Taunusdrivers Beuntoko: Het reilen en zeilen van mijn Oldtimer Fordjes. >>Update Taunus + stuur Granada<<

Zojuist de Taunus weer opgehaald:cool:

Mankeerde na 2 jaar niet zoveel aan:

- parkeerlicht linksvoor
- remleiding ontroesten
- rubber bij cardan vervangen
- banden vervangen

Het parkeerlampje is het eerste lampje vd Taunus wat in de afgelopen 4 jaar kapot is gegaano_O(y)
De remleiding is op meerdere plekken wat geoxideerd, en moet ontroest worden.
Verder een rubber bij de achteras thv het cardan moet vervangen worden.. zou niet weten welk rubbero_O
Voor de keuring had ik er oude velgen/banden onder gedraaid, deze hadden voldoende profiel, maar zijn verder waardelooso_O

Vanavond wordt niet wat, zo weer m'n wekelijkse ritje naar de keet:D:T
Hopelijk kan ik morgenavond al eea doen, want morgen plakken we ook weer een stuk dak op de T3 bus:):)

En op zoek naar goede banden:p:LOL:

De Taunus is nog niet goedgekeurd hoor, :) Hij is gekeurd, nu moeten we de bovengenoemde punten repareren en dan laten we hem afmelden.

Andere banden van dat keuring? Betekent dat dat je de rest van de tijd op slechte banden rijdt? (n)

Barri zei:
Andere banden van dat keuring? Betekent dat dat je de rest van de tijd op slechte banden rijdt? (n)

haha nee hoor;) dat kan de bedoeling niet zijn;)

Ik heb tijdelijk wat oude banden onder de Taunus gezet, voornamelijk voor de winterperiode dat ie stilstaat...
De banden waren vrij oud, en wilde ook wel weten of ze nog apk waardig waren:)

's Zomers zitten de Wolfrace velgen eronder:cool: moet ik ook weer wat nieuwe banden voor opscharrelen:):)

De meeste afkeurpuntjes heb ik al terecht, alleen het rubber vd achteras is een probleempje...

Het zijn de rubbers bovenop het differentieelhuis waar meer dan de toegestane 1mm speling op zit...

De rubbers zitten erin geperst, en kan ze met behulp van een juist busje er wel uittikken, maar is veel geknooi...

Aangezien er nog 5 weken apk op de Taunus zit, ga ik deze week beginnen de achteras klaar te maken:)

Moet ik eerst nog shoppen hier in de buurt:)

- ophangrubbers
- pakking differentieeldeksel
- verlagingsveren
- schokbrekers

Gaat allemaal wel goedkomen:)

Zo, tis weer eens tijd voor een update:cool:

Vandaag mooi opgeschoten met zowel de Sierra, als met de Taunus:cool:

De Sierra had een barst in de voorruit, en aangezien hij daarvoor verzekerd is, kreeg de Sierra vandaag een nieuwe voorruit:cool:
De voorruit zit erin gelijmd, en daar ga ik zelf niet mee martelen. Het eigen risico bedroeg 7 tientjes, en is me dat meer dan waard(y)

Dan de Taunus:LOL:

Vorige week de andere achteras al wat klaargemaakt, ontroest en in de industriemenie gezet.
En vanavond heb ik samen met Bennie de achteras eronder vandaan gehaald(y)
Alles wilde prima los, en de rubbers vd draagarmen zijn nog als nieuw, dus ik hoef alleen de rubbers van het differentieelhuis te vervangen:cool:

Het begin:
100_4896.jpg

100_4899.jpg

100_4900.jpg

De oude en 'nieuwe' as op de bokjes om de boel over te zetten:
100_4902.jpg

Nu zijn we erachter gekomen dat de ankerplaten verschillen, en zal ik wss de remmerij erop aan moeten passen... Gelukkig niet de grootste kosten:p
De achteras die eronder komt, is afkomstig van een 1300, en heeft een overbrenging van 4,11:1 en de huidige heeft 3,89:1

En nu staat de Taunus er wat troosteloos bij:(
100_4903.jpg

Hopelijk kan ik komende week alle onderdelen bij mekaar scharrelen, en zaterdag verder:cool:

Waarom monteer je een differentieel met een lichtere overbrengingsverhouding? Das naar mijn idee minder comfortabel op de snelweg?

