Te lang doorrijden met motor flush

A

Anoniem

Guest
Hallo iedereen,

Ik heb vorige week mijn olie laten verversen en net als wat ik wel eens vaker doe heb een motor flush gebruikt (Mécatech).
Nou heeft mijn monteur deze keer geadviseerd om deze flush er wat langer in te laten zitten dan is voorgeschreven en er ongeveer 300km mee te gaan rijden voordat de olie gewisseld wordt en dat heb ik dus gedaan.
Nu ik de auto weer terug heb voelt het alsof hij wat onrustiger is en hij wat meer vibreert vooral bij belasting van de motor.
Ik ben dus bang dat ik misschien de motor beschadigd heb door te lang te hebben doorgereden met de motor flush erin.
Wat zou eventueel de schade kunnen zijn en hoe kom ik erachter of er daadwerkelijk iets beschadigd is?
Zijn er meer mensen die problemen en/of klachten hebben gekregen door het te lang doorrijden met een motor flush?
(De auto is een Volvo XC90 D5 uit 2012)

Mvg Brendan

Ik vraag mij af waarom er is geadviseerd er veel langer mee dor te rijden dan dat de fabrikant dit voorschrijft. Die kent het product en schrijft dat niet voor niets voor

Wat was überhaupt de reden waarom motor flush is gebruikt? Waren er klachten voor die tijd? Kan dat er niets iets mee te maken hebben dat hij nu zo loopt?

Als ik de gebruiksaanwijzing HIER lees van de fabrikant word er geadviseerd om slechts 15 minuten te gebruiken. Een overschrijding mag, maar ik denk dat een 300 km rijden niet word bedoeld.

Of dat iets met het probleem te maken kan hebben, zou best kunnen maar kan ook best wat anders zijn. Daar zul je echt eerst een goede diagnose gesteld voor moeten hebben. Gewoon melden bij de garage die jou geadviseerd heeft

Heb ooit wel eens gezien met een product van Forte dat een motor zeer extreem was vervuild. Na gebruik van dit additief door de klant kwamen er gewoon stukjes troep in het smeersysteem. Of het oliefilter nu verstopt was geraakt of dat die rotzooi die los kwam andere schade had veroorzaakt weet ik niet meer. Maar die was verder van huis. maar ga er even van uit dat dat hier niet het geval is.

Je zou de olie kunnen verversen en daarna even een goed stuk kunnen gaan rijden, op voorwaarde dat er geen klachten zijn anders dan 'lijkt wat onrustiger', en dan nogmaals de olie verversen. Kan zomaar zijn dat er een hoop rommel is losgekomen door het lange gebruik van deze agressieve meuk en dat moet er nu uit.

AsconaGT, bedankt voor de uitgebreide product informatie.
Het feit dat de fabrikant zegt dat de 15min ruim overschreden mogen worden en dat de smerende werking van de olie niet wordt aangetast stelt me wel een beetje gerust!

Brendan Aidan zei:
Hallo iedereen,

Ik heb vorige week mijn olie laten verversen en net als wat ik wel eens vaker doe heb een motor flush gebruikt (Mécatech).
Nou heeft mijn monteur deze keer geadviseerd om deze flush er wat langer in te laten zitten dan is voorgeschreven en er ongeveer 300km mee te gaan rijden voordat de olie gewisseld wordt en dat heb ik dus gedaan.
Nu ik de auto weer terug heb voelt het alsof hij wat onrustiger is en hij wat meer vibreert vooral bij belasting van de motor.
Ik ben dus bang dat ik misschien de motor beschadigd heb door te lang te hebben doorgereden met de motor flush erin.
Wat zou eventueel de schade kunnen zijn en hoe kom ik erachter of er daadwerkelijk iets beschadigd is?
Zijn er meer mensen die problemen en/of klachten hebben gekregen door het te lang doorrijden met een motor flush?
(De auto is een Volvo XC90 D5 uit 2012)

Mvg Brendan

Over de flush behandeling: de dopes die in motorolie zitten voor koeling, smering en reiniging werken elkaar tegen. Voorschriften van de fabrikant naast je neer leggen is daarmee een actie die wel de nodige risico's met zich meebrengt - je voegt een overdosis schoonmaakdopes aan de olie toe waarmee anti-slijtage- en koelingsdopes minder zullen werken. Als je dan ook nog 300 km gaat rijden zal je die 300 km echt heel erg rustig moeten rijden en dan nog is het een bedenkelijke actie. Ik zou zelf gekozen hebben voor een paar keer om de duizend kilometer olie verversen of de flush volgens voorschrift uitvoeren.

Maar....

De monteur heeft dit advies waarschijnlijk niet uit zijn dikke duim gezogen. Ik vermoed dat dit advies gebaseerd is op een ernstig vervuild motorblok en dan kan het wel kloppen dat het blok na reiniging wat rauwer loopt en misschien zelf een hoger olieverbruik heeft.
Oude, verlopen olie wordt dikker en het laat allerlei viezigheid in het blok achter.

Terug
Bovenaan