Taunusdrivers Beuntoko: Het reilen en zeilen van mijn Oldtimer Fordjes. >>Update Taunus + stuur Granada<<

@ Gerwin:

Was het toevallig een blauw/grijzige granada sedan???
En stond er toevallig een rode station op de aanhanger???
Dat was de combinatie helemaal! Man met lang, iets krullend haar erbij :p
Ik was er voor het eerst met een Kia Sportage van het werk ;)

De ontwikkelingen aan de auto zijn klein maar fijn... sunde van die remklauw, maar goed: ook wel weer overkomelijk natuurlijk ;)
Veel plezier met de Taunus vandaag: hopelijk issie het rijden nog niet verleerd hehe :T
 
@ Gerwin:
haha toevallig he:) :) das idd Witvos.. En ach.. tis een oudere auto.. dus dan kun je wat verwachten he;)
En de Taunus had er wel zin aan:cool:

Ik schrok wel onderweg, want het olielampje begon soms te knipperen:eek: wanneer verschilde nogal... Aangezien ik voor vertrek de vloeistoffen gecontroleerd had, wist ik zeker dat er voldoende olie inzit...

Nu bleek het stekkertje van de oliesensor afgetrild te zijno_O:D

@ VARLN1991

Naar schatting zo'n 25000-30000 km/jaar
In de tijd dat ik hem heb (half juni 2008) heb ik zo'n 15000km ermee gereden...
 
Cardozo! zei:
Grappig. Ik wil die auto wel eens in het echt zien. Een Sierra raakt nog steeds een snaar bij mij. Het is een 1.6?

Dat wist ik helemaal niet. Dan rijd ik ook wel even langs met mijn Sierra. :)

Taunusdriver: Leuk stel auto's heb je! Smoked op de Granada vind ik wat minder, maar de Taunus is helemaal geweldig. (y)
 
S-J zei:
Dat wist ik helemaal niet. Dan rijd ik ook wel even langs met mijn Sierra. :)

Taunusdriver: Leuk stel auto's heb je! Smoked op de Granada vind ik wat minder, maar de Taunus is helemaal geweldig. (y)

Thanks kerel(y)

De Taunus is gewoon Der ÜberWagen:cool::D Hopelijk istie voor 20 juni weer mooi terecht:cool:

Mijn Granada moet gewoon een ruige uitstraling hebben/krijgen... Past ook wel bij mijo_O Ding naar m'n zin maken, en daarna ist een kwestie van bijhouden.. Hij is al eens bijgewerkt met de kwast, en dat gaat binnenkort weer gebeuren:)

Enne, als je zin hebt, je komt maar n keer anwaaien:D
 
Weer eens een kleine update omtrent m'n wagenpark:cool:

Gister is een maat van me, tevens autospuiter, langsgeweest.

Aangezien de Taunus wat plekjes heeft, en een oranje bijrijdersdeur:rolleyes::confused: is het de bedoeling dat ie optisch wederom 100% wordt:cool:

De Taunus is in 2002 in Holland gekomen, en klaargemaakt. De eerste hollandse eigenaar moest de auto in 3 (!) weken spuitklaar en gespoten hebben, omdat hij de schuur uitmoest.

Dit is de Taunus niet ten goede gekomen, en zitten er wat roestplekjes op de voorschermen rondom de knipperlichten, motorkap, onder de achterbumper, en bij de wielkasten (wielkasten zijn gelast, en iets opgezet met plamuur, later moest nog ergens iets gelast worden, en is het plamuur op gaan zetten) en de oranje bijrijdersdeur moet ook Spring Green worden.

Gelukkig hoeft er maar op 2 plekjes wat gelast te worden:
- het voorscherm bijrijderskant, tussen het knipperlicht en koplamp.
- kozijn achterruit, onderaan zit een kleine rotte plek.

Al met al allemaal kleine plekjes, maar we hebben besloten om de auto helemaal over te blazen:cool:

Met een paar weken gaat ie naar die maat van me, komt spuitklaar terug, en dan hier in de buurt spuiten.

Helaas zal ik de Taunus de 7de editie van de FordFreaks jaartreffen in juni moeten missen:(:( Maar het is het wel waard:D

002141-07.jpg
 
Klinkt goed! zou ik zelf niet durven...Spuitwerk is zo vernaggeld...
maar hopelijk wordt 'ie weer een stuk mooier toch?

kallum an:p
 
@ VARLN1991:
De auto gaat rijdend erheen, en komt rijdend hieropan.. Tis een paar keer op- en afbouwen, maar het stelt niet veel voor.. Het interieur blijft er gewoon inzitten...
Dus alleen de bumpers, verlichting, ramen, deurmechanismen, spiegels hoeven eraf...

