Taunusdrivers Beuntoko: Het reilen en zeilen van mijn Oldtimer Fordjes. >>Ode aan de oude locatie<<

Leuke wagen die Granada... Ik hoop alleen dat er geen verborgen lijken zijn (figuurlijk gesproken dan), aangezien de auto al 15 jaar stil staat.

Mijn vader heeft ook nog een Taunus van 1979 gehad. Een 1.6 Ghia; welgeteld met 72 pk (je had geloof ik ook nog een uitvoering met 90 pk), maar het was een auto die schreeuwde om een zescylinder.

Het was wel een mooi model; goudmetalllic met een bruin dak; bruine velours bekleding en "hout"op het dashboard en de portieren. Alleen waren de stoelen en banken wel erg doorgezakt... Verder zaten er nog Capri-velgen onder.
 
Verborgen lijken kom wss wel tegen:) kennis van me heeft vorig jaar ook een mk2 2.0 uit een schuur in Duitsland gehaald.. Die verkeerde optisch ook in nieuwstaat, en de bodem was ook knalhard..

Hij heeft de schermen er ff afgehaald en toen kwam ie dit tegen:
123.jpg


En na behandeling:
Afb0052.jpg


Dus haal ik m'n schermen er ook maar ff af en werk dat dan allemaal bij:)
 
Lekker bezig!
8 Maart in Barneveld te vinden bij de Taunus bijeenkomst in de Markthal?

Misschien kom ik even langs met mijn Fastback.


Rob
 
Hele mooie bak! Op Ford-world heb ik je ook al gefeliciteerd!

Van welk jaar is deze?

Mijn pa had een Mk2 2,3L van 1978, een vroege Mk2. In precies dezlefde kleur als jouwe, maar dan met bruin vinyl dak. Overigens wel met rechterbuitenspiegel. Hij is in 1991 ingeruild op een Sierra.

In Nederland had alleen de basisuitvoering alleen links een spiegel, de L had er wel een rechts.
Overigens is er in NL ook nooit een GLS geleverd, uitrustingsniveuas waren basis, L, GL en Ghia.
Ik denk dat de rode eigenlijk een GL is met wat sportieve opties die in het buitenland (Duitsland?) verkocht is als GLS. De "S" lijkt ook later aan de type-aanduiding toegevoegd te zijn, als ik de foto's goed bekijk.

Ook een 140 pk 2.8 is mij onbekend.
Qua V6 was de keuze:

2.0 V6 90 pk
2.3 V6 108 pk (na facelift in 1982 114 pk)
2.8 V6 135 pk
2.8i V6 150 pk (na de facelift)
2.8i V6 160 pk (tot de facelift)

qua vierpitters waren er een 1,7 V4 (70 pk) (later verangen door een 1.6 4L met 75 pk)
en de 2 liter 4-cylinder met 100 pk (iets sneller maar goedkoper dan de 2 liter v6)
 
Ik hoop voor je dat je Granada in een betere staat is dan die van je kennis. Heb je trouwens ooit de serie Life on Mars gezien?

Het verhaal gaat over een agent die een ongeluk heeft gehad en in coma ligt. In zijn coma belandt hij in 1973 bij de engelse agent Gene Hunt. Die rijdt daar rond in een Ford Cortina 2000 GXL; helemaal goed die auto! (y)

Nu is er een vervolg op die serie met de naam Ashes to Ashes, en speelt zich af in 1981. Daar rijdt Gene Hunt rond in een felrode Audi Quattro. "Let's fire up the Quattro!" :D
 
Bedankt voor de reacties tot nu toe:cool:(y)

Gister was ik mooi op tijd klaar van school, dus ff met de Granada gangs geweest (kon het niet laten:))

Het motorruim had ik nog niet gefatsoeneerd, dus daar mee begonnen, er lag allemaal slurk van de bomen enzo in....

100_3144.jpg

Tevens iets de boel bekeken, en ik voorzie geen problemen om de motor weer aan het lopen te krijgen:)

Daarna ff het interieur onder handen genomen, de vorige eigenaar rookte nogal, en er lag overal as en bende. Ook heb ik de deurpanelen ontdaan van de slurk die er na 15 jaar opgekomen was...

