoplicht zet ik hem ook altijd in zijn vrij omdat ik anders last van mijn been krijg.

Ik ben vanmiddag langs de garage geweest. Ze hebben even gekeken (niet open gehaald) en de koppeling is inderdaad aan vervanging toe. De oorzaak konden ze nog niet zeggen, daarvoor hebben ze langer de tijd voor nodig.
Ze hebben gezegd dat er mogelijk een productiefout in de koppeling zit. Indien er erg veel brandvlekken op zitten dan ligt het aan mijn rijstijl volgens hun.
Er kan sowieso niets mis zijn met de montage zeggen ze.... Ik vind dit erg raar om zo stellig te zeggen.
De montage wordt uitgevoerd door mensen en daar kan altijd wat misgaan. Kan gebeuren maar erken dat dan ook.

Donderdag gaat de auto daar de hele dag naartoe, ik vrees er enorm voor dat ze gaan zeggen dat het aan mij ligt en dat ik het gewoon moet betalen.
 
Als je het niet vertrouwd kan je altijd nog hoog in de boom klimmen en je rechtsbijstandsverzekering inschakelen. Het is niet gebruikelijk en normaal dat een koppeling na 20000 km versleten is. Laat hun maar duidelijk onderbouwen waarom het aan jou ligt. Eis donderdag wel dat ze de oude onderdelen retour geven.
Daarna wel een andere garage zoeken want de relatie gaat er niet beter van worden.

Is er geen coulance van hun kant mogelijk? Schrappen van wat werkplaatstijd? Neem desnoods iemand mee die iets beter technisch onderlegd en mondiger is.

Succes
 
Dankjewel, ik heb gelukkig al een hele fijne andere garage gevonden die ik wel vertrouw.
Iemand meenemen met meer verstand ervan zit er helaas niet in. De mensen die ik ken en er verstand van hebben moeten werken.

Ik heb de aantal gereden kilometers compleet verkeerd ingeschat. Als ik in het boekje kijk dan stond de km stand op 10-7-2014 op 187973.
Op 3-10-2014 is de koppeling vervangen, dat staat niet in het boekje dus weet de kmstand daarvan niet. Huidige kmstand is 195606...
Minder dan 7633 km dus ipv van 20000...
 
Terug
Bovenaan