Taunusdriver
Wegverkenner
En dan nu alvast het jaaroverzicht, zoals elk jaar wil ik meer doen, maar achteraf heb ik meestal toch meer terecht gemaakt dan gedacht.
Begin dit jaar is een Taunus coupé project naar Polen gegaan, was een compleet bouwpakket, welke voor transport even in elkaar is gezet.
Verder besloten de Capri te verkopen, helaas was tijdens een proefrit de koppakking eruit geknald... Desondanks wilde de beste man hem wel kopen, maar moest ik dat uiteraard repareren, en wilde hij er weer een orginele uitlaat onder.
De koppen waren krom, dus laten vlakken, en vervolgens de boel opgebouwd.
En toen liep hij weer magistraal
Fijn lopen
Er zat een big bore uitlaat onder, maar ik had bij de Capri een setje spruitstukken en vlamdovers gekregen voor evt terugbouwen naar standaard uitlaat.
Helaas bleken er 2 modellen spruitstuk-vlamdover te zijn, en ik had de mix van beide.....
Dus die tegenslag kon er ook nog wel bij, maar uiteindelijk is het allemaal goedgekomen, en de nieuwe eigenaar is nog steeds blij met de Capri.
Maar heeft mij verschikkelijk veel tijd gekost....
Verder nog een '77er mk1 station gekocht, zit wel aardig wat laswerk in de kont, maar verdient het om weer klaargemaakt te worden. Hopelijk heb ik daar nog een keer tijd voor.
Een buurman had een auto uit 2002, was voor de apk wat laswerk aan de dorpel zat....
Zo al met al zo'n anderhalve meter nieuwe dorpel ingemaakt...
Verder heb ik afgelopen jaar de '82er Granada station en de '72er Taunus verkocht.
Tijdens de FordFreaks werd ik benaderd door Rico, een geluidsman die voor de hobby geluidsopnames van autoritten maakt. En vroeg of ik ervoor openstond om daaraan mee te doen.
Dus half juli is hij langsgeweest, en heeft opnames van de Thunderbird, Taunus en Granada gemaakt. Wel superleuk om mee te maken!
Voor de geluidsopnames moest alles muisstil zijn, instappen, wachten, deur sluiten, wachten, vervolgens starten etc.
Niet te zwaar ademen, en bij enkele opnames ging eerst de radio aan toen hij op contact kwam. Dus radio uit, en opnieuw. Toen stond de aanjager volgas te blazen, dus wéér opnieuw... Maar het resultaat mag er zijn.
In de tussentijd had een andere buurman wat problemen met zijn Sierra. De oliedruk valt soms tijdens het rijden weg....
'tuurlijk kijk ik wel effe"
Maar dat 'effe' werd effe wat langer
In de veronderstelling dat alles vanaf de carterpan te bereiken was, vol goede moet de vooras eronder vandaan, en de carterpan los.
En bleek er allemaal hard kunststof in de olie-aanzuigbuis te zitten.
Dit bleek van de kettinggeleider te zijn, en dat zit aan de voorkant van het blok....
Dus vooras er weer onder, en de hele kraam eruit gehaald.
En ja hoor, nog meer pruttel...
Een vracht nieuw spul besteld, en toen het binnenwas, begonnen met monteren.
Helaas moest de hydraulische stoter voor de kettingspanner ook nog vervangen worden, voor het monteren van de spanner, moet hij helemaal ingedrukt zijn, en dat is hij maar éénmalig..
Uiteindelijk alles binnen, en de boel gemonteerd.
En de hele kroam er weer in..
Starten en..... Geen oliedruk....
Zwaar balen, en inmiddels 3 maand verder met t ding, en het begon mij wel op te breken allemaal....
Gelukkig een tip gekregen om de oliepomp los aan te drijven, en hem zo olie op te laten pompen.
En dat werkte! De buurman zegt dat ie nu beter rijd en schakelt dan voorheen. Dus al het werk gelukkig niet voor niks geweest.
Verder kreeg ik nog een '85er Sierra aangeboden, stond hier opt dorp al enkele jaren stil.
Wezen kijken, en gekocht. Optisch een paar dingetjes, interieur kapot/verkleurd/vies, apk verlopen etc.
Apk zat er bijzonder vlot weer op, floot er probleemloos door, dus kon ik ermee rijden.
Heb een supernet grijs interieur opgehaald, en de boel compleet omgebouwd.
Na groot onderhoud, interieurwissel, achterbumper gewisseld en nog wat kleine zaken staat hij er nu weer netjes bij.
Wel ben ik superblij met mijn nieuwe Taunusklompen
Verder had de Mondeo nog een brandstoffilter die dichtzat...
Tussen alle bedrijvigheid door ook de 17M weer eens aan het lopen gemaakt. Die wil ik ook graag weer in de benen hebben.
En als afsluiter 'Wendelin" de blauwe Granada opgehaald.
Afgelopen jaar weer vanalles gedaan, en terecht gemaakt. Met de Capri en de Sierra vd buurman kwam ik van het ene in het andere, en dat heeft mij meer tijd gekost dan gehoopt. Ben hierdoor vooral voor anderen bezig geweest, en is mijn eigen spul blijven staan. Ook gingen de verkopen niet zo vlot als voorgaande jaren, maar als ik zo rondkijk, is dat niet alleen bij mij het geval...
Had graag wat verder geweest met het afbouwen vd Taunus coupé, 17M en evt al begonnen met het laswerk vd mk1 Granada. Maargoed ben ook wel superblij dat ik de andere zaken ook goed terecht heb kunnen maken
Verder staat het perceel vd Beuntoko te koop, dus het zal spannend worden of ik er kan blijven zitten. Zoniet, heb ik wel een uitdaging.... We gaan het meemaken, en tot die tijd lekker verder sleutelen.
Ik wens iedereen een goede jaarwisseling en een gezond 2025, waarin ook veel gesleuteld en gereden gaat worden met t oude spul
Begin dit jaar is een Taunus coupé project naar Polen gegaan, was een compleet bouwpakket, welke voor transport even in elkaar is gezet.

