Tank vult héél traag boven de 40L

Slakje

Net ingestapt
Ik heb afgelopen weekend een oude Audi gekocht en ik blijf steken bij één punt - het tanken. Er zou een 80 liter tank onder moeten hangen, ik ga er even vanuit dat dit klopt. Maar rond de 40-45 liter stopt de slang ermee alsof hij vol is. Als je dan heeel rustig blijft vullen en de opening binnenkijkt, zie je de benzine extreem langzaam naar beneden zakken. Ongeveer een liter per minuut. De eerste 40 liter gaan er wel op normaal tempo in.

Wat kan hiermee aan de hand zijn? Ik kwam er wel achter dat de auto eigenlijk liever 98 drinkt en ik er 95 in heb gegooid. Maar dit zou voor het vullen van een tank toch niet moeten uitmaken..?

Lijkt er op dat de tank vol zit en je de expansie ruimte aan het vullen bent. Misschien onnauwkeurige brandstofmeter?
Hoe veel benzine totaal heb je er op zijn meeste in gekregen? En E10 in een oude Audi 100, niet doen... Tenzij het E5 95 was uiteraard...

Carkiller zei:
Lijkt er op dat de tank vol zit en je de expansie ruimte aan het vullen bent. Misschien onnauwkeurige brandstofmeter?
Hoe veel benzine totaal heb je er op zijn meeste in gekregen? En E10 in een oude Audi 100, niet doen... Tenzij het E5 95 was uiteraard...

De brandstofmeter komt wel overeen met wat ik erin krijg. Het meeste wat ik getankt heb is 47 liter en het metertje gaf dit ook aan. Maar misschien
zit er dus wel 80 liter in en dan 7 liter in de expansieruimte?

Ik zal opletten met E5 / E10, dankjewel.

Sommige expansieruimtes van zulke grote tanks zijn wel 12 of 13 liter.

Ik denk nog steeds dat dat het is, tank nog lang niet leeg en gewoon vol na die 47 liter.

Pietzoveel zei:
Bij veel auto's loopt er een ontluchtingsslangetje naar de vulhals, deze verstopt of geknikt?

Moet daarvoor de tank los of kan ik dit op een andere manier zien?

Je vult met iets van 40 liter per minuut. Het ontluchten gaat in het begin eenvoudig langs het vulpistool. Op een gegeven moment kan er door de vorm van de tank wel meer gevuld worden naar een deel wat hoger ligt dan de hoogte van de onderkant van de vulaansluiting, maar dat deel heeft een eigen ontluchting nodig. Bij blokkade van de ontluchting bouwt er nu druk op boven dat deel van de brandstof en het vullen met 40 liter per minuut zorgt ervoor dat de vulhals eerder volstroomt of overstroomt Tekenen maakt het duidelijker, maar lukt hier niet. Iets met de wet van de communicerende vaten. Denk aan 2 cilinders, waarvan 1 een vulaansluiting heeft (bovenzijde) en aan de onderzijde aan de ander cilinder verbonden is. De 2e cilinder kan alleen gevuld worden als er een deugdelijke ont- en beluchting is.

Als voorbeeld deze tank:
https://www.carpartsdirect.nl/van-wezel-5820083-brandstoftank.htm?utm_source=google&utm_medium=surfaces&utm_campaign=shopping&gclid=EAIaIQobChMI0cukj-i37wIVEeh3Ch01fgxBEAQYAyABEgIUMPD_BwE

De vulaansluiting ongeveer iets boven het midden van de hoogte van de tank. Er loopt een slangetje vanaf de zijkant bovenzijde naar de aansluiting bovenin de vulhals.

Wat pietzoveel beschrijft heb ik ooit een gehad. verstopte ontluchtings slang. kwam nog wel heel iets door

In het begin heb je er geen last van omdat er aardig wat luchtvolume in de tank zit en de druk maar lanzaam opbouwd. Maar naarmate de tank voller word word de druk sneller hoger en slaat hij af en kon ik alleen maar heel rustig langer door vullen.

Ik zou eerst eens kijken of de meter wel klopt Ik denk dat de tank inderdaad gewoon vol zit. je kunt eens kijken met hoeveel kilometer je kunt rijden (zit er een verbruiksmeter in?) en zien waar de meter op staat als deze leeg is. Stel dat je 1 op 10 rijd gemiddeld en je hebt hem volgetankt, dan moet je 800 km kunnen halen op 1 tank. Bij 700 zou hij richting het 'leeg' moeten wijzen. Doet hij dat al bij bijvoorbeeld 400 km dan is de meter mogelijk niet goed en verklaard het wel dat je de auto boven de 40 liter al moeilijk begint te doen.

30 - 40 missende liters lijkt me geen belletje lucht dat dwars zit. Dat zijn 3 emmers!

Misschien zit er een andere meter (of tank) onder waardoor hij al leeg lijkt met nog 30 liter erin. Ik neem aan dat je niet daadwerkelijk 30 minuten nog 30 extra liters erin hebt zitten druppelen.

Probeer eens hoeveel jerrycans je er nog uit kan tappen als je denkt dat hij leeg is.

80 liter is wel veel, A8?

Terug
Bovenaan