Vinnievw zei:
Waarom monteer je een differentieel met een lichtere overbrengingsverhouding? Das naar mijn idee minder comfortabel op de snelweg?

Bij ernstig gebrek aan beter op dit moment....

Goede achterassen zijn al schaars, en ben blij dat ik er 1 heb kunnen bemachtigen;)

Hij trekt dan sneller op, maar op de snelweg maakt ie iets meer toeren... De 5bak compenseert dat ook wel weer:cool:

Als ik ooit een donor Taunus V6 opscharrel, zet ik de hele aandrijving over... maar dat zijn toekomstplannen;) Laatst wat dat betreft al een gemiste kans:cry::cry: mja, komt nog wel een keer.

Zo, weer tijd voor een updateje...

De laatste tijd nogal druk geweest met privé dingen en met school.
Eerder maakte me het niet zoveel uit: bakwisselen tijdens tentamens, motorwissel tussen de toetsen door etc etc
Nu is het einde van de opleiding in zicht, en daar ga ik wel ff serieus mee gangs... nog een paar weekjes en tis schluss....

Afijn, ondertussen lekker opgeschoten:

- nieuwe ophangrubbers in differentieelhuis
- nieuwe remschoenen terecht gemaakt (op de oude zaten nog asbest voeringen:eek::D )
- alles ff zwart gespoten

100_4935.jpg

100_4934.jpg

Ik moet nog de remleidingen monteren en de remschoenen monteren, maar wacht nog op de juiste centreerpennen....

Vrijdag kan ik wss de verlagingsveren ophalen:LOL: dus hopelijk heb ik het spul er weer snel onder:LOL:(y)

Gisteravond samen met 2 maten van me de achteras er weer onder gemonteerd:cool:

Allereerst heb ik de nieuwe schokdempers en bovenste draagarmen aan de auto gemonteerd
Aan de as de onderste draagarmen en stabilisatorstang.

Toen de as onder de auto gelegd, en de onderste draagarmen vastgezet.
Dan de as omhoog krikken en de veren ertussen en vervolgens de bovenste draagarmen.
Als laatste de schokdempers vastgezet.

Konden we gelijk de nieuwe momentsleutel uittesten:)

100_4958.jpg

100_4959.jpg

Nu de remmerij nog terecht maken... valt iets tegen, zit nogal verschil in de bouwjaren etc... maar komt wel goed:cool: en dan kunnen er weer een paar wielen aan:p:LOL:

@ steevie, is al goedgekomen toch?:)

Weer eens een kleine update...

Het enige wat er nog moest gebeuren, was de remmerij achter monteren. Dus wij met 3 man sterk (jaja:cool:) eraan begonnen.

Na wat gepriegel kwamen we tot de conclusie dat het niet ging passeno_O:eek::cry:
De oorzaak: de remcilinders:(:rolleyes:

De remcilinders die ik opgehaald heb, hebben de cilinders te lang. Als deze ingedrukt zijn, komen ze tegen elkaar aan maar staan nog te ver uit voor de remschoeneno_O

Dus ff een telefoontje naar m'n leverancier, en toen bleek dat er voor mijn type remcilinders dus blijkbaar 2 verschillende soorten zijno_Oo_O
Dat viel dus vies tegen, aangezien ik met het mooie weer weer graag met de Taunus wil rijden:cool:

Hopelijk kan ik maandag de juiste remcilinders ophalen, en gaan we voor de herkansing:rolleyes:

Vandaag maar weer de Wolfrace velgen tevoorschijn gehaald, en gepolijst... Het resultaat mag er zijn, ze glimmen weer als een verse keutel in de maneschijn:cool:

100_4961.jpg

Het viel me op dat er een aantal oneffenheden niet uitwilden, dus volgende ronde maar weer schuren;)

Tevens heb ik vandaag nog een paar plekjes bij de Taunus weggewerkt, in de wielkast rechtsachter zat een klein roestplekje, en aan de achterkant, voor de achterbumper zat een aardige roestplek. De laatste was me nog niet eerder opgevallen, want die zat precies achter voor de achterbumper...

En zo stukje bij beetje komen we er wel:p

Thanks(y)

Ben zelf ook wel wijs met de velgen.

