Te hoge roet uitstoot...

Guest
Hi all,

Bij de APK keuring kreeg ik te horen dat mijn auto, Peugeot 406, bouwjaar 2003, HDI 90 pk / 66 KW, 303.000km, een te hoge roetuistoot heeft. Op verzoek heb ik een flesje Dieselpower in een volle tank gegooid en na een week (en 800 km verder) wederom een roetmeting laten doen.

Hier kwam na 3x testen wederom een te hoge meting uit van boven 8. Garage gaf aan dat het een motorisch probleem kan zijn en dan met name de verstuivers. Of wellicht iets anders...

Ik krijg het gevoel dat diet het niet kan zijn. Ik rij er altijd normaal mee dus schakelen tussen de 2000 en 2500 toeren en rustig warm laten worden.

Enig idee wat het er aan de hand is?

Alvast mijn dank.

Mvg, Ivo.

Zijn de verstuivers ooit al vervangen of gereviseerd ? En zo ja, bij welke kilometerstand ?

Als er nog nooit iets aan de verstuivers is gedaan, dan vind ik het niet zo vreemd dat er wat onderhoud zit aan te komen na 303.000 kilometer.

De verstuivers zijn nog nooit vervangen geweest. Heeft het te maken met wat roetaanslag?

Garage gaf aan dat ze die kunnen laten testen bij een bedrijf en eventueel vervangen...

Verstuivers bevatten mechanische onderdelen (het is een precisie pompje dat in één honderdste seconde diesel in de cilinder spuit) en is aan slijtage onderhevig. Daarnaast kunnen er problemen ontstaan door hele kleine verontreinigingen in de dieselbrandstof.

In ieder geval, 303.000 kilometer op de eerste set verstuivers lijkt me absoluut niet slecht, ze kunnen al vanaf circa 150.000 kilometer kuren geven. Ik zou even goed met de garage doorspreken of reviseren een goede optie is of dat het aanschaffen van nieuwe verstuivers misschien beter is.

Is er misschien een monteur op het forum die er meer ervaring mee heeft dan ik als gewone autogebruiker ?

Bij een diesel helpt het vaak de motor voor een roetmeting eens flink te laten werken.
Dus flink toeren laten maken liefst in combinatie met zwaar werk (flinke aanhanger, flinke heuvel of zoiets).
Uiteraard eerst de motor netjes warm rijden.

Nu rij je altijd rustig en als bij een roetmeting dan een keer goed gas wordt gegeven komt alle vervuiling los en gaat de roetmeting verkeerd.

Groetjes,
Jan

Allen bedankt zover.

Ik zal de auto eens flink laten toeren (om het zo maar even te zeggen) @ Janneman

Verstuivers reviseren of vervangen... wat is de beste optie? Wie kan me daar antwoord op geven?

Janneman zei:
Bij een diesel helpt het vaak de motor voor een roetmeting eens flink te laten werken.
Dus flink toeren laten maken liefst in combinatie met zwaar werk (flinke aanhanger, flinke heuvel of zoiets).

Nu rij je altijd rustig en als bij een roetmeting dan een keer goed gas wordt gegeven komt alle vervuiling los en gaat de roetmeting verkeerd.

Groetjes,
Jan

zou doen wat janneman zegt.

eens goed warm rijden en laat die auto een leven zien die hij normaal niet zou krijgen.

gewoon effe de motor schoon blazen zeggen ze dan. je hebt 4.500toeren voor iets;)

Zoals Janneman en Snelle Willy al aangaven, rustig het blok warm rijden en daarna een langere tijd (geen 5min, eerder 30 tot 40 min) hoogtoerig rijden.

Woon je toevallig in de buurt van de grens met Duitsland? Bezoek dan even de autobahn en rij bijvoorbeeld eens voor 30 min lang minstens 160 km/u. Als je moet afremmen, accelereer daarna weer met vol vermogen naar je gewenste snelheid. Hierdoor rij je de boel mooi "schoon".

