TDI in noodloop: turbo vervangen?

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Ik heb een Audi A3 2.0 TDI met BKD motor uit 2005 met ca 315.000 km op de klok. De turbo heeft variabele schoepen. De Audi schiet op snelheid (140 km/h +) in de noodloop. Voor de rest loopt het blok goed en bespeur ik geen vermogensproblemen bij lagere snelheden en volle belasting. Verder ook geen onregelmatige stationairloop of stotteren onderin, wat bij de 2.0 TDI nogal eens voorkomt.

Uitlezen door een specialist leert dat er sprake is van overdruk.

20622063_10212026448369524_8899259557703610024_n.jpg


De specialist geeft als advies "vervanging van de turbo", na een paar seconden uitlezen. De specialist gaat er al vanuit dat door de kilometerstand en het type motor de turbo vervangen moet worden, terwijl het naar mijn mening ook zomaar kan zijn dat de turbo op zich nog wel gewoon prima is.

Ik heb dus geprobeerd om de actuator te bewegen, maar deze zit behoorlijk vast. De schoepen worden dus zo goed als niet bediend. Ik denk dat ik wel veilig de conclusie kan trekken dat ik sensoren en/of de het magneetventiel kan uitsluiten als veroorzakers. Sterkers zelfs: toen ik onder de auto lag, zag ik dat de slang van de actuator af lag. Die actuator deed dus sowieso helemaal niks en dus begrijp ik wel waarom de turbo op snelheid teveel druk krijgt.

De Audi gaat daarom aankomende maandag naar de garage, waar de turbo nagekeken gaat worden. Ik heb zelf de grap met ovenreiniger (zie Youtube) geprobeerd, maar het probleem is dat je bij een Audi A3 echt moeilijk bij de actuator komt. Even de turbo vervangen bij die specialist kost mij Euro 1300,00. Dat is nogal een bedrag om uit voorzorg een turbo te vervangen, lijkt me? Ik hou er in mijn achterhoofd wel rekening mee, maar toch...

De vraag is nu: zou je met chiptuning de noodloop functie kunnen overschrijven (even los ervan of het slims is of niet)?
 
Nee, ook met tuning blijf je problemen houden en is de kans zelfs groter dat je de boel sloopt omdat je de toegestane waardes hoger afstelt.

Je kan de turbo laten demonteren en op werking laten controleren, maar vervangen zal wss even duur worden.
 
Spam hierboven gemeld.

En lekker onder de 140 blijven? Zomaar preventief zo diep in de buidel voor een auto die al op zn eind is lijkt me geen goed plan... ik zou lekker rustig doorrijden.
Ik denk dat chiptunen kan helpen, maar dan moet je redelijk veel betalen voor een custom downtune. Ook zonde.
 
Ik geloof dat de originele turbo van Garrett nieuw ergens rond 800 euro kost. Om die uitgave mogelijk te voorkomen wil ik die gok wel nemen om wat tijd te laten spenderen aan het nakijken van de oude turbo. Of en hoe vast ie zit is snel geconstateerd, lijkt me. Als de turbo eraf ligt en reinigen geen optie meer lijkt, dan gaat de garage alsnog een nieuwe turbo bestellen. Dus dat kleine verschil bovenop de kosten van het plaatsen van een nieuwe turbo neem ik dan wel voor lief. De auto zal toch enige dagen daar blijven.

Hotdog zei:
Je kan de turbo laten demonteren en op werking laten controleren, maar vervangen zal wss even duur worden.
 
Bekend verhaal.
Als ik je een tip mag geven, neem eens contact op met VAG techniek te Nuenen. Goeie kans dat de turbo ultrasoon te reinigen is. Want dit leest als een turbo die van binnen vervuild is.
 
Heel even schoot dat idee door mijn hoofd, gewoon lekker max 140 rijden. Maar nee... het idee dat er iets aan mankeert. Soms wil je toch ook wel even wat extra gas geven. 😂

Maar met 315.000 km is dit blok nog lang niet op. Hij loopt mooi rond, geen onregelmatigheden. Alles valt of staat toch met goed onderhoud en gebruik. En ik ben van plan om de Audi goed te onderhouden. En ja, als die turbo kapot is zal er een nieuwe in moeten komen. Of een gereviseerde of gebruikte, maar daarover lees ik veel slechte verhalen...

V0RQ zei:
Spam hierboven gemeld.

En lekker onder de 140 blijven? Zomaar preventief zo diep in de buidel voor een auto die al op zn eind is lijkt me geen goed plan... ik zou lekker rustig doorrijden.
Ik denk dat chiptunen kan helpen, maar dan moet je redelijk veel betalen voor een custom downtune. Ook zonde.
 
Netjes hoor als je het aanpakt, maar het hoeft niet want 140km is te hard en mocht het een keertje voorkomen dan ga je even de weg af. Opnieuw starten en klaar toch?
 
VAGtechniek Nuenen heeft mij juist dit advies gegeven aan de hand van uitlezen. :) Vervangen was het advies, niet schoonmaken.

Bimmert zei:
Als ik je een tip mag geven, neem eens contact op met VAG techniek te Nuenen. Goeie kans dat de turbo ultrasoon te reinigen is. Want dit leest als een turbo die van binnen vervuild is.
 