@ Najtreg:
Spuitwerk kan wel zo vernaggeld zijn, maar op dit moment is het ook geen porem... Aangezien ik al anderhalf jaar roep dat ie bijgewerkt zal worden...
Als ie dan klaar is, ist een mooi weer auto... en hij staat hierzo in de garage, dus lekker droog:cool:
 
Zo, afgelopen dinsdag mooi op tijd weer van school, dus de zomervelgen weer tevoorschijn gehaald:cool:

Kheb ze stofvrij gemaakt, en iets gepolijst... Het resultaat mag er zijn:cool:

granny.jpg

grann.jpg


Vanavond heb ik de bumpers weer opgepoetst, en komende zaterdag weer ff kleppen stellen:cool:
 
taunusdriver, was je vandaag op school met de taunus?
zag precies zo een staan, maar had een oranje voorportier(rechts?).
 
VARLN1991 zei:
taunusdriver, was je vandaag op school met de taunus?
zag precies zo een staan, maar had een oranje voorportier(rechts?).

haha, das idd de mijne:cool:

Kheb er idd een oranje bijrijdersdeur inzitten:confused:

Die hek er al een half jaar inzitten ofzo... De deur die erin zat, was van onderen verrot...

Een kennis van had er 1 staan met een geknikte kont, en die ging plat.. Nu kon ik voor 2 kisten bier de rotte deur omruilen met de oranje deur:cool:

Die deur is kogelhard, en op internet vragen ze zo 7 tientjes voor zo'n deur(n):(

Tis alleen ff geen porem.. maar das maar tijdelijk:)
 
owhkee, dan is het duidelijk;)

is het trouwens nodig om om kwart over 11 savonds herrie te maken in dalfsen? :)p)
zag je net wegrijden met de Granada, je moest wel ff 3 a 4 keer opnieuw starten ofniet?
had je nog door dat ik stond toe te kijken? :)
 
VARLN1991 zei:
owhkee, dan is het duidelijk;)

is het trouwens nodig om om kwart over 11 savonds herrie te maken in dalfsen? :)p)
zag je net wegrijden met de Granada, je moest wel ff 3 a 4 keer opnieuw starten ofniet?
had je nog door dat ik stond toe te kijken? :)

Haha, zekers:cool: ik ging net bij m'n meissie weg:) khad wel in de gaten dat er iemand liep... Maar dat jij dat was:eek::eek:

Omdat het een carburateur is, en het gasmengstuk erbovenop zit, moet ie soms een paar keer 'opnieuw' starten... niks ernstigs;)

Het mooiste was een gasmengstuk met soort venturiwerking.. maar daar is niet aan te komen:(
 
allemaal duidelijk;)
ik zal volgende keer wel even op het raam kloppen :)p)
komt trouwens echt een heel mooi geluid uit!
 
VARLN1991 zei:
allemaal duidelijk;)
ik zal volgende keer wel even op het raam kloppen :)p)
komt trouwens echt een heel mooi geluid uit!

haha doe maar;) donderdagaamd tot vrijdagmiddag staat de Granny daar wss weer:):)

En er komt idd een mooie V6 brom achterweg:cool::LOL:
de einddemper was rot, dus die er maar onderuit gesloopt, en een pijpje aangelast:)

Laag in toern brult ie lekker, en op de snelweg valt het wel mee:cool:

Elke keer als ik op school de parkeergarage inrij, doe ik mooi kalmpies aan:):)
 
Henk-Jan zei:
Ik heb je net zien rijden, kan dat kloppen?

Is je linkerarm al een beetje bruin? ;)

Dat ligt eraan waar ergens???

Steenwijk-Oudleusen waarschijnlijk:)

Gezien de tijd dat je postte, zal het wel in Steenwijk zijn geweest;)

En ja, m'n linkerarm is al aardigjes bruin, iets bruiner dan m'n rechtero_O Heb ik last van sinds ik m'n rijbewijs heb:):cool:
 
Ik loop stage bij het Waterschap:cool:

Jammer genoeg maar tot eind juni:cry::cry:

De werkzaamheden bestaan uit o.a. onderhoud+reparatie stuwen/gemalen:cool: Ook verbeteringen bedenken/maken..