Woon je niet in de buurt van Duitsland? Rij dan gewoon in een versnelling lager dan normaal (bijvoorbeeld in de 4 bij 130 km/u) en accelereer een tijdje steeds met vol vermogen.

Doe dit eens in de 4 weken en je dieseltje blijft mooi gezond.

Mijn gok is dat hij hierna wel door de roetmeting heen komt. Je zult ook merken dat je auto een stuk beter gaat lopen.

Succes en laat ons de uitkomst weten!

Lievo zei:
Allen bedankt zover.

Ik zal de auto eens flink laten toeren (om het zo maar even te zeggen) @ Janneman

Verstuivers reviseren of vervangen... wat is de beste optie? Wie kan me daar antwoord op geven?

Hoe lang wil je nog met de auto rijden?

Als de staat van de auto verder prima is.. is misschien een directe vervanging met nieuwe verstuivers een goede optie.

Bij revisie (of een reiniging in een sonorbad) weet je niet of het alle werkzaamheden waard is geweest.. Mocht 1 verstuiver er niet lekker uit komen.. moet de boel weer open.

Misschien dat je ook even kan kijken op het Peugeot forum voor informatie omtrent dit motortype?

https://www.peugeotforum.nl/phpBB/

Het eeuwenoude geheim om een klein beetje benzine te tanken is nog niet genoemd geworden.

De manier om alles weer een beetje schoon te branden van binnen, zonder de auto onnodig (zwaar) te belasten.
Trucje afgelopen week nog gedaan met een Peugeot 307 1.6 HDi. Stukje wezen rijden en na de eerste meting meteen goed.

Teveel benzine tanken moet je uiteraard natuurlijk NIET doen. Benzine heeft geen smerende werking en zal dus je hogedrukpomp/verstuivers slopen.

Bovendien is het natuurlijk geen 100% garantie dat het daarmee lukt, wanneer de roetuitstoot dermate hoog is. Maar het zal zeker de boel een stuk verminderen.

Zeer slecht advies om klein beetje benzine bij diesel te tanken. Vroeger werd er met +/- 140 bar ingespoten en tegenwoordig met minimaal 1400 bar bij vollast. Diesel is al een stuk schraler als vroeger en met benzine word de smering nog minder.

Er zijn in de handel hele mooie reinigers te koop wie de verstuivers schoonmaken en de diesel een meer smerende eigenschap geeft.

Wat ook nog zou kunnen is dat er ergens turbo druk verloren gaat, hier door krijg je ook meer roet uitstoot. Dat de verstuivers versleten zouden zijn is niet heel ondenkbaar bij z'n kilometerstande.

Ja we gooien de benzine bij.......goed idee. NOT!!!

Dit is een moderne common-rail diesel, zoals al eerder gezegd heb je daarmee zeer hoge inspuitdrukken maar komt er ook nog iets anders bij.
Diesel is een olieachtige brandstof en heeft dus een smerende werking, gooi je benzine bij je diesel kunnen we een ding al zeker zeggen en dat is dat we dan direct de verstuivers weg kunnen gooien.

Je kunt proberen schoon te branden, maar dat zou ik niet alleen proberen, reinigertje erin kan goed werken.

Ieder z'n meug.

Vandaag nog een Renault Laguna gehad met 1.9 DCi motor, wederom te hoge uitstoot. Maar na 527.000 kilometertjes kan dat ook wel.
Slechts 2,5 liter benzine op een 3/4 tank diesel deed al wonderen, en zo gebeurd het volgens m'n baas al sinds jaar en dag met dieseltjes die er moeite mee hebben.

Zoals ik al eerder zei moet je natuurlijk ook geen 10 liter gaan tanken, maar wanneer het spul dusdanig verdund word kan het in mijn ogen weinig kwaad. Verstuivers hebben sowieso niet het eeuwige leven, en zullen na zo'n kilometerstand ook wel eens aan de beurt komen. Laat ze 5000 kilometer langer meegaan zonder het minimalistische gebruik van benzine, is het dat dan?