Toen ik de Taunus kocht, kreeg ik ze erbij, inclusief naafkappen en wielmoeren.
Ze waren helemaal geoxideerd, maar na 2 avonden schuren en polijsten glommen ze weer enorm:cool:

En ze staan mirakels mooi onder m'n Taunus:cool:

0122.jpg

Vanaf heden staat t nog mooier, aangezien de Taunus 40mm verlagingsveren heeft:cool:

Taunusdriver. zei:
Tevens heb ik vandaag nog een paar plekjes bij de Taunus weggewerkt, in de wielkast rechtsachter zat een klein roestplekje, en aan de achterkant, voor de achterbumper zat een aardige roestplek. De laatste was me nog niet eerder opgevallen, want die zat precies achter voor de achterbumper...

De meeste roest bij de Taunus zit voor de achterbumper, de meeste roest ook achter de voorbumper :) Ik spreek uit ervaring. Bij mijn T3 was dat ook zo.:);)

Nieuwe avater? Wie is dat?

@ taunusdriver 3 man sterk? ik dacht dat er 2 mannen waren en 1 die zo beetje de weg kwijt was (bennie940) :D

Pff, de weg kwijt.:) Wie rijdt hier nu een voorwielaangedreven auto?o_O Wie heeft er een tomtom in de auto?o_O Wie woont er in Dalfsen?;) Wie kan de hoofdletters op zijn toetsenbord niet vinden:rolleyes:. Taunusdriver niet, ik niet, dus wie is hier de weg kwijt?? Je mag drie keer raden.:D

Bennie 940 zei:
Taunusdriver. zei:

De meeste roest bij de Taunus zit voor de achterbumper, de meeste roest ook achter de voorbumper :) Ik spreek uit ervaring. Bij mijn T3 was dat ook zo.:);)

Nieuwe avater? Wie is dat?

:):) is in het algemeen bij elke auto het geval hoor:)

Die avatar is de krankzinnige ikke:)

@ steevie,

Nog niet 1 keer gegokt, en nu al opgeven?:eek::(

Bennie 940 zei:
Pff, de weg kwijt.:) Wie rijdt hier nu een voorwielaangedreven auto?o_O Wie heeft er een tomtom in de auto?o_O Wie woont er in Dalfsen?;) Wie kan de hoofdletters op zijn toetsenbord niet vinden:rolleyes:. Taunusdriver niet, ik niet, dus wie is hier de weg kwijt?? Je mag drie keer raden.:D

Tot de hoofdletters op het toetsenbord, had ik het kunnen zijn:)

@taunesdriver

ja ik geef het direct op.
anders krijgen we nog grotere discussies tijdens het sleutelen en dat wil ik bennie niet aan doen:p

Zo, gisteraamd de achterremmerij er weer aan gezet:cool:

Na de remcilinders er weer aangezet te hebben, en eea iets aangepast te hebben, past de remmerij weer perfect:cool:

De boel hebben we ontlucht, en de handremkabel hoefde verder niet afgesteld te worden want die stond nog perfect:D

Vanavond of morgenavond nog een paar kleinigheden verhelpen, en dan kan ie weer voor de keuring:cool:

Kan ik lekker rondsturen met dit mooie weer:LOL:(y)

Zo, vanavond wielen gewisseld, en nog wat andere kleine zaken gedaan aan de Taunus:cool::LOL:

Dus hem maar weer richting het keuringsstation gereden, want de apk is net een paar dagen verlopen...

Hij rijdt weer HEERLIJK:):cool:(y) Geen geroffel achterin, en nog steeds een kleine 3000rpm bij 100km/u:cool:

Morgenavond de Taunus maar weer ophalen met verse apk:LOL::LOL:
Kan ik morgenavond weer verder met de Taunus, staan nog een paar punten op het lijstje:

- motorkaphendel was afgebroken (heb er 1 van een Granada liggen)
- nog steeds ander slot bijrijdersdeur:(:rolleyes:
- paar roest plekjes bewerken
- rechter buitenspiegel monteren

Zo blijf je bezig:):cool:

kijk aan mooi weer toeren dus(y)

heb vandaag even een sierra opgehaald, bouwjaar 88 paar plekjes verder straks mooi voor de onderdelen:D

we spreken me kaar.