Volgend jaar ga ik stagelopen bij een bedrijf wat brandweerwagens bouwt:cool:
 
Hee bie et waterschap, doar heb ze geld zat ! :) Regge en Dinkel nem ik an ?

Goed bezig met die oale fords man, respect !
 
sequence zei:
Hee bie et waterschap, doar heb ze geld zat ! :) Regge en Dinkel nem ik an ?

Goed bezig met die oale fords man, respect !

Dankje:cool: Het houd je van de straat he;)

De centen bij het Waterschap (Reest & Wieden) valt opzich wel mee hoor;) de lonen van het personeel zijn ongeveer gelijk aan die van het bedrijfsleven..
 
Het is ondertussen weer eens tijd voor een update...

afgelopen zaterdag heb ik al m'n auto's weer gewassen.. De Sierra staat stil vlakbij wat bomen, en de Taunus + Granny waren gasterig van het stof van het bouwland en andere drek wat in de lucht hangt...

De Granada had last van wat roestplekjes, deze heb ik vorige week ff weggewerkt.. Zo blijft de auto hard.. Mocht ik hem over een aantal jaren nog hebben, en hem willen restaureren, heb ik er niet zoveel werk aan..

Verder heb ik de ronde bouwlampjes gemonteerd, nog niet aangesloten, want er kwam wederom vanalles tussendoor, en sindsdien geen tijd gehad ermee gangs te gaan...

Afb057.jpg


Afb055.jpg


Naast dat het mooi staat, is het ook praktisch aangezien er hier op het platteland vanalles in het donker op of naast de weg loopt/rent/ligt/rolt...
Als het donker is, en er geen ander verkeer is, heb ik altijd het groot licht aanstaan.. om zo alles wat over kan vliegen op tijd op te merken.. anders had ik allang flinke schade gehad...

mja, binnenkort maar eens even aansluiten....
 
De Granny heeft de laatste tijd wat kuren omtrent de ontsteking... Dit ligt naar alle waarschijnlijkheid aan de bougies.. dus voor mij geen NGK bougies meer:(

Vorige week begon ie bij een koude motor op 4 of 5 poten te lopen.. na veel gepruttel, geplof en geknal (backfires) begon ie op 6 cilinders te lopen...

In eerste instantie dacht ik aan vocht in de verdelerkap, aangezien ik dat al een keer eerder gehad heb... Dit bleek niet het geval te zijn, en heb toen de bougies eruit gedraaid (zitten er sinds januari/februari in) en opgeschuurd.

Toen was het probleem verholpen, maar na 600km begint het gedonder weer:(
Het is niet zo slim als vorige week, maar soms mist ie een plofje, net alsof er een bougie niet goed vonkt... Als ik het gaspedaal op de bodem trap lijkt het net oorlog achteraan:)

Morgen maar ff andere bougies(géén NGK) halen en erin draaien...

580456579_6_y-JZ.jpeg


Het enige voordeel is dat backfires zorgen dat bumperklevers weer afstand houden:)
 
haha, zag je van de week weer rijden, bij school, wat een herrie zeg;)
jammer van de problemen :(
ben je morgen trouwens op school?
heb tussenuurtje, dan kan ik de granada ff goed bekijken :)
 
Sjongejonge, wat heb je hem toegetakeld. Wat zonde!! Ziet er niet uit.
Die Taunus een paar foto's boven (met dat ww-plaatje, die oude), ooooooohhhhh wat is diiiieeee mooooooiiiiiiiiiiiiiiii!!!!!!!!!!!!!!
(of is het een Cortina?):)
 
Ik vind 'm stiekem wel ontzettend dik zo (y)

2.3 logo op de voorlip ook maar even een kleurtje gegeven? :T
 
Misschien dat de bougiekabels verdroogd zijn, of zijn de ontstekingspuntjes nog wel goed?
 
Bedankt voor de reacties(y)

De Granny loopt nog niet helemaal fijn, op benzine ploft ie minder dan op lpg... Maar loopt niet als voorheen:(
Binnenkort maar eens de kleppendeksel eraf halen, mogelijk staat er een klep te ruim of te strak...
De bougiekabels heb ik vorig jaar vervangen, en de verdelerkap+rotor+ bougies in januari/februari ergens...

