T-jet spruitstuk (turbo opbouwen)

A

Anoniem

Guest
Hoi goeie dag k heb eigenlijk al een tijdje een vraag. Het lijkt me eigenlijk wel leuk om eens een keer een turbo op mijn Fiat Grande Punto te bouwen uit 2006, en ja er zullen vast mensen zijn die zullen zeggen, een turbo op die auto bouwen??? Koop gewoon een andere auto maar tis me ook wel een beetje om de fun te doen, als je zoon ding wat sneller maakt verwacht je het ook niet :D . Nu vroeg ik me eigenlijk af of zoon spruitstuk van een 1.4 t-jet motor niet gewoon meteen past op een 1.4 zonder turbo. K verwacht eigenlijk een nee maar ze lijken wel op elkaar (het pas vlak dat je op het blok schroeft dan eh). Dan zou ik namelijk gewoon een turbo van een t-jet met spruitstuk kunnen monteren (met het gebruikelijke geknutsel dan natuurlijk).

Alvast bedankt
Mvg Tycho

Een atmosferische motor heeft een te hoge compressieverhouding om daar zomaar even een turbo op te monteren: sta je binnen notime de zuigers weg te fikken. Misschien dat 't met een hele lage turbodruk wat langer heel blijft, maar dan win je ook weinig pk. Wil je echt winst behalen, dan moeten er aanpassingen gedaan worden om de compressieverhouding lager te krijgen, bijv. andere zuigers.

Ja dat snap ik maar zoon turbo van een t-jet levert volgens mij ook maar een kleine maximale laad druk (k snap dat dat natuurlijk eigenlijk ook al teveel is maar tis geen enorme turbo die je er op monteert). Er zijn toch ook genoeg mensen die een atmosferische motor ombouw tot een met een drukvulling zonder de zuigers te vervangen???

Dikkere koppakking verlaagt ook al de compressie .

Zoek maar eens op naar een decompressie plaat

NVE87 zei:
Dikkere koppakking verlaagt ook al de compressie .

Ja kijk zo iets bijvoorbeeld.

Maar terugkomend orginele op de vraag, passen die spruitstukken wel gewoon dan???

Een spruitstuk met turbo opbouwen zou misschien wel kunnen, maar daar ben je er nog lang niet mee.
Natuurlijk moet ook het motormanagement worden aangepast om meer brandstof ingespoten te krijgen anders werkt niet.
Daarnaast heeft een Punto met turbo altijd een intercooler, dus je zult ook een intercooler met complete slangen en buizen moeten opbouwen.
De door de turbo sterk verwarmde lucht zal immers weer voldoende gekoeld moeten worden.
Met de bovengenoemde maatregelen om de compressie aan te passen zal het toch wel een behoorlijke klus worden.

Volgens mij heeft bijna elke auto met een turbo tegenwoordig een intercooler niet dan? Maar met een beetje pech moeten denk ik ook wel de injectors ook wel vervangen worden ipv alleen opnieuw te laten mappen, of zal dat wel mee vallen???

Tycho 5557773 zei:
Volgens mij heeft bijna elke auto met een turbo tegenwoordig een intercooler niet dan? Maar met een beetje pech moeten denk ik ook wel de injectors ook wel vervangen worden ipv alleen opnieuw te laten mappen, of zal dat wel mee vallen???

Hangt van de flow af. Grote kans dat je ook iets aan je brandstofsysteem moet doen inderdaad. Daarnaast vergeet niet om je brandstofdrukregelaar te veranderen voor een "rising rate" type. Het lijstje is erg lang en het is een groot project. Maar leuk! Ben benieuwd en deel de resultaten graag!

Terug
Bovenaan