@Taunsdriver: gefeliciteerd met de Taunus.

nog steeds ander slot bijrijdersdeur

Ik ken iemand die sleutels pas kan maken op sloten en andersom.:cool:

Greetzz Renate.

@ Steevie:
We spreekt mekaar morgen bij de rodeo wel ff;) zoek nog wat....

@ Renate:
Ik heb er een andere deur ingezet, aangezien de deur die erin hing last had van roest... En ik kon voor 2 kratten bier een knalhard exemplaar omruilen:cool:

Tis niet te geloven zeg:eek::cry:

De Taunus heeft nog geen nieuwe apk:confused::confused::confused:

Ik had donderdagavond ff gebeld hoe laat ik de Taunus op kon halen, en ik kreeg de mededeling dat ie nog niet goedgekeurd was:eek:
Dus naar het keuringsstation, en hij is afgekeurd op de wielbasis:eek::eek:

De afstand tussen voorwiel -achterwiel was links en rechts niet gelijko_O Zat 2 cm ino_Oo_O

Hij stond daar nog op de brug, dus met z'n drieën aan het meten en denken gegaan...
Nu snappen we niet hoe er zo'n verschil in kan zitten, maar dit heeft waarschijnlijk wat te maken met het aandraaien van de draagarmen, schokdempers etc.

We hebben het spul op moment aangedraaid terwijl de auto nog op de bokjes stond... Aangezien de achteras, draagarmen en dempers in rijstand een andere positie hebben, kan het zijn dat er ergens wat spanning opzit waardoor de as er niet recht onderzit...

Hij had nog een paar kleinigheden, maar die had hij anders zelf ff terecht gemaakt...

Dat is écht het laatste wat ik had verwachto_Oo_O

Dus maandag maar ff mee bezig.....

En wederom een update:cool:

Vanmiddag mooi op tijd thuis van school, en een maat van me, Bennie940, was ook op tijd klaar met t werk.

Dus druk met de Taunus gangs gegaan, eerst de rechterkant vd Taunus omhoog gekrikt het spulletje weer iets vastgezet. Toen hetzelfde aan de andere kant gedaan, en toen ie weer in de rijstand stond, alles op moment aangedraaid.

We hebben weer opnieuw gemeten, en het lijkt nu wel goed:cool:

Ook is de motorkaphendel weer terecht, had vorige week een hendel uit een Granada gehaald, en deze na veel gemartel en gepruts van ons beide weer eraan gekregen.

Verder had de voorste kokerbalk bij de keienvanger wat last van roest. Hier is een ander blikje ingelast(y)

100_4965.jpg

DSC00617.jpg

Het was lekker weer, dus half buiten gangs:)

Verder kwam Steevie nog ff buurten, en die had nog wat interessants voor mij:cool: namelijk een 5bak voor een OHC(y)
Als dat allemaal een beetje past, komt die 5bak onder m'n Sierra te hangen, dus binnenkort weer ff bakwisselen:rolleyes::)

Je blijft maar bezig met die Fords he! :)
Tijdje geleden dat ik de Taunus in actie heb gezien, wordt weer tijd!(y)

100_4965.jpg

Is tie nou zo moe van het toekijken of staat hij je vierkant uit te lachen :rolleyes:
Hopelijk wordt de Ford nu wel goedgekeurd.

Mijn 144 is ook wel weer toe aan tourritjes. Toen ik er dit jaar na de winterstop mee ging rijden had ik een olieverbruik van 1 liter per 25 kilometer. Ofwel de olie zeikte eruit. Dit lijkt nou weer gemaakt en er kan weer gereden worden. De bodem is meteen ook voor de eerste jaren behandeld met al die gelekte olie.

Groetjes,
Jan

Haha,

Het houdt je bezig he;) Tis en blijft een hobby, en tevens leer je er weer van:)

@ Janneman
Die hond wilde graag meehelpen... Toen we met de achteras bezig waren, kwam ie er ook bijliggen:):)

Moeten hem alleen nog leren het juiste gereedschap aan te geven:):):)

En mooi dat je volvo ook weer terecht is.. blijft hobbie he;)

Afgelopen woensdag kwam een collega naar me toe met de vraag of ik belang had bij een Ford Sierra uit 1989.
Hij stond hem in de weg, en over 2 weken is de apk verlopen.

