Symptomen minder goed werkende bougies?

A

Anoniem

Guest
De auto start af en toe moeilijk en heeft het nu ook wat lastiger met optrekken. Ook maakt de auto schijnbaar meer herrie. Op hogere snelheid merk ik vrij weinig. Kan dit aan de bougies liggen?

Wat zijn de symptomen voor minder goed werkende bougies?

(ik heb geen verstand van auto's maar ik wil het graag leren. Kijk altijd mee met de monteur terwijl hij uitlegd.)

Mijn ervaringen met slechte bougies is het op 3 poten gaan lopen bij een koude motor. Zodra de motor iets warm word gaat ie weer normaal draaien.

Slecht optrekken, snel geneigd om af te slaan, langzaam statinair draaien. maar vooral je hoort het direct, motor draait dan erg rauw.

Ik heb net weer gereden. De auto komt wel goed op snelheid, maar houdt naar mijn idee wel in. Ook hoor ik een zacht getik/geratel (alsof er een heel kleine balletje op een roulettetafel komt) als ik vol gas geef bij het optrekken. Kan dat ook te maken hebben met de cilinder?

Is het noodzakelijk om dan direct naar de auto te laten kijken? Of kan het een paar dagen wachten?

Carracio zei:
Ik heb net weer gereden. De auto komt wel goed op snelheid, maar houdt naar mijn idee wel in. Ook hoor ik een zacht getik/geratel (alsof er een heel kleine balletje op een roulettetafel komt) als ik vol gas geef bij het optrekken. Kan dat ook te maken hebben met de cilinder?

Is het noodzakelijk om dan direct naar de auto te laten kijken? Of kan het een paar dagen wachten?

Wat voor auto gaat het? Met welke motor en bouwjaar? Zo kunnen de mensen op het forum misschien inbeelden met wat voor soort ontstekingssysteem de auto is uitgerust.
Het geluid dat je hoort zou misschien kunnen komen door een bougiekabel die door knettert, indien je auto ermee uitgerust is natuurlijk..

DutchCarManiac zei:
Carracio zei:

Wat voor auto gaat het? Met welke motor en bouwjaar? Zo kunnen de mensen op het forum misschien inbeelden met wat voor soort ontstekingssysteem de auto is uitgerust.
Het geluid dat je hoort zou misschien kunnen komen door een bougiekabel die door knettert, indien je auto ermee uitgerust is natuurlijk..

Het is een Fiat Punto 55 s uit 1996 1.1

Als de auto op 3 cilinders loopt, kan het dan ook zijn dat de auto sneller snelheid verliest bij het uitrollen (bijvoorbeeld bij een stoplicht)? Er zitten net nieuwe wiellagers in.

En mocht de auto echt op 3 cilinders lopen, moet ik dan per direct stoppen met rijden?

Carracio zei:
Als de auto op 3 cilinders loopt, kan het dan ook zijn dat de auto sneller snelheid verliest bij het uitrollen (bijvoorbeeld bij een stoplicht)? Er zitten net nieuwe wiellagers in.

En mocht de auto echt op 3 cilinders lopen, moet ik dan per direct stoppen met rijden?

Nog een redelijk oude auto dus, uitgerust met bougiekabels, wellicht zelfs nog met rotor en verdelerkap. Als de auto op 3 cilinders loopt, zou ik het hier zoeken.
En je moet natuurlijk niks, maar mocht zich dit probleem voordoen heb je natuurlijk kans dat je katalysator benzine krijgt van de cilinder die niet verbrand, wat 'm niet bepaald ten goede komt. Dus indien dit het probleem is, zo snel mogelijk repareren.

De monteur had nog nooit zulke versleten bougies gezien. Dus nieuwe bougies en bougiekabels. Loopt weer als een trein!

