A
Anoniem
Guest
Hallo,
Ik heb een Audi A3 2.0 TDI met BKD motor uit 2005 met ca 315.000 km op de klok. De turbo heeft variabele schoepen. De Audi schiet op snelheid (140 km/h +) in de noodloop. Voor de rest loopt het blok goed en bespeur ik geen vermogensproblemen bij lagere snelheden en volle belasting. Verder ook geen onregelmatige stationairloop of stotteren onderin, wat bij de 2.0 TDI nogal eens voorkomt.
Uitlezen door een specialist leert dat er sprake is van overdruk.
De specialist geeft als advies "vervanging van de turbo", na een paar seconden uitlezen. De specialist gaat er al vanuit dat door de kilometerstand en het type motor de turbo vervangen moet worden, terwijl het naar mijn mening ook zomaar kan zijn dat de turbo op zich nog wel gewoon prima is.
Ik heb dus geprobeerd om de actuator te bewegen, maar deze zit behoorlijk vast. De schoepen worden dus zo goed als niet bediend. Ik denk dat ik wel veilig de conclusie kan trekken dat ik sensoren en/of de het magneetventiel kan uitsluiten als veroorzakers. Sterkers zelfs: toen ik onder de auto lag, zag ik dat de slang van de actuator af lag. Die actuator deed dus sowieso helemaal niks en dus begrijp ik wel waarom de turbo op snelheid teveel druk krijgt.
De Audi gaat daarom aankomende maandag naar de garage, waar de turbo nagekeken gaat worden. Ik heb zelf de grap met ovenreiniger (zie Youtube) geprobeerd, maar het probleem is dat je bij een Audi A3 echt moeilijk bij de actuator komt. Even de turbo vervangen bij die specialist kost mij Euro 1300,00. Dat is nogal een bedrag om uit voorzorg een turbo te vervangen, lijkt me? Ik hou er in mijn achterhoofd wel rekening mee, maar toch...
De vraag is nu: zou je met chiptuning de noodloop functie kunnen overschrijven (even los ervan of het slims is of niet)?
Ik heb een Audi A3 2.0 TDI met BKD motor uit 2005 met ca 315.000 km op de klok. De turbo heeft variabele schoepen. De Audi schiet op snelheid (140 km/h +) in de noodloop. Voor de rest loopt het blok goed en bespeur ik geen vermogensproblemen bij lagere snelheden en volle belasting. Verder ook geen onregelmatige stationairloop of stotteren onderin, wat bij de 2.0 TDI nogal eens voorkomt.
Uitlezen door een specialist leert dat er sprake is van overdruk.

De specialist geeft als advies "vervanging van de turbo", na een paar seconden uitlezen. De specialist gaat er al vanuit dat door de kilometerstand en het type motor de turbo vervangen moet worden, terwijl het naar mijn mening ook zomaar kan zijn dat de turbo op zich nog wel gewoon prima is.
Ik heb dus geprobeerd om de actuator te bewegen, maar deze zit behoorlijk vast. De schoepen worden dus zo goed als niet bediend. Ik denk dat ik wel veilig de conclusie kan trekken dat ik sensoren en/of de het magneetventiel kan uitsluiten als veroorzakers. Sterkers zelfs: toen ik onder de auto lag, zag ik dat de slang van de actuator af lag. Die actuator deed dus sowieso helemaal niks en dus begrijp ik wel waarom de turbo op snelheid teveel druk krijgt.
De Audi gaat daarom aankomende maandag naar de garage, waar de turbo nagekeken gaat worden. Ik heb zelf de grap met ovenreiniger (zie Youtube) geprobeerd, maar het probleem is dat je bij een Audi A3 echt moeilijk bij de actuator komt. Even de turbo vervangen bij die specialist kost mij Euro 1300,00. Dat is nogal een bedrag om uit voorzorg een turbo te vervangen, lijkt me? Ik hou er in mijn achterhoofd wel rekening mee, maar toch...
De vraag is nu: zou je met chiptuning de noodloop functie kunnen overschrijven (even los ervan of het slims is of niet)?