Probleempjes horen er nu eenmaal bij.. anders moet je er niet aan beginnen...
Nu komen de 'probleempjes' vaak op ongelukkige momenten maar gelukkig heb ik nog 2 andere wagens:cool:

@ Jan626:
Smaken verschillen omtrent de Granada.. de ene vindt het mooi, een andere niet.. ikzelf had hem zo in gedachte toen ik hem kocht:cool:
En de Taunus blijft natuurlijk de mooiste:cool:

@ Elco:
In de rubberen onderlip staat 2.8I, maar ik heb 2.3 idd grijs geschilderd.. Ik was toen toch bezig met een paar roestplekjes (na 26 jaar heb je dat soms) weg te werken, en heb het toen maar meegepakt:) Het mooiste zou zijn dat alles grijs geschilderd kon worden:cool: maar das voor de volgende Granny:)
 
Wel een bak die respect afdwingt zeg, die Granada. Zeker zoals jij 'm hebt uitgedost. Krijg je geen gelazer als ze je aanhouden met die donker gekleurde knippers & achterlichten? Beginnen ze weer zo'n educatief mekkerverhaal over te weinig lichtdoorlaat en zo..... :(

Voor wat betreft dat gedonder met de slechtlopende V6: Granny heeft zeker al electronische ontsteking ofnie? Mocht er nog een 'olderwetse' stroomverdeler inzitten, dan gewoon contactpuntjes & condensator vervangen. In beide gevallen: controleer het ontstekingstijdstip eens en check ook de vacuümvervroeger op de stroomverdeler. Die dingen gaan soms kaduuk, maar kosten maar een paar cent nieuw.
Andere bougies proberen kan zeker geen kwaad, maar let ook goed op de afstand tussen de electroden ervan. Mijn Amazon had last dat de motor onregelmatig liep (niet de nieuwe gereviseerde motor, maar nog het oude crisisblok), soms gewoon slagen en dus vonken oversloeg, zowel op gas als op benzine. Oorzaak bleek de bobine, nadat deze vervangen was liep ie weer als het spreekwoordelijke zonnetje.

Als ik moest kiezen tussen jouw Fords (hoeft niet, want je houdt ze terecht lekker zelf :LOL:) dan werd het toch de Taunus. Mooie kar en al vrij zeldzaam. Niet in de omgeving van Nieuwleusen en Oudleusen trouwens, daar barst het van ouwe Fords. Taunussen, Granada's en ook achterwielaangedreven Escorts kom je van allerlei bouwjaren tegen. Mooi geloof hebben jullie daar: het ouwe Ford-geloof. (y) Rijdend museumdorp?
 
Thanks Blitz(y):cool: mooie laatste zinnen:cool:(y)

Gezeur over die lichten heb ik nog niet gehad.. ze zijn zo gespoten dat er toch nog voldoende licht (in de juiste kleur) doorheen schijnt.. het moet wel verantwoord blijven...
Vaak zie je écht zwarte achterlichten, waar geen licht doorheen komt:eek:o_O dat wilde ik voorkomen, en is aardigjes gelukt:cool: eventueel voor extra veiligheid een keer een derde remlicht installeren... maar is opzich niet nodig:cool:

Omtrent de ontsteking.. de bobine had ikzelf nog niet eens aan gedachto_O Kheb de laatste paar dagen genoeg drukte gehad... Maandag maar eens kijken hoe of wat...

En er rijden hier idd veel oude Fordjes rond:cool: komt mede omdat er zoveel de rodeo/banger ingaan.. zo blijven onderdelen betaalbaar:cool: dat gaat voornamelijk in kisten bier, rollades en netjes droge worst:cool: of iets in die prijsklasse:)
Zo heb ik vorig jaar voor m'n Taunus een kogelharde bijrijdersdeur opgehaald voor 2 kisten bier:cool: op internet vragen ze er zo 6 tientjes vooro_O
 
Ja tussen al die Fordjes leek het mij wel 'ns leuk om er een ouwe bmw tussen te gooien hier in de buurt(Balkbrug). Beetje afwisseling:p

En toch jeukt 't wel. Zon granada lijkt mij ook wel een keer mooi. Wel een station. Maaaarjah, iedereen rijdt in zon ding hier.

Trouwens Taunisdriver, ik toer ook nog wel es door oudleusen en omstreken, maar heb je nog niet ontdekt daar:(
 
haha

Bmw's zie je idd wat minder dan Fordjes... en wat afwisseling kan geen kwaad;)

Enne, ik woon in Oudleusen-Oost.. aan een zijweg van de Schoolweg;)
 
Het blijft mooie spul, maar ben toch blij dat je die roestbakken in Twente weinig ziet. :p
 
De granny liep nog steeds niet zuiver op 6 cilinders... en ik begon te denken aan een lekke klep..... de ontsteking ben ik langsgegaan, en vorig jaar heb ik nagenoeg alles eraan vervangen...