100_3145.jpg

100_3147.jpg


Ondanks dat erin gerookt was, zit er slechts 1 klein brandgaatje in de bestuurdersstoel:cool:

Gelijk maar even als ramptoerist foto's gemaakt van de optische roestplekken:

Kofferbak:
100_3146.jpg


Kofferklep:
100_3148.jpg


De kofferklep zal in de loop wel een keer vervangen worden, heeft nog geen haast, maar staat anders nogal slordig:rolleyes:

Tankklepje:
100_3149.jpg


En de dorpel:)
100_3152.jpg


Het gaat helemaal goedkomen met hem:cool:
100_3150.jpg
 
ZEN Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat on earth is SLURK???

:):) Gore bende:) Uitdrukking hier uit de buurten:) de deurpanelen waren gewoon smerig van schimmel, stof en andere troep.... De handvaten zijn bruin, maar waren helemaal wit:eek::rolleyes: uitgeslagen....
 
Uitdrukking hier uit de buurten

Ah, polderpraat dus! :D

Helemaal duidelijk nu! (y)
 
Die motor ziet er nou niet echt uit alsof die zo weer loopt! Zitten alle onderdelen er nog wel in? :LOL: Wel een gaaf project, succes er mee! Hoeveel verschillende velgen heeft die auto eigenlijk?
 
Ik ben helemaal weg van oude taunussen en granada's, maar het is nogal wat werk, als ik de foto's zie......Heel veel succes ermee!
 
Mooi interieur nog, komt mij erg bekend voor! Bringing back old memories...
Waar is de sigarettenaansteker gebleven?
 
@Wouter82: hij is niet compleet: er zit geen accu bij:p niet dat er na 15 jaar nog prik inzit:LOL:

Onderdelen is voor een paar kratten bier nog wel aan te komen, het mooiste is het schermpie ruilen voor een heel scherm van een rodeobak:cool: gaan er genoeg plat hier in de buurt, dus das het probleem niet

En het blokkie kan wel tegen 15 jaar stilstand:cool: eerste keer dat ie dan weer loopt lijkt het wel oorlog:) ff dagje gecontroleerd laten pruttelen, en dan merk je er niks meer van:)

@ BMW-bolle: Kom 21 en 22 juni naar de jaarlijkse FordFreaks Treffen hier op Nieuwleusen:cool:

@ Granada2.8i ghia: de aansteker ligt ín de asbak:)
 
Wat een roestbak zeg: Heb je de foto's wel goed bekeken?

Deuren zijn rot, wielkastranden vertonen roest en de motorruimte is ook behoorlijk roestig.

En wetende dat roest normaal gesproken altijd van binnenuit komt, heb je een behoorlijke laklus....

Nieuwe deuren, kofferdeksel, dorpels, wielkastranden etc. etc.
En dan heb je de schermen er nog niet eens afgehaald! Lijkt me redelijk hopeloos.
 
Kristian Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat een roestbak zeg: Heb je de foto's wel goed
> bekeken?
>
> Deuren zijn rot, wielkastranden vertonen roest en
> de motorruimte is ook behoorlijk roestig.
>
> En wetende dat roest normaal gesproken altijd van
> binnenuit komt, heb je een behoorlijke laklus....
>
> Nieuwe deuren, kofferdeksel, dorpels,
> wielkastranden etc. etc.
> En dan heb je de schermen er nog niet eens
> afgehaald! Lijkt me redelijk hopeloos.

PARDON????:confused:

Volgens mij heb jij de foto's niet goed bekeken:)

Ding staat HIER opt erf.. De standaard plekken hebben we daar in Duitsland al bekeken... En kwamen tot de conclusie dat t wel meevalt:cool: Wel werk, maar de prijs is daar ook naar....

