Technisch de betere auto ?

gast 2982050

Net ingestapt
Momenteel rij ik een Fiesta lease auto, nu verloopt het contract over 2 maanden dus ben ik op zoek naar een iets ruimere maar wel betaalbare vervanger.. C en/of misschien zelfs B-SUV segment dus die het liefst nog een jaartje of 7-8 (~70-80k km) mee kan.

Zelf heb ik deze autos kunnen toevoegen in m'n huidige shortlist:
(>2018 <100k <€15k):

Peugeot 308 1.2 PureTech
Renault Megane 1.2 TCe
Opel Astra K 1.0
Peugeot 2008 1.2 PureTech

De Astra en 308 hebben kwa looks denk ik mijn voorkeur, maar als ik ze dan als leek op internet technisch ga vergelijken kom ik uit op een pluspunt voor de Astra en een minpunt voor de 308 vanwege de motor ?

Nu is dat technische deel dus het dingetje waar ik mee zit, ik rijd namelijk liever een uit de fabriek technisch betere auto dan eentje die er van buiten beter uit ziet.

Mijn vraag is dus afgaande van deze lijst wat is technisch gezien de meest betrouwbare auto gebleken ?

Ik snap dat onderhoudshistorie meetelt bij occasions maar even los daar van, dat is dan weer een aparte subcategorie om naar te kijken.

Zoek je SW of hatchback?
Ik zou de 1.2 Puretech niet kiezen, maar bij goed onderhoud kan je er wel voor gaan.
Astra K is ruimer op de achterbank dan de 308, maar ik weet niet of dat meespeelt? Gezinssituatie et cetera?
Megane 1.2 TCe kan je beter voor 1.3 of 0.9 gaan lees ik hier vaak.
Ik zou persoonlijk voor de Astra K gaan, zelf ook veel proefgereden voordat ik voor een Focus ging. Maar dan wel de 1.4 met iets meer vermogen.

De Megane is niet geleverd met 0.9, die vind je alleen in de Clio. Van je shortlist de Megane en de Astra en inderdaad wel de 1.4 in de Astra en 1.3 in de Megane.
Is een Focus niks?

2018 is nieuwe Focus (voor facelift) of nog net de oude natuurlijk. Nieuwe is lastiger binnen de eisen, onder 100k km en €15k.
Ik zou zelf de eis 100k dan beetje los laten en liever kijken naar goed onderhoud, bijvoorbeeld 115k gereden.
Is wel te doen en zeker stuk ruimer dan de Fiesta!

Bij de Renault Megane moet je de 1.332 CC 4 cilinder benzinemotor hebben, die is erg fijn, zuinig en betrouwbaar, of een diesel.
De Opel Astra is ook een goede keus in dit segment.

Kijk ook gewoon boven de 100.000 km, dat scheelt vaak veel geld, belangrijker is goed en regelmatig onderhoud, en of er netjes mee om is gegaan.

Zoek je SW of hatchback?
Ik zou de 1.2 Puretech niet kiezen, maar bij goed onderhoud kan je er wel voor gaan.
Astra K is ruimer op de achterbank dan de 308, maar ik weet niet of dat meespeelt? Gezinssituatie et cetera?
Ik zou persoonlijk voor de Astra K gaan, zelf ook veel proefgereden voordat ik voor een Focus ging. Maar dan wel de 1.4 met iets meer vermogen.
SW is te overdreven, hebben 1 dochtertje en ik zit er het meeste alleen in voor woon/werk met weinig ruimte voor parkeren.

De 1.2 PureTech heb ik inmiddels wel afgeschreven denk ik, alleen al uit voorzorg haha..

Astra heeft zelf ook mijn voorkeur (1.4 is helaas buiten m'n budget) maar daar heb ik nu een opponent in de vorm van de Crossland X voor gevonden.. zal die 2 even tegenover elkaar moeten gaan zetten want zo'n crossover is misschien toch ook wel een leuke optie.