Alles is te controleren behalve..... de bougiekabels:confused::eek:
Toen ik de voorste bougiekabel eraf wilde trekken, bleef het ijzertje in de bougiedop aan de bougie zitteno_O:eek: oftewel die zal wel langer wat slecht contact gemaakt hebben:(
Deze vervangen voor de 'oude' bougiekabel en hij loopt weer zuiver op 6 cilinders:LOL:
Gelukkig er nu al achter gekomen, aangezien het anders wat meer centen gaat kosten...


Tevens is de Granada voorgekeurd voor nieuwe apk.. deze loopt tot eind juni, maar nu heb ik nog wat tijd ervoor;)

Gezien de vele km's die ik ermee gemaakt heb, wist ik niet wat er aan kon mankeren.. gelukkig valt het allemaal mee:
- remblokken vervangen
- remslangen vervangen
- paar stukjes remleiding blank maken

Dus vrijdag ff terecht maken:LOL:
 
Jaja, het gaat niet altijd zoals het moet met auto's :cry::(

Afgelopen zondag zouden we even naar familie gaan, uiteraard met de Granny :cool:

Helaas bij Harderwijk begon het blok te tikken, gaf een backfire en sloeg af (terwijl ik toch écht rechtdoor wilde):eek:(n):(

Bleek dat er geen olie meer int blok zat, en het stekkertje van het olielampje was kapot :confused:

Het resultaat:

Afb116.jpg


Het blok tikt nogal, dus morgenavond ff een ander blok ophalen
Ook de net nieuwe bougies waren pikzwart:confused:

Afb117.jpg


Tis nie aans.....maar het lidmaatschap van de anwb heb ik weer terugverdiend...;)
 
Zeker balen, maar 't komt wel weer goed geloof ik :cool:

Zie ik trouwens originele verlichiting? :T
 
Geen olie meer in 't blok? Hoe kan dat? Ik kan me toch niet voorstellen dat iemand die zo met zijn auto bezig is met lampjes, roest bijwerken en bougiekabels wisselen dan stomweg vergeet eens een keer olie te peilen?

Maar ja, wel balen en een hoop werk...

Groetjes,
Jan
 
Wat een drama, Taunusdriver! Zo heeft de Granadafabriek het vast niet bedoeld. :cry:

Maar hoe kon dat nou gebeuren, je lijkt me wel de aangewezen persoon die toch regelmatig olie peilt? Of was er een lek of is de olie allemaal 'netjes' door een foute carterventilatie de cilinders in gezogen?

Blijft balen zoiets, maar je had nog een ander V6 blok liggen in één van je magazijnen? ;) Best nog een klus hoor, een motor vervangen, ik kan erover meepraten....

Maak er anders óók een fotoreportage van, het enigste nadeel daarvan is dat je camera onder de vette vingerafdrukken zit, omdat je tussen het klussen door moet klikken. :LOL:
 
thanks voor de reacties(y)

Toen ik de Granny net had, peilde ik regelmatig het oliepeil.. hij verbruikte nagenoeg niks.. Hierdoor controleer je minder vaak het oliepeil.. de laatste keer was in februari/maart ergens... dus ik ben benieuwd wat de oorzaak is geweest...

Tis gebeurd, morgenavond ff een ander 2.3 blok ophalen.. deze ligt nu nog in een Capri, maar is met een uurtje wel uitgebouwd:cool:
Een 2.8 blok is overwogen, maar die komt er niet in, ivm het gasmengstuk enzo... anders had ik al zo'n blok hier liggen:)

Vant weekend er maar eens mee gangs gaan:) (ast ff kan met camera erbij:)) en hopelijk rijdt ie volgende week weer:cool:

Ik had de orginele lichten er weer ingezet voor de keuring verleden week.. moest alleen ff remslangen en blokken vervangen... nu ben ik nog niet terug geweest voor de keuring:rolleyes::D

Als het kapotte blok nog 'vrij goedkoop' klaar te maken is, komt die in m'n Taunus.. Als reparatie meer dan €200,- gaat kosten, blijft het een donorblok:)
 
Terug
Bovenaan