Als iemand het idee krijgt binnen ons bedrijf om benzine bij de diesel te gooien om de verstuivers schoon te maken, kan wieberen!

De lagers van de hogedrukpomp worden ook gesmeerd door de diesel, wanneer de smering in het gering komt, slijten de lagers en krijg je slijpsel in systeem.

Als je dit hebt kun je het complete diesel systeem reinigen, tank demonteren alle leidingen spoelen etc. Daarna alle verstuivers vervangen met een nieuwe hogedrukpomp. Praat je gauw over aan gemiddeld 2500 euro aan onderdelen en nog niet eens het werkloon.

zeskant zei:
Als iemand het idee krijgt binnen ons bedrijf om benzine bij de diesel te gooien om de verstuivers schoon te maken, kan wieberen!

De lagers van de hogedrukpomp worden ook gesmeerd door de diesel, wanneer de smering in het gering komt, slijten de lagers en krijg je slijpsel in systeem.

Als je dit hebt kun je het complete diesel systeem reinigen, tank demonteren alle leidingen spoelen etc. Daarna alle verstuivers vervangen met een nieuwe hogedrukpomp. Praat je gauw over aan gemiddeld 2500 euro aan onderdelen en nog niet eens het werkloon.

+1

Ik ben geheel op de hoogte van wat er kan gebeuren, wat je vertelt is dus voor mij ook niks nieuws.

Echter blijf ik, m'n baas en vast nog vele andere erbij dat 2,5 liter benzine op 45 liter diesel dusdanig verdund is; dat het gevaar geweken is.
In het bedrijf waar ik werkzaam ben is het immers in 4 jaar tijd ook nog nooit mis gegaan. Normaliter zou een diesel onmiddellijk kapot lopen wanneer er een overvloed aan benzine getankt is toch?

Ja, een benzine kan wel op diesel lopen, het is alleen niet zo prettig en je bougies zijn nadien naar de haaien.
Maar als je puur op benzine rijdt heb je of direct een kapotte pomp of een verstuiver.

Toch zou ik zelfs een mengsel van diesen/benzine 45/2,5 niet aanraden, en ook gewoon echt niet doen.

Is er ook iemand die er ervaring mee heeft dat het niet goed gaat? 1 liter benzine op een volle tank is een verhouding van nog geen 2%. Daar kan een moderne diesel prima mee overweg, inspuitdrukken tot 2200 bar en wederdienende.

Ik zie allemaal mensen die roepen dat het niet kan, maar niemand die uit ervaring spreekt dat het niet kan. In het verleden heb ik vaak genoeg dit trucje uitgehaald met goed succes. Na de APK gewoon diesel bijvullen.

Niet meteen een goed idee neersabelen omdat de pennenlikker zegt dat het slecht voor je motor is.

Ik heb een dieselmotor stukgedraaid op de testbank met dat trucje. Maar feit blijft gewoon dat er bij controle nadat benzine bij de diesel is gemengd de dienstdoende onderdelen lichte slijtageplekken vertonen.

Zeg dat het op deze manier 3 tot 4 keer goed kan gaan, dan zijn de meeste dieselaars al van hun diesel af. Het is gewoon stom om te doen end of story.

Nissan GT-R zei:
Ik heb een dieselmotor stukgedraaid op de testbank met dat trucje. Maar feit blijft gewoon dat er bij controle nadat benzine bij de diesel is gemengd de dienstdoende onderdelen lichte slijtageplekken vertonen.

Zeg dat het op deze manier 3 tot 4 keer goed kan gaan, dan zijn de meeste dieselaars al van hun diesel af. Het is gewoon stom om te doen end of story.

-Tsja, was dat de oorzaak, of was het het laatste zetje?
-Je kan je afvragen welke groter zijn: de slijtageplekken door de hoge kmstanden of die ontstaan door het benzinemengsel. Hoeveel injectoren en inspuitpompen heb jij voor- en nadien uit elkaar gehaald? Ik denk dat je niet van een feit kan spreken.
-Stom om te doen? Misschien. Je kan je afvragen of je bij auto's die een dergelijke staat van dienst hebben stom bezig bent. Mijns inziens eerder verstandig of in ieder geval economisch verantwoord alternatief aan het bieden.