Deuren: knalhard (bijrijdersdeur vanwege deuk vervangen, geen noodzaak)
Wielranden/kasten: knalhard
1 dorpel is half overleden, blikkie erover en klaar...
Kromme scherm moet vervangen worden vanwege schade, niet vanwege roest...
De kofferklep gaat nog wel 2 jaar mee voordat die door is, en als ik die rand kaalmaak, bewerk en met spuitbussie bijspuit, gaat t ook wel goed....

Als er inderdaad veel rottigheid aanzit, wastie allang gesloopt, en zie je de body in Warneton wel platgaan.....

Voor de apk hoef ik alleen het scherm te vervangen, blikkie in dorpel lassen, en technisch ff nazien...

Zoals gezegd: hij zal wss nooit de concoursstaat halen, ff onder de schermen de boel behandelen, apk + kenteken erop, en in de loop vd tijd de boel wat perfectioneren....:LOL:
 
Granada 2,8i Ghia Schreef:
-------------------------------------------------------
> In Nederland had alleen de basisuitvoering alleen
> links een spiegel, de L had er wel een rechts.
> Overigens is er in NL ook nooit een GLS geleverd,
> uitrustingsniveuas waren basis, L, GL en Ghia.
> Ik denk dat de rode eigenlijk een GL is met wat
> sportieve opties die in het buitenland
> (Duitsland?) verkocht is als GLS. De "S" lijkt ook
> later aan de type-aanduiding toegevoegd te zijn,
> als ik de foto's goed bekijk.
>
Op alle uitvoeringen was een zogenaamd sportief-pakket leverbaar. Aan de voorkant herkenbaar aan extra mistlampen (rond, bovenop de bumper) en een 'S'-aanduiding op het kofferdeksel, achter de normale type-aanduiding. De S-types werden ook met zwaardere motoren geleverd dan de standaardtypen.

Overigens had de Granada L rechts standaard geen buitenspiegel.

Dit weet ik allemaal omdat wij thuis een Granada 2.8 LS hadden, uit 1978 :), in 1983 ingeruild op een 2.3 Riche automaat.
 
Foto 3: hoek deur onderaan: roest in felsnaden (van binnenuit)
Foto 6: binnenkant wielrand (is ooit al zwartgetectyleerd o.i.d.)
Foto 7: Ik neem aan dat boven de dorpel de onderkant deur te zien is. Gezien de roestplekken is die van binnenuit ook behoorlijk aan het roesten.
 
Ach, tis toch een lekkere knutselauto? Volgens mij is het niet de bedoeling dat deze auto aan concoursen mee moet gaan doen of dat het de dagelijkse auto wordt.

Ik moet trouwens nog ergens een Taunus-folder hebben liggen uit 81 of zo, maar waar...
 
Kristian Schreef:
-------------------------------------------------------
> Foto 3: hoek deur onderaan: roest in felsnaden
> (van binnenuit)
> Foto 6: binnenkant wielrand (is ooit al
> zwartgetectyleerd o.i.d.)
> Foto 7: Ik neem aan dat boven de dorpel de
> onderkant deur te zien is. Gezien de roestplekken
> is die van binnenuit ook behoorlijk aan het
> roesten.

Das nog niet verrot hoor:rolleyes:

En kheb gezegd dat ie rondom oppervlakkige roest heeft!!!! en bij het minste geringste roestplekje ga je toch niet zeggen dat alles stijl verrot is????

En hij heeft ooit een extra tectylbehandeling gehad, gezien de onderkant:) M'n Sierra toen bij aanschaf al, dat zie je terug aan de staat vd auto...

Roest velsnaden: vocht wat tussen dorpel en deur blijft staan.
En verder ist een kwestie van blankmaken, behandelen, en met kwast of spuitbussie bijspuiten:)
 
Alweer de 2e update!!!

Vandaag samen met Bennie met de Granada gangs geweest

We wilden eigenlijk het blokkie aan het lopen krijgen... maar dat liep anders, oftewel nog niet
Boel draait wel rond, en heeft normale compressie.. er kwam een klein plofje uit, maar verder nog geen geplof Maar dat gaat wel goedkomen zal carburateurkwestie zijn...