Wat zal ik zeggen? Ik (en mijn vrouw) houden ons niet altijd even netjes aan de max. snelheid en af en toe in Duitsland blazen is ook leuk (en goed voor de diesel :) ). De noodloop op zich is inderdaad zo op te lossen. Even op een recht stuk met alle ruimte voor en achter je het contact eraf en weer starten en het is weer weg, totdat je over de 140 km/h gaat.

V0RQ zei:
Netjes hoor als je het aanpakt, maar het hoeft niet want 140km is te hard en mocht het een keertje voorkomen dan ga je even de weg af. Opnieuw starten en klaar toch?
 
Maar er is toch iets dat ik bij het advies om de turbo gewoon te vervangen, niet helemaal begrijp. Of misschien zie ik gewoon iets over het hoofd.
Wat ik nu vaak lees is dat het schoonmaken van de turbo een tijdelijke oplossing is en je geheid over een half jaar weer aan de beurt bent. En om die kosten niet te hebben: in 1 keer goed doen en een nieuwe turbo erop.

Hier zijn mijn vraagtekens:
Waarom zou een nieuwe turbo niet net als die oude schoongemaakte turbo na een half jaar ook vol met rotzooi komen te zitten waardoor de schoepen niet meer hun werk kunnen doen? Of gebeurt er na een half jaar iets anders? Want dat de turbo vol met afzetting komt te zitten, heeft toch niks met slijtage te maken.
 
Eddy TDI zei:
VAGtechniek Nuenen heeft mij juist dit advies gegeven aan de hand van uitlezen. :) Vervangen was het advies, niet schoonmaken.

Bimmert zei:
Als ik je een tip mag geven, neem eens contact op met VAG techniek te Nuenen. Goeie kans dat de turbo ultrasoon te reinigen is. Want dit leest als een turbo die van binnen vervuild is.

Oh kijk aan, je was al bij een goede partij. Dan zou ik dat advies volgen.

Eddy TDI zei:
Hier zijn mijn vraagtekens:
Waarom zou een nieuwe turbo niet net als die oude schoongemaakte turbo na een half jaar ook vol met rotzooi komen te zitten waardoor de schoepen niet meer hun werk kunnen doen? Of gebeurt er na een half jaar iets anders? Want dat de turbo vol met afzetting komt te zitten, heeft toch niks met slijtage te maken.

Een nieuwe turbo gaat ook weer vies worden, tenzij je de EGR afsluit. Ik deed dat in het verleden, maar vanaf Euro 5 is dat volgens mij niet meer zomaar mogelijk.
 
De Audi staat nu in de garage. De turbo wordt gedemonteerd en gereinigd. Ik ga de gok nemen dat daarmee de komende tijd nog rondgereden kan worden (tenzij blijkt dat de turbo aan gort is, dan wordt het een nieuwe).
 
V0RQ zei:
En lekker onder de 140 blijven?
Dom voorstel. volgende maand is het 90 en de maand daarna is de boel helemaal kapot en dan denk je van waarom ben ik er zo lang mee doorgereden...

-turbo reinigen (neem ook meteen de EGR even mee, motorolie en filter vervangen)
-turbo controleren: speling op de lagers, gangbaarheid van de variabele schoepen, actuator controleren inclusief vacuum slangen (oude slangen preventief vervangen)

Een turbo hoeft in principe niet vervangen te worden als hij geen fluit toon maakt (lagers aan gort), olieverbruikt (in gevorderd stadium goed zichtbaar dmv uitlaat rook). Een uitzondering is een beschadiging aan het slakkenhuis maar dat komt bijna nooit voor zonder bovenstaande symptomen.
 
Nou, het wordt dus gewoon een compleet nieuwe turbo. Na demontage blijkt de turbo schade te hebben. Heb nog even overwogen met de monteur om te kijken naar een revisie-turbo, maar de voordelen en nadelen afwegend tot de conclusie gekomen dat een nieuwe het beste is.

https://pasteboard.co/GFCN3tV.jpg
 
Bij onze 1.9tdi's viel het vermogen ook gewoon weg toen de turbo overdruk opbouwde. Bij de grijze elke keer als ik bij 130 gas gaf, de auto weer liet terug vallen tot 110 en wederom gas gaf. Koppeling in, sleutel even van contact, weer op contact en turbo deed weer mee. Turbo laten vervangen. De zwarte tdi kende het probleem enkel in Duitsland. Namelijk pas bij 180 gas los, iets laten zakken en weer gas erop. Daarbij bleek het niet de turbo zelf te zijn maar iets kleins, bekend bij de 1.9tdi's. Dealer dacht in eerste instantie wél aan de turbo. De dorpsgarage zei echter dat ie het probleem kende en wat anders wilde proberen. Weet helaas even niet meer wat het precies was maar google levert het antwoord wel. Of dit turbo gerelateerde probleem ook bij de 2.0 voorkomt Weet ik niet. Wel het onderzoeken waard. Turbo was ook ik 1300 voor kwijt. De zwarte tdi was voor een paar tientjes weer gefixt.
 
Beetje late reactie maar de 2.0 BKD was toch een probleemgeval, met scheurtjes in de cilinderkop? Heb jij dat nooit voor gehad?
 
Terug
Bovenaan