Telefoonhouder voor afwijkende ventilatorroosters

A

Anoniem

Guest
Ik ben langzaam eens aan het kijken naar een eerste auto. Nu valt het mij op dat veel auto's tegenwoordig ronde of andere creatieve ventilatorroosters hebben, waardoor telefoonhouders voor het ventilatorrooster niet passen. Ik wil er geen voor op het raam of op het dashboard, maar eigenlijk deze die perfect werkt bij mijn iPhone, maar bij veel auto's gaat dat dus al niet passen.

Nu vind ik het dom om met mijn budget van 2000-2300 euro auto's op ventilatorrooster te gaan filteren. Wie heeft voor mij een goede oplossing?

Of het rooster rond, vierkant, driehoeking of 24 kantig is, maakt toch niet uit, de spijlen zijn (bijna) altijd recht. Kan je toch prima zo'n houder op zetten?

Ik snap het probleem niet zo goed.

Denk dat je in een hoop auto's ook niet blij gaat worden van zo'n houder, omdat de roosters vaak helemaal niet zo stevig zijn, en bij sommige auto's kan je ze zelfs helemaal wegdraaien enz. Kan me niet voorstellen dat je telefoon dan stevig blijft zitten.

Bedankt voor je reactie. Wat jij omschrijft is dus wat ik bedoel, ik heb het over de vorm van de spijlen.
Wat zou je dan aanraden?

Ben ik toch nieuwschierig, welke auto's heb je het dan over?

Toch een zuignap, of met dubbelzijdig tape. Eigenlijk vind ik dat er geen echt goede oplossingen voor zijn, tenminste niet bij die universele dingen. Zuignap werkt meestal wel oke, maar zit voor je ruit. (en zit vaak ver weg, lastig om je telefoon te bedienen) Dubbelzijdig tape kan goed werken, maar dan moet je ook echt goede tape gebruiken, en heb je nog wel eens kans dat je je dashboard beschadigt, ligt aan het materiaal. Ventilatieroosters heb ik al genoemd. Schroeven is natuurlijk ook niets.
Bij sommige auto's kan je voor een specifieke oplossing gaan, dat werkt vaak wel goed, maar dat kost dan meestal ook serieus geld.

Een echt goede universele oplossing bestaat niet naar mijn idee.

Ik heb ‘t over bijv. Chevrolet Kalos, Fiat Panda. Die hebben geen traditioneel rooster (horizontaal zonder fratsen)
Ik vind deze echt mooi als eerste auto, staat er goed bij en prima uitrusting. Én een normaal ventilatierooster ;)

Bij de kalos zie ik verticale roosters, dat zou gewoon moeten werken. Draai je de houder een slag, staat ook aangegeven dat je hem horizontaal en verticaal kan gebruiken. Bij de Panda zie ik van die klap roosters, dan gaat het inderdaad gewoon niet.

Ziet er overigens netjes uit die auto, Daihatsu is over het algemeen ook heel betrouwbaar. De radio is volgens mij wel aan vervanging toe, schermpje geeft van alles aan terwijl hij uit staat.

Ik had hetzelfde probleem, ik heb toen een houder voor in mijn CD-speler gekocht voor in mijn Veloster. Ik luister toch geen CD's en zo zit de houder op een goede hoogte.
Maar sommige oudere auto's hebben de CD-spelers, indien aanwezig, vrij laag zitten, dus dit werkt niet voor elke auto.

Dat ziet er ongeveer zo uit;
dsc_0017-jpg.33158

Bij de Toyota Aygo, Citroen C1, Peugeot 107 speelt dit probleem ook: bij mijn vader zijn auto heb ik het als volgt opgelost. Een mount gemonteerd op dat midden stuk van het dashboard, waar veel mensen winkelmuntjes leggen en vervolgens kon de houder alsnog ingeklemd worden.

En dan zo'n soort houder, want je wilt niet dat de telefoon uit de houder vliegt tijdens het autorijden.

TimSeerden zei:
Ik wil er geen voor op het raam of op het dashboard, maar eigenlijk deze die perfect werkt bij mijn iPhone, maar bij veel auto's gaat dat dus al niet passen.
Volgens mij is dat een verkeerde conclusie. Ik heb een soortgelijke (el-cheapo) versie gehad, de kern van het systeem bestaan hier uit vier 'vingers' die je op een van de spijlen (of een kruising daarvan) plaatst. Ik zou dus rustig willen stellen dat het onmogelijk is dat het bij de meeste auto's niet past.

Meteen een praktisch probleem: je bent bij zo'n houder afhankelijk van de 'sterkte' van je ventilatierooster, die moet stabiel genoeg zijn om je telefoon in de gewenste positie te houden. Op de verkoopfoto's werkt dat uiteraard perfect, de praktijk is weerbarstiger. Je zal zien dat het gewicht van de houder en je telefoon (en het snoer?) de boel naar beneden trekt. En mocht dat niet het geval zijn, dan ben je bij de eerste de beste drempel alsnog aan de beurt. Je zal er dus eigenlijk voor moeten zorgen dat die houder niet alleen in je ventilatierooster klemt, maar dat de houder als geheel ook ergens op afsteunt. Ik had bij mijn versie het geluk dat dit wel werkte, de telefoon stond als het ware rechtop in de ronde opening in het dashboard in mijn geval. Ik heb het idee dat bij elke foto op die website de boel niet blijft staan/hangen (maar dat vertellen ze er uiteraard niet bij). Een houder die je ergens vast aan je dashboard schroeft/klemt is toch echt de betere optie in zo'n geval. Niks zo vervelend (of zelfs gevaarlijk) als een telefoon die heen en weer klappert en daardoor alsnog niet leesbaar en/of vlot te bedienen is.

Mijn vrouw heeft een systeem met een soort haakje (lijkt op een haakje voor handoeken zoals je in de keuken of badkamer ziet) die je met bijgeleverde dubbelzijdige tape op je dashboard plakt. Dan zit er een ring bij die je op je telefoon (of case) plakt die tegelijkertijd ook als een soort popsocket fungeert. De telefoon hang je dus met de ring aan het haakje en klaar is Tim.

Waar een wil is.

Je kan bijvoorbeeld met een 3D printje of stripjes zwartgespoten aluminium iets steviger of anders vastklemmen op de roosters. Een dotje kit of schroefje erin zodat ze steviger vastzitten. Rooster eruit halen en voor later herstel bewaren kan ook.

Voor het budget van €2000 kan je eigenlijk alles met dikke schroeven door het dashboard draaien. Zeker als je de plek handig kiest zodat er later nog een subtiel stickertje overheen kan.

Tip: op glad kunststof kan je echt heel goed plakken met binnenspiegelplakkers.

Brodit heeft ook mooie houders inderdaad.

Goed nieuws! Mijn budget van €2300,00 is uiteindelijk €3950,00 geworden waardoor ik een Ford Ka Titanium Edition uit 2010 met 95.000km heb kunnen kopen. Discussie kan gesloten worden!

Terug
Bovenaan