Wat hij wist dat er aan scheelt:

- gebroken veer linksvoor
- misschien klein beetje laswerk dorpel
- band rechtsvoor glad
- remleiding ontroesten

Gister de Sierra opgehaald:

100_4975.jpg

100_4977.jpg

Het interieur is oubollig, maar nog zeer netjes:cool:
100_4973.jpg

100_4974.jpg

Verder heeft hij centrale vergrendeling en een schuif- kanteldak:cool:

Hij heeft wat gebruikersschade, zoals krasjes en butsjes maar ziet er nog netjes uit, bumpers heel en geen rotterij in de wielkasten(y)

En hij gaat als de brandweer:eek: is ook niet zo gek als je Sierra's met 75 pk gewend bent:)

Ik ga hem wel weer klaarmaken, en dan zie ik wel wat ik ermee doe:cool:

Dat klopt,

Het blok geeft 120 pk(y) Ik meende dat de latere 2.0 DOHC motoren 125pk gaven, maar hoe of wat weet ik verder ook niet;)

En de voorloper, de 2.0 OHC geeft 105pk

Eigenlijk komt hij niet erg gelegen op dit moment, aangezien ik nog genoeg werk heb aan de andere auto's en omdat ik half mei klaar ben met school, en dat gaat ff voor;)

kijk aan over deze auto praten we dus

wil je een veer hebben dan ?
want ik ga morgen verder met de auto's(y)

@ Steevie:

Viel tegen he, de cursus kl*ten met veerpoten:eek:o_O

@ Mielcitrofiel:
Die schuurdeuren moeten ook degelijk zijn, 1 deur is 1,75m x 2,65mo_O zijn beste windvangers:eek:
De deuren hebben we er afgelopen winter voorgemaakt, aangezien er hier op het platteland nog wel eens dingen spontaan verdwijnen (hogedrukspuiten, gereedschap, aanhangers etc) en er andere rare dingen gebeuren ('s morgens tegen 6.30u een auto (kenteken van een oostblokland) bij de dam, die plankgas wegreed toen m'n pa buiten kwam) en nog wel meer voorbeelden te noemen.
Nu scheelt het wel dat de hond zeer waaks is:cool:(y)o_O schrikt ook al veel afo_O

@ taunusdriver

ja die curser viel inderdaad tegen.
geef mij maar een volvo nooit zo veel gekloot als die fordjes :p

Onze Steevie is een halve dag bezig geweest met het verwijderen van een wiel! Hij heeft daarbij gebruikt: een wielmoersleutel, een hamer, een halve bus kruipolie, een spanband, en twee tractoren! :confused: En nog krijgt hij hem niet los!

wiel is al verwijdert hoor.
en de halve dag viel ook wel mee.
vlak voor dat ik jou belde waren we er mee bezig bennie.
rest van de dag ben ik met die gele auto bezig geweest.:p

haha

@ Steevie:
Ik kom mornaamd wel ff de velgen wisselen, haal ze zelf wel los:p:)

Hopen dat ze bij mijn Sierratjuh ook een beetje los willeno_O

@ Varln1991:
Ik dacht dat mercedessen met een slephutte in het algemeen wel rap op gang zijn..

Dit was de uitzondering:p

Begin vorige week had ik de Taunus al klaar voor herkeuring, maar de keurmeester had geen tijd:(
Nu had ik een afspraak gemaakt voor gister, maar het werd uiteindelijk vandaag:cool:

En hij is goedgekeurd:cool:

Kan ie weer 2 jaar:cool:(y) Straks de Taunus maar weer ophalen:LOL::LOL::LOL: kan ie morgen weer op en neer naar Hoogeveen:cool:

kijk aan mooi man'.

heb al lekker weekend:D
morgen nog even die sierra slopen en dan kan het spul naar oud ijzer.

trouwens ik heb nog een koplamp te koop 30 euro krijg je de bumpers er bij :p

steevie zei:
kijk aan mooi man'.

vandaar dat je met die gezellige muziek voor de snackbar in het dorp langsreed :)

VARLN1991 zei:
steevie zei:
kijk aan mooi man'.

vandaar dat je met die gezellige muziek voor de snackbar in het dorp langsreed :)

haha heb alleen maar gezellige muziek:cool:

was je daar op de fiets dan ?
want zag jou auto gewoon thuis staan:p

Terug
Bovenaan