Goedendag,
Sinds kort ben ik in het bezit van een Fiat Seicento 1,1 uit 2003 met 125.000 op de teller.
Ik kocht de auto met een kapotte uitlaat en daar is ongeveer 500 km mee gereden, deze is inmiddels vanaf de kat is vernieuwd
De laatste kleine service beurt ( bougie,s filters olie) dateert uit 2014 bij een km stand van 95.000 er is toen ook een nieuwe distributie snaar geplaatst compleet met waterpomp en spanrollen.
De auto is uitgerust met airco en 2 radiatoren en 2 koel vinnen, beide slaan regelmatig aan en daaruit concludeer ik dat zowel de thermostaat als de temperatuur sensor goed werkend zijn de kachel word goed warm en de airco behoorlijk koud.
De auto start zowel koud als warm perfect en loopt mooi rond op 4 cilinders.
Het probleem is als volgt,
Zodra ik de auto koud start heb ik een vermogen ik schat van ongeveer 4000 rpm daarna is het net of de ontsteking stopt en het motor manegement lampje gaat een fractie van een seconde branden, vervolgens haal ik iets het gas er af en alles werkt weer ook het lampje gaat uit
De auto ruikt in deze opwarm fase behoorlijk naar benzine
Bij een warme start kom ik niet boven de 2500 rpm (is ook een schatting) en ook dan weer het zelfde effect zoals hierboven is beschreven maar hij ruikt dan niet naar benzine.
Het volgende heb ik gedaan: herhaaldelijk uit laten lezen geen fout codes zichtbaar, gasklep huis gecontroleerd, is in orde, alle aansluit punten sensoren gecontroleerd en die waren brandschoon dus vrij van oxidatie, map sensor gecontroleerd ook die is goed werkend, kleppen gecontroleerd de inlaat staat op 30 en de uitlaat staat op 40
De accu loopt op z,n eindje en die moet ik nog vervangen, de dynamo levert 14,3 volt.
De auto heb ik inmiddels geschorst ivm de apk plicht
Wie o wie weet wat ik over het hoofd heb gezien alle info is welkom
mvg,
Hans

Hans zei:
kleppen gecontroleerd de inlaat staat op 30 en de uitlaat staat op 40

Vind ik veel, hoort dat zo?

Verder vacuumlek, injectoren, verder kijken dan de contactpunten in de kabelboom.

Stand van de kleppen heb ik gecontroleerd, maar ik weet niet of de gemeten waarde correct is
Ik kan slechts 1 vacuüm slang vinden, die loopt van het inlaatspruitstuk naar de rembekrachtiger en die is goed
De injectoren heb ik nog niet gecontroleerd, hoe moet ik dat doen??

Hans Verhulsdonk zei:
Stand van de kleppen heb ik gecontroleerd, maar ik weet niet of de gemeten waarde correct is
Ik kan slechts 1 vacuüm slang vinden, die loopt van het inlaatspruitstuk naar de rembekrachtiger en die is goed
De injectoren heb ik nog niet gecontroleerd, hoe moet ik dat doen??

(y) Begin dan eens met het opzoeken van de juiste stelstand en ga je kleppen echt stellen. Ik heb het idee dat je maar aan het controleren bent en er half iets van snapt. Mijn klepspeling is 10 graden inlaat, 20 graden uitlaat. Koud gemeten! Aangezien de inlaat warmer word heeft die meer speling koud. Als je dus teveel speling hebt zoals in dit geval krijgt de motor te weinig lucht en ruik je benzine.....Ik verwacht echt dat daar het probleem ligt.

En dan loopt er nog 1 naar de ruitensproeier, de pakkingen rondom het inlaatspruitstuk, de pakking rond de gasklep en daarvoor heb je ook allemaal verbindingen waar er lucht doorheen kan komen.

Opsturen naar een revisiebedrijf. Of een testbank kopen. ;)

De klepspeling moet volgens de dealer zijn: inlaat 0,30 en de uitlaat 0,50 en ik heb gemeten 0,30 en 0,40 de dealer zei dat de uitlaat klep met 0,40 nog binnen de tolerantie zit en uiteraard heb ik gemeten met een koude motor
Eerder had ik vermeld dat de in laat 30 was en de uitlaat 40 dat had uiteraard 0,30 en 0,40 moeten zijn
Om een probleem te lokaliseren ga je eerst alles controleren om vervolgens te gaan repareren, en of ik er iets van snap....ach ik sleutel pas 45 jaar
De pakking onder het gasklep huis heb ik uit voorzorg ook vernieuwd omdat daar vaak vacuüm problemen ontstaan.
En een testbank kopen, nee dat is me te duur

Ook dat heb ik nagevraagd en dit dient koud te worden gemeten.
is het mogelijk dat de lamdasonde niet meer fris is hij heeft tenslotte ongeveer 500km voor een kapotte uitlaat gezeten

OPGELOST
Het probleem zat in de krukas sensor, nadat ik die had vernieuwd heb ik weer vol vermogen zowel met een koude motor als met een warme
mvg
Hans

Terug
Bovenaan