We zijn nog ff bij m'n buurjongen geweest, die ook met zijn Granada 2.5 Diesel bezig is, en die had nog een knipperlicht liggen, en is nu van mij:)

Weer thuis gekomen, zijn we met het voorscherm gangs gegaan

100_3154.jpg



Het valt allemaal reuze mee kwa rottigheid De binnenschermen waren voorzien van een dikke laag tectyl en kit..

Een bekende plek:
100_3155.jpg



En nog een bekende plek
100_3156.jpg



Het plaatje hebben we ondertussen verwijderd, en dat is prima te fixen!
100_3159.jpg




En hier de bende wat er in de hoek zat:
100_3157.jpg



Toen we naar de horizon keken, was het alweer mooi geweest voor vandaag:cool:
100_3161.jpg
 
Zo, afgelopen week kreeg ik m'n deur weer terug:cool: en die heb ik toen gelijk ff provosorisch ingehangen...

Vandaag was ik vrij, dus met de Taunus gangs geweest:cool:

- Deur goed afgehangen
- kleppen gesteld (was wel nodig na 18K km) De uitlaatkleppen stonden tegen de nokkenas:eek::eek: En nu loopt ie weer als vanouds:cool::cool:

De deurpanelen zijn er nog af, dus komende week ff raammechanisme doorsmeren, en de deurpanelen er weer aanzetten...

Tevens heb ik een paar massaprobleempies geconstateerd, 1 kentekenplaatlampje, en de achterlichten en knipperlicht geven lichte disco:rolleyes::rolleyes:

Dat ff terecht maken, en dan kan de Taunus gekeurd worden tot 2010:cool:(y)

Morgen ff naar een kennis van me, die is autospuiter, en ff overleggen wanneer hij tijd voor m'n Taunus heeft(y):LOL::cool:
 
Ook ik heb ondertussen niet stilgezeten:cool:

Woensdag moet de Taunus voor de apk, dus vandaag nog eea terecht gemaakt.

De Taunus had last van hangende blokken rechtsvoor, dit probleem is nu verholpen:cool:
Wegens tijdgebrek had ik de deurpanelen er nog steeds niet aangezet, dus dat ook maar even terecht gemaakt.

En nog een paar kleine dingetjes terecht gemaakt/doorgesmeerd:cool:

100_3470.jpg


Dan kan ik weer 2 jaar Cruizennnn met de Taunus:cool::LOL:(y)
 
Ooit een saaie burgerbak gevonden.
De meeste autotechniek boeken uit de beginjaren 80 werd bij illustraties 9 van de 10 keer een Taunus gebruikt omdat dat zo'n rechttoe rechtaan auto was.

Maar deze is wel gaaf hoor, ik denk dat de kleur ook een hoop goed maakt.
Bovendien is het altijd leuk om te lezen wat de fanaten allemaal met mun kar uitspoken.(y)

Greetzz Renate.
 
Vanmiddag moest de Taunus voor de apk keuring:cool:

Na een uitgebreidde keuring, ging de keurmeester er een stukkie meer rijden, om zo te kijken of hij goed remt, spoort etc.

Bij terugkomst merkte hij op dat de claxon het niet deed:eek::confused: Terwijl hij met de eerste inspectie het wel deed.

Dus een klap tegen de claxon, en hij deed het weer:):)

Verder geen op- of aanmerkingen:cool:

OldSkool rulezzzz
flirt.gif


En nu mag ik weer 2 jaar TaunusCruizennnn
flirt.gif
flirt.gif


100_3473.jpg
 
Mooi projectje zeg! Blijf het volgen. Ben zelf niet zo van de Ford. Maar de granada heb ik wel iets mee :p zowiso met de wat grotere sedans van dat tijdperk (y)
 
Leuk zo'n wagenpark! Al vind ik de wielen onder de Sierra iets te ouderwets, die passen meer onder eeen auto uit begin jaren 70...

Heb je de Granada al lopend inmiddels?
 