2800i zei:
Nissan GT-R zei:

-Tsja, was dat de oorzaak, of was het het laatste zetje?
-Je kan je afvragen welke groter zijn: de slijtageplekken door de hoge kmstanden of die ontstaan door het benzinemengsel. Hoeveel injectoren en inspuitpompen heb jij voor- en nadien uit elkaar gehaald? Ik denk dat je niet van een feit kan spreken.
-Stom om te doen? Misschien. Je kan je afvragen of je bij auto's die een dergelijke staat van dienst hebben stom bezig bent. Mijns inziens eerder verstandig of in ieder geval economisch verantwoord alternatief aan het bieden.

-Laatste zetje maar dat doet er niet toe. Want die motor had ondertussen in duurtest ook al 200.000 km gedraaid.
-Dat zijn een stuk of 10 geweest. En ik kan zeker van een feit spreken.

En enige voordeel aan dit blok kan zijn dat het geen nieuw blok is met hele kleine toleranties. Daardoor heb je kans dat het nog blijft werken. Zodra de toleranties echter klein worden gaat de schade die je dan met een dingetje zoals dit doet ook exponentieel omhoog, je hebt namelijk hetzelfde materiaal het werkt alleen veel beter en dus ook zuiniger wat de reden is dat we het zo ontwerpen.
Dus ja probeer het uit, maar blijf het niet doen met de nieuwe Euro6 generatie diesels want zelfs met 2% draai je flinke schade in je brandstoftoevoer.

2800i zei:
Is er ook iemand die er ervaring mee heeft dat het niet goed gaat? 1 liter benzine op een volle tank is een verhouding van nog geen 2%. Daar kan een moderne diesel prima mee overweg, inspuitdrukken tot 2200 bar en wederdienende.

Ik zie allemaal mensen die roepen dat het niet kan, maar niemand die uit ervaring spreekt dat het niet kan. In het verleden heb ik vaak genoeg dit trucje uitgehaald met goed succes. Na de APK gewoon diesel bijvullen.

Niet meteen een goed idee neersabelen omdat de pennenlikker zegt dat het slecht voor je motor is.

Volledig mee eens.

Ik zie mij niet echt als pennenlikker, maar iemand wie zes dagen in de week bezig is met auto's te repareren en lastige storingen op te lossen.

Waarom zou je risico lopen als er betere alternatieven zijn?
De schades die ontstaan zijn vaak niet meteen zichtbaar, dat zie je vaak op langer termijn.

Laatst kwam er bij ons een bestelbus binnen gesleept wie niet meer liep. Even 80 liter benzine getankt, alles gereinigd en hij liep weer.
Hoelang het goed gaat, ik ben bang niet zolang.

Met commonrail diesel moet je gewoon heel secure werken.

2800i zei:

Niet kan of niet verstandig om te doen zijn 2 verschillende dingen.
Ik heb er zelf weinig ervaring mee, maar m'n overbuurman (dieselrevisiebedrijf) des te meer.

Het is een truukje wat bij de ouderwetse diesels soms wel eens lukt zonder redelijke kans op gevolgschade... met de moderne commonrail diesels is de kans op gevolgschade echter redelijk aanwezig.

Het is puur een lapmiddel om de roetuitstoot tijdelijk onder de max. waardes proberen te krijgen, zonder garanties op succes en uitblijven van overige schades trouwens.
Op versleten verstuivers heeft het totaal geen effect, op vervuilde motoren (veel korte afstanden rijden i.c.m. lage toerentallen) kan het soms wat resultaat geven... vergelijk dat maar met het "schoonbranden" tijdens een lange rit.
Versleten verstuivers repareer je er in ieder geval niet mee, en de brandstofpomp is er ook niet bij gebaat.