Verder besloten de Capri te verkopen, helaas was tijdens een proefrit de koppakking eruit geknald... Desondanks wilde de beste man hem wel kopen, maar moest ik dat uiteraard repareren, en wilde hij er weer een orginele uitlaat onder.

De koppen waren krom, dus laten vlakken, en vervolgens de boel opgebouwd.

En toen liep hij weer magistraal
Fijn lopen
Er zat een big bore uitlaat onder, maar ik had bij de Capri een setje spruitstukken en vlamdovers gekregen voor evt terugbouwen naar standaard uitlaat.
Helaas bleken er 2 modellen spruitstuk-vlamdover te zijn, en ik had de mix van beide.....
Dus die tegenslag kon er ook nog wel bij, maar uiteindelijk is het allemaal goedgekomen, en de nieuwe eigenaar is nog steeds blij met de Capri.

Maar heeft mij verschikkelijk veel tijd gekost....
Verder nog een '77er mk1 station gekocht, zit wel aardig wat laswerk in de kont, maar verdient het om weer klaargemaakt te worden. Hopelijk heb ik daar nog een keer tijd voor.

Een buurman had een auto uit 2002, was voor de apk wat laswerk aan de dorpel zat....

Zo al met al zo'n anderhalve meter nieuwe dorpel ingemaakt...

Verder heb ik afgelopen jaar de '82er Granada station en de '72er Taunus verkocht.


Tijdens de FordFreaks werd ik benaderd door Rico, een geluidsman die voor de hobby geluidsopnames van autoritten maakt. En vroeg of ik ervoor openstond om daaraan mee te doen.
Dus half juli is hij langsgeweest, en heeft opnames van de Thunderbird, Taunus en Granada gemaakt. Wel superleuk om mee te maken!