Thanks Leute:cool:(y)

De Sierra stond toen op 13" Capri velgen. Nu staat de sierra op 14" staal... Das al helemaal geen porem, maar ik had die velgen (met goede vredestein banden) nog liggen.... Om de Capri velgen zitten banden met rond de 2mm profiel, en met regen kom je niet eens bij het stoplicht weg....
Als de Sierra de deur weer uitgaat, komtie weer op z'n orginele 13"staal mét wieldoppen te staan:)

De velgjes zaten voorheen onder m'n Taunus:cool:
pic0020.jpg


De Granada heb ik 3-4 weken terug aan de praat gekregen, de accu heeft een massaprobleem, maar het blokkie heeft gelopen!!!!

Ik kreeg laatst een knalharde, nette '77er Granada mk2 aangeboden. Dit is een interessant aanbod, en is vanaf juni/juli beschikbaar.
Ik twijfel nog een beetje, maar de kans is aardig aanwezig dat m'n Duitser in onderdelen gaat, vanwege de hoeveelheid werk, als ik m'n Granada in onderdelen verkoop, ben ik goedkoper uit, en hou nog een zooitje onderdelen op reserve.... Ik ben eigenlijk gek als ik het aanbod niet aanneem....

Hier de Granada die ik aangeboden kreeg
granada28mk2.jpg


Maar das voor latere zorg, eerst de Sierra klaarmaken perfectioneren, en dan zien we weer verder:)
 
mooi dat hij door de APK is!:)
zag hem net nog op de parkeerplaats staan;)
is die badge(ford) op het dashboard orgineel?

ciao(H)
 
Deze ziet er op het oog beter uit dan zijn Duitse broer. Lijkt zo een aardig aanbod.
 
Wow, die blauwe is nog mooi!Hoop voor je dat er ook een dikke V6 inzit van minimaal 2,3 liter...
 
@VARNL1991:
Dat grote groene Ford logo is niet orgineel, heeft een hele goeie kennis voor mij gemaakt:cool:

Ford logo tussen voorstoelen te zien

Omtrent die blauwe Granada:
De huidige eigenaar heeft er nu een 2.8 inliggen, en verkoopt hem in juni/juli omdat hij een Granada combi gekocht heeft, welke rond die tijd belastingvrij is. Het 2.8 blokkie gaat er dan weer uit, en er komt dan een fijn 2.0 V6 blokkie weer in te liggen...
Met een paar weken maar de boel maar eens overleggen:):cool::LOL:
 
Gisteravond heb ik de huidige eigenaar van de blauwe Granada gesproken, en de blauwe is vorige week verkocht.... De auto was op bepaalde plekken bijgespoten, en het interieur was redelijk...

Mijn bruine Granada gaat in onderdelen, de body en motor+bak hebben al een bestemming.
Dan hou ik nog een zooitje onderdelen over, en kan de zoektocht naar een goede mk2 Granada beginnen!

Nu kreeg ik gister een knalharde granada mk2 2.8 station aangeboden, maar daar moet ik nog even over nadenken...
 
Kennis van mijn vader heeft ook een HEEEEEEELE meuk Granada's. Miss wil hij er wel een verkopen, moet je mij ff pm'en
 
Ik had toch besloten om de Granada te demonteren, en daar de afgelopen weken mee gangs gegaan....

De auto was slechter dan gedacht.... dus ik heb een juiste keuze gemaakt...

0037-1.jpg


100_3525.jpg


Veel kaler zal ie niet worden....
100_3523.jpg


De persoon die de body + bak heeft, zet de wielkasten en deuren over in z'n eigen granada, en gaat wss tijdens de autorodeo op n'leusen z'n laatste rondjes maken....

Een aantal onderdelen heb ik aan een kennis meegegeven, die zocht nog wat kleine dingetjes voor zijn Granada...