Met een prop vet staalwol (zo'n ouderwetse grove pannenschuurspons zonder zeep)    als extra filter in de uitlaat tijdens de roetmeting kun je al hetzelfde effect bereiken, en het brandstofsysteem heeft daar geen nadelige gevolgen van.;)

Ben het natuurlijk met je eens dat dit natuurlijk alleen werkt bij diesel voertuigen die hoofdzakelijk om de kerk rijden.. (steeds meer, dankzij de dieseltjes die belastingvrij geweest zijn, VAG 1.2 TDi etc.) Al zijn deze waarschijnlijk >2006 en hebben geen roetmeting meer nodig, indien geen foutcodes in ECU.

Auto's die 30.000 kilometer per jaar maken; en te hoge uitstoot hebben zal vast een ander probleem hebben. Scheutje benzine is dus absoluut onnodig.

Ik zeg wederom, en voor de laatste keer: een kleine hoeveelheid benzine tanken in een dieselvoertuig is natuurlijk niet zoals het hoort. Maar bij auto's die te weinig rijden om het systeem intact te houden vind ik het een simpele oplossing, en gevolgschade is er bij ''mijn'' bedrijf nog niet geweest.
Verstuivers zullen toch wel eens de geest geven, evenals de hogedrukpomp. Of dit nu bij 275.000 of 3 ton is, de kosten komen toch.

Nog eventjes iets: controleren jullie ook de distributieriem alvorens de roetmeting? Zou wel moeten gebeuren, alleen heeft mijn vader het in pakweg 30 APK's (2 auto's), in verschillende garages, nog nooit meegemaakt.

Een flesje Wynn's High Pressure 3 in de tank en even een rondje 'schoorsteenvegen' doet vaak wonderen.
Goed warm rijden en daarna een stuk rijden met 4000 in de tweede of derde versnelling.

Hi all,

Bednakt voor de adviezen, suggesties en het meedenken.
Inmiddels zijn de verstuivers gereinigd en de roetmeting was perfect.
We kunnen er weer tegenaan :)

Gegroet!

Wat ik mij dan afvraag. Hoe kunnen verstuivers verstoppen zodat er na druppelen plaatsvind terwijl er brandstoffilters in een systeem zit?

Een Volkswagen Bora TDI die ik heb gehad, zat tegen de 4 ton aan en reed als een trein.
Inhouden, stotteren, walmen en peperdure reparaties heb ik er nog nooid mee gehad.

snelle willy zei:
Janneman zei:

Groetjes,
Jan

eens goed warm rijden en laat die auto een leven zien die hij normaal niet zou krijgen.

gewoon effe de motor schoon blazen zeggen ze dan. je hebt 4.500toeren voor iets;)

Ikzelf heb een Volvo V70 D5 uit 2002 met 375.000 km op de teller met de eerst verstuivers er nog in. Ik ben zelf ook een rustige rijder. Geregeld laat hem echt werken gedurende een paar km. De automaat een tandje lager en op 3500 toeren houden en af en toe aardig optrekken. Nooit geen problemen gehad bij de roetmeting. En vooral altijd met beleid!!

GerardV70 zei:
snelle willy zei:
Janneman zei:

Groetjes,
Jan

Ikzelf heb een Volvo V70 D5 uit 2002 met 375.000 km op de teller met de eerst verstuivers er nog in. Ik ben zelf ook een rustige rijder. Geregeld laat hem echt werken gedurende een paar km. De automaat een tandje lager en op 3500 toeren houden en af en toe aardig optrekken. Nooit geen problemen gehad bij de roetmeting. En vooral altijd met beleid!!

Afgezien van het feit dat er een ''verloren'' topic omhoog gekicked is, wil ik wel nog even inhaken.

Ik denk dat het ook een groot verschil maakt of je een diesel rijd waarvoor die gemaakt is, of een diesel op de verkeerde manier rijden.
Hiermee bedoel ik, 3 ton aan snelwegkilometers bij elkaar rijden, of 3 ton aan stadsverkeer. Bij de laatste optie denk ik dat de motor intern veel meer versleten is, en de roetuitstoot een stukje hoger zal zijn.

Terug
Bovenaan