Voor de geluidsopnames moest alles muisstil zijn, instappen, wachten, deur sluiten, wachten, vervolgens starten etc.
Niet te zwaar ademen, en bij enkele opnames ging eerst de radio aan toen hij op contact kwam. Dus radio uit, en opnieuw. Toen stond de aanjager volgas te blazen, dus wéér opnieuw... Maar het resultaat mag er zijn.
In de tussentijd had een andere buurman wat problemen met zijn Sierra. De oliedruk valt soms tijdens het rijden weg....
'tuurlijk kijk ik wel effe"
Maar dat 'effe' werd effe wat langer
In de veronderstelling dat alles vanaf de carterpan te bereiken was, vol goede moet de vooras eronder vandaan, en de carterpan los.

En bleek er allemaal hard kunststof in de olie-aanzuigbuis te zitten.

Dit bleek van de kettinggeleider te zijn, en dat zit aan de voorkant van het blok....
Dus vooras er weer onder, en de hele kraam eruit gehaald.

En ja hoor, nog meer pruttel...

Een vracht nieuw spul besteld, en toen het binnenwas, begonnen met monteren.
Helaas moest de hydraulische stoter voor de kettingspanner ook nog vervangen worden, voor het monteren van de spanner, moet hij helemaal ingedrukt zijn, en dat is hij maar éénmalig..

Uiteindelijk alles binnen, en de boel gemonteerd.

En de hele kroam er weer in..

Starten en..... Geen oliedruk....
Zwaar balen, en inmiddels 3 maand verder met t ding, en het begon mij wel op te breken allemaal....
Gelukkig een tip gekregen om de oliepomp los aan te drijven, en hem zo olie op te laten pompen.
En dat werkte! De buurman zegt dat ie nu beter rijd en schakelt dan voorheen. Dus al het werk gelukkig niet voor niks geweest.
Verder kreeg ik nog een '85er Sierra aangeboden, stond hier opt dorp al enkele jaren stil.
Wezen kijken, en gekocht. Optisch een paar dingetjes, interieur kapot/verkleurd/vies, apk verlopen etc.


Apk zat er bijzonder vlot weer op, floot er probleemloos door, dus kon ik ermee rijden.
Heb een supernet grijs interieur opgehaald, en de boel compleet omgebouwd.


Na groot onderhoud, interieurwissel, achterbumper gewisseld en nog wat kleine zaken staat hij er nu weer netjes bij.



Wel ben ik superblij met mijn nieuwe Taunusklompen

Verder had de Mondeo nog een brandstoffilter die dichtzat...

Tussen alle bedrijvigheid door ook de 17M weer eens aan het lopen gemaakt. Die wil ik ook graag weer in de benen hebben.


En als afsluiter 'Wendelin" de blauwe Granada opgehaald.


Afgelopen jaar weer vanalles gedaan, en terecht gemaakt. Met de Capri en de Sierra vd buurman kwam ik van het ene in het andere, en dat heeft mij meer tijd gekost dan gehoopt. Ben hierdoor vooral voor anderen bezig geweest, en is mijn eigen spul blijven staan. Ook gingen de verkopen niet zo vlot als voorgaande jaren, maar als ik zo rondkijk, is dat niet alleen bij mij het geval...
Had graag wat verder geweest met het afbouwen vd Taunus coupé, 17M en evt al begonnen met het laswerk vd mk1 Granada. Maargoed ben ook wel superblij dat ik de andere zaken ook goed terecht heb kunnen maken
Verder staat het perceel vd Beuntoko te koop, dus het zal spannend worden of ik er kan blijven zitten. Zoniet, heb ik wel een uitdaging.... We gaan het meemaken, en tot die tijd lekker verder sleutelen.
Ik wens iedereen een goede jaarwisseling en een gezond 2025, waarin ook veel gesleuteld en gereden gaat worden met t oude spul