Zodan weer eens een update, Bassie leeft nog
De Mondeo had onlangs wat "perikelen". Hij lekte koelvloeistof, en het leek ergens bij het expansievat vandaan te komen. Dus of hij bouwt druk op, óf expansievat lek, of de dop niet goed meer.
Voor de zekerheid nog compressie gemeten, en die was op alle cilinders nog netjes. Verder viel het mij op dat de koelfan niet aansloeg, en dit bleek een kapotte 40A zekering te zijn....
Natuurlijk geen standaard zekering, dus moest ik later maar regelen.
Na wat verder zoeken, bleek er een scheurtje in het expansievat te zitten, en als hij druk opbouwt, kiert hij iets, met lekkage tot gevolg....
Gelukkig stond er hier opt dorp een sloper, dus op een avondje daar het expansievat, zekeringen, voor de zekerheid de koelfan, en nog wat klein grut wat kapot was bij onze Mondeo (knipperlicht in voorscherm, klepje vd asbak en dat soort klein prul).
Na het vervangen van het expansievat, en een nieuwe zekering erin, doet alles het weer zoals het hoort!
Verder ook niet stilgezeten, afgelopen weekend nog een "dikke" Sierra opgehaald.
Kwam via een forum voorbij, en de beste man nam na 12 jaar afscheid van z'n Sierra.
Hij heeft hem in de loop vd tijd van standaard 'CL' oid omgebouwd naar bijna full options. GT interieur, lederen achtebank, electrisch verstelbare voorstoelen uit een Scorpio, regelbare ruitenwisserinterval, instapverlichting met vertraging, RS bumpers, electrisch verstelbare spiegels, electrische ramen voor etc etc etc
De reden van verkoop is dat de man een lekkage vd automaatbak zag, en er vanwege gezondheid dat niet meer kan/wil repareren.
Dus heb ik de beste man maar voortgeholpen door de auto + 12 jaar aan onderdelen verzamelen, op te halen.
Door de RS bumper paste hij zo niet op de kar, dus de voorbumper gedemonteerd om hem erop en eraf te rijden.
De auto zit volgepakt met onderdelen, dus interieurfoto's volgen nog!
Bij het op- en afladen leek het erop dat de lekkage niet bij de automaatbak vandaankomt, maar waarschijnlijk een slang naar de oliekoeler.
Hopelijk is dat het enige, en kan hij daarna weer lekker rondrijden.
Dan is het de vraag wat ik ermee ga doen, enerzijds mag ie weer door, anderzijds zou het wel een leuke "nieuwe" daily zijn, als opvolger van de mk1 Sierra.
Iets meer luxe, weer eens wat anders, automaatje (das wel een dingetje) dakraam, leer, trekhaak....
Dus nog een dilemma wat overwonnen moet worden:T