Nu maar op zoek naar een goede Granada:cool:
 
Stond je Taunus vorige week op het industrieterrein van Nieuwleusen?. In Balkbrug en Nieuwleusen zijn er nog oude Fords genoeg terwijl ze in het normale gedeelte van Overijssel bijna uitgestorven zijn;)Al hebben ze daar daar tegenwoordig rode Audi,s of je daar blij moet zijn ,is natuurlijk ook maar de vraag :confused:.
 
crown Schreef:
-------------------------------------------------------
> Stond je Taunus vorige week op het
> industrieterrein van Nieuwleusen?. In Balkbrug en
> Nieuwleusen zijn er nog oude Fords genoeg terwijl
> ze in het normale gedeelte van Overijssel bijna
> uitgestorven zijn;)Al hebben ze daar daar
> tegenwoordig rode Audi,s of je daar blij moet zijn
> ,is natuurlijk ook maar de vraag :confused:.


De kans is heeeel groot dat je mijn Taunus daar hebt zien staan(y)

Nieuwleusen e.o. rijden inderdaad veel oude Fordjes rond:cool: hier in Oudleusen rijden er ondertussen alweer 6 granada's rond:cool:

Ook rijden er veel oldtimer opels en volvo 2- en 7-serie rond:cool: hier in de buurt(y)

Maar het blijft mooi, die oude Fordjes:LOL:(y)

0005-4.jpg
 
Een escort mk3 is ook wel grappig:)

Ik weet nog een mk1 fiesta te koop, kost niet veel, en lijkt op het eerste oog een bijzonder goed exemplaar, alleen de wielkast rechtsachter heeft wat roest volgens de eigenaar...

Eerst maar ff wat detailfoto's en meer info inwinnen, ding staat me te ver weg om ff te gaan kijken, als ik die kant opan ga, gaat de fiesta gelijk mee terug:)

Is ook wel lache, een mk1 fietstas:)(y)
 
En ik ben nog steeds zoekende naar een andere oude Ford, liefst Granada/Taunus...

Alles in de buurlanden in de gaten houden, en informeren....

Fietstasje was al verkocht:( en een '78er Granada 2.3 Ghia was slechter dan mijn 'oude' Granada....

Ik wacht nog op foto's van een blauwe mk2 Granada, en net nog geinformeerd naar een '83er Granada, 2.3 automaat met 60K aantoonbaar:cool: Laatstgenoemde staat 635km hiervandaan, maar dat lijkt me wel wat:cool:

Dat wordt even de reactie(s) afwachten:LOL:

image.asp
 
Ik snap echt niet waarom hier zoveel van die oude Fordjes rondrijden. Zie ze rondom Dalfsen/Nieuwleusen echt bij bosjes. Zo'n Granada wagon is nog wel grappig trouwens.
Maar wel een bepaald slag mensen wat in die dingen rondrijdt....
 
Kristian Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik snap echt niet waarom hier zoveel van die oude
> Fordjes rondrijden. Zie ze rondom
> Dalfsen/Nieuwleusen echt bij bosjes. Zo'n Granada
> wagon is nog wel grappig trouwens.
> Maar wel een bepaald slag mensen wat in die dingen
> rondrijdt....

Tsjah, waar je mee omgaat, wordt je mee besmet:)

Zoals afgelopen maandag ook, onderdelendag in beekbergen, ik was net als vorig jaar de enige met een Taunus in de konvooi:eek: Er reden 2 granada mk1 voor me, en 2 granada mk3 achter mij:)

Volgende week komt er nog een krantenartikel over de Ford-gekte in de Stentor:cool::)
Goeie kennis van me wordt vrijdagavond geinterviewd:):D

Maar tis heerlijk cruizenn met een Granada(y):cool:
 
Nou ben beniewd. Lees ook Stentor dus zal het in gaten houden.
Hier in Hoonhorst nog geen oude Fordjes gesignaleerd trouwens..... Binnenkort wel weer een beige Trabant die de wegen onveilig gaat maken :)
 
Weer 1 oude Ford minder in Dalfsen. Stond vanochtend op kilroy een geplette Taunus. Vlakbij Oudleusen gebeurd. Grote kans dat jij de eigenaar wel kent. Zonde want was een mooi exemplaar!
 
Weer 1 oude Ford minder in Dalfsen. Stond vanochtend op kilroy een geplette Taunus. Vlakbij Oudleusen gebeurd. Grote kans dat jij de eigenaar wel kent. Zonde want was een mooi exemplaar!
 
Terug
Bovenaan