De Megane is niet geleverd met 0.9, die vind je alleen in de Clio. Van je shortlist de Megane en de Astra en inderdaad wel de 1.4 in de Astra en 1.3 in de Megane.
Is een Focus niks?

Focus is zeker wel iets, het "probleem" is alleen dat ik dan de komende ~7-10 jaar in zo goed als dezelfde auto rijdt met hetzelfde interieur als dat ik nu al 5 jaar heb gedaan.. alleen iets ruimer.

En ik houdt toch wel van een beetje afwisseling.. iets "nieuws" is altijd leuk toch

Bij de Renault Megane moet je de 1.332 CC 4 cilinder benzinemotor hebben, die is erg fijn, zuinig en betrouwbaar, of een diesel.
De Opel Astra is ook een goede keus in dit segment.

Kijk ook gewoon boven de 100.000 km, dat scheelt vaak veel geld, belangrijker is goed en regelmatig onderhoud, en of er netjes mee om is gegaan.

Begrijp ik.. maar mijn redenatie is een beetje met oog op een uiteindelijke verkoop, omdat ik toch wel verwacht er tegen de 100k aan mee te rijden is een kilometerstand van ~150-180k psychologisch toch aantrekkelijker dan >200k

Maar goed ik zal inderdaad is gaan filteren in de hogere KM,s.. kan geen kwaad.

En wanneer je er 7-8 jaar mee gaat rijden, wil je dan ook gezinsuitbreiding in het achterhoofd houden? Dan is de kofferbak van een SW wel erg prettig! Maar als dat niet nodig is, volstaat een hatchback zeker.
Wat de Focus betreft, gewoon goede auto dus als je afwisseling wil prima, als je dan maar een goede auto ervoor terugkrijgt.
En de Astra K 1.4 buiten budget? Ik vind er heel veel?

Begrijp ik.. maar mijn redenatie is een beetje met oog op een uiteindelijke verkoop, omdat ik toch wel verwacht er tegen de 100k aan mee te rijden is een kilometerstand van ~150-180k psychologisch toch aantrekkelijker dan >200k
Over 7/8 jaar zitten we in 2030, dan zou ik mij nu geen zorgen gaan maken over wat je er nog voor terug krijgt met weinig of veel kilometers op de teller. Ik verwacht dat brandstof auto's hard gaan afschrijven tegen die tijd.

Als je wilt weten wat de meest betrouwbare is, is dat slechts statistisch. Dat zegt helemaal niets over de specifieke auto die jij dan koopt. De betrouwbaarheidslijstje zien er ook altijd dramatisch uit, maar als je het zou presenteren als de kans dat je met een bepaald type auto "iets" krijgt, dan zijn de verschillen minimaal. Dan heb het bijvoorbeeld over 0,001 versus 0,0012

De crossand x heeft ook de beruchte 1.2. En om het nog ingewikkelder te maken de facelift astra heeft ook een 1.2 alleen is dit een gm blok, bij dit blok zijn bij mij geen problemen bekend.

Zoek je SW of hatchback?
Is een Focus niks?

Bedankt voor het advies om naar de 1.4 te kijken.

Heb een mooie -Astra K 1.4 150pk Innovation- uit 2018 gevonden, helaas iets hoger in de kilometers (100k) dan ik in eerste instantie naar op zoek was (lease auto geweest) maar de auto rijdt echt heerlijk en is een goeie upgrade van m'n aflopende 86pk Fiesta uit 2019.

PXL-20230513-103932924.jpg

Wel wat gebruikerssporen, vooral het lederen stuurwiel maar dat zie je blijkbaar bij veel van die astra occasions met stuurwiel verwarming.. het laat allemaal een beetje los.

Ziet er heel mooi uit, dit zijn ook echt mooie velgen. Gefeliciteerd, Innovation is ook echt een fijne uitvoering. Veel plezier met deze auto!

Terug
Bovenaan