Suzuki swift laat soms gas automatisch los boven 100km/u

Guest
Dag allen,

Ik heb sinds kort een suzuki swift 1.0 uit 2000 gekocht. Helaas heb ik hier al sinds ik hem gekocht heb een probleem mee.
Als ik harder ga rijden dan ongeveer 90+ km/u, en ik hou deze snelheid aan, dan stopt de auto meerdere keren achter elkaar automatisch met gasgeven. Dit duurt ongeveer zo'n 3 tot 15 seconden en dan geeft hij weer gas. Dit alles terwijl ik het gas gewoon in hou! Erg vervelend om mee te rijden, vooral op snelwegen heb ik hier last van. Soms valt het zo vaak achter elkaar uit dat ik als het gebeurd minder dan 80 rij op de snelweg...
Als ik een stukje 100km/u heb gereden en het gas laat een aantal keer achter elkaar automatisch los, dan heb ik hier ook last van als ik minder hard rij. Zelfs laatst had ik er last van nadat ik even 90km/u reed, terweil ik daarna constant 50 reed.

Met dit probleem ben ik al bij de garage geweest en zij dachten aan water in de carburateur. Hier hebben zij wat voor gedaan maar het probleem is nog hetzelfde. Als ik niet harder rij dan 80 heb ik er nooit last van.

Weet iemand misschien wat ik het beste hiermee kan doen? De garage weet het probleem niet te vinden, dus dat zal duur worden als ik hem helemaal laat nakijken..
Iemand ideeën?

Vast bedankt!

Van afstand is het moeilijk te bekijken,    maar toch een suggestie.
Kan het zijn dat het brandstof filter vervuild is?
Dat heb ik jaren geleden meegemaakt met een Citroën BX. Op de snelweg hield hij er mee op, en op de binnenwegen was er niets aan de hand.
Na vervangen van het brandstof filter was het probleem weg.

Zeker als het een auto met carburateur is moet het probleem ergens in de toevoer liggen. Want ontsteking lijkt me niet waarschijnlijk.

Bedankt voor jullie reacties!

Jammer genoeg heb ik zelf maar weinig verstand van auto's, vandaar dat ik het sleutelen meestal moet overlaten aan de garage.
Ik ga voor dat ik de brandstoffilter laat vervangen eerst proberen of het helpt als ik een brandstof cleaner voor een carburateur in de benzine tank giet. Ik hoop dat dit misschien al helpt. Wil de kosten het liefst zo laag mogelijk houden dus is het proberen waard dacht ik zo :p

Mocht de brandstof reiniger niet helpen dan moet ik dus bij de garage de brandstoffilter laten vervangen en de carburateur laten schoonmaken. Of is het ook nog mogelijk dat het probleem in een ander onderdeel zit?

Nee want de onsteking is het niet, en toevoer is het meest waarschijnlijke, dus 2 plekken waar stroming van belang is, de carberateur en het filter.

Suzuki swift 2000 zei:
Dag allen,

Ik heb sinds kort een suzuki swift 1.0 uit 2000 gekocht. (..)

Met dit probleem ben ik al bij de garage geweest en zij dachten aan water in de carburateur. Hier hebben zij wat voor gedaan maar het probleem is nog hetzelfde. Als ik niet harder rij dan 80 heb ik er nooit last van.

Uhm.. Ik weet het niet.. maar een 1.0 Swift uit het jaar 2000 heeft geen carburateur.. gewoon een single point injectiesysteem..

https://www.autoweek.nl/auto/13673/suzuki-swift-10-gl

Suzuki swift 2000 zei:
Weet iemand misschien wat ik het beste hiermee kan doen? De garage weet het probleem niet te vinden,    (..)

Andere garage zoeken.. dit klinkt niet echt als 'kennis van zaken'.. indien e.e.a daadwerkelijk zo aan jou gecommuniceerd is.

Zoals al door een ander geschreven, je kan starten met het vervangen van brandstoffilter.. Daar kan inderdaad 'vocht' of vuil in zitten dat nu een belemmering vormt. Kost niet al te veel en is gewoon een stukje onderhoud dat ééns in de zoveel tijd dient te gebeuren.. Check wel even, indien er een recente onderhoudshistorie is, of dit misschien niet al een keer gedaan is.. Dan is het weer zonde geld natuurlijk.

Omdat je schrijft dat het alleen bij een bepaalde snelheid optreedt.. én het een elektronisch geregelde inspuiting betreft.. kan het ook een sensor probleem zijn.. waardoor de computer niet de juiste verhouding brandstof / lucht geeft die de motor bij de betreffende snelheid nodig heeft en daardoor 'stokt'..

Terug
Bovenaan